Lättare freerideskida för topptur - prio utförsegenskaper

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Tänkte komplettera med en lite lättare skida med tur bindning (ATK EVO införskaffade)
Bredd runt 95 mm vikt runt 1600g , längd180-185cm.
Har kikat på Nordica Unlimited 94 t.ex. men funderar på om den har lite för lite Rocker.
Samma med Faction Agent 2.
Gillar formen på Norse Enduro men den blir lite tung tänker jag.
Några andra förslag med hyffsad rocker och bra utförsegenskaper, eller synpunkter på de ovan?
Kommer i första hand åka i Sverige och Norge

Senast ändrad:
Nordica U upplevde jag lite för trög och bastant, men dock väldigt stabil utför förhållande till vikten. Agent 2 gillade jag dock skarpt då den också var stabil utför men gick mindre på räls, lätt att drifta ut bak men också att ligga på skär.

Kästle TX 99, mycket nöjd. Ingen kompromiss alls när det gäller utförsegenskaper.

Jag tjatar på om Blaze, 94:an borde ju passa här. Kulig och går att hitta till bra pris ny/beg.
Jag är mkt nöjd med 86 som min smalaste knatare.

Jag tjatar på om Blaze, 94:an borde ju passa här. Kulig och går att hitta till bra pris ny/beg.
Jag är mkt nöjd med 86 som min smalaste knatare.
Tror du ( eller nån annan för den delen) att den nya lite uppdaterade Blaze är värd att satsa på? Lite styvare och aningen tyngre men verka mer lättsvängd.
Tänker annars att jag skulle leta nåt begagnat kanske

Dök upp två till, Line Vision 98 eller 96 eller kanske ett par Bent Chetler 100 (kanske lite tunga).

Senast ändrad:
Salomon MTN 96 Carbon, ganska lätta men ändå stabila och pålitliga. Kanske inte den mest spännande skidan men klarar det mesta och har inga direkta svagheter tycker jag.

Inte åkt nya Blaze, men den gamla är ju lättsvängd. Behöver den bli ännu mer?
Bent skulle jag nog inte knata med, men det är ju en jäkligt rolig skida att leka runt på.
Ångrar ibland att jag sålde mina 100mm till en av sonens polare.

Tänkte komplettera med en lite lättare skida med tur bindning (ATK EVO införskaffade)
Har kikat på Nordica Unlimited 94 t.ex. men funderar på om den har lite för lite Rocker.
Några andra förslag med hyffsad rocker och bra utförsegenskaper, eller synpunkter på de ovan?
Kommer i första hand åka i Sverige ev Norge
Kan verkligen rekommendera angivet Nordica val
Har åkt en säsong på den och den funkar på allt som är inspirerande på berget. Jag är 180 cm och väger ca 82 kg och har åkt mycket off pist i alperna på olika underlag med alla typer av skidor. Men denna är verkligen den bästa jag provat! (185 cm långa med King Pin monterat)
Håkan

Dök upp två till, Line Vision 98 eller 96 eller kanske ett par Bent Chetler 100 (kanske lite tunga).

Jag gillar Line Vision och de borde passa bra in på dina önskemål. Jag kör en ATK Freeraider 14 på mina och tycker att det är en klockren kombo.

Jag köpte Blizzard Zero G 95 inför förra säsongen. Nu var ju inte förra året det bästa på snöfronten men jag hann åka lite med odm och är nöjd så långt. Kanske lite väl lätta för ditt önskemål på runt 1300gr utan bindning men jag upplevde dom som förvånansvärt styva trots hyfsat låg vikt.

Jag gillar Line Vision och de borde passa bra in på dina önskemål. Jag kör en ATK Freeraider 14 på mina och tycker att det är en klockren kombo.
Ja vision och särskilt den nya verkar helt klart intressanta, har haft en del skidor från Line och har gillat dem, synd att de tillverkas i Kina bara.

Jag köpte Blizzard Zero G 95 inför förra säsongen. Nu var ju inte förra året det bästa på snöfronten men jag hann åka lite med odm och är nöjd så långt. Kanske lite väl lätta för ditt önskemål på runt 1300gr utan bindning men jag upplevde dom som förvånansvärt styva trots hyfsat låg vikt.
De har funnits med i tankarna, men som du säger , lite orolig för att de blir för lätta om man ska stå på lite utför.

Blir Atomic Backland 95 för klena?
102:orna är väldigt schyssta för din beskrivning men de kanske blir för breda? De är inga roliga i pisten när det är hårt och isigt, men så länge det mjukt går det fint.

Norse Apex? Liknande form som enduro men lägre vikt och midja. Visserligen bara 177cm i längsta.

Blir Atomic Backland 95 för klena?
102:orna är väldigt schyssta för din beskrivning men de kanske blir för breda? De är inga roliga i pisten när det är hårt och isigt, men så länge det mjukt går det fint.
Får läsa på om dem, 1370g i 177cm. Hellre 95 än 102 tror jag.
Behöver inte klara hårt och isigt, men vill kunna stå på lite när det inte är perfekt underlag, lite varierat som det mest brukar vara.

Senast ändrad:
Har åkt en säsong på den och den funkar på allt som är inspirerande på berget. Jag är 180 cm och väger ca 82 kg och har åkt mycket off pist i alperna på olika underlag med alla typer av skidor. Men denna är verkligen den bästa jag provat! (185 cm långa med King Pin monterat)
Håkan
Låter lovande. Har köpt ett par Enforcer Unlimited som jag fick inte hunnit testat. Tog dock bindningar som jag tänker passar pisten bättre, ett par shift..

Låter lovande. Har köpt ett par Enforcer Unlimited som jag fick inte hunnit testat. Tog dock bindningar som jag tänker passar pisten bättre, ett par shift..
Har åkt aktivt på hårt underlag med hög fart utan att King Pin av senaste modellen någonsin tjuvutlöst. Fördelen med denna bindning är ju den den låga vikten...
Hej Håkan

Håkan
Antar att 179cm skulle kännas för korta då? 183/85-86kg, eller känns de väldigt stabila för sin vikt?
Brukar åka på 180-186 långa skidor men inte så lätta och mer eller mindre metall i de skidor jag har.
Har dock ett par Ogso danaïdes 176 (96 i midja) utan metall, lång tiprocker, flat tail som ändå är rätt stabila - men väldig styva och runt 1,9kg

Senast ändrad:
Tror att 179 cm är i kortaste laget när snön är lite djupare
Mycket lätta och följsamma skidor och längden 185 känns inte alls långa för mig

Hej
Håkan

Nordica U upplevde jag lite för trög och bastant, men dock väldigt stabil utför förhållande till vikten. Agent 2 gillade jag dock skarpt då den också var stabil utför men gick mindre på räls, lätt att drifta ut bak men också att ligga på skär.
Vilken längd på Unlimited hade du och vad väger du? Ganska hård tail har jag förstått.

Ja vision och särskilt den nya verkar helt klart intressanta, har haft en del skidor från Line och har gillat dem, synd att de tillverkas i Kina bara.
Jag har åkt några säsonger på 98:an och tycker den är jäkligt rolig att åka på då den är väldigt lekfull. Men den gör sig bäst i korta svängar och i skogen. Ska man ladda på mer känns den inte så stabil.

Zag UBAC 95?, de säljer ut äldre årsmodeller på sin egna hemsida. Vet inte hur 95'an är men köpte själv 102'an i 188 förra året och den är utomordentligt bra för sin vikt.
F.ö får jag inte ihop ditt önsketänkande, -> "lite orolig för att de blir för lätta om man ska stå på lite utför." samt "men vill kunna stå på lite när det inte är perfekt underlag"
Du vill ha en "lätt"skida med åkegenskaper som en pist skida?!? Finns ej vågar jag påstå! Men med Ubac 102 kommer du i närheten om du vill "kunna stå på när det inte är perfekt underlag" om det är en prio så hade inte jag tittat på något under 100 i midja samt definitivt inget under 1600gr. Nån nämnde Zero G 95, skitbra skida men den flaxar tämligen mycket om det inte är puder. Styv så biter toppenbra på is men "stå på" är inget att rekommendera dock.

Zag UBAC 95?, de säljer ut äldre årsmodeller på sin egna hemsida. Vet inte hur 95'an är men köpte själv 102'an i 188 förra året och den är utomordentligt bra för sin vikt.
F.ö får jag inte ihop ditt önsketänkande, -> "lite orolig för att de blir för lätta om man ska stå på lite utför." samt "men vill kunna stå på lite när det inte är perfekt underlag"
Du vill ha en "lätt"skida med åkegenskaper som en pist skida?!? Finns ej vågar jag påstå! Men med Ubac 102 kommer du i närheten om du vill "kunna stå på när det inte är perfekt underlag" om det är en prio så hade inte jag tittat på något under 100 i midja samt definitivt inget under 1600gr. Nån nämnde Zero G 95, skitbra skida men den flaxar tämligen mycket om det inte är puder. Styv så biter toppenbra på is men "stå på" är inget att rekommendera dock.
Lite problem med knäna ( menisken tror ortopeden) gör att jag inte vill ha för breda skidor. Har känt av det när jag åkt på lite över 100mm midja redan, men då framförallt på hårdare underlag.
Är inte ute efter de lättaste turskidorna utan något runt 15-1600g (inte över 1700 i alla fall då jag har skidor på närmare 2000g med Shift bl a) så relativt lätta skidor som ska vara så bra som möjligt utför. Känns som Unlimited 94, Vision 96, Blaze 94 och Agent 2 verkar kunna uppfylla mina önskemål. Vision 96 verkar ha mest rocker vilket jag nog skulle föredra samt gå upp lite i längd för bättre flyt.
Ska kolla in Ubac95

Senast ändrad:
Vilken längd på Unlimited hade du och vad väger du? Ganska hård tail har jag förstått.
186 (eller är den 185?)., så hade jag testat en kortare hade jag kanske haft en annan uppfattning. Jag väger bara typ 65.
Jo jag minns som att den hade en rätt hård tail så den var lite svår att slö-åka på. Brände man på var den dock väldigt stabil för sin vikt.

Har kört på mina Nordica U 104 179 cm med ATK freeraider i 3 säsonger nu. 175cm 80kg.
Väldigt nöjda med dessa. Kan även carva bra i pisten med dem även om is inte är favoriten.
Upplever dem själv som lekfulla samtidigt som jag kan köra aggressivt.
Set-upen blir med bindning ca 2kg/skida och jag tycker de är enkla att tura med.

Hagan Boost 94 POW verkar vara i rätt segment, vikt 1500 g. Har åkt på dessa själv i många år med ATK FREERAIDER 14 och var väldigt nöjd. Inte så mkt rocker dock men flyter fint i snön ändå. Stabil konsekvent skida det går att ösa med och som inte blir orolig på stökigt underlag 🔥👌

Någon som har koll på Movements skidor. Finns en modell som heter Sequence 98 som ser intressant. De har dock flyttat sin tillverkning från Tunisien till Tjeckien (Schweiz för nån enstaka modell) i år så ska man komma lite billigare undan med förra årets modell så blir det Tunisien tillverkade. Hittar inget om någon konstruktionsändring men inte exakt samma beskrivning på hemsidan och lite skillnad i vikt till fördel för 24/25 modellen.
Mina Ogso är Tunisientillverkade och har funkat bra efter c:a 5 dagars åkning så antar att kvaliteten är helt ok.

Senast ändrad:
Om du fortfarande sneglar på Blaze kan jag även slå ett slag för turvarianten Rise Beyond. Kör den i 96 med en atk raider.

Tillbaka
Topp