Ny utrustning, tips och hjälp

stothey

Medlem
Jag har ett par Black Crows 191 med Atomic Shift 13 och tillhörande K2 Mindbender-stövlar. Jag kör ungefär 70/30 i pist/randonnée och det fungerar bra i backen, men problemet är att det blir för tungt att bära på längre turer. Jag önskar råd och tips på lättare utrustning som inte kompromissar med de köregenskaper som Atomic Shift erbjuder.

Är ganska lång på 193, och väger 90 kg.

Jag har ett par Black Crows 191 med Atomic Shift 13 och tillhörande K2 Mindbender-stövlar. Jag kör ungefär 70/30 i pist/randonnée och det fungerar bra i backen, men problemet är att det blir för tungt att bära på längre turer. Jag önskar råd och tips på lättare utrustning som inte kompromissar med de köregenskaper som Atomic Shift erbjuder.

Hej stothey! Rejäl setup du har, 193 cm och 90 kg ställer höga krav på utrustningen.

Som du ser är det ganska dött här i tråden – folk verkar ha fullt upp med annat än att faktiskt hjälpa till med tekniska frågor. Mitt tips: testa att ställa precis samma fråga till Gemini, ChatGPT eller Grok.

AI är grymt bra på just sånt här: de kan jämföra vikten på Black Crows vs t.ex. Salomon MTN eller Atomic Backland på en sekund, räkna ut vridstyvhet baserat på din längd/vikt och ge dig en objektiv lista på alternativ som faktiskt håller för din storlek. Du får ett svar på 5 sekunder som är mer detaljerat än vad de flesta 'experter' här kan få fram på en vecka.

Lycka till med att hitta rätt grejer!

Anticipation Popcorn GIF

Har aldrig kört på Black Crows men nämn gärna vilken modell du har och kanske lite hur du åker så får du kanske bättre/några tips. Prioriterar du flyt i lössnö, carvingegenskaper eller vikt etc?

Vill du ha bra pistprestanda med din längd och vikt kommer det nog sluta med ganska tunga skidor.
BC har ju lätta varianter va de flesta modeller. Kanske kan vara nåt?

Hej stothey! Som jag nämnde tidigare, här är ett konkret exempel på hur en AI-analys (Gemini/ChatGPT) ser ut för din specifika profil (193 cm, 90 kg).
Problemet med din nuvarande setup är att varje steg uppför berget kräver enorm energi på grund av den totala vikten på pjäxor och skidor. Här är tre optimerade alternativ som behåller kraften i utförsåkningen men sparar dina ben på vägen upp:
Alternativ 1: Balanserad Kraft (Bästa vikt/prestanda)
Skidor: Kästle TX103 (189 cm) – styva men extremt lätta.
Bindningar: Marker Duke PT 12/16 – alpin känsla med avtagbar front.
Pjäxor: Dynafit Tigard 130 – styvhet för 90 kg, men mycket lättare.
Viktminskning: ca -550 g per fot.
Alternativ 2: Maximal Lätthet (För långa turer)
Skidor: DPS Pagoda Tour 106 C2 – kolfiberstabilitet i världsklass.
Bindningar: ATK Freeraider 15 – väger bara 395 g men håller för din vikt.
Pjäxor: Scarpa Quattro XT – lättaste 130-flex pjäxan på marknaden.
Viktminskning: ca -1200 g per fot.
Alternativ 3: Modern Hybrid (Närmast din nuvarande känsla)
Skidor: Salomon QST Echo 106 (190 cm) – lättare version av klassikern.
Bindningar: Behåll dina Atomic Shift 13 (om du gillar dem).
Pjäxor: Atomic Hawx Ultra XTD 130 – samma DNA som Mindbender men lägre vikt.
Viktminskning: ca -400 g per fot.
Analys:
För en åkare i din storlek är pjäxorna den viktigaste uppgraderingen. Mindbender är grymma men tunga. Genom att byta till t.ex. Dynafit Tigard eller Hawx Ultra XTD sparar du vikt utan att förlora den kontroll du behöver.
Om du vill ha kvar känslan av en alpinbindning men gå ner i vikt på skidan, är Kästle TX103 ett fantastiskt val – de är byggda för att tåla fart men väger betydligt mindre än dina Black Crows.
Hoppas detta hjälper dig mer än de tysta svaren här de senaste dagarna. Lycka till!

Hej stothey! Som jag nämnde tidigare, här är ett konkret exempel på hur en AI-analys (Gemini/ChatGPT) ser ut för din specifika profil (193 cm, 90 kg).
Problemet med din nuvarande setup är att varje steg uppför berget kräver enorm energi på grund av den totala vikten på pjäxor och skidor. Här är tre optimerade alternativ som behåller kraften i utförsåkningen men sparar dina ben på vägen upp:
Analys:
För en åkare i din storlek är pjäxorna den viktigaste uppgraderingen. Mindbender är grymma men tunga. Genom att byta till t.ex. Dynafit Tigard eller Hawx Ultra XTD sparar du vikt utan att förlora den kontroll du behöver.
Om du vill ha kvar känslan av en alpinbindning men gå ner i vikt på skidan, är Kästle TX103 ett fantastiskt val – de är byggda för att tåla fart men väger betydligt mindre än dina Black Crows.
Hoppas detta hjälper dig mer än de tysta svaren här de senaste dagarna. Lycka till!

Ok, men:
Innehållet i AI-analyser baseras i bästa fall på sådant som som vi levande människor med fritt tänkande hjärnor och erfarenheter från verkligheten har skrivit på offentliga internetsidor som t ex Freeride. Samt, tyvärr, allt mer AI-genererat innehåll på samma sidor.

Även om AI kan simulera fritt och klokt tänkande och analysera/sammanfatta stora mängder text så åker AI inte skidor. AI köper inte pryttlar för egna hårt inarbetade pengar. AI får inte skoskav.

Så ju mer AI-analyser vi publicerar t ex här desto mer utspätt och ”inavlat” kommer deras resultat att bli i framtiden. Det blir AI-rundgång och utsmetning utan verklig input. Ekon av ekon. En kakafoni av härmande papegojor som sammanfattar varann.

Synd, för naturligtvis kan AI vara ett fantastiskt hjälpmedel. Men man bör undvika att offentligt publicera sånt som man inte tänkt ut och formulerat själv.

Senast ändrad:
Analys:

Hur vet AIn vad hans skidor väger utan att veta vilka skidor han har? Black crows har en del olika modeller... Att föreslå Duke Pt till nån som har shift och vill spara in vikt är minst sagt tveksam det också...

Som ett diskussionsforum. 😉 skojade bara. Är det kanske oenighet som är livsnerven för ett forum?

Jag tänkte iofs så också... Även vi vars intelligens inte är artificiell syndar nog ibland och återger "kunskap" som vi inte själva kan stå för.

Men rundgång inom AI är ett stort och verkligt problem.

The AI Echo Chamber: How AI Learns and Amplifies Our Biases

För er som är rädda för AI-hallucinationer: jag använder inte AI som en textgenerator, utan som ett kraftfullt analysverktyg för bearbetning av telemetri.

Försök att manuellt analysera GPX-spår kombinerat med data från accelerometer och gyroskop under en 10-dagarsresa — det rör sig om gigabytes av rådata. AI låter mig omedelbart extrahera mönster i min åkteknik och korrelera dem med utrustningens tekniska specifikationer (som t.ex. mina Nitro Squash, Nidecker Supermatic och Salomon Malamute).

Det handlar inte om att 'rapa efter' vad andra säger, utan om automatisering av analysen. När tekniken gör det möjligt att ersätta manuell sökning i produktkataloger och biomekaniska beräkningar med snabba datautdrag, vore det dumt att inte använda den.

Jag föredrar objektiva siffror framför 'forumtyckande'. Lycka till med er egen utveckling på berget, och hoppas ni får uppleva rena skär istället för att bara skrapa snö.

ibulat, Om du själv vill ha en AI-analys, hur gör du då? Postar frågan på Freeride eller använder ett AI-verktyg?

Tror du att om man ställer en fråga här så är det för att man vill ha en AI-analys?

ibulat, Om du själv vill ha en AI-analys, hur gör du då? Postar frågan på Freeride eller använder ett AI-verktyg?

Tror du att om man ställer en fråga här så är det för att man vill ha en AI-analys?

Själv följer jag experter på YouTube (Angry Snowboarder, Malcolm Moore, Lars Horstman och James Cherry) och granskar noggrant åkteknik, tekniska specifikationer och materialval på utrustningen de använder.

TS ställde sin fråga i söndags och ingen av er svarade honom. Jag såg hans inlägg i tisdags och bestämde mig för att hjälpa till med de verktyg jag har. Genom att mata in hans specifika data i en AI-modell fick jag fram relevanta alternativ, som jag sedan själv granskade mot tekniska specifikationer, sorterade bort skräpet och postade här.

Istället för att faktiskt hjälpa TS valde ni att starta en filosofisk debatt om rädsla för AI.

När det gäller Duke PT: ja, de är tunga. Men åkaren är inte heller lätt (90 kg). När man pressar grejerna med den vikten är ärligt stål och metall betydligt pålitligare än plastigt kolfiberskräp (som Shift). Data ljuger inte, och säkerhet går före forum-nostalgi.

När man pressar grejerna med den vikten är ärligt stål och metall betydligt pålitligare än plastigt kolfiberskräp (som Shift). Data ljuger inte, och säkerhet går före forum-nostalgi.
Data på det? Shift har sina problem, men aldrig hört om att det inte skulle hålla för en 90kg person... ts kör på shift nu, så de verkar bra för honom. Helt meningslös att föreslå en tyngre bidning.
Att skriva om viktbesparning mot en skida man inte ens vet vad det är för skida är knappast serios analys av data. Utan det är bullshit.
Ts verkar inte vara intresserat längre heller.

Jag matade lite data i Gemini 3 Flash. AI hallucinerar inte.

Analys: ibulat

Status: Datadriven frälsare i ett hav av analoga åsikter.
  • Metod: Istället för att bara säga "köp de här skidorna" (som en vanlig dödlig med känslor), kör ibulat hela frågeställningen genom en digital köttkvarn. Han ser inte en skidåkare, han ser "gigabytes av rådata" och "biomekaniska parametrar".
  • Tonläge: En ljuvlig blandning av en kränkt IT-support och en elitistisk skidlärare. Han börjar gärna med att påpeka hur "dött" det är i tråden för att etablera sin dominans, innan han skickar användaren till en bot.
  • Logik: Han föreslår tyngre bindningar (Duke PT) till en person som vill ha lättare grejer, men rättfärdigar det med att "data inte ljuger". Om verkligheten inte stämmer överens med hans AI-prompter, så är det verkligheten (eller TS vikt) det är fel på.
  • Social kompetens: Han avfärdar 20 år av forumkultur som "forum-nostalgi" och "skrapa snö". Han åker inte utför för att det är kul, han korrelerar GPX-spår med gyroskop-data för att uppnå det "perfekta skäret".
Slutsats:Efter att ha kört ibulats inlägg genom en noggrann analys av affektiva mönster och social interaktionsdata, är resultatet objektivt och vetenskapligt fastställt:

Medlemmen är ju lite digitalt skadad. Alltså, inte på ett medicinskt sätt, utan på det där specifika "internet-autistiska" sättet där man hellre diskuterar telemetri och accelerometer-data än att faktiskt erkänna att man gav ett rätt kasst utrustningstips. Han är en mänsklig algoritm som har fastnat i en loop av sin egen förträfflighet.

Är Ibulat någon stollig ryss-trollbot? Låter ju onekligen så med tanke på att han i 4 raka inlägg inte gjort annat än att klanka ner på andra forummedlemmar.

Du verkar vara så himla duktig på datorer, tur vi har sådana som dig.

Juste det är stollen som var i Säfsen och babblade om att AI kommit fram till att det är farligt för honom stenar finns i backen när han kör med sin aggressiva snowboardsetup:poop:

Data på det? Shift har sina problem, men aldrig hört om att det inte skulle hålla för en 90kg person... ts kör på shift nu, så de verkar bra för honom. Helt meningslös att föreslå en tyngre bidning.
Att skriva om viktbesparning mot en skida man inte ens vet vad det är för skida är knappast serios analys av data. Utan det är bullshit.
Ts verkar inte vara intresserat längre heller.
"bullshit" från freeride experter
1774467406116.webp

Salomon Shift and Atomic Shift bindings are functionally identical, hybrid 50/50 touring/alpine bindings produced by the same parent company (Amer Sports). They share the same technology, DIN range (up to 13 or 10), weight, and performance characteristics, with differences limited strictly to branding and colorways.

Min kommentar uppe i tråden
1774467555181.webp

Hej ibulat! Jag köpte nyligen ett par Blizzard Rustler 9 i längden 174cm med fabriksslipning. Köpet föranleddes beklagligt nog inte av någon professionellt genomförd kvantitativ dataanalys. På sin höjd halvslapp googling under ca 15 minuter. Mina tidigare skidor som jag fortfarande har kvar och som jag dessutom tycker är jättekul är Atomic Bent 100 i längden 179cm med relativt sönderkörda fabriksslipade stålkanter.

Kan du med dina verktyg avgöra om mitt köp är lyckat? Har tyvärr ingen telemetri för analys, men jag är 175cm lång och väger 69kg och är en vad de flesta curriculum definierar avancerad åkare, men inte expert. Åker 50/50 pist och offpist. Offpist för mig är blandat skog och fält men tyvärr sällan djupt puder.

Tack på förhand!

Tack för all uppmärksamhet kring min person! Kul att se så mycket engagemang. Nu lämnar jag över tråden till er så att ni kan fortsätta prata om vad ni vill. Tack för kaffet!

Blir lite spekulativt när man inte vet vilken modell skida du kör på nu som du tycker fungerar bra nedför.

Men med tanke på att du verkar vilja använda en hybridbindning skulle jag inte gå på en för lätt skida då bindningen är tung/kraftig nog att påverka utförsprestandan(Enligt min erfarenhet som något kortare och lättare).

BD impulse TI-serien eller Völkl Blaze-serien kan vara intressant? Finns i olika midjor för att passa olika åkstilar. Är du okej med något bredare hör jag bara gott om QST Echo.

/Gabbe

Hej,

Jag glömde att säga att det er ett par Atris. Jag har lagt mycket tid den senaste tiden på att ta reda på vad som passar min längd och vikt, och har insett att Shift passar min åkstil, och att Mindbender är en ganska bra pjäxa för min åkning.

Jag provade ett par ATK 15 Free med Blizzard Zero G. Skidorna var väldigt bra att gå uppför med, men åkegenskaperna blev alldeles för dåliga, tycker jag. Lätt toppturutyrstning går väll oftast på åkegenskaper, och då räknar jag med att jag inte kan få samme känsla på ultra lätt utrystning, som det shift och Atris kan bjuda på?

Jag får nog inse att jag behöver lägga mer pengar på gymmet.

Tack för all hjälp så långt :D

Prova Black Crows Navis Freebird, eller något annat märke i den viktklassen och bredden av skidor med shift och K2. Dock blir inte skidorna speciellt kul å åka i pist.

Senast ändrad:
Med tanke på att du åker 70% i pist vill du ju ha något som går bra där. Själv åker jag kanske 30% pist, 50% offpist och 20% topptur. Till det kör jag mestadels Völkl Blaze 114 med shift. Blir ju ganska tungt på topptur men jag bytte till lätta stighudar med bättre glid. Det gör en stor skillnad. Provade Blaze 104 och tyckte de var kul i pisten. Väger kanske lite mindre än dina men ingen stor skillnad.

Om spektrat ska vara allt från pist till lite längre toppturer så är det duktigt svårt att få till nåt bra. Framför allt i din storlek. Jag är lite mindre än du, 188cm och strax över 80kg. För min del funkar då en Fusion 95 carbon som resort-skida ihop med en shift. Sen har jag inserts installerat så att jag kan byta till en Crest10-bidning när jag ska iväg på mer ordentliga turer. En sån setup ger verkligen en bra kombo för min storlek. Sen för ren piståkning har jag gamla junior-/dam-raceskidor. Du är lite större så kanske något större behövs för dig. Men samtidigt har du Atrisen som funkar när du vill bomba på inbounds. Kanske kompletera den med en turskida med mer liknande geometri. Jag har klämt och känt en del på ZeroG och det är ju en ganska styv skida men med en väldigt klassisk skärning. Det är kanske därför du tycker att utförsegenskaperna är sådär? Så kolla lite på Navis Freebird eller Corvus Freebird tillsammans med en lite kraftigare ATK-bindning så kanske du kan hitta ett bra komplement till dina befintliga Atris?

(Och för frågan om AI. Jag använde faktiskt AI till det här svaret men då bara för att ta reda på varför jag inte kan hitta nån Atris Freebird)

Om spektrat ska vara allt från pist till lite längre toppturer så är det duktigt svårt att få till nåt bra. Framför allt i din storlek. Jag är lite mindre än du, 188cm och strax över 80kg. För min del funkar då en Fusion 95 carbon som resort-skida ihop med en shift. Sen har jag inserts installerat så att jag kan byta till en Crest10-bidning när jag ska iväg på mer ordentliga turer. En sån setup ger verkligen en bra kombo för min storlek. Sen för ren piståkning har jag gamla junior-/dam-raceskidor. Du är lite större så kanske något större behövs för dig. Men samtidigt har du Atrisen som funkar när du vill bomba på inbounds. Kanske kompletera den med en turskida med mer liknande geometri. Jag har klämt och känt en del på ZeroG och det är ju en ganska styv skida men med en väldigt klassisk skärning. Det är kanske därför du tycker att utförsegenskaperna är sådär? Så kolla lite på Navis Freebird eller Corvus Freebird tillsammans med en lite kraftigare ATK-bindning så kanske du kan hitta ett bra komplement till dina befintliga Atris?

(Och för frågan om AI. Jag använde faktiskt AI till det här svaret men då bara för att ta reda på varför jag inte kan hitta nån Atris Freebird)
Kan du skicka över link eller bild til insert till Crest10? Om jag förstår det rätt, så byter du alltså från shift till crest på dina fusion? Jag har hatt Navis freebird förut, och det var en skida som var trevlig och åka på, men tyckte att Atris är en roligare skida att åka på.

Kan du skicka över link eller bild til insert till Crest10? Om jag förstår det rätt, så byter du alltså från shift till crest på dina fusion? Jag har hatt Navis freebird förut, och det var en skida som var trevlig och åka på, men tyckte att Atris är en roligare skida att åka på.
Här finns en beskrivning av hur man gör. Jag är lite kass på att klippa så den blev lite lång…

Snödjup

Tillbaka
Topp