Butiken Sport Bittl, är den att lita på?

Alla kan göra fel. Min kritik mot Sport-Bittl går mest ut på det aggressiva trams jag fick från deras kundtjänst, med rent nonsens-snack om att bindningarna ovan var korrekt monterade och att man bör acceptera upp till 5 mm (!!) snedmontering. Se ovan. Och inga pengar tillbaka, ingenting.

Fru fredw som åker på dessa skidor känner tydlig skillnad - men det funkar. Jag kommer inte med gott samvete kunna sälja dem vidare.

Jag kan erkänna att jag hoppas att mina skriverier här med god marginal minskar Sport-Bittls intäkter betydligt mer än om de tagit tillbaka våra felmonterade skidor.
Håller helt med dig, med sådant arrogant bemötande ska det mycket till om man ska våga/vilja handla därifrån igen.

En så stor kedja som SB hade tjänat igen det många gånger om på att bara vara lite ödmjuk och ta på sig att det ibland inte blev som man tänkt.

En så stor kedja som SB hade tjänat igen det många gånger om på att bara vara lite ödmjuk och ta på sig att det ibland inte blev som man tänkt.

Ja, såvida inte Sport-Bittl just då hade en slarvig praktikant som monterat ett mycket stort antal skidor fel och bedömde att de fick offra goodwill eftersom det skulle bli för dyrt för dem att ta hem alla klantigt monterade skidor. De är ju osäljbara (utom möjligen kraftigt rabatterade till egna anställda).

Fyfan vad tråkigt. Har själv råkat ut för detta, dock från Stadium i Lindvallen som gjorde jobbet klockan 14 på julafton. All cred till butikschefen som dagen efter tog på sig felet utan knot och gav mig ett prisavdrag på 2500 och monterade om bindningarna. Det är så man inte avskräcker andra kunder från att spendera sina pengar i sin butik.

Bilagor

• IMG_5265.webp
    IMG_5265.webp
    165.5 KB · Besök: 87
  • IMG_5266.webp
    IMG_5266.webp
    326 KB · Besök: 92
Fyfan vad tråkigt. Har själv råkat ut för detta, dock från Stadium i Lindvallen som gjorde jobbet klockan 14 på julafton. All cred till butikschefen som dagen efter tog på sig felet utan knot och gav mig ett prisavdrag på 2500 och monterade om bindningarna. Det är så man inte avskräcker andra kunder från att spendera sina pengar i sin butik.
Att välja skidor med symmetriska längsgående ränder ger ju en väldigt tydlig indikering på montageprecision.(y)
Den som monterat kan ju inte ha undgått att se det… :unsure:

Fick skidorna i veckan och ja skenan är synbart snett monterad. Onödigt att få så mycket 3-4mm fel då det vore så enkelt att undvika, tar inte lång tid med jigg att göra ett bättre jobb.
Skulle kontakta Sport-Bittl. Att de tidigare ansåg att upp till 5mm var inom felmarginalen betyder ju inte att de fortfarande gör det.

Skulle dock inte förvåna om det är andra felmarginaler som gäller för svenska kunder mot tyska. Att frakta ett par skidor till Sverige är dyrt vilket kan minska viljan att göra rätt för sig.

Jag har aldrig haft några problem med Sport-Bittl, de har rättat till misstag när det skett men så skulle jag inte heller låta någon annan montera bindningar åt mig.

Kundtjänst har dock varit både trevligare och proffsigare i andra affärer som Telemark-Pyrenees, Snowcountry och Bergzeit.

Huh, fick skidorna hem just. En tådel kanske 2 mm fel, men annars ser allt fint ut.

2 mm i sidled är iofs inte så litet... då får du 4 mm längre till skidkanten på ena sidan tån jämfört med den andra.

PS jag tror faktiskt inte att Sport-Bittl accepterar +/- 5 mm som de påstod, det var nog bara något de slängde ur sig i den allmänna nonsens-svadan från deras kundservice. Det skulle ju innebära att man kan få 1 cm längre från foten till ena skidkanten jämfört med den andra.

Skulle kontakta Sport-Bittl. Att de tidigare ansåg att upp till 5mm var inom felmarginalen betyder ju inte att de fortfarande gör det.

Skulle dock inte förvåna om det är andra felmarginaler som gäller för svenska kunder mot tyska. Att frakta ett par skidor till Sverige är dyrt vilket kan minska viljan att göra rätt för sig.

Jag har aldrig haft några problem med Sport-Bittl, de har rättat till misstag när det skett men så skulle jag inte heller låta någon annan montera bindningar åt mig.

Kundtjänst har dock varit både trevligare och proffsigare i andra affärer som Telemark-Pyrenees, Snowcountry och Bergzeit.
Tack för feedback! Ska kontakta dem och höra hur de ser på saken och förklara vilka toleranser de accepterar själva.

2 mm i sidled är iofs inte så litet... då får du 4 mm längre till skidkanten på ena sidan tån jämfört med den andra.

PS jag tror faktiskt inte att Sport-Bittl accepterar +/- 5 mm som de påstod, det var nog bara något de slängde ur sig i den allmänna nonsens-svadan från deras kundservice. Det skulle ju innebära att man kan få 1 cm längre från foten till ena skidkanten jämfört med den andra.
Hmmm, jag menade kanske (1 mm), så tillsammans 2 mm?

Den där var ju riktigt bra.
Randiga skidor, kl 14 på julafton, klapparna låg under granen och väntade. Det osade glögg i hela verkstan.
Bra att butikschefen tog sitt ansvar 👍
Sensmoral: lämna aldrig in laggen på Julafton 😃

Den där var ju riktigt bra.
Randiga skidor, kl 14 på julafton, klapparna låg under granen och väntade. Det osade glögg i hela verkstan.
Bra att butikschefen tog sitt ansvar 👍
Sensmoral: lämna aldrig in laggen på Julafton 😃
Att välja skidor med symmetriska längsgående ränder ger ju en väldigt tydlig indikering på montageprecision.(y)
Den som monterat kan ju inte ha undgått att se det… :unsure:
Ja, det var tur i oturen att skidorna hade det motivet. Var ju väldigt lätt att se...

Man kan gissa att den unga säsongaren antingen fortfarande var full från gårdagen eller redan hade hoppat på snapsen alternativt inte monterat många skidor i sina dagar. Tur man inte ska köpa nya på ett bra tag ;)

Mätte mer noga idag och skruvarna var bara förskjutna 2mm så inte så illa som jag trodde. Ser lite snett ut men får vara godkänt ändå.

Mätte mer noga idag och skruvarna var bara förskjutna 2mm så inte så illa som jag trodde. Ser lite snett ut men får vara godkänt ändå.
Tyckte inte de såg riktigt så illa ut som @fredw s bindningar som nästan ser ut att vara mer än 2mm fel. Men 2mm känns fortfarande för mycket. 1mm tycker jag kan vara acceptabelt om man monterar med jigg. Ibland kan grafiken på topsheetet inte vara centrerad och lura en lite. Jag har en liten vinkelhake som jag lägger mot belag och stålkant och sedan mäter ut centrum på skidan när jag monterar, då blir det rätt.

Tillbaka
Topp