Tänndalen eller Funäsdalen

Therese82

Medlem
Hej! Vi ska åka på vår första skidsemester i funäsfjällen på sportlovet, men jag har så himla svårt att bestämma vilken av orterna vi ska bo vid. Vi är två vuxna och två ungdomar. Hyfsade åkare allihopa, barnen har börjat köra lite park och drar gärna ut i skogen. Ej viktigt med after ski men gärna bra lunchrestauranger vid backen. Velar främst mellan Funäsdalen och Tänndalen. Kanske tar bilen mellan orterna nån dag men har hund som inte kan vara själv så länge så prioriterar ski in/ski out och bra åkning där vi bor. Ge mig era bästa tips och erfarenheter!

jag bor i Funäsdalen och vill man prioritera matutbudet efter backarna stängt så är det klart större i Funäsdalen. Lunchmässigt finns det fler i tänndalen är vid själva funäsdalsberget.
Vill man prioritera åkning så är Tänndalen klart större och har vissa backar med natursnö medan funäsdalsberget bara har sprutsnö och är ganska så stenhårt om det fryst på som nu i vintras. Det ligger lite lägre än Tänndalen.
Parken i Funäsdalen är den bästa i området om man vill prioritera den typen av åkning.
Vill ni ha nära till längdspår är det Tänndalen som gäller. Vill ni ha liftnära skogsåkning är det Tänndalen eller Ramundberget som gäller.

Hej! Vi ska åka på vår första skidsemester i funäsfjällen på sportlovet, men jag har så himla svårt att bestämma vilken av orterna vi ska bo vid. Vi är två vuxna och två ungdomar. Hyfsade åkare allihopa, barnen har börjat köra lite park och drar gärna ut i skogen. Ej viktigt med after ski men gärna bra lunchrestauranger vid backen. Velar främst mellan Funäsdalen och Tänndalen. Kanske tar bilen mellan orterna nån dag men har hund som inte kan vara själv så länge så prioriterar ski in/ski out och bra åkning där vi bor. Ge mig era bästa tips och erfarenheter!

Jag tänker att Funäsdalen är lite litet för en vecka, så bättre att bo i Tänndalen och sen ta en dag i Funäsdalen (det är inte många minuter med bil) och så kanske en dag i Ramundberget om man vill ha mer omväxling. Tänndalen är finfint!!

Jag tänker att Funäsdalen är lite litet för en vecka, så bättre att bo i Tänndalen och sen ta en dag i Funäsdalen (det är inte många minuter med bil) och så kanske en dag i Ramundberget om man vill ha mer omväxling. Tänndalen är finfint!!
Eller ha Funäs som bas och köra där det är bäst på dagen (Glöm inte Kröket)

jag bor i Funäsdalen och vill man priortbudet efter backarna stängt så är det klart större i Funäsdalen. Lunchmässigt finns det fler i tänndalen är vid själva funäsdalsberget.
Vill man prioritera åkning så är Tänndalen klart större och har vissa backar med natursnö medan funäsdalsberget bara har sprutsnö och är ganska så stenhårt om det fryst på som nu i vintras. Det ligger lite lägre än Tänndalen.
Parken i Funäsdalen är den bästa i området om man vill prioritera den typen av åkning.
Vill ni ha nära till längdspår är det Tänndalen som gäller. Vill ni ha liftnära

Eller ha Funäs som bas och köra där det är bäst på dagen (Glöm inte Kröket)
Tack för alla svar! Bokade faktiskt precis Funäs. Det blev boendet som fick avgöra. Vi har bott på tänndalen skilodge på sommaren förut, kände att det skulle bli för trångt. Vi har vintercampat några år och är rätt trötta på att trängas😄. Nu blev det Funäs fjällby med lite mer plats, egen bastu etc. Vi får turas om med hunden och åka runt lite, har ändå takbox då vi har egen utrustning. Ser verkligen fram emot vårat först år i funäsfjällen!

Tillbaka
Topp