Jag har ett par Black Crows 191 med Atomic Shift 13 och tillhörande K2 Mindbender-stövlar. Jag kör ungefär 70/30 i pist/randonnée och det fungerar bra i backen, men problemet är att det blir för tungt att bära på längre turer. Jag önskar råd och tips på lättare utrustning som inte kompromissar med de köregenskaper som Atomic Shift erbjuder.
Är ganska lång på 193, och väger 90 kg.
Hej stothey! Som jag nämnde tidigare, här är ett konkret exempel på hur en AI-analys (Gemini/ChatGPT) ser ut för din specifika profil (193 cm, 90 kg).
Problemet med din nuvarande setup är att varje steg uppför berget kräver enorm energi på grund av den totala vikten på pjäxor och skidor. Här är tre optimerade alternativ som behåller kraften i utförsåkningen men sparar dina ben på vägen upp:
Alternativ 1: Balanserad Kraft (Bästa vikt/prestanda)
Skidor: Kästle TX103 (189 cm) – styva men extremt lätta.
Bindningar: Marker Duke PT 12/16 – alpin känsla med avtagbar front.
Pjäxor: Dynafit Tigard 130 – styvhet för 90 kg, men mycket lättare.
Viktminskning: ca -550 g per fot.
Alternativ 2: Maximal Lätthet (För långa turer)
Skidor: DPS Pagoda Tour 106 C2 – kolfiberstabilitet i världsklass.
Bindningar: ATK Freeraider 15 – väger bara 395 g men håller för din vikt.
Pjäxor: Scarpa Quattro XT – lättaste 130-flex pjäxan på marknaden.
Viktminskning: ca -1200 g per fot.
Alternativ 3: Modern Hybrid (Närmast din nuvarande känsla)
Skidor: Salomon QST Echo 106 (190 cm) – lättare version av klassikern.
Bindningar: Behåll dina Atomic Shift 13 (om du gillar dem).
Pjäxor: Atomic Hawx Ultra XTD 130 – samma DNA som Mindbender men lägre vikt.
Viktminskning: ca -400 g per fot.
Analys:
För en åkare i din storlek är pjäxorna den viktigaste uppgraderingen. Mindbender är grymma men tunga. Genom att byta till t.ex. Dynafit Tigard eller Hawx Ultra XTD sparar du vikt utan att förlora den kontroll du behöver.
Om du vill ha kvar känslan av en alpinbindning men gå ner i vikt på skidan, är Kästle TX103 ett fantastiskt val – de är byggda för att tåla fart men väger betydligt mindre än dina Black Crows.
Hoppas detta hjälper dig mer än de tysta svaren här de senaste dagarna. Lycka till!