VARNING! Skistar blåser er i påsk

1745239967539.webp

Nej. Kia prisar in sig. Dessutom finns ett helt gäng villkor som måste uppfyllas för garantin, vilket framgår om man läser garantivillkoren…
Givetvis finns vilkor för garantin. Dock inte sämre än för andra bilmärken. Att Kia prisar in sig stämmer ju inte längre. Klart dom gjorde för ett antal år sedan men en Kia EV9 kan inte sägas vara en lågprisad bil tex. Så jag förstår inte din argumentation.

Njae ... det finns ju faktiskt ett antal "skidbackar" som drivs av ideella föreningar som inte går med vinst och sannolikt skulle göra stora förluster med anställd personal. Men självklart är det få eller ingen ägare av en skidanläggning som är beredd att skjuta till pengar år efter år för att fortsätta driva verksamheten. Och med klimatförändringarna vi upplevt de senaste åren tycks det bli svårare och svårare att driva en skidanläggning, åtminstone i södra Sverige och utanför fjällen ...

/MM
Fast visa mig en sådan anläggning i Lindvallen storlek?

Givetvis finns vilkor för garantin. Dock inte sämre än för andra bilmärken. Att Kia prisar in sig stämmer ju inte längre. Klart dom gjorde för ett antal år sedan men en Kia EV9 kan inte sägas vara en lågprisad bil tex. Så jag förstår inte din argumentation.
Kias garanti är inte så himla bra som man kan tro vilket framgår om man läser villkoren. Kia prisar fortfarande in sig. Även om 700k för en EV9 är mycket pengar bilen jätterabatterad jämfört med EX90, Model X och liknande modeller från Audi, BMW etc. Men du är så klart välkommen att tro vad du vill och diktera din egen verklighet om det gör dig gladare.

Dessutom är det ingen större idé att jämföra produkterna bil och skidåkning. Tex är verksamheterna helt olika försäkrade/hedgade.

3. Det gör väl alla skidanläggningar som är vinstdrivande? Har svårt att se en skidanläggning gå in för att gästerna skall ha det bästa möjliga åkning men anläggningen går i förlust?
Självfallet vill ingen skidanläggning gå med förlust. Men det finns anläggningar som har andra uttalade mål än just maximal vinst till aktieägarna.

Ex Idre som ägs av Kommunal stiftelse, Riksgränsen/Björklidens ny-gamla ägares mål är att anläggningarna ska leva vidare.
Flera skidanläggningar ägs av miljardärer med liknande målsättning (Tännäskröket, Trillevallen, Fjätervålen osv)

Självfallet vill ingen skidanläggning gå med förlust. Men det finns anläggningar som har andra uttalade mål än just maximal vinst till aktieägarna.

Ex Idre som ägs av Kommunal stiftelse, Riksgränsen/Björklidens ny-gamla ägares mål är att anläggningarna ska leva vidare.
Flera skidanläggningar ägs av miljardärer med liknande målsättning (Tännäskröket, Trillevallen, Fjätervålen osv)
Ja och nej.

Ingen har råd med en anläggning som går minus. Det är det som är poängen.
Varför har inte Gränsen blivit uppdaterat med nya liftar för? För att det kostar betydligt mera än de tjänar på det och så många år det tar att få in pengarna för nya liftar tror jag det är svårt att se att det blir nya liftar inom kort där oxå.

Tännäskröket är fantastiskt ja men där är det oxå undermåligt underhåll på de gamla liftarna. Sista året var det reparation mer eller mindre varje åkdag när vi var där under de månader vi var där. Både på knappliften och den gamla goda t-liften(länge leve den svensktillverkade liften) . (Ramlade ner delar flera gånger från den) Deras ägare var inte intresserad av att byta ut den för fungerade. (Med risk för att få saker i huvudet när man åker lift)

Så frågan är mer om dessa orter kommer överleva någon längre tid om man inte investerar. Och vem investerar om man inte gör en vinst? Ingen vettig miljardär gör detta. För i sådant fall hade de inte varit miljardärer.

Edit:

Idre går med en fin vinst oxå.

21/22 88 miljoner i vinst.

Känner mig ganska klar med den här diskussionen. Det här är i alla fall enligt mig trådens bästa inlägg med tillägget att det också finns ett helt gäng länder söder om Sverige med jättebra skidorter till överkomliga priser om man orkar se bortom Chamonix, St Anton och de andra superkända orterna.

Det finns alltså en fantastisk värld bortom SkiStar som slår alla snögarantier med råge!
Visst är det så, men jag undvek att skriva ”tillägget” eftersom om jag hade gjort det, så finns det ett par kverulanter här på forumet som återigen hade gnällt om att jag alltid propagerar för Alperna.
Men jösses vilken fin skidresa jag har haft den här veckan jämfört med de som har betalat Skistar för en påskfjällvecka. Och den har kanske inte varit dyrare heller?;)
1745249539653.webp

Senast ändrad:
...Men visst var det så att Skistar hade något förvärv på G för ett antal år sedan som Konkurrensverket inte godkände, eller minns jag fel?

/MM
De fick nej på att köpa Oppdal av norska konkurrensverket...säger hörsägen...
Iaf enl. en väldigt övertygad och insatt oppdalbo jag pratade med ifjol.
Jag har ingen annan källa på det. Minns inte vad han hette heller. Men jag var där, och nykter, samtidigt.

Du känner till att det finns ett land strax väster om Sverige, och att det landet har både fler och högre skidberg 🏔️ än Sverige?;)
Att man där på många ställen kan boka prisvärda boenden via Airbnb, som ofta även är kostnadsfritt avbokninsbara fram till dagen innan ankomst?

PS. Och i detta fina land har Skistar hittills endast lyckats besudla två skidorter.☝️
😂 Absolut! Jag förstår din poäng. Men... Sälen ligger så förbannat lagom långt bort så det blir möjligt att ta sig dit..

Husvagnen är inte avbokningsbar men står där hela jävla vintern och bara väntar 😅

😂 Absolut! Jag förstår din poäng. Men... Sälen ligger så förbannat lagom långt bort så det blir möjligt att ta sig dit..

Husvagnen är inte avbokningsbar men står där hela jävla vintern och bara väntar 😅
OK, men om man är så ”bekväm” av sig så får man ta det som det blir.;)
Jag brukar också åka till fjällen på Påsk, och hade detta året tänkt åka till Gausta och hade ett bokat boende där. Det var avbokningsbart utan kostnad fram till dagen innan, men redan för 3-4 veckor sedan såg jag på webcams hur risigt där såg ut, så jag avbokade och började spana efter alternativ.
Det blev en alp-glaciär i stället (bestämde resmål och hotell två dagar innan).
Jag har precis kommit hem för två timmar sedan, kört 2x120 mil, men det var det värt om man jämför vilken ”produkt” (för att prata Skistar-top-management-språk:rolleyes:) jag fick i stället.
Men förutom att ha bra förhållanden snö/väder, så tycker jag att ombyte förnöjer och är en kvalitet i sig, eller hur?:);)

Lägger till att Skistar själva skapar dessa rubriker. Som en stor koncern med många miljoner i vinst varje år (som bara ökar dessutom), så kan man absolut göra insatser för att undvika sådana här rubriker. Och därmed skydda sitt varumärke lite bättre.

Men jag tror dom känner sig nöjda med sin monopol-liknande ställning och bara struntar i detta. Vilket jag anser är både korkat och kortsiktigt. Men det är jag det.

Jag är inget superfan av Skistar men det verkar som de flesta jämföra äpplen och päron när de kritiserar Skistar. Kom precis hem från Lindvallen och tycker att Skistar har gjort det bra i rådande förhållanden. Som många redan har påpekat kollar ni inte innan ni åker? Varför köpa liftkortet i december när man vet att påsken är i slutet av april? Fundera på varför ni valde att åka dit innan ni kritiserar. Vi åkte upp med husbilen och jag köpte dagskort för att minimera risken att lägga ut pengar om jag inte ville åka. Jag åkte inte heller alla dagar blev andra aktiviteter också samt vandring på fjället.

Angående Skistar Sälen så är ju de inte en produkt för 90% av medlemmarna här. Utan det är för barnfamiljer, ungdomar som vill fest samt seniora personer som vill göra annat än att bara åka skidor. Om det är så dyrt varför åker så många till Sälen? Därför det har mycket utöver skidåkning. En massa restauranger, afterski i överflöd, Spa, Bowling, Bio, äventyrsbad, vandringsleder etc. Sen har det en fantastisk busskommunikation mellan orterna. Sista bussen hem på helgerna går kl 03 vilken annan ort har det? Är man där för att koncentrera sig på skidåkning ska man kanske välja en annan ort.

Var tidigare i år i t ex Bydalen om jag får välja så är jag hellre i Sälen än Bydalen med dessa förhållanden. Ingen kritik mot Bydalen fantastisk skidort men det finns typ 2 restauranger och inte mycket mer. Visst det är billigare men blir lite långtråkigt om skidåkningen är kass.

Titta även på alperna varför väljer t ex folk svindyra Ischgl när det finns mycket mer prisvärda alternativ i närheten. En wurst med pommes kostar nu 200 spänn i Ischgl ändå är det proppfullt med folk.

Med det sagt tycker jag det blir fel att jämföra Sälen med t ex Bjursås, Säfsen, Lofsdalen eller Järvsö. Det är väl endast kanske Idre som kan jämföra sig med Skistar Sälen? Skistars koncept är unikt i Sverige och är vad den moderna skidfamljen efterfrågar så tyvärr kommer Skistar fortsätta att växa.

Varför köpa liftkortet i december när man vet att påsken är i slutet av april?

För att det är billigare då? Ett avtal där kunden betalar nästan 100% av priset (med viss rabatt pga förköp) för en produkt som kanske bara blir 15% av det ideala, där kunden tar större delen av risken och där Skistar har alla kort på hand så länge de lyckas hålla minst 15 av 100 pister "öppna" oavsett om flera av dem knappt är åkbara.

Men visst är det frivilligt att ge sig in i detta. Mycket bättre som många har föreslagit att vänta att boka tills man vet hur snövintern blir och att ha flera orter på sin "palett" av tänkbara resmål.

Bydalen fantastisk skidort men det finns typ 2 restauranger och inte mycket mer.
Håller med dig i sak men måste bara besserwissra:
I Bydalsfjällen finns 7 restauranger, varav 3-4 är kvällsöppna.

Afterskin är inte mycket att hurra för men skidåkningen och toppturerna går inte att Jämföra med Sälen

Jag var och åkte i Hundfjället 27-28 april förra året, helgen efter att anläggningen stängt och pistpolisen åkt hem. Så här såg det ut då … och det var inte ovanligt mycket snö. Grymt fint var det! 😀⛷️🕺🏻

Så varken Skistar eller någon annan kunde rimligtsvis förutse hur usel den här vintern skulle bli, allra minst barnfamiljerna från Sthlm som ville åka skidor på Påsklovet.

/MM

IMG_2680.webp

IMG_2684.webp

IMG_2682.webp
IMG_2694.webp

Så varken Skistar eller någon annan kunde rimligtsvis förutse hur usel den här vintern skulle bli, allra minst barnfamiljerna från Sthlm som ville åka skidor på Påsklovet.

/MM

Visa bilaga 39010
Visa bilaga 39011
Visa bilaga 39012Visa bilaga 39014
Nej, men alla resenärer kunde ett par veckor i förväg se på webcams vartåt utvecklingen pekade, och kunde ha gjort ett eget val att inte åka dit och åka brun snösörja och lera.
Skistars s.k. ”snögaranti” är visserligen formulerad som ett skämt, men varje resenär gör också ett eget val att resa dit under dessa förutsättningar. Det kan ju inte ha varit någon överraskning vid ankomst att det knappt fanns någon snö där?

Regel 1: Boka inget boende där allt är betalt i förväg utan avbokningsrätt där man i alla fall får något tillbaka.
Regel 2: Betala aldrig liftkort i förväg.

Möjligt att snögarantin är för för dålig med avseende på 15 backar i hela Sälen och skicket på dem men om man ser på hennes argumentation mer generellt så tror jag inte skidåkarna tjänar på det i längden.

Ska man få pengar tillbaka varje gång högsonen i Åre är stängd eller när man inte har alla backar öppna? När en lift stoppar på grund av vind? Billigare på början på säsongen när bara några få backar är öppna trots att många ändå vill åka skidor till ordinarie pris?

Vad är korrekt pris för anlägg med få lifter och pister jämfört med anlägg med väldigt många liftar och pister? Du får garanterat fler pister för pengarna i Åre än i Huså tex.

Kostnaden av att driva ett skidanlägg varierar nog inte så väldigt mycket med hur mycket som är öppet i många tillfällen.

Nej, men alla resenärer kunde ett par veckor i förväg se på webcams vartåt utvecklingen pekade, och kunde ha gjort ett eget val att inte åka dit och åka brun snösörja och lera.
Skistars s.k. ”snögaranti” är visserligen formulerad som ett skämt, men varje resenär gör också ett eget val att resa dit under dessa förutsättningar. Det kan ju inte ha varit någon överraskning vid ankomst att det knappt fanns någon snö där?

Regel 1: Boka inget boende där allt är betalt i förväg utan avbokningsrätt där man i alla fall får något tillbaka.
Bra skrivet skidresenärer måste lära sig att planera. Jag köper alltid liftkort vid frukost, spöregnar det så hittar jag på något annat. Om vi kollar nu med rabatterade priser hos Skistar förlorar man 59kr på att köpa dagskort i 4 dagar istället för ett 4 dagars. Skillnaden är endast lite drygt det dubbla vid fullpris

Liftkort går att avboka hos Skistar fram till dagen innan det börjar gälla.

Boende under påskveckan vill nog många boka i tid för att vara säkra på att få tag i det de vill ha. Skulle gissa att man behöver boka senast i augusti för sprotlov/påsklov. Men med avokningsförsäkring så kan man avboka/boka om om man har mer än 21 dagar kvar till ankomst.

1745331780222.webp

Min uppfattning är att man från Skistars sida har litat lite för mycket på sin förmåga att tillverka konstsnö och det är kanske det man har kommunicerat ut till allmänhet och aktieägare. Man kanske också har antagit att temperaturen ska stiga med någon grad eller eller två. Inte 10 grader som det blev i år.
Därtill känns hela den här grejen mes snögaranti skev. Jag åker inte på solresor men får man solgaranti när man åker på charter? Eller lagomvindgaranti när man hyr en segelbåt i Kroatien?
.

Som många redan har påpekat kollar ni inte innan ni åker? Varför köpa liftkortet i december när man vet att påsken är i slutet av april?
Skistar säljer in sin snögaranti eftersom de vill att man ska boka tidigt. Min förhoppning är att fler gör de aktiva val du efterlyser, dvs ser igenom "garantin" som är helt värdelös och bokar senare eller inte alls. Då allt fler väljer bort skidåkningen står Skistar där med vikande underlag och en tuff/dyr vandring för att få tillbaka kunder.
Kort sagt - jag ser fram mot den dag de får skörda det de sår genom sina oskäliga kortpriser.

Mora Tidning 23 april:
”I dag är Idre Himmelfjäll den enda skidanläggningen i Dalarna som klarar av att hålla sin snögaranti.
Men det är samtidigt den enda anläggningen som erbjuder gratis skidåkning - alla andra tar fortfarande betalt.
– Vi kände i magen att det här var rätt beslut, säger liftchefen Robert Magnusson.”

OK, men om man är så ”bekväm” av sig så får man ta det som det blir.;)
Jag brukar också åka till fjällen på Påsk, och hade detta året tänkt åka till Gausta och hade ett bokat boende där. Det var avbokningsbart utan kostnad fram till dagen innan, men redan för 3-4 veckor sedan såg jag på webcams hur risigt där såg ut, så jag avbokade och började spana efter alternativ.
Det blev en alp-glaciär i stället (bestämde resmål och hotell två dagar innan).
Jag har precis kommit hem för två timmar sedan, kört 2x120 mil, men det var det värt om man jämför vilken ”produkt” (för att prata Skistar-top-management-språk:rolleyes:) jag fick i stället.
Men förutom att ha bra förhållanden snö/väder, så tycker jag att ombyte förnöjer och är en kvalitet i sig, eller hur?:);)
Sjukt roligt att bli kallad bekväm 😂😂 Det är inget någon i min närhet brukar säga när vi packat in oss 2 vuxna och 5 barn i proppfull xc90 + kåpsläp för en vecka i husvagnen 😂

Men jag förstår hur du menar.

Jag hade jättegärna åkt längre och till olika ställen oftare men på alla ställen i livet går det inte. Jag håller på att uppfostra nya skid och snowboardåkare. Hade en fantastisk dag i Trysil igår ☀️20250423_104147.webp

Senast ändrad:
Sjukt roligt att bli kallad bekväm 😂😂 Det är inget någon i min närhet brukar säga när vi packat in oss 2 vuxna och 5 barn i proppfull xc90 + kåpsläp för en vecka i husvagnen 😂

Men jag förstår hur du menar.

Jag hade jättegärna åkt längre och till olika ställen oftare men på alla ställen i livet går det inte. Jag håller på att uppfostra nya skid och snowboardåkare. Hade en fantastisk dag i Trysil igår ☀️Visa bilaga 39084

Utmärkt att du säkrar underlaget av framtida freeriders! 😀 Nu vet jag inte var du bor och förstår att 7 i bilen är mastigt för en alpresa.
Men underskatta inte småttingarnas förmåga att växa upp, öka farten och vilja/kunna ta sig runt på t ex alpernas större vidder. Det är kul som förälder att hinna uppleva även det tillsammans. Innan de blir för stora för att vilja åka med dig alls… 😉

PS kul att ännu se någon annan på Soul7 version 1… Visst funkar de perfekt som pappaskidor? Fantastiskt med så breda skidor som passar även lägre farter, sladdande och korta svängar.

Tillbaka
Topp