Topptura utan tillgång till bil i Riksgränsen/Björkliden

Krigge

Medlem
Hej, jag ska upp till Abisko nästa år kring påsk och topptura i tre dagar kring Abisko fjällstation och där vi kommer ha tillgång till bil pga vi har en guide. Efter det är planen att ta tåget själva till Riksgränsen, Björkliden eller annat ställe i närheten . Där kommer vi inte ha tillgång till bil. Vilket ställe rekommenderar ni av dessa att åka till där det finns flest/bäst toppturer som man kan göra utan bil? Brukar det kunna gå att att lifta på vägarna annars?

I Björkis finns ingen mataffär så det gäller att bo på hotellet. Det finns en del toppar att nå från Björkis , Låktastugan kan ni gå till eller ta vessla, finns några åk runt den stugan.

Från gränsen är det Vassi och Björnefjell som tas över dagen. I gränsen finns även Ica samt olika boende möjligheter.
Det går både buss och tåg så det är inga problem men det gäller att tajma med tiderna.
Lifta kan vara svårt om ni är några stycken som dessutom har skidor/brädor. Inget jag skulle förlita mig på.
Jag har aldrig kollat toppturs sektionen på freeride.se men ta en titt och kolla kartan.
I gränsen har dom guidade turer med tillgång till bil. Kolla mer på deras hemsida.

Liftburna åkningen tycker jag är bättre i gränsen men det finns fina åk i Björkis också.
Jag hade inte valt någon av dessa platser för att topptura om jag inte hade tillgång till bil/ guide med bil , hade istället fokuserat på liftburen åkning men som sagt så finns det toppturer att göra.

Senast ändrad:
Nästa vecka åker jag till Riksgränsen och skakar liv i tråden.
Några frågor:
- upp på Vassi, funkar det att utgå från Riksgränsen/Kattrejokk eller blir det för lång anmarsch?
- Knata upp på Nordals är självklart men hur ser det ut om man åker ner på andra sidan, mot sjön Gatterjavri?
- Vid dåligt väder finns fin skogsåkning bakom hotellet, men endast 50 höjdmeter (stighudar upp). Finns det andra ställen på norska sidan med längre skogsåk?

Några frågor:
- upp på Vassi, funkar det att utgå från Riksgränsen/Kattrejokk eller blir det för lång anmarsch?
- Knata upp på Nordals är självklart men hur ser det ut om man åker ner på andra sidan, mot sjön Gatterjavri?
- Vid dåligt väder finns fin skogsåkning bakom hotellet, men endast 50 höjdmeter (stighudar upp). Finns det andra ställen på norska sidan med längre skogsåk?
1. Det går, men är en bra bit. Tycker det är nog jobbig anmarch till Vassis insteg ifrån Vassi by. Kan kanske ordna med skoterskjus. Om man int jobb och har tid över.

2. Våra guider brukar ibland köra den. Är lite snällare terräng än den nordliga mot anläggningen.

3. Är tyvärr int så mye skogsåkning brevid anläggningen. Om det inte är så man har bil. Då går det att köra till kopparfjell.

Några frågor:
Björnefjäll bjuder på en del åkning också. Vi har gått ditt från hotellet. Åkning ner mot vägen eller på baksidan.

1. Det går, men är en bra bit. Tycker det är nog jobbig anmarch till Vassis insteg ifrån Vassi by. Kan kanske ordna med skoterskjus. Om man int jobb och har tid över.

2. Våra guider brukar ibland köra den. Är lite snällare terräng än den nordliga mot anläggningen.

3. Är tyvärr int så mye skogsåkning brevid anläggningen. Om det inte är så man har bil. Då går det att köra till kopparfjell.
tack för bra info.
Swischar gärna en slant för skoterskjuts mot Vassi (eller är det kutym att bju på en sup där uppe?)

Tillbaka
Topp