Utöka kogret med en bred skida, 84 + 95 + ???

Jag har idag en pistskida (resort-AM från 2017) på 84mm, + en Fusion 95 med Shiftbindning.
Tar 84an om jag bara ska svänga pist, och 95an för turande och lekdagar.

Brukar aldrig ha nån vidare tur med puderdumpar, men efter påsken i Tänndalen saknade jag lite bredd, speciellt där det drivat som mest.

Funderar på hur man bäst väljer sitt 3e par, utan att det blir för mycket överlapp och kompromisser.

Min erfarenhet med bredare skidor är typ obefintlig. Har kört en UCPA-vecka på vårslush, med ett par Rossi Blackops 106, och dom trivdes jag på. Fick mig att känna mig som en bättre åkare på den rätt kassa vårsnön, mycket mer lätthanterliga än jag trodde.

Med 106 är kanske för nära 95?
Så typ 110-115, med rena alpinbindningar, kan det vara en vettig väg?
Tanken är att använda dom när jag mest vill leka utanför pist, eller det är rejält med drivor.

Eftersom det är 2026 har jag bollat med ChatGPT, som tycker jag ska ha ett par Rossi Sender 110 (i 184, fast jag är 190, inte helt överens där)

Jag tycker inte nödvändigtvis att 106 är för nära 95 men segmentet runt 110mm underfoten är starkt just nu. I princip alla märken har riktiga toppskidor i den bredden. HEAD Kore 112 Ti, Salomon Blank, black crows Corvus, Extrem Factory 112, Atomic Maverick 115 alt. Bent 110, Völkl Revolt, Nordica Unleashed etc.

Jag skulle googla upp en lista där de rankas i lekfullhet och välja något som du tycker passar dig.

Bindningen kan du anpassa efter ändamål men eftersom skidorna troligen kommer vara rätt tunga tycker jag att man kan våga gå upp på en starkare bindning än vanligt.

Hoppas det hjälper!

En sådan lista hade vart guld att hitta. Några idéer på vilka som gör sådant?

Har testat att be ChatGPT om liknande, men den uppfinner ju mest bara egna siffror..
Den här rankar en del skidor helt okej! Längst upp är mest lekfull, längst ner är mest "peka skidorna neråt". Jag hade rekommenderat något mittemellan.

CHAIRLIFT CHAT https://share.google/ZoeEfah2tttdUH1qX

Annars får man göra sin egen ranking utifrån egna skidtest (testa skidor alltid är bäst att göra innan ett skidköp) eller utifrån andras skidtest typ Åka Skidor eller här på Freeride.

Jag har idag en pistskida (resort-AM från 2017) på 84mm, + en Fusion 95 med Shiftbindning.
Tar 84an om jag bara ska svänga pist, och 95an för turande och lekdagar.

Brukar aldrig ha nån vidare tur med puderdumpar, men efter påsken i Tänndalen saknade jag lite bredd, speciellt där det drivat som mest.

Funderar på hur man bäst väljer sitt 3e par, utan att det blir för mycket överlapp och kompromisser.

Min erfarenhet med bredare skidor är typ obefintlig. Har kört en UCPA-vecka på vårslush, med ett par Rossi Blackops 106, och dom trivdes jag på. Fick mig att känna mig som en bättre åkare på den rätt kassa vårsnön, mycket mer lätthanterliga än jag trodde.

Med 106 är kanske för nära 95?
Så typ 110-115, med rena alpinbindningar, kan det vara en vettig väg?
Tanken är att använda dom när jag mest vill leka utanför pist, eller det är rejält med drivor.

Eftersom det är 2026 har jag bollat med ChatGPT, som tycker jag ska ha ett par Rossi Sender 110 (i 184, fast jag är 190, inte helt överens där)
Har kört nästan två hela säsonger på sendersen. Du kan lätt ta dem i längre längden om du känner att du pallar med det. Skidan har early rise rocker fram och bak plus att den är ganska frammonterad vilket gör att det blir väldigt lite skida framför bindingen när du kör i pisten vilket gör att carving prestandan blir ganska annorlunda särskilt om du är en skidåkare som har mycket tryck i plösen.

Överlag gillar jag skidan men det är definitivt väldigt fördelaktig för en särskild typ av skidåkning. Skidan är ju byggd för att vinna FWT så den är jäkligt bra på att stompa hopp även när man tror att man inte kommer att landa det.

Hård underfot men mjuk i tip och tail vilket ger bra pop och möjlighet till nose butters. Även om jag har haft ett tre ski quiver under mina säsongar så har jag kört med sendersen 80% av dagarna, oavsett före så de gör inte bort sig helt någonstans skulle jag säga.

Kan dock säga att jag hade lätt kunna byta ut mina senders mot salomon blank. Testat under en dag och det var kärlek vid första ögonkastet.

Den här rankar en del skidor helt okej! Längst upp är mest lekfull, längst ner är mest "peka skidorna neråt". Jag hade rekommenderat något mittemellan.

CHAIRLIFT CHAT https://share.google/ZoeEfah2tttdUH1qX

Annars får man göra sin egen ranking utifrån egna skidtest (testa skidor alltid är bäst att göra innan ett skidköp) eller utifrån andras skidtest typ Åka Skidor eller här på Freeride.
Tack, där har jag kikat en del, men inte fattat att det fanns nån slags sortering.

Free 110, Qst Blank, Rustler 11 ligger alla där i mitten och ser ut som bra alternativ.
Och rätt så slutsålt i mina längder :)

Qst Blank och Rustler 11 finns i 186 och 192 cm.

Jag kör 186 på mina andra par. Är 190 lång på 80kg, vill inte påstå att jag bombar stenhård direkt.
Men kommer jag ångra mig i längden om jag tar 186? Är ju något mer kurvig profil på dessa än jag är van vid.

Å andra sidan är 192 rätt mycket skida att frakta runt när det blir trångt 😀

Edit: QST är hela 194 dessutom..

Tack, där har jag kikat en del, men inte fattat att det fanns nån slags sortering.

Free 110, Qst Blank, Rustler 11 ligger alla där i mitten och ser ut som bra alternativ.
Och rätt så slutsålt i mina längder :)
Tråkigt med slutsålt men tror att de är bra val! Det här kanske skulle kunna vara ett alternativ?

Säljes: Extrem Factory 112 - Freeride https://share.google/UK9WKVzCTwuUdrDeL

Lite mer svåråkta och tunga än de du nämnde men man får alltid avundsjuka blickar i gondolen.

Qst Blank och Rustler 11 finns i 186 och 192 cm.

Jag kör 186 på mina andra par. Är 190 lång på 80kg, vill inte påstå att jag bombar stenhård direkt.
Men kommer jag ångra mig i längden om jag tar 186? Är ju något mer kurvig profil på dessa än jag är van vid.

Å andra sidan är 192 rätt mycket skida att frakta runt när det blir trångt 😀
Jag är 184 och kör på 193cm skidor men tror inte du hade tyckt det var fel med 186. Känner typ att det mest är en vanesak med längd! När jag sitter i smala rännor önskar jag att jag hade kortare skidor och när jag hoppar klippor är jag riktigt nöjd med de extra centimeterna.
1000007300.webp

Slutsatsen hittills är nog iallafall att sikta på en ~110 modell.

Sen är ju frågan vilka bindningar. Kommer jag ångra mig om jag sätter på rena alpinbindningar?
Känner mig inte bekväm med pin, och skulle kännas orimligt med 2 par skidor med Shift.

Finns såklart alltid risk att man missar bra åk om man inte kan ta sig dit.

Men kommer jag ens lyckas tima in bra puderdagar, och kommer det hända så ofta att jag då vill lägga tid på att gå? 😆

Slutsatsen hittills är nog iallafall att sikta på en ~110 modell.

Sen är ju frågan vilka bindningar. Kommer jag ångra mig om jag sätter på rena alpinbindningar?
Känner mig inte bekväm med pin, och skulle kännas orimligt med 2 par skidor med Shift.

Finns såklart alltid risk att man missar bra åk om man inte kan ta sig dit.

Men kommer jag ens lyckas tima in bra puderdagar, och kommer det hända så ofta att jag då vill lägga tid på att gå? 😆
Flytta dina Shift till de nya ~110 för liftburen offpist och korta turer och köp ATK eller motsvarande lätta bindningar till dina gamla 95 mm breda skidor och ha dem som rena topptursskidor?

Har kört nästan två hela säsonger på sendersen. Du kan lätt ta dem i längre längden om du känner att du pallar med det. Skidan har early rise rocker fram och bak plus att den är ganska frammonterad vilket gör att det blir väldigt lite skida framför bindingen när du kör i pisten vilket gör att carving prestandan blir ganska annorlunda särskilt om du är en skidåkare som har mycket tryck i plösen.

Överlag gillar jag skidan men det är definitivt väldigt fördelaktig för en särskild typ av skidåkning. Skidan är ju byggd för att vinna FWT så den är jäkligt bra på att stompa hopp även när man tror att man inte kommer att landa det.

Hård underfot men mjuk i tip och tail vilket ger bra pop och möjlighet till nose butters. Även om jag har haft ett tre ski quiver under mina säsongar så har jag kört med sendersen 80% av dagarna, oavsett före så de gör inte bort sig helt någonstans skulle jag säga.

Kan dock säga att jag hade lätt kunna byta ut mina senders mot salomon blank. Testat under en dag och det var kärlek vid första ögonkastet.
Jag hade inte varit rädd för att ha shift på 2 par. Det är som du säger, tråkigt att missa åk. Finns kanske argument för att ta shiften från dina fusions och sätta alpinbindning på fusion 95orna? Tråkigt iofs om du har skins skurna till dem.

Vill man vara lite wild and crazy skulle man ju kunna testa Tyrolias hybrid bindning.

Inte många rena pinbindningar som är gjorda för så tunga skidor som en 110a i de relevanta längderna.

I slutändan får man göra ett beslut på hur villig man är att knata. Går ju att ta skidorna på ryggsäcken också men är rätt tufft i djup snö.

Min erfarenhet med 3 par skidor (eller fler för den delen) är att något par får väldigt lite åktid. Rätt ofta så hamnade jag i tanken att jag har fel skidor på mig för dagen.
Jag kunde minska känsla genom att släpa runt på fler eller alla skidor men den försvann inte. Alltid lite bök att byta under dagen med att släpa fram och tillbaka och hänsyn till dom jag åker med.

Därför skulle jag råda till Shift på nya paret också för att inte spä på den känslan.

En sådan lista hade vart guld att hitta. Några idéer på vilka som gör sådant?

Har testat att be ChatGPT om liknande, men den uppfinner ju mest bara egna siffror..
Kanske de här jämförelserna från SkiEssentials kan vara till hjälp:
110 Freeride ski comparison
100 Freeride ski comparison
Powder ski comparison

Ett litet inspel här är hur lätt det är att glömma hur jädra gött det är med 115-125 en bra dag ändå. Om man har skorna för det. Så det beror lite på vilka dagar du tänker köra den. Om det är nån dag ibland efter snö är det inte fel med bredare grejer 2026 heller... Det är mest att man inte kommer ihåg hur mycket goare det faktiskt är dagar då man bara känner botten här och där.

Tillbaka
Topp