V 14 i italienska alperna, men var?

Bovec

Medlem
Hej,
Funderar på att åka till Italien v14 för en veckas skidåkning. Har varit i Cervinia/Zermatt några gånger och det håller bra sent på säsongen men skulle gärna ta emot tips på andra ställen som också funkar bra mot slutet av säsongen. Sneglat lite på bla Arabba och Champoluc.

Vädret kan man ju aldrig riktigt veta hur det faller ut men om man utgår från normala förhållanden. Jag rör mig främst i pist och gillar kallsnö bäst.

Tacksam för tips, tankar och idéer🙂

/Robert

L
Hej,
Funderar på att åka till Italien v14 för en veckas skidåkning. Har varit i Cervinia/Zermatt några gånger och det håller bra sent på säsongen men skulle gärna ta emot tips på andra ställen som också funkar bra mot slutet av säsongen. Sneglat lite på bla Arabba och Champoluc.

Vädret kan man ju aldrig riktigt veta hur det faller ut men om man utgår från normala förhållanden. Jag rör mig främst i pist och gillar kallsnö bäst.

/Robert

Livigno? Passo Tonale?

Japp, tack! Har varit i Livigno och det håller också i slutet av säsong. Ska kika på Passo Tonale👍

Nära Livigno som reserv ligger ju också OS-staden Bormio där nästan alla backar ligger mellan 2000 och 3000 meters höjd och är vända mot norr. Men det är teori från min sida, har ej åkt där och systemet är inte gigantiskt. I samma stad finns dock också ett något mindre system som också är nordvänt och som ligger ganska högt.

Senast ändrad:
Passo tonale och glaciären håller garanterat fint v14, däremot börjar det nog bli sådär i Ponte di legno-delen, tror t om vissa delar kan vara stängda för säsongen då. Men garanterat härligt vårväder nere i byn!

Ang livigno och Bormio finns ju dessutom Santa Caterina längre in i dalen som också är nordvänt med åkning på hög höjd. Ska man utnyttja alla tre systemen kanske bäst bo i Bormio? Annars rätt lång restid, skidbuss finns.

Slänger in La Thuile som en joker. Ingen egen erfarenhet, men brukar ju få stora mängder snö så borde hålla framåt april? Finns säkert någon med mer koll här som kan följa upp!

De här sidorna är bra för att få en känsla för hur mycket snö det brukar ligga i olika orter vid olika tider:

Passo tonale och glaciären håller garanterat fint v14, däremot börjar det nog bli sådär i Ponte di legno-delen, tror t om vissa delar kan vara stängda för säsongen då. Men garanterat härligt vårväder nere i byn!

Ang livigno och Bormio finns ju dessutom Santa Caterina längre in i dalen som också är nordvänt med åkning på hög höjd. Ska man utnyttja alla tre systemen kanske bäst bo i Bormio? Annars rätt lång restid, skidbuss finns.
Har åkt igenom Bormio och det är en tämligen trist och o-charmig stad/by, kan inte rekommenderas som en semesterort. Åkningen är rätt OK för ett par dagar.
”Italiensk” standard på liftsystemet, en gammal sunkig kabinbana🚠 upp till toppen av Cima Bianca. Gondolen🚡 ner till byn skakade, hoppade och stannade flera gånger, och ingav inte förtroende. Livigno har som by en helt annan charm än Bormio.
På mellanstationen Bormio 2000 finns en fantastisk och mysig lunchrestaurang där priserna också är behagligt låga:
1770629038776.webp

Kanske värt att nämna att Bormio inte får särskilt mycket snö jämfört med Livigno. Mot norr ligger det i snöskugga från Ortlermassivet och söderom finns också höga berg.

Senast ändrad:
Nja, jag tycker nog ändå Bormio har helt ok mysfaktor i byn. Med det sagt skulle jag nog också snarare sikta på Livigno (om det stod mellan dessa ställen) lite senare på säsongen för att ha större chans att få bra snö. Santa Caterina är ganska litet så det är nog bra att kombinera med andra orter ifall man vill åka dit.

Hej,

/Robert
Någon som rekommenderar Arabba eller Champoluc? För och nackdelar mm?

Tillbaka
Topp