Mountain_Man
Aktiv medlem
VARNING! Skistar blåser er i påsk
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Givetvis finns vilkor för garantin. Dock inte sämre än för andra bilmärken. Att Kia prisar in sig stämmer ju inte längre. Klart dom gjorde för ett antal år sedan men en Kia EV9 kan inte sägas vara en lågprisad bil tex. Så jag förstår inte din argumentation.Nej. Kia prisar in sig. Dessutom finns ett helt gäng villkor som måste uppfyllas för garantin, vilket framgår om man läser garantivillkoren…
Fast visa mig en sådan anläggning i Lindvallen storlek?Njae ... det finns ju faktiskt ett antal "skidbackar" som drivs av ideella föreningar som inte går med vinst och sannolikt skulle göra stora förluster med anställd personal. Men självklart är det få eller ingen ägare av en skidanläggning som är beredd att skjuta till pengar år efter år för att fortsätta driva verksamheten. Och med klimatförändringarna vi upplevt de senaste åren tycks det bli svårare och svårare att driva en skidanläggning, åtminstone i södra Sverige och utanför fjällen ...
/MM
Kias garanti är inte så himla bra som man kan tro vilket framgår om man läser villkoren. Kia prisar fortfarande in sig. Även om 700k för en EV9 är mycket pengar bilen jätterabatterad jämfört med EX90, Model X och liknande modeller från Audi, BMW etc. Men du är så klart välkommen att tro vad du vill och diktera din egen verklighet om det gör dig gladare.Givetvis finns vilkor för garantin. Dock inte sämre än för andra bilmärken. Att Kia prisar in sig stämmer ju inte längre. Klart dom gjorde för ett antal år sedan men en Kia EV9 kan inte sägas vara en lågprisad bil tex. Så jag förstår inte din argumentation.
Självfallet vill ingen skidanläggning gå med förlust. Men det finns anläggningar som har andra uttalade mål än just maximal vinst till aktieägarna.3. Det gör väl alla skidanläggningar som är vinstdrivande? Har svårt att se en skidanläggning gå in för att gästerna skall ha det bästa möjliga åkning men anläggningen går i förlust?
Ja och nej.Självfallet vill ingen skidanläggning gå med förlust. Men det finns anläggningar som har andra uttalade mål än just maximal vinst till aktieägarna.
Ex Idre som ägs av Kommunal stiftelse, Riksgränsen/Björklidens ny-gamla ägares mål är att anläggningarna ska leva vidare.
Flera skidanläggningar ägs av miljardärer med liknande målsättning (Tännäskröket, Trillevallen, Fjätervålen osv)
Visst är det så, men jag undvek att skriva ”tillägget” eftersom om jag hade gjort det, så finns det ett par kverulanter här på forumet som återigen hade gnällt om att jag alltid propagerar för Alperna.Känner mig ganska klar med den här diskussionen. Det här är i alla fall enligt mig trådens bästa inlägg med tillägget att det också finns ett helt gäng länder söder om Sverige med jättebra skidorter till överkomliga priser om man orkar se bortom Chamonix, St Anton och de andra superkända orterna.
Det finns alltså en fantastisk värld bortom SkiStar som slår alla snögarantier med råge!
Plättbacken?Fast visa mig en sådan anläggning i Lindvallen storlek?
Sant glömde den.Plättbacken?
De fick nej på att köpa Oppdal av norska konkurrensverket...säger hörsägen......Men visst var det så att Skistar hade något förvärv på G för ett antal år sedan som Konkurrensverket inte godkände, eller minns jag fel?
/MM
Har sett flera bilder från Sälen som inte ser så dåligt ut.Vet inte med er, men jag åker hellre skidor än låter bli. Om man skippat gnället så hade man hittat bra skidåkning i Tandådalen på deras sista öppna dag.
Visa bilaga 39005
Du känner till att det finns ett land strax väster om Sverige, och att det landet har både fler och högre skidbergän Sverige?
Att man där på många ställen kan boka prisvärda boenden via Airbnb, som ofta även är kostnadsfritt avbokninsbara fram till dagen innan ankomst?
PS. Och i detta fina land har Skistar hittills endast lyckats besudla två skidorter.![]()
OK, men om man är så ”bekväm” av sig så får man ta det som det blir.Absolut! Jag förstår din poäng. Men... Sälen ligger så förbannat lagom långt bort så det blir möjligt att ta sig dit..
Husvagnen är inte avbokningsbar men står där hela jävla vintern och bara väntar![]()
Varför köpa liftkortet i december när man vet att påsken är i slutet av april?
Håller med dig i sak men måste bara besserwissra:Bydalen fantastisk skidort men det finns typ 2 restauranger och inte mycket mer.
Nej, när högzon är öppen är det fantastisk möjligheter i Bydalen.Håller med dig i sak men måste bara besserwissra:
I Bydalsfjällen finns 7 restauranger, varav 3-4 är kvällsöppna.
Afterskin är inte mycket att hurra för men skidåkningen och toppturerna går inte att Jämföra med Sälen
Nej, men alla resenärer kunde ett par veckor i förväg se på webcams vartåt utvecklingen pekade, och kunde ha gjort ett eget val att inte åka dit och åka brun snösörja och lera.Så varken Skistar eller någon annan kunde rimligtsvis förutse hur usel den här vintern skulle bli, allra minst barnfamiljerna från Sthlm som ville åka skidor på Påsklovet.
/MM
Visa bilaga 39010
Visa bilaga 39011
Visa bilaga 39012Visa bilaga 39014
Möjligt att snögarantin är för för dålig med avseende på 15 backar i hela Sälen och skicket på dem men om man ser på hennes argumentation mer generellt så tror jag inte skidåkarna tjänar på det i längden.
Bra skrivet skidresenärer måste lära sig att planera. Jag köper alltid liftkort vid frukost, spöregnar det så hittar jag på något annat. Om vi kollar nu med rabatterade priser hos Skistar förlorar man 59kr på att köpa dagskort i 4 dagar istället för ett 4 dagars. Skillnaden är endast lite drygt det dubbla vid fullprisNej, men alla resenärer kunde ett par veckor i förväg se på webcams vartåt utvecklingen pekade, och kunde ha gjort ett eget val att inte åka dit och åka brun snösörja och lera.
Skistars s.k. ”snögaranti” är visserligen formulerad som ett skämt, men varje resenär gör också ett eget val att resa dit under dessa förutsättningar. Det kan ju inte ha varit någon överraskning vid ankomst att det knappt fanns någon snö där?
Regel 1: Boka inget boende där allt är betalt i förväg utan avbokningsrätt där man i alla fall får något tillbaka.
Regel 2: Betala aldrig liftkort i förväg.
Nej, men alla resenärer kunde ett par veckor i förväg se på webcams vartåt utvecklingen pekade, och kunde ha gjort ett eget val att inte åka dit och åka brun snösörja och lera.
Skistars s.k. ”snögaranti” är visserligen formulerad som ett skämt, men varje resenär gör också ett eget val att resa dit under dessa förutsättningar. Det kan ju inte ha varit någon överraskning vid ankomst att det knappt fanns någon snö där?
Regel 1: Boka inget boende där allt är betalt i förväg utan avbokningsrätt där man i alla fall får något tillbaka.
Regel 2: Betala aldrig liftkort i förväg.
Min uppfattning är att man från Skistars sida har litat lite för mycket på sin förmåga att tillverka konstsnö och det är kanske det man har kommunicerat ut till allmänhet och aktieägare. Man kanske också har antagit att temperaturen ska stiga med någon grad eller eller två. Inte 10 grader som det blev i år.![]()
Börsens dom: Skistar tappar 415 miljoner kronor
Skistar faller på börsen efter nyheten att de erbjuder full återbetalning på grund av snöbrist på tre av bolagets skidorter.Kursfallet kostar aktieägarna över…www.di.se
Skistar säljer in sin snögaranti eftersom de vill att man ska boka tidigt. Min förhoppning är att fler gör de aktiva val du efterlyser, dvs ser igenom "garantin" som är helt värdelös och bokar senare eller inte alls. Då allt fler väljer bort skidåkningen står Skistar där med vikande underlag och en tuff/dyr vandring för att få tillbaka kunder.Som många redan har påpekat kollar ni inte innan ni åker? Varför köpa liftkortet i december när man vet att påsken är i slutet av april?
Inget synd om varken Skistar eller aktieägarna ... kursen återhämtade sig snabbt!![]()
Börsens dom: Skistar tappar 415 miljoner kronor
Skistar faller på börsen efter nyheten att de erbjuder full återbetalning på grund av snöbrist på tre av bolagets skidorter.Kursfallet kostar aktieägarna över…www.di.se
Sjukt roligt att bli kallad bekvämOK, men om man är så ”bekväm” av sig så får man ta det som det blir.
Jag brukar också åka till fjällen på Påsk, och hade detta året tänkt åka till Gausta och hade ett bokat boende där. Det var avbokningsbart utan kostnad fram till dagen innan, men redan för 3-4 veckor sedan såg jag på webcams hur risigt där såg ut, så jag avbokade och började spana efter alternativ.
Det blev en alp-glaciär i stället (bestämde resmål och hotell två dagar innan).
Jag har precis kommit hem för två timmar sedan, kört 2x120 mil, men det var det värt om man jämför vilken ”produkt” (för att prata Skistar-top-management-språk) jag fick i stället.
Men förutom att ha bra förhållanden snö/väder, så tycker jag att ombyte förnöjer och är en kvalitet i sig, eller hur?![]()

Sjukt roligt att bli kallad bekvämDet är inget någon i min närhet brukar säga när vi packat in oss 2 vuxna och 5 barn i proppfull xc90 + kåpsläp för en vecka i husvagnen
Men jag förstår hur du menar.
Jag hade jättegärna åkt längre och till olika ställen oftare men på alla ställen i livet går det inte. Jag håller på att uppfostra nya skid och snowboardåkare. Hade en fantastisk dag i Trysil igårVisa bilaga 39084