Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Finns en youtube kanal där gubben testar olika bilar i 100 mil. Sträckkörning, oftast på natten och på motorväg i sverige/ norge. Såklart skillnad i väder och temperatur osv. Men ändå rätt lite skillnad i tid det tar för de olika bilar.
1769089223029.webp

Edit: Bilden är från videon där han testar Renault Scenic, som man hade kunnat gissa. Då kör han från lite norr om Oslo ner till Varberg och tillbaka. Att ha en snitthastighet på det, inkl stopp, på ca 100 km/h är inte dåligt, faktiskt.

Det är på gång att ändras faktiskt av just den anledningen i hela EU:
"Bilar upp till 4 250 kg (ej campingbilar/husbilar)
Om du haft B-körkort i minst två år kommer du att få köra en bil med totalvikt upp till 4 250 kg, om fordonet drivs helt eller delvis med alternativa bränslen, till exempel el eller biogas."
"Reglerna för bilar upp till 4 250 kg tillämpas från och med den 26 november 2027."

Se mer här:
Kan bli många arbetstillfällen i form av riva och bygga nya p-byggnader, - vägar upp till 3,5t osv. Vi ska se detta lite positivt.

Senast ändrad:
Finns en youtube kanal där gubben testar olika bilar i 100 mil. Sträckkörning, oftast på natten och på motorväg i sverige/ norge. Såklart skillnad i väder och temperatur osv. Men ändå rätt lite skillnad i tid det tar för de olika bilar.
Visa bilaga 43311
Edit: Bilden är från videon där han testar Renault Scenic, som man hade kunnat gissa. Då kör han från lite norr om Oslo ner till Varberg och tillbaka. Att ha en snitthastighet på det, inkl stopp, på ca 100 km/h är inte dåligt, faktiskt.
Teslan effektivast.

Visa bilaga 43311
Det är från välkända Tesla Björn (Björn Nyland) som nog är världens mest erfarna elbilstestare, men dessa resultat kan man inte läsa rakt av, bilarna är körda vid helt olika väderförhållanden.
De bästa jämförelsetesterna görs av norska NAF, en test på vintern och en på sommaren. Resultaten är offentliga och gratis tillgängliga på webben.

Det är från välkända Tesla Björn (Björn Nyland) som nog är världens mest erfarna elbilstestare, men dessa resultat kan man inte läsa rakt av, bilarna är körda vid helt olika väderförhållanden.
De bästa jämförelsetesterna görs av norska NAF, en test på vintern och en på sommaren. Resultaten är offentliga och gratis tillgängliga på webben.
Som jag skrev, olika väderförhållanden. Men det som jag tycker är intressant är att det ändå inte gör mycket i snitthastighet eller tid.
Hans bensinreferens ligger på 09:25h för 100 mil. Dvs inget jätteskillnad ändå.

NAF testerna är utmärkta, de tipsade du om tidigare, tackar. De har inte bara räckvidd längs en sträcke med växlande körning och lite uppför/ utför, men även laddning och uppmätta mått i bagageutrymmet. Måtten är spännande också, där ser man att det ibland är missvisande om man bara tittar på liter som anges... För laddtesterna visas även laddkurvan. Mycket nyttigt info där. NAF slår WLTP räckvidden med en del bilar...

Som jag skrev, olika väderförhållanden. Men det som jag tycker är intressant är att det ändå inte gör mycket i snitthastighet eller tid.
Hans bensinreferens ligger på 09:25h för 100 mil. Dvs inget jätteskillnad ändå.
Björn Nyland är expert och förbereder och beräknar dessa 1000 km challenge resor med optimala laddsessioner, han vet om det totalt sett är snabbast att t ex bara ladda till 60% vid ett visst laddstopp.
Han kör på ett sätt på långresor som du och jag på en semesterresa inte skulle göra, hans resor är inte optimerade för komfort.
Men självklart är testerna intressanta, men kolla på hans videos från dessa tester, man lär sig mer på vad han där berättar än att titta på tabellerna.

Och Björn Nyland är en kul typ också. :)

Senast ändrad:
Ok men så länge man tycker att det vore bra att ha möjlighet till färre laddstopp längs en långresa, och tycker att det är bättre om resan tar kortare tid, så måste ju ett större batteri även med dess högre vikt inräknat men allt annat oförändrat vara bättre än ett mindre batteri.
Om man behöver det alltså, och har råd att betala prisskillnaden.
Självklart är ”snabb laddning, hög verkningsgrad och låg motstånd ” viktiga men inget av det blir väl sämre av ett större batteri?

Ja tid att ladda 10-80% är ju ett märkligt mått för jämförelse mellan olika bilar. Det borde gå att hitta bättre jämförelsemått får långkörning (dvs resor med mer än ett laddstopp) som tar hänsyn till allting, t ex hur lång tid det tar att köra 1000 km, allt inräknat, längs en sträcka med tillgång på snabbladdare med full kapacitet (för den bilen). Det är ju det man vill veta egentligen. Då får man totala effekten av batteristorlek, laddkurva, luftmotstånd, effektivitet, förbrukning, optimal marschfart mm mm i en enda siffra med verklighetsförankring.
Plus kWh/km men det värdet finns ju redan.
Jag håller med dig 10-80% är märkligt
Viktiare är 20 eller 30 nya mil.
Och gärna angivet både från 10% 0ch 20% i batteriet

Min egen subjektiva uppfattning (från ett års körning) är att en frisk bris i nosen respektive baken på motorväg kan göra minst plus/minus 20% skillnad i förbrukning, troligtvis mer. Om man får samma vind mer från sidan (typ att vägen och/eller vinden vrider, sånt händer ju…) blir effekten en annan.
Så även om man försöker dokumentera och räkna in vinden vid tester så blir det nog mycket svårt att få konsekvent rättvisande resultat IRL.

Visst, området där det går att få in max effekt är större, mht kWh. Men många har väldigt platta laddkurvor redan idag. Vissa andra inte såklart...

Vissa går ner snabbt:
Visa bilaga 43309
Vissa håller sig på hög nivå över ett stort område.
Visa bilaga 43310
(Medveten om att det är olika nivåer på peaken ovan, men det var de jag hade till hands snabbt. Finns många tester av laddkurvor som visa stor skillnad. Sen är det inte viktigt hur snabbt en bil laddar från 10-80% om man jämför bilar med olika storlek på batteri och förbrukning)

Om laddkurvan blir plattare, blir den effekten lägre. Men större batteri väger och tar plats. Så snabb laddning, hög verkningsgrad och låg motstånd är ändå viktigare, tycker jag. Kommer man längre per kWh och det tar kortare tid att ladda en kWh blir resan snabbare, såklart. Större batteri ger flexibilitet och gör stor skillnad om man klarar sig utan att ladda istf med en laddstopp. Men det är ju begränsad om man pratar om skillnad mellan 6.6 eller 8 mil...

Instämmer helt att det är märkligt varför alla Elbilar ska ha såna meningslösa effekter. Fransoserna har fattad det iaf, deras bilar har mer lagom effekt.

Edit: Kollar man på olika laddkurvor ser man också hur meningslös det är att bara kolla på max laddeffekt. Många som kan hålla max effekt bara över ett spann på typ 10%. Viktigare att titta på snitteffekt över ett stort område.
Nu hittade jag laddkurvan jag tänkte på ;):

Här har man två bilar med ca 200 kW max laddning

1769157610302.webp

1769157628693.webp

Samma toppeffekt, men den ena ligger på 144kW i snitt mellan 10 och 80, medans den andre ligger på 181kW. Ännu större skillnad om man tittar på 10-60%. Min oäng är väl bara att laddkurven är viktigare än toppeffekten... Eller snarare snitteffekten där man faktiskt laddar är viktigast.
Edit: Finns ju bilar som håller högre laddning över 70% också. Men de två passade bra ihop, tyckte jag.

Nu hittade jag laddkurvan jag tänkte på ;):

Här har man två bilar med ca 200 kW max laddning

Visa bilaga 43323
Visa bilaga 43324
Samma toppeffekt, men den ena ligger på 144kW i snitt mellan 10 och 80, medans den andre ligger på 181kW. Ännu större skillnad om man tittar på 10-60%. Min oäng är väl bara att laddkurven är viktigare än toppeffekten... Eller snarare snitteffekten där man faktiskt laddar är viktigast.
Edit: Finns ju bilar som håller högre laddning över 70% också. Men de två passade bra ihop, tyckte jag.

Observera att laddkurvor har absolutvärden (kW) på y-axeln, men relativa värden på x-axeln (procent av just den bilens batteris max kapacitet.) Så har dessa två bilar samma batterikapacitet? Annars betyder ju "100 %" olika saker, och man borde då förstora upp den ena laddkurvan för att få en vettig jämförelse.
Sätter du in ett större batteri i din "andra" bil ovan så kommer antagligen en laddkurva med liknande form uppstå men att sträckas ut i sidled över den nya högre maxkapaciteten och därmed börja sjunka under 200 kW vid ett senare värde - inte räknat i procent, men räknat som i kWh laddat i batteriet. Dvs samma relativa laddkurva med ett större batteri gör att det går att ladda t.ex. 300 km körning fortare (eller ladda en längre körsträcka på samma tid).

I vilket fall förstår jag vad du menar men det är ju också litet som frågan om lungor eller hjärta är viktigast

Senast ändrad:
Observera att laddkurvor har absolutvärden (kW) på y-axeln, men relativa värden på x-axeln (procent av just den bilens batteris max kapacitet.) Så har dessa två bilar samma batterikapacitet? Annars betyder ju "100 %" olika saker, och man borde då förstora upp den ena laddkurvan för att få en vettig jämförelse.
Sätter du in ett större batteri i din "andra" bil ovan så kommer antagligen en laddkurva med liknande form uppstå men att sträckas ut i sidled över den nya högre maxkapaciteten och därmed börja sjunka under 200 kW vid ett senare värde - inte räknat i procent, men räknat som i kWh laddat i batteriet.

I vilket fall förstår jag vad du menar men det är ju också litet som frågan om lungor eller hjärta är viktigast
I detta fall är det tvärtom än vad man skulle tro. Övre bilen är en polestar 4 med 107 kWh. Nedre med plattare laddkurva är en EV9 med 96 kWh batteri.
Dvs polestar 4an laddar upp mot ca 22kWh med 200 kW och sen går ner. Har dock 85 kWh "kvar". EV9an ligger på 200 kW upp mot ca 50 kWh och sen går ner. Har dock bara 46 kWh kvar då.

Det finns många parametrar att ta hänsyn till för oss elbilsförare: batteristorlek, laddkurvor, SUC mm
Men för skidåkare är temperaturen en avgörande parameter. Hur många gånger har jag inte stått och svurit över laddhastighet på 20-25kw, trots att laddaren och bilen ska kunna ge 120? Kallt batteri = långsam laddning.

När vi ändå är inne på elbilar, vill jag passa på att varna för att köra elbil i Italien: vi fick en Citroen C3 Electric med 25 mils räckvidd.

Motorvägsfart, bergsvägar, kyla och den där räckvidden blir ett skämt.
Extremt krångliga laddappar och ett kWh pris på 8-10kr så förstår man varför ingen vill köra elbil i Italien :poop:

För första gången i mitt 6 åriga elbilsliv så fick jag uppleva seriös räckviddsångest; trots att jag la mig i baksuget efter en lastbil i 10 mil mellan Aosta och Milano så blev det extremt tajt att komma fram och hinna med flyget i Linate. Sista milen avverkades i snigelfart genom ösregn utan fläkt (stängdes av under 3% batteri). När vi smög tillbaka bilen visade batteriet 1% de sista kilometrarna

(vi betalade iofs endast 67euro för 5 dagar så jag ska väl inte klaga?)

Precis.
Regel nr 1 inom försäljning:
Uppfyll alltid kundens förväntningar, eller om möjligt överträffa dem.
Håkan Samuelsson gjorde med sin stora käft de senaste månaderna det motsatta. Dessutom var hans inledningsanförande på ”svengelska” pinsamt att lyssna på.

Senare i presentationen skryter man om att man aerodynamiskt fått till ett Cw värde på 0,26, det är sämre än vad Enyaq hade när den kom ut 2021, och mycket sämre än vad Tesla Y och VW iD.7 har.
EX60 klarar sina 81 mil WLTP tack vare ett jättebatteri, med konkurrenskraftig aerodynamik hade den kunnat få över 90 WLTP mil. Och så kostar den 60,000 mer än iX3 Neue Klasse.
Pyspunka på den lanseringen….

….. och Zeekr och XPeng är fortfarande ”laddkungar”.⚡💪

Blev också förvånad över vad EX60 fick för pris och tappade intresset.

Sen håller ja inte med att BMW är 60.000:- billigare. Ska man jämföra EX60 Ultra P12 (809.000:-+dragkroken) med en BMW iX3 så får BMW ha "Supercharged Edition" för 99.000 för annars blir det äpple mot päron (749.000:- + 99.000:-).

Sen kan man ju reagera på att Volvo "låser in" största batteriet bakom Ultra....

Redan lyft av andra i tråden men sett till en hel livscykel är en nyare bil som går på el inte alls nödvändigtvis ett grönare alternativ jämfört med att behålla en äldre bil eller köpa begagnad.

Med det sagt så hurra för POW oavsett hyckleri från enskild person som startat det och bu från mitt håll för att flyga till skidåkning om andra alternativ finns.

Läskigt att kolla upp på bergen i Cortina nu under OS-sändningarna. Knappt någon snö alls

Jag tänkte faktiskt tvärtom när jag sett bilderna från Cortina... Såvitt jag vet är snödjupet i Cortina denna vinter ungefär vad det brukar vara. Detta är en extra soldränkt del av alperna där det traditionellt snöar mer sällan än i alperna i norr och väster. Byn i dalen på ca 1200 m ö h är ofta helt snöfri, liksom t.ex. vid mina tre senaste skidresor dit sedan ca 2005. Men idag ligger där snö på taken och på marken.

Detta säger inte emot att det blir sämre/varmare, men man ska undvika att använda anekdotiska observationer oavsett vad det är man vill poängtera.

Redan lyft av andra i tråden men sett till en hel livscykel är en nyare bil som går på el inte alls nödvändigtvis ett grönare alternativ jämfört med att behålla en äldre bil eller köpa begagnad.
Beror ju på hur mycket man kör. Men brytpunkten kommer rätt tidigt. Beror ju såklart på vilka bilar fet handlar om. För de allra flesta skulle man sänka co2 utsläppet med en ny elbil. Såklart viktigt att även de används till.verklig end of life.

Ja och det är ju inget bra argument mot att byta till elbil.
Ingen har väl så vitt jag förstår föreslagit förtida skrotning av existerande vanliga bilar. Så om man som privatperson säljer sin vanliga bil och köper en elbil istället, istället för en ny icke-elbil, så blir det ju någon annan/andra som fortsätter köra den förra bilen tills den är körd i botten.

Jag menar att om man driver på en förtida utbytning av fordonsparken som leder till fler nyköp genom att bland annat shamea dom som kör fossilt så blir det bara fler bilar i rörelse vilket knappast leder till positiv nettoeffekt

Många låga snöår i rad i Cortina jämfört med för ca 10-15 år sedan om man har följt tour de ski regelbundet. Ja det må vara anekdotiskt sett till att jag inte kollat på data utan bara okulära observationer (på en tv) från samma tid varje år i 10-15 års tid

Senast ändrad:
Ja och det är ju inget bra argument mot att byta till elbil.
Ingen har väl så vitt jag förstår föreslagit förtida skrotning av existerande vanliga bilar. Så om man som privatperson säljer sin vanliga bil och köper en elbil istället, istället för en ny icke-elbil, så blir det ju någon annan/andra som fortsätter köra den förra bilen tills den är körd i botten.
Det fanns skrotningspremier i en herrans massa länder. Som siktade på att äldre bilar skrotas och nya köpas. Allt med miljöargument,fast det var ett sätt att få snurr på ekonomin...
Såklart har du rätt i att de flesta bilar används längre även om nån säljer och köper elbil. Är.väl problemet med att man får mer och mer bilar i världen.
Idén med att sikta på att alla nya bilar som säljs är el är nog en ga ska bra utgångspunkt för att på sikt byta ut fordonsflottan mot elbilar. Att bara skrota en massa 5 år gamla bilar för att ersätta med elbilar är ju rätt dumt, såklart.

Snödjup

Tillbaka
Topp