Julbo cyrious-x reactiv

Martinun

Medlem
Julbo cyrious-x reactiv
Hej!

Mitt uppe i jakten på nya goggles och blev rekommenderad julbo reactiv fotokromatiska av den lokala butiken.
Läs runt en del på nätet och har fått en blandad bild men mest positivt. Hade varit kul att höra från fler vad de har för erfarenheter
Vilka funkar bäst av 0-4 eller 1-3?
1-3 finns i orange och blå lens, vilken föredrar ni?
Åker bara en gång om året i alperna och inte i de sämsta förhållandena.

Eller skulle någon av er rekommendera att istället gå på traditionella linser? Vilka goggles föredrar ni?

//Martin

Julbo cyrious-x reactiv
Jag har några stycken Julbo goggles med fotokromatiska linser, både 0-4 och 1-3, samt båda färgerna på lins
Jag tar det paret jag är sugen på för stunden och funderar inte så mycket över vad jag föredrar. Så kan inte säga vad som är bättre utav färgerna utan gillar dem båda...

Vad jag däremot tycker är en fantastisk sak med dem är just det stora spannet i den fotokromatiska linsen då man slipper fundera på vilken lins man behöver eller framförallt kan komma att behöva under dagen
Börjar dagen molnigt för att sedan övergå till sol, så behöver man inte fundera på att ev byta lins eller stå ut med ett par för ljusa linser då man inte förväntade sig ett väderombyte, eller ännu värre tvärtom. Att åka med mörka spegellinser är inget vidare om det molnar på och sikten försvinner

Ännu skönare är det just vid resor, då man inte behöver packa ner 3-4 par goggles för att vara garanterad att ha rätt lins för vädret. Så kan man nu vara säker på att alltid ha rätt för rådande situation.

Vid stabilt väder så funkar det givetvis lika bra med vanliga traditionella linser, så är det såklart. Vet man dessutom inte hur det kan vara när linsen sköter jobbet med att se till att anpassa sig för att göra det bästa för dig, så är det givetvis inga problem att köra med sådana
Jag har svårt dock att se att jag kommer gå tillbaka till vanliga igen, speciellt om jag skulle iväg på en resa.

Julbo cyrious-x reactiv
Alla dagar i veckan Julbo med fotokromatisk lins REACTIV 0-4 High Contrast. Har kört dessa i flera år nu på både googles, sportbrillor och solglasögon, hur nöjd som helst och bekvämt att alltid vara säker på att ha rätt lins för dagen och på kvällen👌

Julbo cyrious-x reactiv
Jag har Reactive 0-4 och är hur nöjd som helst. Man får ta några sekunders paus när man åker från strålande sol in i ett område i skugga bara eftersom att de är för mörka annars, men linserna anpassar sig snabbare än att byta lins eller gogglar.

Om du bara åker i Alperna så är det osannolikt att du någonsin kommer behöva cat 0, och cat 3 funkar fint för glaciäråkning på soliga dagar för turister som åker en vecka per år - så cat 4 är inte nödvändigt.

Kort sagt: ta de gogglarna du tycker är snyggast.

Julbo cyrious-x reactiv
Om du bara åker i Alperna så är det osannolikt att du någonsin kommer behöva cat 0, och cat 3 funkar fint för glaciäråkning på soliga dagar för turister som åker en vecka per år - så cat 4 är inte nödvändigt.

Instämmer iofs inte i det du skriver om alperna, även om flat light plus dåligt ljus är betydligt vanligare i fjällen. Har nog fått en del annars fina timmar (typ mitt i ett snöfall med tunga moln) halvpajade av dunkelt flat light i alperna. Men visst, det är oftast ljust åtminstone, solen går ju oftast ner efter att backarna i alperna stängt.
Instämmer mer i det andra - man behöver sällan särskilt mörka glasögon.

Senast ändrad:
Julbo cyrious-x reactiv
Instämmer iofs inte i det du skriver om alperna, även om flat light plus dåligt ljus är betydligt vanligare i fjällen. Har nog fått en del annars fina timmar (typ mitt i ett snöfall med tunga moln) halvpajade av dunkelt flat light i alperna. Men visst, det är oftast ljust åtminstone, solen går ju oftast ner efter att backarna i alperna stängt.
Instämmer mer i det andra - man behöver sällan särskilt mörka glasögon.
Flat Light är inte alls ovanligt i Alperna eller också har jag haft otur i 45 år :rolleyes:
Ni har såklart helt rätt i att det kan vara dåligt ljus i Alperna, om det jag skrev tolkades som något annat så får jag jobba på att vara tydligare i framtiden :)

Vad jag ville få fram är att cat 0 inte behövs. Och Julbos 0-4 går ändå inte ner till cat 0 ens vid whiteouts… Jag försökte bifoga ett klipp från förrförra säsongen som exempel, men mina IT-kunskaper är tydligen inte tillräckliga för att kunna bifoga mer än bilder på det här forumet, så ni får lita på mig ;)

Vid upplyst kvällsåkning gör de däremot det, så ska man åka på platser där det finns så är det nog bättre att ta 0-4.

Tillbaka
Topp