Riksgränsen och Narvik

Nicco86

Medlem
Riksgränsen och Narvik
Hej,

Ska till riksgränsen och Narvik från kommande helgen och en vecka framåt. Ni som är där eller har goda erfarenheter därifrån under liknande förhållanden, rekommenderas de vassa skärandes men något smalare allmountainskidan eller de bredare offpistskidorna till resan?

Förövrigt, någon mer som landar i Kiruna vid 09 från Arlanda den 12 april och som har fixat en gedigen transport till riksgränsen redan på förmiddagen så man slipper vänta in bussen?

Tacksam för alla input!

Riksgränsen och Narvik
Jag hänger där en hel del och kommer troligtvis inte åka en sekund till på mina bent 110 där uppe under säsongen, nu är det mirus cor som gäller framöver 😄

Mitt råd, kör på smalare allmountain!

Riksgränsen och Narvik
Ska dit på torsdag nästa vecka. Det blir breda offpistskidor för min del. Det kan väl alltid komma någon cm nysnö hoppas jag.
@RasmusP är det inget mjukt alls just nu?

Senast ändrad:
Riksgränsen och Narvik
Vi är precis över på norska sidan från gränsen sedan fredags. Hårt mestadels och inte mycket nysnö.
Dock varit soligt, så lite sorbetigt på eftermiddagarna.
Jag hade tagit med de smalare skidorna, puderlagg gör sig inte bäst nu.

Riksgränsen och Narvik
TIttar lite på åka ditt (Narvik) nästa vår (2027) runt slutet mars början april. Härligt att det fortfarande kan va minus.

Riksgränsen och Narvik
Kollade just Riksgränsens hemsida. De skriver i "all skidbestigning i skidområdet är förbjuden" under fjällstatus och snörapport. När jag såg det tidigare tänkte jag att man inte fick gå upp på Nordal pga lavinrisk. Men nu lutar jag åt att de inte tillåter stighudande inom området. Någon som vet? Btw. räknas åken ner i Norge och åken på Nordal som skidområdet?

Riksgränsen och Narvik
Kollade just Riksgränsens hemsida. De skriver i "all skidbestigning i skidområdet är förbjuden" under fjällstatus och snörapport. När jag såg det tidigare tänkte jag att man inte fick gå upp på Nordal pga lavinrisk. Men nu lutar jag åt att de inte tillåter stighudande inom området. Någon som vet? Btw. räknas åken ner i Norge och åken på Nordal som skidområdet?
Är endast inom skidanläggning som vi skriver. Om man tittar på pistkartan (rödprickiga linjerna). Så är både Nordals å Norgedelen utanför vårt område. Så där får man knalla på hur mycket som helst.
Vi valt att inte dra nån led hittills iår. Då en del av leden passerar ett parti som inte varit nog säker.

Riksgränsen och Narvik
Är endast inom skidanläggning som vi skriver. Om man tittar på pistkartan (rödprickiga linjerna). Så är både Nordals å Norgedelen utanför vårt område. Så där får man knalla på hur mycket som helst.
Vi valt att inte dra nån led hittills iår. Då en del av leden passerar ett parti som inte varit nog säker.
Tack! Var brukar leden gå? Jag tänkte först på skidspåret till Nordal, men nu tänker jag att det är något annat som avses.

Riksgränsen och Narvik
Ni som hänger i Riksgränsen, hur är snöläget? Har förstått att det är rätt lite snö denna vinter. Tror ni det kommer vara nån snö kvar så det går att åka skidor V20 i maj?

Riksgränsen och Narvik
Ni som hänger i Riksgränsen, hur är snöläget? Har förstått att det är rätt lite snö denna vinter. Tror ni det kommer vara nån snö kvar så det går att åka skidor V20 i maj?
Förhållandevis lite snö och idag har det börjat töa en del.
Vad som ligger kvar i maj är svårt att uttala sig om, beror ju förstås på temperatur och snöfall framöver.

Riksgränsen och Narvik
Ska dit på torsdag nästa vecka. Det blir breda offpistskidor för min del. Det kan väl alltid komma någon cm nysnö hoppas jag.
@RasmusP är det inget mjukt alls just nu?
Det gjorde det! En av säsongens djupaste dagar igår. Redigerat: lägger till en bild från början av veckan och en från i lördags - innan det större snöfallet.

Bilagor

• IMG_1331.webp
    IMG_1331.webp
    54.5 KB · Besök: 0
  • IMG_1332.webp
    IMG_1332.webp
    90.9 KB · Besök: 0
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp