Förmånlig något mindre alport

• Trådstartare Trådstartare fcb
  • Start datum Start datum

fcb

Aktiv medlem
Hej,
Som rubriken redan avslöjar så söker vi (två familjer) ett förmånligt boende i Alperna v8 26, lägenheter.
Vi är tyvärr bundna till just v8.
Har varit på de flesta större orterna så denna gången letar vi efter något mindre.

Lite förutsättningar:

1. Vi behöver ta bilarna då vi kör med självhushåll och har många skidor med.

2. Lägenheterna behöver inte vara nära backen/lift men vi vill ha max några 100m till skidbussen som kan ta en till minst en gondol/ägglift på ca 10-15min.

3. Två i sällskapet åker endast äggliftar gondoler och liknande, dessa kan av olika anledningar inte längre åka skidor men vi umgås gärna med dem över daglig lunch när de kommer upp med liften.

4. Trodde jag hade bättre koll då jag åkt på en hel del mindre orter över dagen på olika resor men inser att jag då åkt med bil och parkerat utanför liften, så har noll koll på bussen 😀. Vi vill inte använda bilen när vi väl är på plats för att slippa allt konkande, parkering och även ta ett glas här och var.

5. Budget är ca 10k per lägenhet för 3-4 personer (brukar hitta för den pengen). Söker ingen lyx men undviker gärna de små franska lägenheterna på 20-30km med liten dubbelsäng och bäddsoffa. Gör inget om det är en äldre lägenhet bara det är rent, inte alldeles för litet och nära till skidbuss enligt ovan.

Oerhört tacksam för all input så man slipper grotta ner sig i varje by med infrastruktur och allt som det innebär. Anledningen till att vi väljer bort större orter är att slippa köer samt så hinner man oftast inte utnyttja systemen till fullo när vi ska mötas upp till lunch. Liftkortspriset blir även det något lägre.

Mindre orter som jag gillar är tex Montgenevre, Pila. Pila har jag dålig koll var man ska bo. Även Passo Tonale faller bort då en i sällskapet lagt in veto 😀.

Pila är ju en hyfsat stor stad så där finns många boendealternativ.
Kanske även trevligt för era icke-skidåkare?
Pilas skidsystem är dock på nordsida och lite kallt. Jag skulle heller inte spendera en hel vecka där. Särskilt när det finns så många närliggande trevliga små skidorter i närheten - ni kanske kan ta bilen till Crevacol, La Thuile eller Chamois någon dag?

v8 är det Mardi Gras = högsäsong och dyrt överallt i alperna. Jag vet inte om vissa regioner påverkas mer (i Österrike är det i alla fall svårt/omöjligt att hitta prisvärt boende då).

Åker ni bil hela vägen från Sverige? då är det väl ändå Österrike som gäller? eller varför inte Garmisch som är ännu närmare (trevlig by och många boendealternativ)

Pila är ju en hyfsat stor stad så där finns många boendealternativ.
Kanske även trevligt för era icke-skidåkare?
Pilas skidsystem är dock på nordsida och lite kallt. Jag skulle heller inte spendera en hel vecka där. Särskilt när det finns så många närliggande trevliga små skidorter i närheten - ni kanske kan ta bilen till Crevacol, La Thuile eller Chamois någon dag?

v8 är det Mardi Gras = högsäsong och dyrt överallt i alperna. Jag vet inte om vissa regioner påverkas mer (i Österrike är det i alla fall svårt/omöjligt att hitta prisvärt boende då).

Åker ni bil hela vägen från Sverige? då är det väl ändå Österrike som gäller? eller varför inte Garmisch som är ännu närmare (trevlig by och många boendealternativ)
Tack,
Var i Pila över dagen och föll för de roliga kuperade backarna, tänkte aldrig åt vilket håll det låg på.

La Thuile hade jag helt glömt bort( bra tipps) trots att vi åkte i närheten en halv dag La Rosiere). Har för mig att det inte fans gondol/ägglift i La Rosere men kanske i La Thuile, sitter du på den infon är det precis det jag är ute efter 😀.

Sista ca 10 åren har vi behövt lägga en av veckorna på sportlovet v8. Brukar kunna hitta boende runt ca10k enligt det jag beskrev tidigare men då kring större orter. Förra året tex Finkenberg utanför Meyrhofen för ca 8500, fräsch lägenhet ca65km 100 från skidbuss.

Går ofta att hitta men man får leta väldigt så lite därför jag tänkte ta hjälp av mångas samlade erfarenheter här på forumet.

Har inga bekymmer med att köra Italien, Frankrike heller bara det inte är längst ner så man slipper lite av motorvägsavgifter.

Har bara hört illa om Garmisch från tyskar jag träffat, har du varit där själv eller?

Dolomiterna går egentligen bort för det är ju OS-vecka men hittade faktiskt några 2-3 p lägenheter i Canazei v 8 inom er budget.

Apropå Aostadalen - i Dolonne-området i Courmayeur finns en gondol och en del boenden som är litet billigare.

Hittar ni något nära någon järnvägens stationer i Zillertal så är ju saken biff.

Kollade priser i Cortina, nja…

1756724198653.webp

Har bara hört illa om Garmisch från tyskar jag träffat, har du varit där själv eller?
Stannade till i Garmisch i somras. Trevligt område som jag bara hört gott om (!)
Självklart finns det bättre skidåkning om man fortsätter vidare in i österrike/italien, men om delar av sällskapet inte åker skidor kan jag tänka mig att Garmish är en bra kompromiss.

Dolomiterna är även vår favorit, men faller bort just pga OS. Trångt nog ändå på sportlovet och det lär ju vara några backar avstängda för tävling så man kan tänka sig flaskhalsar här o var.

Courmayeur kan vara perfekt om man hittar något kring budet, bara besökt sommartid och fick bra känsla.

Annars som du är inne på finns det gott om boende i Cortina😀

Stannade till i Garmisch i somras. Trevligt område som jag bara hört gott om (!)
Självklart finns det bättre skidåkning om man fortsätter vidare in i österrike/italien, men om delar av sällskapet inte åker skidor kan jag tänka mig att Garmish är en bra kompromiss.
Ska ta en kik på Garmisch. Verkar finnas gondoler.
Kompromissen är att vi träffas på ett berg dit de möter upp till lunch😀. Även de njuter av alpmiljön och är gärna uppe i bergen bara att de inte åker skidor utan traskar runt med snöskor i lättare terräng eller i utkanten av pisten.

Garmisch och Österrike är det ytterst svårt att hitta ledigt boende vecka 8 den här säsongen eftersom Fasching 2026 infaller just den veckan. Om man hittar något ledigt så är priset lika högt som under Jul- och Nyår.
Dessutom är det på många orter i Bayern och Österrike rejält med ”halla-ballou” 🍻🤪 under Faschingveckan (definitivt i Garmisch och Zillertal, vecka 8 är det dessutom holländsk invasion i Zillertal pga de har Krokus-Ferien då).
Leta Italien västerut från Dolomiterna (eller någon mindre/medelstor ort i Frankrike), har jag gjort.

Senast ändrad:
Lite fördel bli det ändå på sikt då det byggs några nya liftar.

Bla en i Livignio och minst en i Dolomiterna (Passo Porodoi)….så nästa år har vi dessa för andra.

Byggs en del ny infrastruktur och rustas upp i området med.

Garmisch är trevligt. Men på helgerna är det många som kommer sot från München. Är det fasching lär det vara gott om folk. Sen är garmisch tyvärr inte snösäker längre. Nej,inte ens vecka 8. Uppe på berget kan man säkert åka fint. Men de fina backarna ner till dalen är sällan öppen nuförtiden...

Vi har bokat in oss till Morgex( bredvid courmayeur) där finns många trevliga orter inom bilavstånd och skibuss både till Courmayeur o vidare Ls Thuile. Om ni int varit där e de värt en vecka:)

Vi har bokat in oss till Morgex( bredvid courmayeur) där finns många trevliga orter inom bilavstånd och skibuss både till Courmayeur o vidare Ls Thuile. Om ni int varit där e de värt en vecka:)
Tack, kikade just på det efter input här på forumet. Nej där har vi inte varit så det lockar verkligen 😀.
Men pratade med turistinformationen i Courmayeur idag och de sa att det endast gick regionbussar som man betalar ett par euro (visste inte exakt pris) för enkelbiljett. Vi är 7 så blir runt 200€ för buss för en vecka.

Har inte kunnat kolla upp det bättre…vet du att det skidbuss eller kanske har varit där ?

Tack, kikade just på det efter input här på forumet. Nej där har vi inte varit så det lockar verkligen 😀.
Men pratade med turistinformationen i Courmayeur idag och de sa att det endast gick regionbussar som man betalar ett par euro (visste inte exakt pris) för enkelbiljett. Vi är 7 så blir runt 200€ för buss för en vecka.

Har inte kunnat kolla upp det bättre…vet du att det skidbuss eller kanske har varit där ?

Vintertid finns där tydligen ibland en skyttelbuss till La Thuile:

The free shuttle Morgex, Colle S. Carlo, Colle d'Arpy, La Thuile is active from 27 December 2024 to 06 January 2025 and from 01 March to 8 March 2025
Och buss mellan Courmayeur och La Thuile:
In the winter period, the Winterbus is also available, from 26 December 06 April 2025 a free connection between the La Thuile and Courmayeur facilities, with stops at the Pré Saint Didier Spa and at the Sky Way Monte Bianco.

...men kanske inget direkt mellan Courmayeur och Morgex .

Senast ändrad:
Vintertid finns där tydligen ibland en skyttelbuss till La Thuile:

The free shuttle Morgex, Colle S. Carlo, Colle d'Arpy, La Thuile is active from 27 December 2024 to 06 January 2025 and from 01 March to 8 March 2025
Och buss mellan Courmayeur och La Thuile:
In the winter period, the Winterbus is also available, from 26 December 06 April 2025 a free connection between the La Thuile and Courmayeur facilities, with stops at the Pré Saint Didier Spa and at the Sky Way Monte Bianco.

...men kanske inget direkt mellan Courmayeur och La Thuile.

Verkar finnas skidbuss mellan Courdmayer och La Thuile men inte mellan Morgex och Courdmayer (kanske det du menade i sista meningen)? Det är här vi hade önskat skidbuss😀.

Sträckan mellan Morgex och La Thuile tar ca 30 sommartid utan stopp med bil via Colle S. Carlo så blir lite för mycket bussåkande x2 varje dag.

Morgex -Courmayeur går lokalbuss, den brukar vara billig.. 2€ kan stämma, de nått år sen vi sist var.. men tycker det fanns nån gratis buss också.. har inte kollat. Om man betalar 2€ så e de småpengar, skulle sagt 2.50 sist men kan ha fel..Man åker nog inte till la thuile varje dag men ett par dagar /vecka e helt ok. Skulle ni inte ha bil? Korta sträckor att köra. Senast var där var åtmn parkeringen gratis. Klart de finns boenden ski in eller närmare också. Och 1000 andra orter.. Sist bodde vi i Derby och det var också helt görbart. Vi brukar satsa på billiga boenden o mat för att ha råd med flera resor/år men då får man ju göra avkall på lite annat

Morgex -Courmayeur går lokalbuss, den brukar vara billig.. 2€ kan stämma, de nått år sen vi sist var.. men tycker det fanns nån gratis buss också.. har inte kollat. Om man betalar 2€ så e de småpengar, skulle sagt 2.50 sist men kan ha fel..Man åker nog inte till la thuile varje dag men ett par dagar /vecka e helt ok. Skulle ni inte ha bil? Korta sträckor att köra. Senast var där var åtmn parkeringen gratis. Klart de finns boenden ski in eller närmare också. Och 1000 andra orter.. Sist bodde vi i Derby och det var också helt görbart. Vi brukar satsa på billiga boenden o mat för att ha råd med flera resor/år men då får man ju göra avkall på lite annat
Ok, vad bra att det finns buss då löser det sig 😀.
Vi gör avkall, eller vi gillar faktiskt att bo lite utanför bara det finns buss. Har med egen mat både för ekonomi men mest för att slippa jaga platser/tider. Tycker faktiskt det är rätt gött att sitta o slappa i underställ med vänner. Försöker med hitta enklare boende dock hyfsat nära bussen mm.
Bilen vill vi dock bara lämna en vecka o slippa lasta på/av skidor o pjäxor borsta snö mm dagligen förutom om vi skulle längre iväg mellan orter någon gång.

Tillbaka
Topp