36 år och nybörjare - går det?

Tjabba alla balla!

Jag har länge tyckt att det ser härligt ut att vågsurfa, och nu känner jag allt mer ett sug efter att komma ut och lämna tankarna på allt annat hemma. Kanske är det nu jag bara ska ta tag i det? Det finns dock några uppenbara ”hinder” på vägen.

1. Jag kan ingenting om att surfa.
2. Har kontorsjobb och familj som begränsar tiden att öva.
3. Bor i Sverige där jag har förstått att förutsättningarna kanske inte är optimala.

Så vad finns det för tips till en 36-årig total nybörjare i Malmö som har helgerna på sig att lära sig surfa?
Var/hur börjar jag?
Är det ens möjligt?

Jag tänker hellre sällan och dåligt än aldrig, men sen är jag som sagt helt novis

Är ju helrätt! Klart du ska ge dig ut och prova. Kolla upp vad det finns för möjligheter i närheten och sen är det bara signa upp för en kurs så man får grunderna och framförallt säkerhetstänket.

Jag började åka snowboard när jag var 34 så aldrig försent att lära sig något nytt.

Åldern är inget problem förutsatt att du är i hyfsad fysisk form.
Men du får vara beredd att åka en bit för att surfa. För att det skall bli surfbara vågor krävs två saker.
- Att vattnet får fart av att drivas framåt av vinden en tillräckligt lång sträcka.
- Lämpliga bottenförhållanden som får inkommande vatten att resa sig på rätt sätt.
Jag har dålig koll i ditt allra närmaste område, men borde kanske kunna funka på Skånes sydkust.
Annars finns surfspots från Kullahalvön och norrut samt på Skånes ostkust.

För att lära dig är det nog bäst att resa iväg till ett ställe där det är surfbart ofta, dvs utomlands, och ta en kurs.
För att få glädje av en kurs så är det bra om du då har tränat på att paddla framåt på en bräda, både toppfart och uthållighet. Annars kommer du bli trött snabbt. Du kan ju köpa en billig longboard att träna med.

Kolla upp med Österlen Surfcenter, varit igång i några å nu, kör allt ifrån privata "lektioner" till camps etc etc.
Att få lite kött på benen är sjukt värt!

Åk till Australien (eller annat valfritt varmt land) och lär dig grunderna. Det gjorde jag. Kan man vara fyra timmar i vattnet och nöta utan att dö av hypotermi och det finns bra vågor och snäll sandbotten. Åk inte till de mest populära ställen du hört talas om redan utan åk till något lite mer okänt, finns tillräckligt med kust för att slippas trängas, särskilt som nybörjare. Sen när du lärt dig grunderna kan du fortsätta surfa i Sverige om du fastnat för det. Men det är väldigt svårt med vågsurf här.

Går fint att lära sig surfa i Sverige, jag gjorde det. De personer jag känner som lärt sig surfa utomlands brukar sällan ta sig ut i Sverige. Upplever att man tycker det inte är bra nog, vilket det ju är :)

Sen har trådstartaren i det här fallet nära till Jyllands västkust. Där slipper man också trängas.

Går fint att lära sig surfa i Sverige, jag gjorde det. De personer jag känner som lärt sig surfa utomlands brukar sällan ta sig ut i Sverige. Upplever att man tycker det inte är bra nog, vilket det ju är :)

Sen har trådstartaren i det här fallet nära till Jyllands västkust. Där slipper man också trängas.
Sant, jag bor i Stockholm och det finns inget som lockar i närheten. Bättre i Skåne helt klart.

Tillbaka
Topp