Utbyggnad av liftsystemen i världen

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Som fredw föreslog så kan vi skapa en allmän liftutbyggnadstråd.

Tar då initiativet:
I Axamer Lizum ovanför Innsbruck (där undertecknad lärde sig åka skidor) så kan man åka över till grannorten Götzens som går ner till dalen. Men man kan inte åka åt andra hållet.
Till Axamer måste man åka upp längs en serpentinväg, parkera och gå en bit till skidområdet. Medan Götzensbahn går från samhället.

Borde man inte kunna bygga en liten bana mellan Götzensbahns topp och Birgitzköpfls topp så att folk kan komma upp från dalen utan att behöva köra upp och parkera? Borde underlätta trafiken och öppna upp för större åkning för alla
Och det ser inte ut att vara några hinder på vägen.

(Tänker mig alltså att den kan gå ungefär över Skiweg Axamer Lizum)

Bilagor

• Screenshot_20260401_150909_Google Earth.webp
    Screenshot_20260401_150909_Google Earth.webp
    236.7 KB · Besök: 44
  • Screenshot_20260401_150942_Google Earth.webp
    Screenshot_20260401_150942_Google Earth.webp
    254.6 KB · Besök: 43
Tack, kul tråd-initiativ. Nu litet OT-påsk-trams... Wallander bad om AI-hjälp för att utveckla numera välkända Hook's Creek (Kroksbäck) till en modern skidort. Det gick väl sådär. AI-tolkningen av "black runs" blev särskilt misslyckad... Jag förstår dem som väljer "pistnära offpist" i denna resort. Ganska många åkare verkar också åka uppåt i sin backe.

Shit in, shit out - konsten numera ligger ju i att formulera sin "prompt" så att AI-hjärnan fattar vad man menar. Glad påsk!

1775117616477.webp

Poäng till den som lyckas utröna vad det är för något i bildens nederkant. Ser ut som en skidpjäxa som framför ett mellanting mellan snöskoter och traktor...

Hook's Creek får nog vara som det är ett tag till.

1775117709185.webp

Senast ändrad:
jag ställde frågan till Grok:
finns det planer på att bygga ut Crevacol?

Ja, det fanns stora planer på att bygga ut Crevacol (eller Crévacol) rejält, men de flesta av dem blev aldrig verklighet.

Historiska planer​

På 1980-talet (runt 1984) fanns det ambitiösa planer på att göra Crevacol till en mycket större skidort. Tanken var att bygga ett stort system med 10 liftar, inklusive kabinbanor (gondoler), och utveckla området betydligt mer. Det skulle ha blivit en av de större anläggningarna i Aostadalen. Utvecklingen stannade dock redan efter de två nuvarande stolliftarna (en långsam dubbelstol från botten och en snabbare trippel högre upp).

Många skidåkare och guider beskriver det som att det är “tur” att de stora planerna stoppades – Crevacol har behållit sin charm som en liten, lugn och opretentiös skidort med bra offpiste och skidåkning i lärkskog, istället för att bli en stor, kommersiell anläggning.

Nuvarande situation (2025–2026)​

Idag är Crevacol fortfarande en mycket liten skidort:

• Endast 3 liftar (2 stolliftar + en kortare lift för nybörjare).
  • Ca 20–22 km pistade backar.
  • Höjdskillnad på ca 810 m (1 640–2 450 m).
Det finns inga aktuella, offentliga planer på större utbyggnad som nya liftar eller kraftig expansion av pisterna. Den officiella sajten och skidguiderna nämner inga nya projekt för säsongen 2025/2026. Området drivs av Pila S.p.A. eller lokala aktörer, och fokus verkar ligga på att underhålla det befintliga snarare än att växa stort.

I närområdet (t.ex. Pila) pågår det däremot liftutbyggnader, men inte i Crevacol själv.

Sammanfattning​

• Gamla stora planer → Ja, men de stoppades för länge sedan.
  • Nya planer på utbyggnad → Nej, inga kända eller pågående just nu.
Crevacol är populärt just för att det är litet, snörikt och inte fullt av folk. Om du letar efter lugn skidåkning i Aostadalen är det ett bra val.

-------------------------------------------------------

och sen frågan:
finns planer på att bygga ihop Pila med Cogne?
Ja, det finns pågående planer på att bygga en lift-/kabinbane-förbindelse mellan Pila och Cogne – ett så kallat collegamento intervallivo (interdal-förbindelse). Idén har diskuterats i många år, men den har fått ny fart under 2025–2026.

Nuvarande status (april 2026)​

• Politiskt stöd:
    • Cogne kommunfullmäktige röstade enhälligt i november 2025 för att stödja projektet.
    • Aosta kommunfullmäktige godkände i januari 2026 en motion till stöd för förbindelsen (25 ja-röster av 27).
  • Teknisk utveckling: Den nya 10-personers gondolen Pila–Couis 1 (som öppnade stegvis 2024–2025) går upp till Platta de Grevon / Couis-området på ca 2 700 m. Detta ligger precis vid vattendelaren mellan Pila-dalen och Cogne-dalen. Toppstationen (med bl.a. panoramarestaurangen Stella di Pila) är utformad så att den pekar mot båda dalarna och ses som ett första steg mot en eventuell fortsättning ner mot Cogne.
  • Projektfas: Just nu är det fortfarande i förstudie- och dialogfas. Det har presenterats 9 olika alternativ för en kabinbana/funivia, varav 4 bedöms som mer realistiska. Kostnaderna uppskattas till mellan 133 och 209 miljoner euro beroende på lösning. Ytterligare tekniska, miljömässiga och ekonomiska utredningar behövs innan beslut om byggstart.

Vad skulle förbindelsen innebära?​

• En kabinbana från Couis-toppen ner (eller över) till Cogne-sidan.
  • Möjlighet att åka direkt från Aosta → Pila → Cogne utan bil (eller tvärtom).
  • Större skidområde? Inte nödvändigtvis ett fullt sammanhängande skidområde med pistar över dalen (det är tekniskt och miljömässigt utmanande), utan främst en transportförbindelse för skidåkare, vandrare och turister året runt.
  • Fördelar som lyfts fram: mer turister till Cogne, hållbar mobilitet, mindre biltrafik i dalarna och bättre tillgång till Gran Paradiso-området.

Utmaningar​

• Höga kostnader.
  • Miljöpåverkan (området är känsligt, nära Gran Paradiso nationalpark).
  • Lokala åsikter: Vissa i Cogne är positiva för turismen, andra oroar sig för att Cogne ska förlora sin lugna, opretentiösa karaktär (liknande debatten kring Crevacol tidigare).

Sammanfattningsvis: Planerna är mer konkreta än någonsin, med starkt politiskt stöd från både Cogne och Aosta, men det är ännu ingen byggstart eller definitivt beslut. Det kan dröja flera år innan (eller om) något byggs.

Vill du ha mer detaljer om de olika alternativen, kostnaderna eller hur det skulle påverka skidåkningen i praktiken? Eller jämförelse med andra liknande projekt i Aostadalen?

Intressant klipp som går igenom liftsituationen i Nordamerika och jämför med Europa.
Tar bland annat upp återinvesteringar.
Vail återinvesterar 7,5% av sin avkastning i nya liftar.
Companie du Alps återinvesterar 18% av sin avkastning i nya liftar.

Vet någon vad Skistar har för procent på detta?

Intressant också hur schweiziska liftoperatörer tjänar mest pengar på sommaren, inte vintern. Radikal kulturskillnad mot Sverige där man lägger ner Vemdalens sommaröppning.
I klippet nämns kulturskillnader mellan länder/regioner och det är verkligen tydligt.

Intressant också hur schweiziska liftoperatörer tjänar mest pengar på sommaren, inte vintern. Radikal kulturskillnad mot Sverige där man lägger ner Vemdalens sommaröppning.
Har inte sett video ännu men skulle tro att det där har väldigt mest med kulturen hos de som bor i landet att göra.

Sommar turismen i alperna är enorm. För 30 år sen var sommar turismen på svenska skidorter i det närmaste noll men då startade Åre sin satsning. Trots att de satsat på sommaren så är Åre mycket större på vintern än på sommaren och jag tvivlar på att sommar turismen är speciellt stor i Vemdalen.

Har inte sett video ännu men skulle tro att det där har väldigt mest med kulturen hos de som bor i landet att göra.

Sommar turismen i alperna är enorm. För 30 år sen var sommar turismen på svenska skidorter i det närmaste noll men då startade Åre sin satsning. Trots att de satsat på sommaren så är Åre mycket större på vintern än på sommaren och jag tvivlar på att sommar turismen är speciellt stor i Vemdalen.
För de flesta: Vandra i fjällen = komma bort från folk, gå över myrar och sova i tält. Vandra i Alperna = åka upp ur hettan, gå en runda, hänga på en uteservering medan ungarna springer av sig, och sen åka ner igen. Lite skillnad i omsättning.

Nog dessutom svårt att locka några dussin busslaster asiatiska massturister om dagen till Vemdalsskalet. 🤷‍♂️

Litet OT: Jag tror att eldrivna cyklar skulle kunna ge en rejäl boost till sommarturismen i fjällen. Liksom i delar av Alperna. En helt ny nisch med nya kunder (äldre och de som inte är så vana att vandra långt i utsatt terräng). Men där har man tydligen grävt ner sig i skyttegravarna redan.

Jag känner igen Kalles beskrivning. Friluftsliv som inte innehåller en betydande andel lidande och obekvämhet är liksom syndigt och osvenskt.

Litet OT: Jag tror att eldrivna cyklar skulle kunna ge en rejäl boost till sommarturismen i fjällen. Liksom i delar av Alperna. En helt ny nisch med nya kunder (äldre och de som inte är så vana att vandra långt i utsatt terräng). Men där har man tydligen grävt ner sig i skyttegravarna redan.

Jag känner igen Kalles beskrivning. Friluftsliv som inte innehåller en betydande andel lidande och obekvämhet är liksom syndigt och osvenskt.
Så länge elcyklarna håller sig på anläggningarna är det en bra idé, men om de börjar trängas med en på vandringsleder så tappar man det här vilda som gör fjällen unikt.

Lidande är viktigt! Okokt havregryn till frukost pga bränsletorsk är uppfostrande.

I övrigt kommer nedläggningen av (några) STF restauranger i Härjedalen Jämtland leda till att en målgrupp vandrare inte kommer ge sig ut vilket borde påverka anläggningarna negativt men det är verkligen OT.

Tror inte lidandet är huvudorsaken utan snarare att svenska fjäll ofta ligger långt från allt. Så otroligt spännande är det väl inte heller att åka lift upp i Sälen för att gå en tur eller se på utsikten.

Åre har ändå haft en del turism på sommaren och det är en hel del som åker kabinen upp.

Vet inte var reglerna och skyttegravarna ligger angående el-cyklar i Svenska fjällen för tiden men är rätt säker på att det är rätt få stigar i fjällen som fungerar speciellt bra för lite oerfarna el-cyklister.

Flera alporter satser hårt på e-bikes och där kanske de har en nisch..?
Ex Limone marknadsför e-bikes för att cykla "salta vägen": medeltida grusvägar som går från alperna ner till havet.

Men eldrivna cyklar passar dåligt i fjällen av följande orsaker:
- Naturvårdsveket har (mer eller mindre) förbjudit dem i terrrängen/stigar
- funkar dåligt i liftanläggning (alternativt att elcyklisten skippar liften och trampar upp på transportlederna)
- Elcyklar (som funkar i terräng/DH) har blivit extremt dyra. Knappast lönsamt för uthyrare att investera 50-70k i en elcykel som bara hyrs ut enstaka dagar

Så extremt dyra vet jag inte om de är, här är t ex en för 28000 kr (på rea). Vet iofs inte om den skulle klara uthyrning. Men vem vågar investera när man t.o.m. har Naturvårdsverket emot sig?

Jag talar alltså inte om snabba färder upp och nerför backarna, och inte något ens i närheten av dagens DH/MTB-verksamhet i fjällen, utan lugna tysta färder i dalar/flack terräng (som det ju finns rikliga av), mer motsvarande hur familjer "på tur" rör sig på längdåkningsskidor i fjällen.

Jag kan inte förstå att det skulle vara något miljöproblem med sådan verksamhet, jämfört med t.ex. liftanläggningar som syns på miltals avstånd samt CO2-producerande och högljudda snöskotrar och helikoptrar.

Om familjer och äldre i lugnt takt tar sig fram tyst och fossilfritt på elcyklar på markerade stigar skapar det knappast några betydande "sår" i naturen jämfört med det vanliga stövelklampet. Det borde finnas utrymme för sådant också i vår enorma fjällvärld. Och problemet kan ju knappast samtidigt vara att "det finns ingen marknad" och "det blir så mycket att det stör".

Men vanliga svenska fjällvandrare kanske tycker det är "orättvist" eller "fusk". Man ska ju lida pin och njuta av det, som sagt, och om jag gör det ska minsann alla andra också göra det. Den som lider mest utan att klaga vinner! ;)

1778660981560.webp

Senast ändrad:
Så extremt dyra vet jag inte om de är, här är t ex en för 28000 kr (på rea). Vet iofs inte om den skulle klara uthyrning. Men vem vågar investera när man t.o.m. har Naturvårdsverket emot sig?

Tyvärr Fred, men här har du fel.

Den cykeln du länkar till passar inte heller för terräncykling.
För de som funderar på köp av elcykel rekommenderar jag starkt att hojen har kvalitetskomponenter (dvs motor + batteri från Shimano, Yamaha eller Bosch, vilket den här hojen saknar). Det finns kanske kinacyklar som funkar (något år) men du kan inte veta vilken kvalité du betalar för.

Momas anses inte vara speciellt bra.

För terräng cykling tror jag helt klart man måste upp en del i kvalitet och då blir det dyrt.

Om man tar bort eventuella regler och ser på möjligheterna till att el-cykel i fjällen kan bli en stor aktivitet så måste det antingen finnas ett nätt av grusvägar i området eller så måste man bygga ett nätt av stigar.

Jag har cyklat tillräckligt med terräng och varit i fjällen för att veta att vanliga vandringstigar ofta inte fungerar bra för cykling eller att man måste vara rätt erfaren.

De terränggående elcyklar jag hittar som verkar vara vanliga hos uthyrare i alperna (för denna typ av användning) går att hitta för 28 - 35 000 kr i Sverige. Som sagt, jag talar inte om MTB/DH-cyklar med full dämpning. Men t ex Flyer Goroc med full dämpning kostar typ 4000 Euro.

Men ok, jag konstaterar att det som är en boom i alperna inte kommer att fungera i Sverige. Av olika skäl. Den som vill ägna sig åt sådant får bege sig någon annanstans.

De terränggående elcyklar jag hittar som verkar vara vanliga hos uthyrare i alperna (för denna typ av användning) går att hitta för 28 - 35 000 kr i Sverige. Som sagt, jag talar inte om MTB/DH-cyklar med full dämpning. Men t ex Flyer Goroc med full dämpning kostar typ 4000 Euro.

Men ok, jag konstaterar att det som är en boom i alperna inte kommer att fungera i Sverige. Av olika skäl. Den som vill ägna sig åt sådant får bege sig någon annanstans.

Är ju möjligt att faktiskt både terräng och regler är olika i alperna och Sverige.

Kanske finns fler torra och cykel vänliga stigar runt skidanlägg i alperna än i Sverige.

Sen finns det ju mtb cykling i Svenska fjällen också på flera ställen.

Är ju möjligt att faktiskt både terräng och regler är olika i alperna och Sverige.

Jo precis. Av någon anledning tillåter vi snöskotrar och helikopter i fjällen, men inte tysta snälla elcyklar. Allemansrätten (som är ett hinder för elcyklar) tillkom under en tid då inte inte fanns elcyklar. Allemansrätten kan modifieras - om vi vill. Det har man tydligen gjort i Norge.

Men terräng..? De flacka svenska fjällen är nog snarast mer lämpade för sånt här än de mer dramatiskt utformade alperna.

Kanske finns fler torra och cykel vänliga stigar runt skidanlägg i alperna än i Sverige.

Kanske finns det framförallt oändligt många motargument... Detta har för övrigt inget med skidanläggningar att göra. Kunde öppna upp sommarturismen för helt nya orter och målgrupper i de svenska fjällen.

I Norge (med samma klimat som i Sverige) är attityden kring detta betydligt mer positiv, liksom i alperna. Vi skjuter oss själva i foten helt i onödan, och går miste om en viktig potentiell inkomstkälla och utvecklingsnisch för svensk turism och glesbygd.

Sen finns det ju mtb cykling i Svenska fjällen också på flera ställen.

Visst, men det är ju till stor del en annan typ av cykling än det jag talar om.

Senast ändrad:
I Norge (med samma klimat som i Sverige) är attityden kring detta betydligt mer positiv, liksom i alperna. Vi skjuter oss själva i foten helt i onödan, och går miste om en viktig potentiell inkomstkälla och utvecklingsnisch för svensk turism och glesbygd.
Finns det nåt bevis att cykling är en märkbar inkomstkälla i Norge?

Tror inte det jag tror du pratar om finns speciellt mycket av i Norge heller. Alltså uthyrning av el-cyklar för cykling i terrängen. Jag kan inte komma på ett enda område, eller det finns väl ett i telemark som har satsat på det tror jag, och har nästan aldrig sett cyklar på fjället.

Terräng cykling med el-cyklar i Norge har blivit vanligare men så väldigt många är det ända inte relativt annat. Det är också förbjud i nationalparker i Norge.

Som sagt så har jag cyklat en del terräng i både Norge och Sverige. Mycket myr och blötta skogar, fjällstigar har ofta mycket sten och i mer öde områden (som många svenska skidanlägg ligger i finns det inte många stigar) gör att det inte bara är att börja hyra ut cyklar och så får kunderna en fantastisk upplevelse.

Det är också lätt att missbedöma hur bra en stig och och ett område är för cykling då regelbundna svårare partier där man måste av cykeln fort blir frustrerande.

Finns det nåt bevis att cykling är en märkbar inkomstkälla i Norge?

I Norge tolkar man aktivt allemansrätten ledigare när det gäller elcyklar, som avseende fjällmiljö jämställs mer med vanliga cyklar. Och därmed åtminstone möjliggjort det jag talar om. Mitt intryck är att detta har påverkat elcykel-användningen i t ex Trysil och Hemsedal.

Sedan tror jag inte heller på samma stora utveckling som i alperna, delvis av de skäl som andra framfört här. Mest pga klimat och lägre befolkningstäthet. Fler redan väl upptrampade stigar etc.

Men också olika attityder till kommersialisering av frifluftsliv. Får du intryck av diskussionen här t.ex. att man verkligen funderar fritt över möjligheterna eller främst letar motargument?

”El-sykler er motoriserte fremkomstmidler, og omfattes i utgangspunktet av forbudet mot motorisert ferdsel i utmark i motorferdselloven § 3. Gjennom en tilføyelse av ny § 2a i forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdragÅpne og islagte elver, bekker og innsjøer. i 2017, ble det imidlertid gjort et unntak fra dette forbudet for el-sykler.

Etter dette er el-sykler ikke lenger generelt forbudt (fra det offentliges side) å bruke i utmark.
Du vil derfor for eksempel ikke bøtelegges etter motorferdselloven dersom du påtreffes med el-sykkel i utmark…”

Senast ändrad:
Tror inte lidandet är huvudorsaken utan snarare att svenska fjäll ofta ligger långt från allt. Så otroligt spännande är det väl inte heller att åka lift upp i Sälen för att gå en tur eller se på utsikten.

Åre har ändå haft en del turism på sommaren och det är en hel del som åker kabinen upp.

Vet inte var reglerna och skyttegravarna ligger angående el-cyklar i Svenska fjällen för tiden men är rätt säker på att det är rätt få stigar i fjällen som fungerar speciellt bra för lite oerfarna el-cyklister.
Apropå det är det gratis att åka kabinen på midsommar iochmed 50-årsfirandet. :)

I Norge tolkar man aktivt allemansrätten ledigare när det gäller elcyklar, som avseende fjällmiljö jämställs mer med vanliga cyklar. Och mitt intryck är att detta t ex har påverkat elcykel-användningen i t ex Trysil och Hemsedal. Och därmed åtminstone möjliggjort det jag talar om.

Kan du motbevisa det? 😉

”El-sykler er motoriserte fremkomstmidler, og omfattes i utgangspunktet av forbudet mot motorisert ferdsel i utmark i motorferdselloven § 3. Gjennom en tilføyelse av ny § 2a i forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdragÅpne og islagte elver, bekker og innsjøer. i 2017, ble det imidlertid gjort et unntak fra dette forbudet for el-sykler.

Etter dette er el-sykler ikke lenger generelt forbudt (fra det offentliges side) å bruke i utmark. Du vil derfor for eksempel ikke bøtelegges etter motorferdselloven dersom du påtreffes med el-sykkel i utmark…”
Jag bor i Norge och var aktiv cyklist när reglerna blev aktuella så jag vet en del om dem och diskussionen runt dem. Många cyklister var i mot och det är också fortfarande väldigt många som inte cyklar som inte vill ha cyklar i skogen eller på fjället.

Ja, det blev godkänt men det är fortfarande förbjudet i de flesta nationalparker.

Ja, det har blivit fler som cykler el-cykel i skogen och på fjället men antalet är väldigt mycket mindre än folk som går.

Det finns säkert något ställe där man hyr ut el-cyklar på det sättet du ser för dig men jag har inte sätt det och jag har ingen tro på att det är en stor marknad hittills. Det jag har sätt har också en hel del special lagade stigar.

Det är ända en stor fördel om det finns bra och tillräckligt enkla stigar och grusvägar i ett område om man ska hyra ut el-cyklar och det finns det oftast inte.

Jag bor i Norge och var aktiv cyklist när reglerna blev aktuella så jag vet en del om dem och diskussionen runt dem. Många cyklister var i mot och det är också fortfarande väldigt många som inte cyklar som inte vill ha cyklar i skogen eller på fjället.

Ja, det blev godkänt men det är fortfarande förbjudet i de flesta nationalparker.

Ja, det har blivit fler som cykler el-cykel i skogen och på fjället men antalet är väldigt mycket mindre än folk som går.

Det finns säkert något ställe där man hyr ut el-cyklar på det sättet du ser för dig men jag har inte sätt det och jag har ingen tro på att det är en stor marknad hittills. Det jag har sätt har också en hel del special lagade stigar.

Det är ända en stor fördel om det finns bra och tillräckligt enkla stigar och grusvägar i ett område om man ska hyra ut el-cyklar och det finns det oftast inte.

Ja, jag förstår att det finns ett motstånd i Norge också. Som du skriver, "det är också fortfarande väldigt många som inte cyklar som inte vill ha cyklar i skogen eller på fjället."

Det är mest en attitydfråga. Så gör vi inte här, typ. Vilket är ok att tycka, men denna underliggande attityd verkar ersättas av sakargument som inte riktigt håller. Det är klart att det inte går om man inte vill. Frågan är hur många ur en tänkbar ny målgrupp som verkligen är intresserade med tanke på t.ex. vädret i fjällen och vetskapen om att många helt enkelt ser ner på det man håller på med.

Ja, jag förstår att det finns ett motstånd i Norge också. Som du skriver, "det är också fortfarande väldigt många som inte cyklar som inte vill ha cyklar i skogen eller på fjället."

Det är mest en attitydfråga. Så gör vi inte här, typ. Vilket är ok att tycka, men denna underliggande attityd verkar ersättas av sakargument som inte riktigt håller. Det är klart att det inte går om man inte vill. Frågan är hur många ur en tänkbar ny målgrupp som verkligen är intresserade med tanke på t.ex. vädret i fjällen och vetskapen om att många helt enkelt ser ner på det man håller på med.
Förstår inte vem som gör fel enligt dig. Folket som inte tar till sig aktiviteten, bristen på uthyrare eller att inte svenska skidanlägg satsar för fullt.

Att aktivitet i sig själv nog är svårare, mer tekniskt och att den ofta kräver stora investeringar i form av passande stigar/vägar än vad du verkar tro tror jag inte du har kommenterat.

Förstår inte vem som gör fel enligt dig. Folket som inte tar till sig aktiviteten, bristen på uthyrare eller att inte svenska skidanlägg satsar för fullt.

Synd att vi inte ens överväger att ompröva allemansrätten en aning som man gjort i Norge. Nuvarande svenska tolkning/praxis gör ju en sådan utveckling omöjlig. Orimligt att tillåta helikoptrar och snöskotrar men inte elcyklar.

Att aktivitet i sig själv nog är svårare, mer tekniskt

…än i alperna? Det tror jag faktiskt inte.

och att den ofta kräver stora investeringar i form av passande stigar/vägar än vad du verkar tro tror jag inte du har kommenterat.

Det är möjligt. Men det får vi ju aldrig veta eftersom elcyklar utanför allmän väg i princip är förbjudna i Sverige. Tycker du att det är vettigt?

Bevisbördan ligger hos dem som argumenterar för ett fortsatt förbud. Att det ”kanske inte blir en stor grej” etc är knappast ett bra argument för ett förbud. Tvärtom, snarare.

Synd att vi inte ens överväger att ompröva allemansrätten en aning som man gjort i Norge. Nuvarande svenska tolkning/praxis gör ju en sådan utveckling omöjlig. Orimligt att tillåta helikoptrar och snöskotrar men inte elcyklar.

…än i alperna? Det tror jag faktiskt inte.

Det är möjligt. Men det får vi ju aldrig veta eftersom elcyklar utanför allmän väg i princip är förbjudna i Sverige. Tycker du att det är vettigt?

Bevisbördan ligger hos dem som argumenterar för ett fortsatt förbud. Att det ”kanske inte blir en stor grej” etc är knappast ett bra argument för ett förbud. Tvärtom, snarare.
Mycket av det jag skriver gäller lika mycket för vanliga terräng cyklar så det är inte nödvändigt med ett frisläpp för el-cyklar för att testa.

Jag vet inte hur det är i alperna i detalj då det var länge sen jag var där men jag har som sagt cyklat en del i norden är är rätt säker på att man idag knappt kan finna bra cykling i Sälen, våt, sten, rötter och brist på stigar är ett problem.

Gissar att man i alperna ofta har grusvägar som man kan använda och fler helt torra stigar i skog och fjäll utan hinddringar.

Jag har både cyklat och trail-löpt i Alperna och svenska fjällen. Det är enorm skillnad hur mycket mera tekniska våra fjällstigar är.

Ok. Men det är inget argument för ett fortsatt generellt förbud för elcyklar utanför allmän väg i hela Sverige.

Det finns i Alperna motsvarande tekniskt svåra stigar men det är tydligen inte där du cyklat.
På motsvarande sätt finns det i Sverige stigar och terräng som lämpar sig utmärkt för det som jag talar om. Sverige är ett stort land.

Menar ni att om man justerar reglerna som i Norge kommer det ändå inte att göra någon skillnad? Vad är isåfall argumentet mot en sådan ändring?

Det går utmärkt att istället ha en generell tillåtelse, med restriktioner där man anser det är olämpligt.

Mellan Verbier och Thyon ska en ny 6-stolslift byggas upp till Greppon Blanc. Vet inte exakt sträckning men den ska ersätta den gamla sittliften samt några av knappliftarna nedanför och skapa mer av ett skidområde istället för att som idag mestadels vara en transport mellan Thyon och Verbier.

Bilagor

• b4ffa51332.webp
    b4ffa51332.webp
    33.7 KB · Besök: 1
Tillbaka
Topp