[Artikel] Värmländska Branäs imponerar "Sveriges kanske bästa offpiståk?"

Redaktionen

Aktiv medlem
Branas-Lodge-15-1000x667.jpg

Vi har testat Branäs i norra Värmland som levererar en imponerande fallhöjd, inbjudande offpiståk och en historisk backe.

Ett upplyst skogsområde med Nintendo-figurer, en välbyggd snowracerbana, rolig skidskola, gulliga maskotar, liftnära boenden

Läs hela artikeln:

"imponerande fallhöjd"?
well, allt är ju relativt. För många svenskar är det närmre till Norefjell med 1000m fallhöjd (jämfört med Branäs 400).

En annan viktig parameter för att hitta fin åkning är åkhöjd.
Branäs når inte ens upp över trädgränsen, där man brukar hitta den bästa åkningen

"imponerande fallhöjd"?
well, allt är ju relativt. För många svenskar är det närmre till Norefjell med 1000m fallhöjd (jämfört med Branäs 400).

Branäs når inte ens upp över trädgränsen, där man brukar hitta den bästa åkningen
Framför allt nära det är skitväder eller hur? ;)

Rubrik värre än kvällspressen! Att ha med "Sveriges kanske bästa offpiståk" i rubriken när artikeln inte ens tar upp åket förutom att det är förbjudet är ju otroligt märkligt. Att det sedan står "inbjudande offpiståk" i ingressen och inte ett ord om åkning utanför pisten i artikeln förvirrar ännu mer. Finns det andra offpiståk i Branäs?
Tycker Freeride har varit ganska duktiga på att vara opartiska i sina artiklar som inte är sponsrade men med ovanstående artikel försvinner en del av mitt förtroende, tyvärr.

"imponerande fallhöjd"?

Joo, men jag tycker, att bara 200 m fallhöjd bra brant skogsåkning är jätte fint det! Jag åker mycket hellre sådant än 1000 m pistad betongbacke.

Det finns mycket positivt med Branäs - men maten är inte en del av det. I år har jag ätit delar av "överbliven" pizza, havets wallenbergare och burgare av hjort. Burgaren var helt ok, de två första knappt ätbara. Det är inte en överdrift. Wallenbergaren gick ner i små bitar med mycket sås och mos.

Hur mycket fick du betalt för att skriva den här artikeln? Enda fördelen med Branäs är att det är smidigt att åka från Gbg. Dålig mat, dålig pist, offpist är obefintlig. Extremt fulla backar
Dessutom ska de fördubbla mängden stugor

Hur mycket fick du betalt för att skriva den här artikeln? Enda fördelen med Branäs är att det är smidigt att åka från Gbg. Dålig mat, dålig pist, offpist är obefintlig. Extremt fulla backar
Har faktiskt varit bättre i backarna i år.
Många år sedan underlaget var så bra som det hittills varit i år och att man pistat backarna i full bredd, vilket inte varit fallet de senaste åren. Men finns så klart trånga partier där det är mycket folk.

Alla sponsrade artiklar och kommersiella samarbeten är märkta som sponsrade (y)

Du har åkt tillräckligt mycket skidor för att veta att Branäs inte har Sveriges bästa offpiståk.

Äsch, freeride.se måste ju leva på något. Tyckte artikeln sammanfattade Branäs rätt bra trots att den var sponsrad. Hyfsade liftköer men mycket folk i backarna och som i vissa partier snabbt blir uppkörda. Stort plus att backarna är öppna till 19.
Visst, off-pist är väl inte det man förknippar med Branäs och maten hade kunnat få sig en dänga.

(sen får man tänka bort Norge också, men det är ju en helt annat diskussion).

Alltid samma gnäll om allt för positiva artiklar men vem har egentligen något negativt att säga efter en dag i skidbacken med bra snö?
Det ligger ju i sakens natur att artiklar om skidåkning alltid är fyllda av superlativ då varje dag på skidor är den bästa dagen som går att föreställa sig.

Lätt att vara kritisk mot Branäs och de senaste åren har det varit rejält mycket folk i backarna då det varit för lite åkyta pga smalt pistat, och ständigt stenhårt underlag.
I år däremot har det blivit ett rejält lyft med rejäl bredd på pisterna och man använder fräsen på pistmaskinerna och fräser bort isen.
Knappt några liftköer och man kan alltid ta singelkön för att helt slippa vänta.
Så här såg det ut i går kväll.

IMG_8252.jpeg
IMG_8245.jpeg
IMG_8244.jpeg
IMG_8249.jpeg

På sista bilden ser man den berömda offpisten under liften! ;) Fint snöläge! Och bra att man fått till fler backar som inte går nästan "på skrå" som den stora backen gör på slutet.

På sista bilden ser man den berömda offpisten under liften! ;) Fint snöläge! Och bra att man fått till fler backar som inte går nästan "på skrå" som den stora backen gör på slutet.
Finns mycket bättre i skogen skiers right från branten. Även uppe från den andra bergstoppen (Örnen)
Själv har jag blivit så gammal så jag håller mig i pisten. Men nästan på skrå och brett är betydligt trevligare än horisontellt och smalt. Storbacken skall vara lite på skrå, så har den alltid varit 😉 men de senaste åren har man fyllt på med snö så den nye varit på skrå och då har den blivit smal och trångt som följd. Kan inte minnas att underlaget varit så bra som det är nu.
IMG_8260.jpeg
IMG_8257.jpeg

Jag reagerade också på rubriken, jag har åkt ”Sveriges kanske bästa offpist åk” i rätt hyfsade snöförhållanden. För att vara i Branäs, som jag upplever är en bra anläggning för småbarnsfamiljer, så blev i alla fall jag positivt överraskad.
Jag vill ändå hävda att med en hel del stora stenar, snökanonsrör, smalt och kort åk, så är det långt ifrån det bästa jag åkt i Sverige.
Riksgränsen och Kittelfjäll för att nämna några med flera bättre åk. Jag hittar ett par åk i Sälen som är bättre också.

Håller med om tidigare kommentarer om maten, ingen höjdare.

Senast ändrad:
Jag reagerade också på rubriken, jag har åkt ”Sveriges kanske bästa offpist åk” i rätt hyfsade snöförhållanden. För att vara i Branäs, som jag upplever är en bra anläggning för småbarnsfamiljer, så blev i alla fall positivt överraskad.
Jag vill ändå hävda att med en hel del stora stenar, snökanonsrör, smalt och kort åk, så är det långt ifrån det bästa jag åkt i Sverige.
Riksgränsen och Kittelfjäll för att nämna några med flera bättre åk. Jag hittar ett par åk i Sälen som är bättre också.

Håller med om tidigare kommentarer om maten, ingen höjdare.
Maten skall tydligen ha blivit betydligt bättre i år. Jag har inte provat själv men enligt ätandes utsago är det betydligt bättre.
Är både ny chef och restaurangchef i år, det märks.

Jag har åkt under gondolen i mitten av 90talet. Det går snökanonrör under och de gör ont.. Behövs MYCKET snö för att undvika dem..

Tänkte åka dit med barnen en helg i mars, i vilket av områdena rekommenderas man bo?
Gärna så man har nära till lift och backe, men har gångavstånd om man vill gå ut och äta på kvällen. :)

Det är nära till allt nästan överallt, men mycket trevligare att bo uppe på berget nånstans. I dalen finns det en del boenden som ligger ganska långt från liftarna (så långt att där finns nån sorts transporttjänst).
Systemet är så litet att så länge man bor nära en lift, vilken som, så kommer man snabbt dit man vill. De med riktigt små barn bör hålla sig till toppen av det skälet (fina snälla barnbackar) men man når alltså även de andra backarna snabbt därifrån.

Maten skall tydligen ha blivit betydligt bättre i år. Jag har inte provat själv men enligt ätandes utsago är det betydligt bättre.
Är både ny chef och restaurangchef i år, det märks.

Japp, kom hem från 2 dagar i Branäs i helgen och maten på "Ladan" och övervåningen där var både bra och helt OK priser. Vi var ett gäng på 16 pers från jobbet och alla var nöjda båda dagarna.

Det är nära till allt nästan överallt, men mycket trevligare att bo uppe på berget nånstans. I dalen finns det en del boenden som ligger ganska långt från liftarna (så långt att där finns nån sorts transporttjänst).
Systemet är så litet att så länge man bor nära en lift, vilken som, så kommer man snabbt dit man vill. De med riktigt små barn bör hålla sig till toppen av det skälet (fina snälla barnbackar) men man når alltså även de andra backarna snabbt därifrån.
Det verkar vara många år sedan du var i Branäs då det nog är minst fem år sedan ”transporttjänsten” försvann.
Finns ett stort barnområde vid Bävertorget i dalen (det boendet fanns nog inte när du var där och åkte med tåget)
Även i Mattesdalen finns nu mer snälla barnbackar.
Jag har bara tillbringat 21 säsonger där och utvecklingen går fort framåt, i år har dom även lyckats jäkligt bra med att få betydligt större åkytor och en förlängning av Långsvängen ner till flacka delen av Mattesgapet ger ett helt annat flöde i backarna.
Backar, dvs de som råkar luta lite mer, som tidigare var fulla av kastare är nu fria för skidåkare.

Tänkte åka dit med barnen en helg i mars, i vilket av områdena rekommenderas man bo?
Gärna så man har nära till lift och backe, men har gångavstånd om man vill gå ut och äta på kvällen. :)
Bävertorget, Bävern eller Skilodgen i dalen, även Gondolhusen och Lassiebyn är nära.
Mountainlodge, soltorget, vargen, älgen eller lohyllan på toppen Då bor du närmast ”centrum” på respektive del
Soligt på toppen, skuggigt i dalen, dyrare på toppen och billigare i dalen.
Kolla på pistkartan, där finns namn och läge på de olika boendena.

Senast ändrad:
Blir en resa till Branäs i helgen med barnen. Hoppas snön är kvar. :)

Vilka restauranger rekommenderas för lunch & middag av er som varit där? 😊

Blir en resa till Branäs i helgen med barnen. Hoppas snön är kvar. :)

Vilka restauranger rekommenderas för lunch & middag av er som varit där? 😊
Det var mycket snö kvar i helgen som gick. Snökanonerna kördes i hela anlägget under ett par dygn förra veckan. Så det var riktigt bra förhållanden i backarna.
Beträffande mat så har du lunchbuffé på Brants nere i dalen. Var riktigt bra mat, jämfört med de senaste åren och även mycket ”barnmat” att välja på.
middagen skall vara riktigt bra på Ladan uppe vid soltorget, enligt de som ätit där.

Alltid samma gnäll om allt för positiva artiklar men vem har egentligen något negativt att säga efter en dag i skidbacken med bra snö?
Det ligger ju i sakens natur att artiklar om skidåkning alltid är fyllda av superlativ då varje dag på skidor är den bästa dagen som går att föreställa sig.
"En dålig dag i skidbacken är bättre än en bra dag på jobbet" 🤝

Det var mycket snö kvar i helgen som gick. Snökanonerna kördes i hela anlägget under ett par dygn förra veckan. Så det var riktigt bra förhållanden i backarna.
Beträffande mat så har du lunchbuffé på Brants nere i dalen. Var riktigt bra mat, jämfört med de senaste åren och även mycket ”barnmat” att välja på.
middagen skall vara riktigt bra på Ladan uppe vid soltorget, enligt de som ätit där.
Tack!

Google Maps säger att 66an till Ludvika är lite snabbare än att åka E18 till Karlstad och sedan åka norrut.
Men E18 är väl ganska mycket bättre väg så borde rimligen vara snabbare?

Från Stockholm alltså.

Google Maps säger att 66an till Ludvika är lite snabbare än att åka E18 till Karlstad och sedan åka norrut.
Men E18 är väl ganska mycket bättre väg så borde rimligen vara snabbare?

Från Stockholm alltså.
Ja, det är ju mötesfri väg nästan hela E18.
Jag hade valt att köra E18 till Väse och sedan väg 240 nordnordväst upp mot 62:an
men går så klart att fortsätta mot Karlstad om det skulle passa med matrast, är rätt öde längs väg 240 efter Väserasta.
Med barn i bilen så kör du tre timmar mot Karlstad, stannar på MC-donalds, KFC, Pizzahut, Max, BK, ChopChop eller varför inte Spocy Hot inne i Karlstad.
Betydligt trevligare tur.

Tillbaka
Topp