Lätt takbox

Eskas

Aktiv medlem
Lätt takbox
Har ett litet problem. Funderar på att köpa en bil som är avsevärt högre än den förra och då kommer det bli problem att köra in den i garaget med takboxen på. Nu kör jag med takbox på hela vintern, men kan tänka mig att ta av och sätta på takboxen igen bara det är enkelt. Att ha bilen ute vintertid är inte ett alternativ, vill gärna ha in den i garaget.

Någon som har tips på en lätt takbox som man kan få upp på taket av en normalhög SUV själv?

Har som krav att den ska klara av 6 st skidor och gärna kunna lägga några längdskidor ovanpå också. Behöver minst vara 200 cm, men gärna 210 cm invändigt.

Har funderat lite på Twistboxes, men är fattar inte om man kan spänna fast skidorna inuti den. Är också lite nervös för att man ska skära sönder botten med stålkanterna och att den där rätt snart kommer se ut som ett par slitna skidbyxor brukar bli vid fötterna.

Lätt takbox
Har inga tips men oron för att twistboxen ska skadas av stålkanterna borde gå att hindra genom att lägga ett liggunderlag, en trasmatta eller annat i botten av den.

Lätt takbox
Någon som har tips på en lätt takbox som man kan få upp på taket av en normalhög SUV själv?

ABS-boxar är inte för tunga för en ensam person att hantera, däremot kan de vara svåra att få grepp om. Funkat för mig i många år men allra bäst om man har armar typ orangutang. En sån här dock bra att ha:

Lätt takbox
Har inga tips men oron för att twistboxen ska skadas av stålkanterna borde gå att hindra genom att lägga ett liggunderlag, en trasmatta eller annat i botten av den.
Jag tycker det låter lite överdrivet att oroa sig så mycket för stålkanterna. Ett vanligt skidfodral, som är betydligt tunnare än en twistbox, klarar ju tiotals flygresor utan att stålkanterna skadar det. Man packar ju sällan med något skyddande material i botten på ett sånt fodral heller.

Lätt takbox
Jag tycker det låter lite överdrivet att oroa sig så mycket för stålkanterna. Ett vanligt skidfodral, som är betydligt tunnare än en twistbox, klarar ju tiotals flygresor utan att stålkanterna skadar det. Man packar ju sällan med något skyddande material i botten på ett sånt fodral heller.
Absolut men finns en oro så är den lätt att bota genom tex en trasmatta.

Lätt takbox
Är detta lösningen?
LotoQ box
Inget mera klättrande för att nå skidorna 😋

Bilden tagen på Storsjön på väg till Bydalen (5,5 mil när isvägarna är öppna)

Bilagor

• IMG_1787.webp
    IMG_1787.webp
    94.7 KB · Besök: 229
Lätt takbox
Det brukar sällan vara något problem att baxa upp boxen själv så länge man sätter på takräcken på bilen först.
Jag tar alltid av och på boxen mellan mina turer. Jag skulle aldrig palla att åka runt att lyssna på det vindbruset och få frispel på den högre förbrukningen helt i onödan.
Sedan om man är kort eller har en hög skåpbil så blir det ju krångligt att klättra på stege med box

Lätt takbox
Jag har en Thule alpine touring 430 och den rymmer typ 4 snowboards med bindningar monterade på och jag kan lätt ta av den själv utan problem från taket på min BMW x3.
Rymmer riktigt mycket mer i skidväg. Har haft in en hel familjs uppsättning av alpina skidor, längd plus samtliga pjäxor. Kan inte nog rekommendera den. Ett plus är att man även har halva takräcket kvar för annat. Har kört med två likadana de senaste 15 åren och ser inga skäl att byta.

Lätt takbox
Jag har också en Thule alpine touring 430 på en Land Rover Discovery och det fungerar utmärkt att vara själv. Hade tidigare en av deras dyrare varianter och den var betydligt besvärligare.

Lätt takbox
Ingen som testat bakbox? Fast de är ju svindyra och inga vuxenskidor får plats, utom på enstaka där man ta bort delar av kortsidorna.

Jag funderar på att skaffa en lastplattform för dragkroken, och lägga skidorna i fodral på tvären där. Har en elbil så det lägre luftmotståndet är extra viktigt för att inte tappa räckvidd. Visst, massor av vägdamm och salt etc, men med bra skidfodral borde det gå bra. Eller? Visst sämre med mer vikt längre bak i bilen, men vikten kommer också närmare marken istället för på taket så det borde inte ge sämre vägegenskaper.

Dock tveksam till om tyska polisen godkänner det - hittar inget tydligt om det på webben. Fast skidor väl fastspända på en plattform från Thule med extraljus och extra nummerplåt på borde de godkänna. Folk kör ju runt med cyklar på sådana. Extra nummerplåt får man för en billig penning numera (62 kronor!).

En tänkbar variant är ju att montera en begagnad takbox i ABS (kanske lätt och smal modell typ 60 cm bred) på tvären på lasthållaren där bak. Såna boxar går att få för 500 kr på blocket.

Senast ändrad:
Lätt takbox
Ingen som testat bakbox? Fast de är ju svindyra och inga vuxenskidor får plats, utom på enstaka där man ta bort delar av kortsidorna.

Jag funderar på att skaffa en lastplattform för dragkroken, och lägga skidorna i fodral på tvären där. Har en elbil så det lägre luftmotståndet är extra viktigt för att inte tappa räckvidd. Visst, massor av vägdamm och salt etc, men med bra skidfodral borde det gå bra. Eller? Visst sämre med mer vikt längre bak i bilen, men vikten kommer också närmare marken istället för på taket så det borde inte ge sämre vägegenskaper.

Dock tveksam till om tyska polisen godkänner det - hittar inget tydligt om det på webben. Fast skidor väl fastspända på en plattform från Thule med extraljus och extra nummerplåt på borde de godkänna. Folk kör ju runt med cyklar på sådana. Extra nummerplåt får man för en billig penning numera (62 kronor!).

En tänkbar variant är ju att montera en begagnad takbox i ABS (kanske lätt och smal modell typ 60 cm bred) på tvären på lasthållaren där bak. Såna boxar går att få för 500 kr på blocket.

Tror jag har delat den här innan i nån tråd... Gillar din tanke.
Spanat i Hemsedal:
bakbox_1.webp

bakbox_3.webp

Finns en hel del på Hygglo att hyra om man vill testa.

Lätt takbox
Ixtabox är 190cm bred i deras bredare variant.

Ja men den kostar 32000 kr och väger i sig 30 kg.

Lastanordning går väl bra med. Vira presseningen runt så blir det torrt.

Tror iofs man ska ha en ganska tätförsluten och tätt sittande påse runt skidorna om man inte har dem i en låda. Det lär fladdra och stänka ganska bra där bak i motorvägsfart och blött vägsalt är inte bra för stålkanter och bindningar.

Lätt takbox
Ingen som testat och har en Twisbox? Funderar starkt på att köpa en sån. FÖrdlen är ju att den går att packa ihop. Thule Motion 3 XL är riktigt nice, men den ska stå någonstans också. Ska uppgradera till större box från våran äldre takbox

Lätt takbox
Ingen som testat och har en Twisbox? Funderar starkt på att köpa en sån. FÖrdlen är ju att den går att packa ihop. Thule Motion 3 XL är riktigt nice, men den ska stå någonstans också. Ska uppgradera till större box från våran äldre takbox

Såg en sån på Intersport, kändes tillräckligt stabil, verkar lovande.

Lätt takbox
Mjuk takbox....
Ja jag är gammal å ibland förändringsobenägen
Men jag ser framför mig alla Danskar på E6 norröver i saltslask, rusk å skit från som långtradare drar upp och regn med sin skidor i mjuka skidfodral från Intersport och Stadium och tänker hur F-n skall och orkar dom ta hand om den skiten sedan?
Ja en tak box är lätt att spola av eller till å med låta åka med bilen genom tvätten på macken.

Lätt takbox
Ja å lätt å lätt.
5kg är mycket om man skall bära det på ryggen men vet inte om det faktiskt ger så mkt extra i packvikt på taket. Det känns som alltid för mig att den totala lastvikten begränsar och inte om jag kan ta 5kg mer på taket eller inte.

Lätt takbox
Jag har kört mycket med skidorna tvärs på en cykelhållare fäst på dragkroken, eller på bagageluckan (på folkebussen då). Inget problem alls. Fodralet blir ju lite smutsigt, men inget hemsk, tycker jag. Takbox är ju smidigare eftersom den inte är i vägen för bagageluckan. Men hade jag haft för hög bil för garaget hade jag nog lagt skidorna på cykelhållaren igen.
Jag hörde aldrig några oljud därifrån. Är ju all packning och grejor emellan. Men då var det såklart gamla bilar och inga nya supertysta El hojar...

Lätt takbox
Har en Thule XT på min Volvo XC60 och en Calix 600 på min Subaru Outback, de är det inga problem att lyfta på själv.
Calixen hade jag på en Multivan innan och det gick också själv men lite pyssligare (sen underlättatar det att vara över 190cm)
Hade krav att de skulle vara lätta, att de ska vara öppningsbara från båda sidorna, att de ska rymma 8 par skidor och att den ska vara mer än 2m för att rymma mina längdskidor och mina SG skidor.
Skulle aldrig drömma om att ha en bakbox eller någon ful montering på dragkroken

Lätt takbox
Tror jag har delat den här innan i nån tråd... Gillar din tanke.
Spanat i Hemsedal:
Visa bilaga 40060
Visa bilaga 40061
Finns en hel del på Hygglo att hyra om man vill testa.
Jag har sett detta också men med mindre box.
Har själv kört en sådan låda bak man har för dynor på balkongen och med tält mm när taket var upptaget med annat.
MEN cykelhållaren väger +20kg och takboxen på bilden 30kg inte mkt kvar att packa mer än täcken å kuddar mm för att hålla maxvikten på kulan

Tillbaka
Topp