Hur är det med snön i Åre nu?

Boardie

Medlem
Ärligt, hur är snöläget i Åre just nu? Är pisterna helt omöjliga med stenhård is i botten och slushiga vallar ovanpå? Eller är de betydligt bättre än så? Är det något område i systemet som håller bättre kvalitet? Exempelvis Tväråvalvet, Duved/Tegefjäll eller Högzon? Vad tror ni om nästa veckas förutsättningar då det blir lite mildare igen. Tacksam för all info och alla tips👍😊🙏⛄

Var där i helgen. Föret varierar väldigt mycket med temperaturen och hur många som åkt en backe. Kom några cm snö på söndagen som ändrade en del.

Jag upplevde isigt på morgonen, ibland mjuka fina backar mitt på dagen med ett litet lager slush och som värst stora slusj pucklar i nederst i Gästrappet.

Finns nog en risk att det är isigt hela dagen om det är kallt.

Tack Fredrik för rapporten! Strålande komplement till alla väderleksrapporter och uppgifter om det exakta snödjupet. Du gav verkligen en bra bild av vad man kan förvänta sig av en dag i backen👍👍

Tacksam om någon mer i gruppen har någon kompletterande info, tips eller kanske en annan upplevelse av kvaliteten på backarna🙏🙏

Ja, titta på väderprognosen för nästa vecka så ser du att det är nattkallt men plus på dagarna fr lunch. Så - bänghårt från morgonen och sedan mjuknar det på under dagen och är nog rätt så slaskigt sedan under sen em.
På högzon ser det ut att hålla sig på minus natt och dag så där kan du räkna med kallsnö och fast underlag hela dagen. Så du kan nog få uppleva de flesta underlagen i backarna...:-)

Kan lägga till att det är bra med snö i alla backar som vi åkte, tror det var alla med sittlift.
I skogen lågt är det lite snö och det är inte speciellt mycket runt toppen heller men det är ändå snö/is på stora områden.

Ja, titta på väderprognosen för nästa vecka så ser du att det är nattkallt men plus på dagarna fr lunch. Så - bänghårt från morgonen och sedan mjuknar det på under dagen och är nog rätt så slaskigt sedan under sen em.
På högzon ser det ut att hålla sig på minus natt och dag så där kan du räkna med kallsnö och fast underlag hela dagen. Så du kan nog få uppleva de flesta underlagen i backarna...:-)
Tack!

Hej, hej! Jag måste bestämma mig i veckan om vi ska upp till påsk eller inte.

Hur snöläget i Åre just nu? Verkar regna i lågzon med vara snöstorm i högzon. Håller det en månad till?

Hej, hej! Jag måste bestämma mig i veckan om vi ska upp till påsk eller inte.

Hur snöläget i Åre just nu? Verkar regna i lågzon med vara snöstorm i högzon. Håller det en månad till?
Just nu är det som du skriver, lite snöblandat regn i lågzon och snöstorm på högzon. Backarna var helt ok i dag, men hur det är i påsk är svårgissat. Det ligger dock rejält med sprutsnö som bas i de stora backarna, så jag tror personligen att det kommer vara åkbart ända in finalen, men kommer nog vara en o annan svart/gul käpp här och var.

Gillar du vårslask så…….
12+ vid Rödkullen idag 😅
Får även gälla som Dagens fika (dricka).

Bilagor

• IMG_9558.webp
    IMG_9558.webp
    367.9 KB · Besök: 269
  • IMG_9561.webp
    IMG_9561.webp
    243.7 KB · Besök: 268
Hur är läget nu då? Är det värt en spontanare innan säsongen är helt över? Tänkte att högzon kanske fortfarande är fint

Gillar du sovmorgon, hoppa på pucklar, väja för kala fläckar och stenar i avstängda backar, åk. Förväntar du dig att carva manchester, pumpa puder, fullt ös på afterski och restauranger, alla backar och liftar officiellt öppna, stanna hemma.

Var i Åre söndag till tisdag (22/4). Bra mycket bättre åkning än medel Åre sportlov (stenhårt, kallt, is, köer, stängd högzon om >3m/s, mörkt). Hårt och tråkigt på förmiddagen, kul, puckligt slafsigt på eftermiddagen, förutom Tväråvalvet som var konstant hårt.

Ajdå, är det så illa? Ser ju ut att bli lite plusgrader kommande dagar iaf
Vi har varit här sen i söndags. Det är helt OK och bitvis riktigt bra. Vi har haft kul hela dagarna alla dagar.
Is i pisterna ?!?! Om du har parkskidor utan kanter så är det isigt.

Jag körde med storslalomskidor igår och det var både snabbt före och bra grepp.

Kul med flera duktiga åkare i systemet.

Hjälpte snön som kom häromdagen något eller smälte den lika fort som den kom?
Det är varmt på nätterna så inget hjälper då men det går att åka hjälpligt sista biten ner till både 8:an och 6:an. Men i högzon som i 1000, Tvärå, Stendalen och runt övre Störtloppet är det fortfarande fin piståkning (beroende på temperatur förstås).

Hade inte påsken legat så sent i år hade nog ingen höjt nämnvärt på ögonbrynen över snöläget, man hade bara konstaterat att det är i slutet på säsongen efter en kass vinter helt enkelt. Jag hade nog inte spontanbokat en resa hit till helgen men om man redan bokat behöver man inte känna att det inte går att åka alls.

Högzon stängd idag pga vind. Stendalen, Ullådalen, Bräcke är det åtminstone full bredd på pisterna. I övrigt är det transporter och pistmaskinsbredd på hopskrapad snö i Åre by pisterna. Brunt och grus/gräs/snö längst ned. Regn och sol om vartannat
Men vad gör väl det, några fler öl på lunchen och Åre Sessions idag tills på söndag.👍😎

Hur ser det ut nu då? Ser ut som det ska komma nysnö i dagarna. Storulvån, är det någon som har koll på snöläget där?

Tillbaka
Topp