Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det där är en sex-stols expresslift, skulle inte kalla det ”kö”, tar högst 2 min.
Och andra sidan tar det väl inte mer än två min att åka ner igen heller…. :unsure:
Men för de som åker lite långsammare eller är nybörjare, så är det där inte någon kö som besvärar.
Och Kaiserwetter i Fjällen, trevligt för Göteborgarna den här veckan!(y)
Visa bilaga 37579
Ja om det där inte är en kö så var det bannemig inga köer alls i Åre förra sportlovet heller. Men till saken var att den enda skidort som visade en lift i sina webbkameror var Idre. Apropå rubriken på den här tråden och konspirationerna kring hur Skistar vrider bort sina kameror för att inte visa sina liftköer.

Det verkar som att konkurrenterna också är dåliga på att visa köer helt enkelt. ;)

Ja och även det är säkert helt tillfälligt och utan orsak! :)
Jag tycker att det ser ut som att de försöker visa hur mycket snö de har samt hur vädret är. Hade jag basat över en skidort så hade jag nog också fokuserat på det.
Att kamerorna sitter vid liftar kanske har mer att göra med att det finns något att sätta kameran på i skydd samt att det finns el och wifi? Men det är bara min gubb-gissning. Ska bli kul att höra vad de säger på kundtjänst. :D

Jag tycker att det ser ut som att de försöker visa hur mycket snö de har samt hur vädret är. Hade jag basat över en skidort så hade jag nog också fokuserat på det.
Att kamerorna sitter vid liftar kanske har mer att göra med att det finns något att sätta kameran på i skydd samt att det finns el och wifi? Men det är bara min gubb-gissning. Ska bli kul att höra vad de säger på kundtjänst. :D

Ja det finns en aldrig sinande lista med påhittade orsaker till att man faktiskt inte visar liftköerna på webkamerorna även om det enkelt skulle gå. Om man vill.
Istället har de tydligen satsat tid och pengar för att få in en sorts pseudo-kö-status i sin app. Märkligt, om nu köerna är så obetydliga och ointressanta.

Roade mig med att titta på gamla bilder på VM-6 men tröttade fort. Hittar inga köer de senaste 5 åren men 2019 såg jag en bild där kön var utanför kort automaterna. Jag tittade självklart inte igenom alla men någon kan ju ta uppdraget att hitta alla långa köer som det enligt uppgifter alltid är i Åre i alla fall på loven.

Man ser ju också kort automaterna i dagens bild (flera år runt 2021 hade förövrigt samma bild) så man kan alltså se när det är långa köer då det normalt går fort efter automaterna.

Så personen i marknadsavdelningen som flyttade på kameran borde nog få sparken ...

Trevlig resa! Missa inte våfflorna i Lillåstugan. Trevlig väg dit med utsikt över Ullådalen och fin skogsväg tillbaka till Tege.
Våfflorna i Lillåstugan var en riktig höjdare förr, men de fyra-fem senaste gångerna jag har försökt mig på det har det varit galet mycket med folk där så jag har valt att vända i dörren. Och då har det som vanligt när jag åker ändå varit utanför lovveckorna. Men vägen dit är fin, utsikten likaså och bortsett från ett motlut så är det fin väg tillbaka till Tege så @DrDim det skadar inte att försöka.

Om jag skall åka till en ort så kollar jag mer på snökvaliteten och mängden på webcamen och inte på köerna.

Kollar man på Norefjell så är det en kamera av alla deras kameror som är riktade mot en kö vad jag kan se.

Cirkelresonemang… Naturligtvis kollar man inte på några köer eftersom det (precis som du påpekar) inte brukar gå att se dem på de flesta webkameror.

Förut kunde man iofs se köerna (eller frånvaron av kö) på Stjärntorgets kamera men nu går det inte längre. Istället ser man bara ännu mer av himlen. Samma gäller olympiaplatån där man förr åtminstone kunde se om det var riktigt lång kö. Nu ser man istället mer himmel även där.

Om liftköproblem inte existerar längre ens på skolloven så kunde det ju snarare vara bra för business att man får se det verifierat i realtid.

Vad ger det att sitta hemma och kolla köer på webcam? Man är ju inte där, och har man bokat en vecka så är det ju irrelevant hur kameran visar kön varje timme. Kanske inte är kö på bilden, så kommer man dit 39min efter bilden togs så är det jättekö... Eller tvärtom lång kö på bilden men ingen när man är där 45min efter "live"bilden.

Tycker det är lite speciellt hur folk långt från Åre, som till och med verkar ganska negativa till Åre och Skistar, är mer intresserade av webkameror som visar köer än vad folk som har varit där säger.

Nu kan man till och med se hur det såg ut på stjärntorget hela 2024 och se hur det sett ut i år angående långa köer.

Vad jag såg så var det en ganska lång kö till Stjärnliften kl 14:00 på nyårsafton 2023 men ingen kö i VM6 vid samma tid.

Men VM 8 mellan 10-11 brukar ha rejält med kö och kabinen har en del kö ibland också. Största problem brukar vara Sadelliften.

Kan inte vara så mycket kö i Sälen då detta tydligen hanns med. 😂

Bilagor

• IMG_3898.webp
    IMG_3898.webp
    179.7 KB · Besök: 226
Oliver Kern har ett antal världsrekord; bl.a har han besökt fler skidanläggningar än någon annan på planeten (drygt 1000st). Han driver siten: Skiresort.info

Eftersom jag råkade veta att snubben som ligger 3:a på listan "flest besökta skidorter" (med 750st) var i Sunne-trakten, så bad jag honom åka upp till Sälen och åka 101 liftar samma dag, bara för att reta Kern. Jag har dock inte hört om han försökte sig på det

Vad ger det att sitta hemma och kolla köer på webcam? Man är ju inte där, och har man bokat en vecka så är det ju irrelevant hur kameran visar kön varje timme. Kanske inte är kö på bilden, så kommer man dit 39min efter bilden togs så är det jättekö... Eller tvärtom lång kö på bilden men ingen när man är där 45min efter "live"bilden.
Jag tänker att det ska fungera som ett verktyg genom live-stream eller bilder som tas(vart 5e minut likt tidigare) kan hjälpa till att undvika proppar och köer. Det är en fördel för alla om belastningen fördelas över systemet. Kanske borde landa i att det finns webkameror som visar snöläge, väder etc som de flesta kameror gör idag, och under fliken med liftar i appen så syns en stream för varje lift med liftkö? Så separerar man dem för oss som är i systemet och de som sitter hemma och kikar inför sin semester.

Verkar ju inte varit ett jätteproblem med ändrad kamera iaf, tog över 2år innan någon märkt att VM platåns kamera ändrats.

Jag tycker att kö-indikatorn i appen/skyltarna i Åre börjat funka hyfsat bra. Var rätt dåligt i början på säsongen men de har väl lyckats träna AI:n bättre nu. Snart är det lika bra som skyltarna de hade på åttio-talet med röda lampor om nu nån minns dom :)

Tycker att definitionen av färgerna borde kommuniceras ut, hur långt köintervall ryms inom varje färg. Har ofta hamnat i Sadeln och i appen säger den ingen kö men det är ändå 10 min kö.. Tycker inte det är samma som ingen kö, men som sagt, den AIn lär behöva träna och lära sig så den blir mer korrekt.

Verkar ju inte varit ett jätteproblem med ändrad kamera iaf, tog över 2år innan någon märkt att VM platåns kamera ändrats.

Alla som besöker Åre hör kanske inte av sig till dig eller Freerides forum.

Det är naturligt att vi som inte är i Åre så ofta (men investerar mycket i de veckor det gäller) också är de som oroar sig mer för liftköerna. I en skidort (eller stad) som man är väl bekant med lär man sig snart hur man bäst beter sig, nästan omärkligt. Det gäller även liftköer - jag känner igen fenomenet för skidorter jag känner bättre.

Dessutom finns det gott om vittnesmål även från Årebor att liftköerna kan vara ett problem, särskilt under loven. Varför då avvisa en enkel åtgärd (putta tillbaka kameran vid Stjärntorget så man ser mindre himmel och mer backe) som kanske hjälper litet grann?

Om någon oroar sig för liftköer längs t.ex. Sella Ronda (som finns men som jag aldrig lider av) så försöker jag ge goda råd om hur man undviker dem. Inte förneka, inte bortförklara, inga nedlåtande omdömen om dem som frågar.
Självklart hade det hjälpt att få en överblick av situationen med webkameror där man ser kösituationen vid liftarnas dalstationer. Inte bara just när man är där i backarna, utan också när man hemifrån försöker lära sig ortens "ins and outs".

Senast ändrad:
Alla som besöker Åre hör kanske inte av sig till dig eller Freerides forum.

Det är naturligt att vi som inte är i Åre så ofta (men investerar mycket i de veckor det gäller) också är de som oroar sig mer för liftköerna. I en skidort (eller stad) som man är väl bekant med lär man sig snart hur man bäst beter sig, nästan omärkligt. Det gäller även liftköer - jag känner igen fenomenet för skidorter jag känner bättre.

Dessutom finns det gott om vittnesmål även från Årebor att liftköerna kan vara ett problem, särskilt under loven. Varför då avvisa en enkel åtgärd (putta tillbaka kameran vid Stjärntorget så man ser mindre himmel och mer backe) som kanske hjälper litet grann?

Om någon oroar sig för liftköer längs t.ex. Sella Ronda (som finns men som jag aldrig lider av) så försöker jag ge goda råd om hur man undviker dem. Inte förneka, inte bortförklara, inga nedlåtande omdömen om dem som frågar.
Självklart hade det hjälpt att få en överblick av situationen med webkameror där man ser kösituationen vid liftarnas dalstationer. Inte bara just när man är där i backarna, utan också när man hemifrån försöker lära sig ortens "ins and outs".
Men vem har avvisat den enkla åtgärden? Alltså jag är inte någon kämpe för skistar, senast jag ens besökte en skistar-anläggning är 4år sedan. Nu ska jag till Åre för första gången någonsin och är faktiskt lite "rädd" för att köerna, nu tror jag att det kommer funka bra för min familj då vi säkert kommer åka en del i Tegefjäll där vi ska bo. Jag hoppas ju så klart att det är hanterbara köer, i Sverige är ju det tyvärr rätt vanligt med köer i skidsystem. Var i Romme på trettonhelgen och det var stundtals riktigt långa köer på vissa liftar.

Men frågan som kvarstår är ju, har de flyttat kameror med flit för att dölja köer? Det vet vi inte, och vi vet ju inte heller om någon kontaktat de om det (förutom jag då som chattade med en på kundtjänst härom dagen). Det vi vet är att de flesta kameror har flyttats lite under åren även de som inte visat någon lift. Vi vet att den vid VM platån flyttats flera gånger under åren och att man ser mindre av köerna skedde för över 2år sedan. Vi vet att kameran vid stjärntorget flyttades i början av året och det skedde i samband med att snö togs bort. Det kan vara medveten förflyttning eller av slump, men återigen det vet vi inte eller sitter du på annan information?

Det man kan göra är ju att försöka få kontakt med Skistar och även försöka uppmana de om att flytta tillbaka kameror. Att skriva här kommer väl hjälpa föga iaf.

Jag tycker att kö-indikatorn i appen/skyltarna i Åre börjat funka hyfsat bra. Var rätt dåligt i början på säsongen men de har väl lyckats träna AI:n bättre nu. Snart är det lika bra som skyltarna de hade på åttio-talet med röda lampor om nu nån minns dom :)
Jodå, jag minns skyltarna med lampor, och de gigantiska köerna till Fjällgårdsliften. Allt var definitivt inte bättre förr.

Nu tycker jag är ni rejält orättvisa mot Skistar. De har ju arbetat intensivt med att minska liftköerna genom en mängd skilda åtgärder.

1. Stor höjning av priset på SkiPass varje säsong
2. Dynamiska priser på Skipass vilket innebär extra höga priser under högsäsong
3. Rejäla höjningar av boendekostnader varje säsong samt krav på inköp av Skipass för de boende.
4. Parkeringsavgifter
5. Ökad satsning på kringaktiviteter (för att hålla folk bort från pisten)

Problemet är att folk inte fattar "hinten" utan fortsätter att boka högsäsong och samtidigt gnäller över höga priser och långa liftköer ...

Nu måste faktiskt Skistar ta i med hårdhandskarna. Höj priset på SkiPass till det dubbla eller tredubbla under högsäsong så folk fattar!

That´s all kids,
MM

Intressant med "dynamiska lifkortspriser" - en del orter försöker marknadsföra det som något modernt och positivt...

1739462831488.webp

More quality, less quantity... Tål att fundera på..! :)

Intressant med "dynamiska lifkortspriser" - en del orter försöker marknadsföra det som något modernt och positivt...

Visa bilaga 37608

More quality, less quantity... Tål att fundera på..! :)
Det är inget annat än bullshit-customer-scam.
Sölden var bland de första i Österrike som införde det. Samma falska reklam-budskap.
De ”rabatterade” priserna var samma som de gamla fastpriserna och allt övrigt var höjda priser. Ovanpå det så försöker man få kunderna att agera gratis-bank åt liftbolaget genom förskottsbetalning, och så säljer man extra avbokningsförsäkringar.

Nä, dumpa dessa utsugare och välj annan skidort i stället, det finns jättemånga som inte har infört det här ofoget.
I sydfranska Alperna finns flera ganska stora skidområden med ytterst rimliga fasta liftkortspriser. Över Nyår var jag i Vars Foret Blanche/Risoul som har ett modernt liftsystem med hela 185 km pist.
De tar € 282- för ett 6-dagars kort.
Ett annat skidområde där i närheten är Espace Lumiere med orterna Pra-Loup och Val d’Allos, som är i samma storlek och prisklass.

Precis cashat in säsongens bonuspoäng. Drygt 40 tusen spenderade kronor, och trodde nog att vi kunde få ihop till ett endagskort i alla fall.

200 kronor fick vi tillbaka, en halv liten procent. Varför besvärar jag mig ens med att visa upp mitt medlemsskap i deras butiker?

0,5% känns väl som en vedertagen nivå på bonus vid köp? Tänker på olika kortutgivare etc som ger bonus.

Jo precis. Oftast dolt i form av ett mellanled med "punkter", "poäng" eller dylikt så att man måste räkna i flera led innan man förstår hur minimalt med bonus/rabatt man faktiskt får.
OT: För att inte tala om flygbolagens "frequent flyer"-system som närmast kan liknas vid en intrikat scam.

Senast ändrad:
Precis cashat in säsongens bonuspoäng. Drygt 40 tusen spenderade kronor, och trodde nog att vi kunde få ihop till ett endagskort i alla fall.

200 kronor fick vi tillbaka, en halv liten procent. Varför besvärar jag mig ens med att visa upp mitt medlemsskap i deras butiker?
En fundering är vad du fått för pengarna om du inte nyttjat Skistar. Annan destination, inte köpt utrustning i deras skishops etc.
Jag har dock noll koll på i vilka affärer det samlas poäng.

0,5% känns väl som en vedertagen nivå på bonus vid köp? Tänker på olika kortutgivare etc som ger bonus.

Jo, nog är det ganska normalt för kortutgivare som ger bonus för alla köp och inte bara hos en handlare, men för de flesta bonusprogram jag är medlem i är det rätt lågt.

Det är i alltid krångligt att räkna ut med olika poängsystem, men både SJ och Ica ger över 1 procent.

En fundering är vad du fått för pengarna om du inte nyttjat Skistar. Annan destination, inte köpt utrustning i deras skishops etc.
Jag har dock noll koll på i vilka affärer det samlas poäng.

SkiStars destinationer ligger rätt högt i pris över de vi hellre besöker, men tyvärr ligger barnens alla träningsläger hos SkiStar, så då hamnar vi där ändå :)

Blir spännande att se vilka villkor som kommer gälla i övrigt. Jag förutsätter att du inte kommer kunna köpa dagskort varje dag i en vecka och komma ca tusen kr billigare undan jämfört med att köpa veckokort. ”Från” 295/395 är lurigt också, gäller det ungdom/pensionär?

Blir spännande att se vilka villkor som kommer gälla i övrigt. Jag förutsätter att du inte kommer kunna köpa dagskort varje dag i en vecka och komma ca tusen kr billigare undan jämfört med att köpa veckokort. ”Från” 295/395 är lurigt också, gäller det ungdom/pensionär?

Jag gissar att dessa lägre priser kommer gälla mitt i veckan (mån-tors).

Men det är rimligt att man differentierar priserna mer: skidåkningen i Sälen/Vemdalen bör rimligtvis vara betydligt billigare än Åre eller Hemsedal

Sälen är ju alla dagar i klass med Åre. Vemdalen i klass med din lokala kulle utanför köpingen.

Jag ser gärna lite billigare pris på veckorna. Ofta då jag besöker de större anläggningarna.

Någon som har Dagens Industri och kan sammanfatta den här artikeln?
här är mer info:

"Med de nya passen ges möjlighet att välja ett mindre skidsystem inom destinationen, till ett lägre pris än det traditionella destinationspasset.

Det nya skipassen är följande:

- Klövsjö/Storhogna (Vemdalen): 395 kronor/dag – 16 liftar och 21 nedfarter

- Högfjället (Sälen): 295 kronor/dag – 6 liftar och 9 nedfarter

Destinationspassen – SälenPasset (ger tillgång till Lindvallen, Tandådalen, Högfället och Hundfjället) och VemdalenPasset (ger tillgång till Vemdalsskalet, Björnrike, Klövsjö och Storhogna) – finns fortsatt kvar för den som vill ha tillgång till hela anläggningen. De nya lokala passen gäller för 1–8 dagar.

Skipassen blir bokningsbara i maj när hela produktutbudet för säsongen 2025/2026 släpps"

Snödjup

Tillbaka
Topp