Limone off pist

Limone off pist
128 cm på G till helgen i Limone, 56 cm i Sestriere. Hur ser off pisten ut i Limone Ivo del scandi

Kul att jag blivit någon sorts Limone ciceron här på forumet.
Men faktum är att jag aldrig åkt i Limone när det snöat rejält.
Just nu är jag i Aosta och har just styrt om planerna eftersom det ska komma (ytterligare) 130 cm i Limone.
Jag har rekommenderat en del Scandi pass åkare att åka till Limone istället för Aosta just nu så det kanske finns fler svenska puderjägare på plats.

Men först ska vi tydligen stanna i Prali, som åxå ska få bra med snö.
Det finns några andra kända profiler här på forumet som tjatat på att vi ska åka dit;)

Limone har fått massiva snöfall den här säsongen så basen är bra och liftarna är öppna ända bort till Limonetto (vilket jag inte varit med om förut)

Jag skulle tro att vi kommer åka mest i liftarna L6 och L4 men kanske även finns fin åkning kring Limonette (Pernante- och Tende liften)?
vi kanske ses där på mån eller tis?

ps. välkommen tillbaka till forumet!

1768579173056.webp

Limone off pist
Just nu är jag i Aosta och har just styrt
Men först ska vi tydligen stanna i Prali, som åxå ska få bra med snö.
Det finns några andra kända profiler här på forumet som tjatat på att vi ska åka dit;)
Ofan. Ja de har uppebarligen dålig koll, det är ju i Limone det händer - 130 cm. Det är naturligtvis dit skutan borde styras omgående. ☝️

Senast ändrad:
Limone off pist
Självklart!
Vi fick 2 dagar med riktigt dålig sikt och fick leta puder i skogen.
Den mesta skogen i Limone är väldigt tät, bokskog (?). Vid första anblick ser inte skogen ut att vara åkbar. Men det är bara leta, för det finns fina partier 😁

Ovanför restaurang Grögia finns dock gles lärkskog till höger om den fina kraftledningsgatan (se bild).

Kring knappliften finns även fin åkning vid noll sikt; följ ”returen” av liftbyglarna (tack för tipset till paret från Riksgränsen!)

Runt tendeliften finns mycket av den fina, täta skogen. (jag har bett bossen i Limone att glesa ut skogen - som de gör i Borgafjäll. Tror ni att de lyssnar på mina förslag?)

När solen lyser finns naturligtvis hur mycket åkning som helst och det är inga problem att hitta orörd snö en vecka efter snöfall.

Jag bokade just sportlovet (v10) med flyg till Milano. Tåg till Limone.
Ungdomarna ville bada några dagar Så vi flyger hem från Nice (det blir 4 dagar skidor, 3 dar på stranden)

SAS prissättning är ju rolig:
Östersund- Milano 670kr (!!)
Nice - Östersund 1450kr
(Italienska tågen är billiga)

I år har Limone fått så mycket snö att det kommer vara bra bas hela säsongen

Bilagor

• IMG_2580.webp
    IMG_2580.webp
    573.5 KB · Besök: 62
  • IMG_2678.webp
    IMG_2678.webp
    169.1 KB · Besök: 66
Senast ändrad:
Limone off pist
Vi valde att stanna i Livigno, vilket vi inte ångrar just nu. 5 dagar som denna nu. Och OS har skrämt iväg alla #sätt in valfritt östeuropeiskt land#.

Verkar vara mycket från den där sluttningen från Monte della Neve ner mot dalen som slutar vid Trepalle? Hur tar ni er tillbaka till liftarna? Såg jättefint ut när jag var där men vågade inte utan lavinutrustning. Där var ju en lift påbörjad (plintarna står kvar, har markerat den övergivna toppstationen i gult nedan...), om det är där ni åker, men den liften blev till sist stoppad av naturvänner.

1770023826709.webp

Limone off pist
Verkar vara mycket från den där sluttningen från Monte della Neve ner mot dalen som slutar vid Trepalle? Hur tar ni er tillbaka till liftarna? Såg jättefint ut när jag var där men vågade inte utan lavinutrustning. Där var ju en lift påbörjad (plintarna står kvar, har markerat den övergivna toppstationen i gult nedan...), om det är där ni åker, men den liften blev till sist stoppad av naturvänner.

Visa bilaga 43565
Jo. Det går en liten buss via Trepalle tillbaka. 4ggr per dag ca. Perfekt så blir det inte uppkört på flera veckor. Där och i Colombina. Ligger 5x4x4 spår där nu efter 5 dagar med sol. 80% okört. Refill imorgon 😀 Buss just nu.

Edit. Ganske lång travers ut ur Vallachia. Läggs första spåret av någon med koll går det så småningom att glida hela vägen.

Igår kunde vi samtidigt se totalt 8 åkare i Mottolinosystemet samtidigt från toppen av Spronda. Ensamma på lunchtestaurangen kl. 12:15.

Edit 2: Denna video är filmad i Colombina (ovanför Trepalle) och i resort powder på väg dit. Vi avvaktade med Vallachia till dagarna efter fram till idag p.g.a. lavinfaran. Kommer nya filmer från Vallachia i dagarna. Finns även några klipp från Vallachia från innan senaste snöfallet på Youtube.
IMG_20260202_102442.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp