Går detta att reparera?

UMA

Medlem
Går detta att reparera?
Mitt i fantastiskt puderåk stampade jag igenom till en sten rakt under foten. Det blev en rejäl smäll och nu undrar jag om någon reparationskunnig därute vågar yttra sig kring om detta går att reparera eller om skidan är förstörd? Skidan är böjd utåt och uppåt vid det skadade stället.

Jag tar också gärna emot tips på vem i Göteborg som är bäst på reparationer.

Om någon därute har förstört en Fischer FR 102 i längd 191 och vill sälja den hela skidan till mig så hojta till.

Stort tack på förhand!

Bilagor

• IMG_9269.webp
    IMG_9269.webp
    192.5 KB · Besök: 583
  • IMG_9268.webp
    IMG_9268.webp
    327.2 KB · Besök: 495
  • IMG_9267.webp
    IMG_9267.webp
    242 KB · Besök: 500
  • IMG_9266.webp
    IMG_9266.webp
    235.1 KB · Besök: 508
  • IMG_9265.webp
    IMG_9265.webp
    258.8 KB · Besök: 503
Går detta att reparera?
Baserat på bilderna ser det som att kärnan har rykt, med lite tur är det bara sidewallen som släppt. Hur som have skulle jag inte påstå att det är värt att laga till ursprungsskick. Kläm dit sidewallen med epoxy och täta resten så gott det går, de ser fullt åkbara ut

Går detta att reparera?
Inte helt lätt att bedöma tycker jag, håller med Jarle om att sidewallen verkar släppt. Om skidorna är risiga i övrigt och du mest åker skog så hade jag bara kletat dit en massa epoxi och gått på med fil för att få kanten så jämn som möjligt. Om du däremot vill fixa skidan så den blir fin för pist så hade jag kapat bort den böjda delen av stålkanten, limma tillbaka sidewallen och dit med ny stålkant. Du kan behöva byta lite belag också för att få dit stålkanten fint.

Går detta att reparera?
Buktar skidan ut även på ovansidan eller är den delen rak? Om den är rak skulle jag säga att det är relativt enkelt att laga om man har kunskapen och redskapen.

Jag hade skurit bort det skadade belaget, inspekterat kärnan, knackat tillbaka stålkanten, stansat ut och limmat i nytt belag och givit skidan en planslip.

Går detta att reparera?
Tack alla för er input! Skidan buktar upp på ovansidan också så det finns kanske risk för att kärnan har tagit skada men inte helt självklart att bedöma tycker jag. Eftersom jag gillar skidorna, har hudar till dem och Fischer har bytt modeller så att samma skida inte längre finns att få tag på lutar jag åt att försöka få dem fixade...

Går detta att reparera?
Uppdatering: Efter bedömning hos Åkes sportservice får jag konstatera att det inte är något annat att göra än att byta ut mina kära trotjänare. Känns riktigt tråkigt eftersom Freeride-modellerna av Fischer Ranger inte längre finns...

Hur som helst, tack till er som svarat - grym hjälpsamhet och kompetens!

Går detta att reparera?
Uppdatering: Efter bedömning hos Åkes sportservice får jag konstatera att det inte är något annat att göra än att byta ut mina kära trotjänare. Känns riktigt tråkigt eftersom Freeride-modellerna av Fischer Ranger inte längre finns...

Hur som helst, tack till er som svarat - grym hjälpsamhet och kompetens!
Får man vara nyfiken och fråga vilken bedömning proffsen gjorde av skadan? Att de inte tyckte att den gick att laga förstår jag men vad var diagnosen så att säga?

Går detta att reparera?
Har precis kört sönder skidorna i Trysil.

Någon som testat med detta lim?
Jag har det hemma och det ska enl. beskrivningen härda på 24timmar.

Senast ändrad:
Går detta att reparera?
Har precis kört sönder skidorna i Trysil.

Någon som testat med detta lim?
Jag har det hemma och det ska härda på 24timmar.

Är väl vanligt epoxylim. Fungerar bra till ändamål som tål limmet. Är trögare å flyta än lamineringsepoxy, svårt att få det överallt på ytorna om man ska limma mellan befintliga lamineringar. Vad ska du limma?

Går detta att reparera?
Är väl vanligt epoxylim. Fungerar bra till ändamål som tål limmet. Är trögare å flyta än lamineringsepoxy, svårt att få det överallt på ytorna om man ska limma mellan befintliga lamineringar. Vad ska du limma?
Tänkte fylla igen det här. D v s skadan längst till höger, de andra fyller jag med belagsstång.
Vill få det vattentätt.

IMG_5529.webp

Går detta att reparera?
Tänkte fylla igen det här. D v s skadan längst till höger, de andra fyller jag med belagsstång.
Vill få det vattentätt.

Visa bilaga 37332
Oj, där skulle ja vilja stansa ur en bit och lägga igen med en bit nytt belag för att få det hålla kvar också. Det kan fungera med bara limmet du har eller med bara belagsstift men det kan lossna också. Vad är din ambition med skidorna?

Går detta att reparera?
Oj, där skulle ja vilja stansa ur en bit och lägga igen med en bit nytt belag för att få det hålla kvar också. Det kan fungera med bara limmet du har eller med bara belagsstift men det kan lossna också. Vad är din ambition med skidorna?
Min ambition är att ha kvar dem många säsonger till och köra allt-i-allo/offpist med dem.
De är väldigt sköna skidor för mig och bara åkta på ca 10dagar än så länge.

Senast ändrad:
Går detta att reparera?
Äsch vafan, det är bara köra! Är du normalhändig löser du det själv. Det kanske inte blir lika bra som innan men jag tycker inte du ska skrota skidorna. Jag kan hjälpa dig men bor i Sandviken/Funäsdalen.
Dessa hade fått en knäck på kärnan och senare när de fick en liten smäll till gick det som det gick. Nu var det tur att det var på vägen ut till offpiståket.

Var finns skidorna normalt @UMA?

Bilagor

• IMG_20240106_115739.webp
    IMG_20240106_115739.webp
    636 KB · Besök: 118
Går detta att reparera?
Dessa hade fått en knäck på kärnan och senare när de fick en liten smäll till gick det som det gick. Nu var det tur att det var på vägen ut till offpiståket.

Var finns skidorna normalt @UMA?
Det där var en knäck som heter duga.

Skidorna finns i Gbg när de inte används. Lutar åt att testa nya skidor nu under sportlovet för att se om någon skida lever upp till referensen...

Går detta att reparera?
Det där var en knäck som heter duga.

Skidorna finns i Gbg när de inte används. Lutar åt att testa nya skidor nu under sportlovet för att se om någon skida lever upp till referensen...
Buktar det på hela ovansidan tvärs över skidans bredd eller bara ute vi kanten. Ser ju ut att bara ha fått en smäll ute vid kanten om man kollar märkena på belaget.
Jag skulle försöka laga, ta bort en bra bit av belaget utmed stålkanten och kanske 3cm eller mer om det behövs in mot mitten och kolla hur det ser ut. kapa inte stålkanten. Slipa/rensa ur det som är skadat under belaget. försök rikta stålkanten så gott det går. På med långsamthärdande lamineringsepoxi om inte kärnan är uppenbart förstörd. lägg en lång smal glasfiberremsa och epoxi utmed kanten och bygg på med kortare remsa ovan på där du slipat ur mer. Du kan få slipa ur ganska mycket för att få plats med det. Får du plats med tre lager (längst remsa underst och sen kortare i steg så vore det nog bäst. Det blir säkert pilligt och kladdigt. i med ny belagsbit och kläm i hop med tvingar (långt stöd under) och och låt härda.
Sen har du den skidan som vänsterskida (ser det ut som)
Ta bord bindningen när du gör reparationen.
Är dock kärnan knäckt mer än ett par cm in mot mitten är det kanske ingen idé.

Tillbaka
Topp