Absolut nybörjare i Åre - hur göra?

Jag och några kompisar kommer spendera en långhelg i Åre i februari. Tre av oss är vana åkare men en har aldrig åkt förr i sitt liv. Han är 39 år gammal.
Det är stort att han, lockad av våra historier, vill lära sig och se vad allt prat handlar om.

Jag har bara varit i Åre en gång tidigare för många år sedan så jag kan inte stället särskilt bra så jag vill fråga er som är mer rutinerade.

Jag vill förstås att han ska få bästa möjliga start på sin nya åkarkarriär. Vad jag minns är Åre inte det mest nybörjarvänliga stället egentligen.
Visst bör han ta lektioner? Vilka alternativ finns?
Var kan vi åka med honom mellan lektionerna?
Vad bör han tänka på?
Vi kommer bo på torget för övrigt.

Rödkullen och björnen är bra nybörjarområden.
Rödkullen blir närmst för er om ni bor på torget, ta bussen från kabinen första dagen/arna tills han kan svänga och bromsa kontrollerat, sen tar ni stjärnliften och transporten till Bräcke och ankarliften vidare till rödkullen. Sen åker ni i ullådalen/rödkullen tills han är bekväm med de röda backarna där, sen kan ni åka överallt tillsammans :)

Undvik gästrappet med kompisen! 😅

Beror lite vad han har för bakgrund också. Kan han åka längdskidor, skridskor, rollerblades eller skateboard t ex? Man får ju mycket balans ifrån dessa och om man kan typ hockeystopp på skridskor så går det nog rätt snabbt. Började själv åka utför när jag skulle fylla 33år och gick snabbt då jag hade åkt en del av ovanstående.

På en timma med skidlärare kan man lära sig mycket.

Jag och några kompisar kommer spendera en långhelg i Åre i februari. Tre av oss är vana åkare men en har aldrig åkt förr i sitt liv. Han är 39 år gammal.
Det är stort att han, lockad av våra historier, vill lära sig och se vad allt prat handlar om.

Jag har bara varit i Åre en gång tidigare för många år sedan så jag kan inte stället särskilt bra så jag vill fråga er som är mer rutinerade.

Jag vill förstås att han ska få bästa möjliga start på sin nya åkarkarriär. Vad jag minns är Åre inte det mest nybörjarvänliga stället egentligen.
Vad bör han tänka på?
Björnen och Rödkullen är nybörjarområden som är bra, men när han väl kan stå på ett par skidor så finns det transportsträckor man kan åka ovanför Torget.
Ta Stjärnliften upp, ta transportsträckan mot VM8an, sen ta transportsträckan mot Stjärnliften igen.

Målade på kartan här så du förstår vilken lift och vägar som finns (hoppas Eniro funkar).

Ullådalen borde också vara bra för enkelt åkning. Är väl jämn lutning.

Men antar att det beror på föret och hur fort personen lär sig var man kan åka.

Sadelexpressen har varierande åkning där det finns lätta och lite brantare varianter.

Beror lite vad han har för bakgrund också. Kan han åka längdskidor, skridskor, rollerblades eller skateboard t ex? Man får ju mycket balans ifrån dessa och om man kan typ hockeystopp på skridskor så går det nog rätt snabbt. Började själv åka utför när jag skulle fylla 33år och gick snabbt då jag hade åkt en del av ovanstående.

På en timma med skidlärare kan man lära sig mycket.
Han har egentligen ingen användbar erfarenhet.
Rödkullen verkar ju bra, men hur tar han sig dit?
Vet någon var instruktörer brukar hålla sina lektioner för nybörjare?

Om möjlighet finns så ta med han till någon lokal backe innan så han får testa innan resan till Åre.
Om ingen backe finns, gå till närmsta kulle och sätta på han skidorna. Nu verkar det ju vara bra med snö i hela Sverige.
Sen givetvis boka skidlärare i Åre.

Svar på områden och transport har du fått.
Gäller det privatlektion kan läraren möta upp var som helst.
Grupp eller privat, en sak gäller här: Skidskola, skidskola och skidskola. Med all respekt INTE kompislärande.
Ska han börja åka lagg vid den åldern behöver han den bästa start han kan få!
Ni får styra upp Afterski åt honom efteråt 🍻
Önskar all lycka till honom när han ska inträda i denna värld.
H Christer/Åre som har åkt lagg i ca: 67år.

Grupp eller privat, en sak gäller här: Skidskola, skidskola och skidskola. Med all respekt INTE kompislärande.

+1 på den! Privatlektion är dyrast, men klart effektivast.

Men hjälp honom med allt praktiskt som ni kan komma på. Att alla prylar kommer på och med, ski straps som håller ihop skidorna, låna ut era goggles när hans immar igen, visa hur han kommer i pjäxorna, bär hans skidor osv. Det är så mycket som är fullständigt självklart när man åkt mycket men som antingen är lätt att glömma bort eller som är tokjobbigt när man är ny. Bara att gå i pjäxor var galet tungt minns jag.

Turas om att åka med honom och räkna med att hålla er i de enklaste backarna. Visst är det kul att åka runt i hela systemet, men jag har sett alldeles för många kompisar och partners som med goda intentioner släpas runt i backar som de inte är bekväma med. Det kommer fler resor.

Vad bör han tänka på?

Om er vän kan åka skridskor eller annan idrott som kräver hög koordination -- exempelvis simning, så kommer kunna åka alla blå-röda backar inom 2 dagar. Börja i en grön backe och kör där dag 1.

I annat fall, då blir det svårare. Men inte omöjligt. Eventuellt kasta in en privatlektion. Ja det är trist, men det brukar hjälpa.

Me and some friends are going to spend a long weekend in Åre in February. Three of us are experienced skiers but one has never skied before in his life. He is 39 years old.
It's great that he, attracted by our stories, wants to learn and see what all the talk is about.

I've only been to Åre once before, many years ago, so I don't know the place very well, so I want to ask those of you who are more experienced.

Of course, I want him to get the best possible start to his new skating career. From what I remember, Åre is not the most beginner-friendly place.
Surely he should take lessons? What are the alternatives?
Where can we go with him between classes?
What should he think about?
We will be staying on the square by the way.
I learned to ski in Duved when I was 35. I would say Björnen would be ideal to gain confidence, but pay for lessons, it will give returns in the long run. Also, remind your friend that your not lucky if your not hurt in a ski fall, you are unlucky if you are hurt. Eating snow is part of learning to ski.
Hope you all have a great time

Ett tips är att inte hyra ”nybörjarskidor”. Dessa är i regel bara billiga och dåliga.
Bättre att hyra lite bättre skidor, för medelgoda åkare (mellansegmentet) och pjäxor som inte är alltför styva i flexet, så blir det bra :)

Tillbaka
Topp