Bästa alport att köpa boende i

Det vore kanon! Även om mycket är nära här blir man ibland överraskad på hur lång tid det kan ta att ta sig till en punkt som känns nära fågelvägen. 😅

Hittade en! Men tyvärr verkar den inte fungera vid övergång mellan olika länder. Så då får man pussla litet.

Kul sammanställning! Vi har liknande funderingar och det finns många sätt att närma sig detta. Här är litet kompletterande tankar.

1. Fundera på vilket land man verkligen vill tillbringa en stor del av vardagen i. Alpländerna är ganska olika.
2. bestämma om man verkligen måste bo i själva alporten eller kan tänka sig någon timmes eller mer ”pendling”. Då öppnar sig genast helt andra perspektiv och lägre kostnader. Avstånden är korta i Centraleuropa.
3. Italien har fördelen av ”innerkurva” i alperna - längs sträckan Verona-Turin har du utöver nästan hela Italienska Alperna även rimlig tillgång till mycket av det bästa inom Österrike, Schweiz och Frankrike. Typ du kan jobba hela dagen, köra mellan 1 och 3,5 timmar på kvällen till mer än hälften av Alpernas bästa åkning, äta prisvärd middag lokalt och vara utvilad först vid liften nästa morgon. Eller stiga upp tidigt (och spara en boendenatt) för en improviserad tredagarsresa till nån plats där det just snöat…

Vi funderar därför på Piemonte i Italien men då tappar man närhet till Österrike. Men vinner närhet till de bästa franska skidorterna, Provence, Medelhavet etc som ju inte är helt fel på sommarhalvåret.

PS letar efter en karta med en funktion som liknar elbilarnas visuella "räckviddskartor", dvs där man kan ange en valfri ort och sedan visuellt (typ med färgmarkering) se vilket område man når med bil och/eller kollektivtrafik/tåg inom en viss tidsrymd typ två timmars körning etc.

Betydligt mer kåk för pengarna i Piemonte dessutom :) Sen verkar det vara flertalet som fortfarande har olja eller gas som uppvärmning av lägenheterna.

Betydligt mer kåk för pengarna i Piemonte dessutom :) Sen verkar det vara flertalet som fortfarande har olja eller gas som uppvärmning av lägenheterna.

Ja och god ratio av antal elbilar per ledig laddstolpe (men av fel skäl...). Allmänna prisläget i Italien är (på nytt) bättre för en svensk jämfört med övriga alpländer. Men ja, uppvärmning (oftast med gas) kan kosta en del. Och en dåligt isolerad lgh kan bli ganska kall inomhus även vid +10 grader. Tro mig, har testat.

Summa summarum så tar mycket ut vartannat, och som sagt, fråga dig själv... Var vill du faktiskt bo? Kanske vill man inte flytta alls, egentligen.

Ja och god ratio av antal elbilar per ledig laddstolpe (men av fel skäl...). Allmänna prisläget i Italien är (på nytt) bättre för en svensk jämfört med övriga alpländer. Men ja, uppvärmning (oftast med gas) kan kosta en del. Och en dåligt isolerad lgh kan bli ganska kall inomhus även vid +10 grader. Tro mig, har testat.

Summa summarum så tar mycket ut vartannat, och som sagt, fråga dig själv... Var vill du faktiskt bo? Kanske vill man inte flytta alls, egentligen.
Verkligen, det finns gott om lediga laddplatser där. Och halva priset på laddet över franska gränsen. I vinter var det 4 kr/kw i Frankrike och det dubbla i Italien. Samtidigt som en bostad i italienska alperna går att hitta prisvärt.

Det är så. Och frågan är om man vill låsa sig till en plats för ett par månaders njutning. Samtidigt som bostadspriser, enligt min uppfattning, i turistorter blir allt dyrare per månad.

Verkligen, det finns gott om lediga laddplatser där. Och halva priset på laddet över franska gränsen. I vinter var det 4 kr/kw i Frankrike och det dubbla i Italien.

Iofs typ 47 eurocent/kWh med Ionity-abbonemang

1747667291613.webp

Pensionen närmar sig om några år och vi funderar på att skaffa ett ställe för skidåkning, vandring, mtb, klättring... ja listan kan göras lång men som diskussionen här visar är det många parametrar som kan spela in i beslutet. För att få lite mer överblick lät jag Chat GPT ställa samman diverse karakteristika för 26 olika orter, allt paketerat i en Excel-fil. Under tabellen hittar ni de förklaringar som använts för gradering och bredvid en karta för att få en viss geografisk överblick.

Vet inte om man blir så mycket klokare men kul att få lite överblick (och ganska kul att jobba med AI:n :)). Kanske kan sammanställningen även vara till nytta för andra i samma situation. Jag tror att det skall vara hyffsat korrekt men återkom gärna om ni upptäcker tokigheter. Tar också gärna inspel på ytterligare orter eller annat som kan vara viktigt för beslutet.
Intressant sammanställning. Enligt mäklarfirmor på nätet så ligger kvm-priset i Mürren på: The median price per m² in Mürren (3825) is CHF 10,525/m².
Det är det ställe jag skulle välja om inte pekuniära omständigheter hindrade.

Intressant sammanställning. Enligt mäklarfirmor på nätet så ligger kvm-priset i Mürren på: The median price per m² in Mürren (3825) is CHF 10,525/m².
Det är det ställe jag skulle välja om inte pekuniära omständigheter hindrade.
Billigare än jag trodde, men är ju lite meckigt att bo där uppe. På bra höjd, och oslagbart panorama annars. (y)

Billigare än jag trodde, men är ju lite meckigt att bo där uppe. På bra höjd, och oslagbart panorama annars. (y)
Det var billigare än jag trodde också, kanske är det lite för obekvämt för många med transporterna dit. Det tillkommer också att systemet är rätt litet på Mürrensidan och det är krångligt (tar lite tid i alla fall) att ta sig till Wengen-Grindelwald.
Men obeskrivligt att kunna glida ner på skidor från Birg via kanonröret rakt in i byn ner till något ställe där man kan sitta och titta på paraglideåkarna nere i Lauterbrunnendalen och sedan lyfta blicken till Jungfraumassivets topp.

Om jag ska svara ur TS perspektiv, att viktigt med smidig transfer för långhelg: Någonstans i Portes du Soleil. Smidig minibuss transfer. Med mer pengar för inköp: Argentiere.

Ur mitt eget perspektiv är jag nog mer inne på @Ivo del Scandi alternativ. Italien. Man har inte så långt till pension. Kanske kan åka ner längre stunder? Bil ner? Aostadalen. Val di Sole. Lägenhet/ hus för kanske 1-1,5 miljoner. Åka bil till backen, dit man turar. Testa olika områden. Cykling på sommaren.

Liftkort är en aspekt att tänka på. Klart plus att hitta en ort med ett säsongskort som täcker många skidorter i närheten, mums. Tyrolerkortet, Ski Arlberg, Aostadalen, Dolomiti Superski, nämnda Portes du Soleil...

Liftkort är en aspekt att tänka på. Klart plus att hitta en ort med ett säsongskort som täcker många skidorter i närheten, mums. Tyrolerkortet, Ski Arlberg, Aostadalen, Dolomiti Superski, nämnda Portes du Soleil...
Bra aspekt! Jag nämnde Val di Sole. Där är det gemensamt liftkort, plus fem dagar på det mesta i Dolomiterna (Dolomiti Superski). I vintras kostade det 1015. Gillar man att tura går kabinen i Pejo upp till 3000 meter och rakt in i Ortler-massivet med många möjligheter till flerdagarsturer. https://www.skirama.it/en/inverno/seasonal-superskiramaski-pass-price

För oss blev Aosta ett solklart val. Vi köpte hus i byn Saint Vincent, centralt i dalen med 8-ish skidorter inom 45 minuter och 2h till havet.

Vi funderade också en del på höjd. Mycket åkning över 3000m i Aosta.

Dessutom är Piemonte bättre än Lombardiet.

Senast ändrad:
För oss blev Aosta ett solklart val. Vi köpte hus i byn Saint Vincent, centralt i dalen med 8-ish skidorter inom 45 minuter och 2h till havet.

Vi funderade också en del på höjd. Mycket åkning över 3000m i Aosta.

Dessutom är Piemonte bättre än Lombardiet.
låter fantastiskt. Verkar finnas fler på forumet som gjort samma val (och jag träffade ytterligare några i Aosta i vintras - kanske ni?)

vilka skidanläggningar åker ni oftast till?
har ni stora säsongskortet för hela Aosta eller köper ni dagkort?

Senast ändrad:
låter fantastiskt. Verkar finnas fler på forumet som gjort samma val (och jag träffade ytterligare några i Aosta i vintras - kanske ni?)

vilka skidanläggningar åker ni oftast till?
har ni stora säsongskortet för hela Aosta eller köper ni dagkort?
Min fru figurerar i forumet, vi har liksom köpt samma hus, så det kan nog inte räknas som "fler" ;)

Men det finns (minst) ett par Svenskar till i Saint Vincent.

I vintras åkte vi främst i Pila och hade säsongskort där. Nästa år skulle jag tro att vi köper för hela Aosta-dalen.

Jag tror inte det var oss du träffade.

Men angående flyg.

Kollar man Landvetter mot italien kan jag bara se att ryan kör direkt till italien
(milano)..
Måndagar och fredagar... helt värdelöst helt enkelt.

Vilka flyg brukar ni ta för att få en ons-sön?

Men angående flyg.

Kollar man Landvetter mot italien kan jag bara se att ryan kör direkt till italien
(milano)..
Måndagar och fredagar... helt värdelöst helt enkelt.

Vilka flyg brukar ni ta för att få en ons-sön?
Vi har testat många olika varianter (från Sthm)

Det man kan komma ihåg är att det inte är specielt dyrt att hyra bil på en flygplats och lämna den på en annan (i samma land)

Min fru figurerar i forumet, vi har liksom köpt samma hus, så det kan nog inte räknas som "fler" ;)

Men det finns (minst) ett par Svenskar till i Saint Vincent.

I vintras åkte vi främst i Pila och hade säsongskort där. Nästa år skulle jag tro att vi köper för hela Aosta-dalen.

Jag tror inte det var oss du träffade.
Tittade på en karta, stämmer det att ni har ca 4 mil till Cervinia?

Frun hoppar in i tråden:) Cirka 3 mil till Cervinia om vi kör dit upp, vi brukar föredra att parkera i Valtournenche så något kortare dit.
Eller stanna redan i Buisson efter 12 km och ta kabinen upp till Charmiga Chamois (där ett dagskort kostar ca 25€)

Nä, Aostadalen är ett hett alternativ.
Det enda som saknas är väl en vacker sjö att bada i - eller finns det? (Har ni badat i lilla söta Lago di Lod/chamois?)

Flyg hit:
Turin, Genève eller någon av Milanos 3 flygplatser.

Eller stanna redan i Buisson efter 12 km och ta kabinen upp till Charmiga Chamois (där ett dagskort kostar ca 25€)

Nä, Aostadalen är ett hett alternativ.
Det enda som saknas är väl en vacker sjö att bada i - eller finns det? (Har ni badat i lilla söta Lago di Lod/chamois?)

Flyg hit:
Turin, Genève eller någon av Milanos 3 flygplatser.
Det är tyvärr ont om badsjöar, finns en något bedagad kommunal badanläggning nere i byn men helst åker vi till ett vattenfall som bildar naturliga pooler strax utanför Donnas, typ 20 min bort. Tyvärr får man inte bada i Lago di Lod (eller den fina sjön uppe i Pila heller):(

Chamois står på listan inför nästa säsong liksom Torgnon

Hurudana är priser där?

Här är en trevlig liten lgh i lugnt högt läge, två sovrum, 85 m2, garage, källare. Kanske köksluckorna inte är av senaste modell iofs men två balkonger/terasser med utsikt över både dal och berg. 145000 euro.

Här är en liknande, och om man kan se litet runt hörn så kanske man anar ett stort vitt berg från balkongen…

Eller denna villa på 700 m2 med ett stort träd i vardagsrummet och vidare upp genom taket...

Senast ändrad:
Det finns mycket roligt till salu i Saint-Vincent:

Idealista

Man får väl varna lite för att Italienarna inte har samma förberedelse inför fotografering av bostad till försäljning.
Ställa undan något? Nej!
Städa, njae
Fota utsikten? Varför skulle någon vara intresserad av utsikten?

Jag vill bara för ordningen skull invända mot (det uppenbart helt felaktiga ;)) påståendet att Piemonte skulle vara bättre än Lombardiet. Vi har både skidåkning, cykling, klättring OCH badsjöar. :)
Well:

Turin > Milano
Barolo > Franciacorta
Lago Maggiore (östra) > Lago Maggiore (västra)

Men absolut, man får så klart tycka annorlunda ;)

Jag är jättegammal och kan många konstiga ord!
Skönt att du är gammal! När ungdomar använder ovanlig ord så osar det ChatGPT om texten...

Jag är svag för Italien och hade valt någonstans runt Bardonecchia, Oulx eller längre söderut mot Limone. Annars Pra-Loup, Isola, Auron i Frankrike. Annars är ju inte Morzine/Avoriaz dumt!

Men då ..... jag hade ju lyckats städa undan min kärlek till Valtournenche och så vaknar denna tråden till liv. Såg att det tvärmysiga Locanda 4 är till salu för den nätta summan av 2.8 miljoner € så jag kommer starta ett crowd funding projekt :cool:

Här är en trevlig liten lgh i lugnt högt läge, två sovrum, 85 m2, garage, källare. Kanske köksluckorna inte är av senaste modell iofs men två balkonger/terasser med utsikt över både dal och berg. 145000 euro.

Här är en liknande, och om man kan se litet runt hörn så kanske man anar ett stort vitt berg från balkongen…

Är väl som att svära i kyrkan att säga här vad jag tycker, när Italien är så otroligt ”en Vogue” bland just svenskar. Bara genom att titta på bilderna i annonserna får jag svar på varför jag aldrig skulle köpa någon fastighet i Italien, har de hört talas om mäklar-styling för att göra objektet lite mer attraktivt (och få ett bättre pris) än att framställa det som en soptipp?
Det är ofta både charmigt och trevligt i Italien när man är där, men….. kvaliteten på infrastrukturen är på u-landsnivå jmf Schweiz, Österrike och Tyskland. Och så fastighetsannonserna ovan, de objekten hade varit osäljbara i 🇨🇭 🇦🇹 🇩🇪, något att beakta i prisjämförelser mellan olika Alpländer.
Missförstå mig nu inte, jag tycker mycket om 🇮🇹 och har de senaste fem åren varit på sex semesterresor plus ett antal jobbresor där, men deras fastighetsmarknad får ni supporta utan min medverkan….:ROFLMAO:;)

….. and by the way…. Frankrike 🇫🇷 gör bättre viner 🍾🥂🍷 än Italien 🇮🇹 😜

Är väl som att svära i kyrkan att säga här vad jag tycker, när Italien är så otroligt ”en Vogue” bland just svenskar. Bara genom att titta på bilderna i annonserna får jag svar på varför jag aldrig skulle köpa någon fastighet i Italien, har de hört talas om mäklar-styling för att göra objektet lite mer attraktivt (och få ett bättre pris) än att framställa det som en soptipp?
Det är ofta både charmigt och trevligt i Italien när man är där, men….. kvaliteten på infrastrukturen är på u-landsnivå jmf Schweiz, Österrike och Tyskland. Och så fastighetsannonserna ovan, de objekten hade varit osäljbara i 🇨🇭 🇦🇹 🇩🇪, något att beakta i prisjämförelser mellan olika Alpländer.
Missförstå mig nu inte, jag tycker mycket om 🇮🇹 och har de senaste fem åren varit på sex semesterresor plus ett antal jobbresor där, men deras fastighetsmarknad får ni supporta utan min medverkan….:ROFLMAO:;)

….. and by the way…. Frankrike 🇫🇷 gör bättre viner 🍾🥂🍷 än Italien 🇮🇹 😜
jag skulle se bristen på märklarstyiling som positiv om jag var ute efter att köpa något.

Man får titta med andra glasögon och ha ett öppet sinne.

Det är typ omöjligt att låna pengar med italiensk fastighet som säkerhet. Det kan eventuellt ställa till det för vissa med pekuniära problem...

Att Franska viner skulle vara bättre än Italienska är en missuppfattning som många drass med.

Ha ha, du har ingen aning om vem du diskuterar detta ämne med just nu….;)

Det var dessutom menat som en skämtsam pik.:)
Haha, det är inget man skämtar om!

Man eftersom jag försöker bli italienare så får jag ändra mig till att Aosta gör dom bästa vinerna! (ITALIEN är bara en politisk Konstruktion, jag är från Aosta)

Det är typ omöjligt att låna pengar med italiensk fastighet som säkerhet. Det kan eventuellt ställa till det för vissa med pekuniära problem...
Även för italienarna själva?
Köps samtliga lägenheter och privathus i Italien kontant i till 100%?
Låter märkligt, skulle i så fall vara betydligt lägre fastighetspriser i Italien än andra europeiska länder.

Eller du menar för svenska köpare som vill låna i svensk bank?
Det är väl inte helt ologiskt, men om man inte kan belåna en egen fastighet i Sverige för köpet i Italien, så kan man väl ta ett lån i en italiensk bank?

EDIT:
Vill du fördjupa vinsnacket till något annat än bara svepande formuleringar, så får du starta en annan tråd. ;)

Tillbaka
Topp