Ökad fart i backen

Ökad fart i backen
Jag har till exempel inte hjälm när jag cyklar då det sällan går fortare än 30. Jag har provat men resultatet blev att jag slog i huvudet vid varje krasch, det var den extra vikten och bulkigheten som gjorde det. Ett helt liv av krascher på cykel har lärt mig att skydda huvudet utan hjälm men på skidor går det fortare än vad reaktionerna hinner med.

Jag kraschade i ca 25 km/h på cykel och hade nog inte suttit här idag om jag inte haft hjälm. Fastnade med styret i en avdelare, voltade och typ 0,1 sek senare slog huvudet och axeln i asfalten. Så mycket tänkande hanns inte med. Axeln tog 1 år att läka. Så jag fortsätter cykla med hjälm.
Plus att man kan bli påkörd av någon/något med betydligt högre rörelseenergi än en vanlig cyklist i 30 km/h.

Ökad fart i backen
Jag kraschade i ca 25 km/h på cykel och hade nog inte suttit här idag om jag inte haft hjälm. Fastnade med styret i en avdelare, voltade och typ 0,1 sek senare slog huvudet och axeln i asfalten. Så mycket tänkande hanns inte med. Axeln tog 1 år att läka. Så jag fortsätter cykla med hjälm.
Plus att man kan bli påkörd av någon/något med betydligt högre rörelseenergi än en vanlig cyklist i 30 km/h.
Jag kan knappast rekommendera att cykla utan hjälm till någon annan men det fungerar för mig.

Jag är uppväxt på cykeln och cyklar lika vårdslöst idag när jag är 40 år som jag gjorde i tonåren. Jag frontalkrockar då och då med andra lika vårdslösa medelålders män på cykel och att i full fart flyga huvudstupa över styret rätt ned i asfalten är lika naturligt för mig som att stiga upp på morgonen. Det kan såklart låta vansinnigt att inte ha hjälm under dessa premisser men man lär sig hur man ska ramla när man gör det ofta nog.

Jag upplever att hjälmen stör mina sinnesintryck så att det försämrar min rumsuppfattning och jag får då svårare att läsa trafiken samtidigt som det större och tyngre hjälmbeklädda huvudet lättare slår i vid en krasch.
Allt detta gäller såklart i högsta grad även för skidhjälmen vilket gör att jag inte har en aning om vad som pågår bakom min rygg när jag åker skidor med hjälm. När är jag cyklar utan hjälm har jag full koll bakåt, jag har ögon i nacken.
Trots detta skulle jag aldrig drömma om att åka skidor utan hjälm då jag ofta åker i en hastighet långt högre än vad vi har utvecklats för genom evolutionen. Jag har dock full förståelse för folk som åker skidor eller bräda utan hjälm.

Men jag hör vad du säger. Jag vet många som har skadat sig illa på cykel och jag har nått åldern då mina kognitiva funktioner sakta börjar förfalla. Hade jag haft barn hade jag dessutom prioriterat annorlunda, nu ligger prio på den frihet som man inte riktigt kan uppleva då man ansvarar för någon annan.

Lång text och jag är visst långt från trådens ämne nu igen…

Ökad fart i backen
Jag kan knappast rekommendera att cykla utan hjälm till någon annan men det fungerar för mig.

Jag är uppväxt på cykeln och cyklar lika vårdslöst idag när jag är 40 år som jag gjorde i tonåren. Jag frontalkrockar då och då med andra lika vårdslösa medelålders män på cykel och att i full fart flyga huvudstupa över styret rätt ned i asfalten är lika naturligt för mig som att stiga upp på morgonen. Det kan såklart låta vansinnigt att inte ha hjälm under dessa premisser men man lär sig hur man ska ramla när man gör det ofta nog.

Jag upplever att hjälmen stör mina sinnesintryck så att det försämrar min rumsuppfattning och jag får då svårare att läsa trafiken samtidigt som det större och tyngre hjälmbeklädda huvudet lättare slår i vid en krasch.
Allt detta gäller såklart i högsta grad även för skidhjälmen vilket gör att jag inte har en aning om vad som pågår bakom min rygg när jag åker skidor med hjälm. När är jag cyklar utan hjälm har jag full koll bakåt, jag har ögon i nacken.
Trots detta skulle jag aldrig drömma om att åka skidor utan hjälm då jag ofta åker i en hastighet långt högre än vad vi har utvecklats för genom evolutionen. Jag har dock full förståelse för folk som åker skidor eller bräda utan hjälm.

Men jag hör vad du säger. Jag vet många som har skadat sig illa på cykel och jag har nått åldern då mina kognitiva funktioner sakta börjar förfalla. Hade jag haft barn hade jag dessutom prioriterat annorlunda, nu ligger prio på den frihet som man inte riktigt kan uppleva då man ansvarar för någon annan.

Lång text och jag är visst långt från trådens ämne nu igen…

Genomtänkt, intressant och tankeväckande.

Ökad fart i backen

När är jag cyklar utan hjälm har jag full koll bakåt, jag har ögon i nacken.
Du borde testa en lätt och luftig cykelhjälm istället för den där MC-integralhjälmen du ger sken av att ha kört cykel med.

I'm calling BS avseende stora delar av ditt inlägg... Men för all del, carry on med dina val...

Ökad fart i backen
Du borde testa en lätt och luftig cykelhjälm istället för den där MC-integralhjälmen du ger sken av att ha kört cykel med.

I'm calling BS avseende stora delar av ditt inlägg... Men för all del, carry on med dina val...
Åh nej, den fällan går jag inte i. Jag blir ju än mer vårdslös om jag har hjälm. Det räcker med att bryta något revben per år på skidor, jag vill inte börja skada mig på cykeln också. Och det ser redan ut som om det bor en cykeltjuv hemma hos mig med alla krockskadade cyklar.
Det är för övrigt en lätt och luftig hjälm jag har prövat.

Men nu har jag inte tid att diskutera cykelhjälmar längre, det är sol och fin snö ute. Dags att klättra upp på en topp och åka ned igen. Må gott!

Ökad fart i backen
Överlag känns det som att hänsynen och riskmedvetenheten är sämre idag än för 30 år sedan, både i skidbacken och på vägen dit.

Dagligen i backen slås jag av hur folk totalt saknar förståelse för att de inte är ensamma. De tittar inte innan de ger sig iväg från stillastående, de svänger tvärt utan att se sig om (eller för den delen visa vartåt de är på väg) och de stannar på helt idiotiska platser. Tunneln under lundsrappet ett praktexempel på det sistnämnda även om hastigheten just där oftast är låg pga kurvan.

Hastigheten är såklart en faktor men även ovanstående, samt stress (typ: Glömde ungarnas goggles, fick spendera en timme i kö i skidshoppen och bränna 2000 spänn i onödan, eller ”Kommer vi att få plats på lunchrestaurangen utan att köa hela eftermiddagen?”) är stora faktorer tror jag.

Semesterpappor är livsfarliga och jag undviker både vägar och backar under turistveckorna.

Ökad fart i backen
Kastar in en brandfackla. Tror nog egentligen inte att diet blivit värre än förut, däremot har åldern på oss på freeride ökat och med det riskmedvetenheten. Sedan har nog också benägenheten att konfrontera yngre förmågor som utsätter andra för fara också minskat, kan själv dra mig till minnes ett par skapliga avhyvlingar i liftkön i under 80-talet.

Ökad fart i backen
Om vi ser till vad mer som har ändrat över lite längre tid så åker de flesta idag med betydligt mera skydd än vad man gjorde för 20 år sedan. I backen är det hjälmar och ryggskydd. På vägen dit är det krockkuddar och allehanda assisterande system. Risken minskar överallt och det leder till att medvetenheten om riskerna minskar.
-Inför förbud på skydd så sköter det naturliga urvalet resten! 😜

Ökad fart i backen
Överlag känns det som att hänsynen och riskmedvetenheten är sämre idag än för 30 år sedan, både i skidbacken och på vägen dit.

Dagligen i backen slås jag av hur folk totalt saknar förståelse för att de inte är ensamma. De tittar inte innan de ger sig iväg från stillastående, de svänger tvärt utan att se sig om (eller för den delen visa vartåt de är på väg) och de stannar på helt idiotiska platser. Tunneln under lundsrappet ett praktexempel på det sistnämnda även om hastigheten just där oftast är låg pga kurvan.

Hastigheten är såklart en faktor men även ovanstående, samt stress (typ: Glömde ungarnas goggles, fick spendera en timme i kö i skidshoppen och bränna 2000 spänn i onödan, eller ”Kommer vi att få plats på lunchrestaurangen utan att köa hela eftermiddagen?”) är stora faktorer tror jag.

Semesterpappor är livsfarliga och jag undviker både vägar och backar under turistveckorna.
Jag tycker snarare att trafiken har blivit bättre och har inte alls intryck av semesterpappor är något problem i backen.

Ökad fart i backen
Nu har jag aldrig varit den som tog mest risk men tyckte vi och andra inte åkte som änglar på 80 talet heller. Störtlopp från rätt högt i väggen tex.

Ökad fart i backen
Enskilda upplevelse är väl en sak. Utmaningen här är väl att man kunnat mäta det över tid, att upplevelsen är att det går för fort (för trångt?) i backen. Finns nog skaderapporter att kika på med.

Fick för mig att YouTuba hur 1980-tals åkningen såg ut :) Och som jag misstänkte, det är mer coolt att kunna utföra en fin kortsväng än att döna över puckelpistdelen- vilket man kan/och också fler gör idag.

Ökad fart i backen
Enskilda upplevelse är väl en sak. Utmaningen här är väl att man kunnat mäta det över tid, att upplevelsen är att det går för fort (för trångt?) i backen. Finns nog skaderapporter att kika på med.

Fick för mig att YouTuba hur 1980-tals åkningen såg ut :) Och som jag misstänkte, det är mer coolt att kunna utföra en fin kortsväng än att döna över puckelpistdelen- vilket man kan/och också fler gör idag.
Men visa till de studierna så vi får lite fakta.

Jag tror inte jag har sett någon sådan studie.

Ökad fart i backen
Men visa till de studierna så vi får lite fakta.

Jag tror inte jag har sett någon sådan studie.
En tom backe är inget bekymmer. En tom skalle däremot.

– I våra gästundersökningar så är det många som känner sig otrygga och man uttrycker att det går väldigt fort i backarna och därför har vi börjat göra åtgärder, säger Niklas Jacobson, arbetsledare skidpatrullen i Åre.

Den senaste tiden har vi sett en utveckling där tempot i backen upplevs som högre och samspelet mellan gäster inte riktigt är på samma sätt som tidigare. Det är viktigt att utförsåkning är en trygg, säker och njutbar aktivitet för alla – och här behöver vi hjälpas åt.

Idre fjäll
Den senaste tiden har vi märkt att tempot i backen har ökat, särskilt under perioder med många åkare. För oss är det viktigt att utförsåkning hos oss ska vara trygg, säker och härlig för alla, oavsett om det är första svängen eller hundrade åkdagen.

I bredare backar skulle man kunna börja med att dela upp skidåkarna i en långsammare del och en snabbare del. Jag skulle gissa att problemet är som störst i gröna och blå backar.

Ökad fart i backen
Det där är inga studier och de visar egentligen inget alls.
Tusentals gäster i ett underlag med svarande från år till år som är ute i anläggningen. Väldigt träffsäkert om man vill ställa frågor kring fart och trångboddhet i våra skidbackar. Hellre det än några som är ute och fartskjuter 200 personer dagligen i någon form av "vetenskapligt försök" under 30 års tid :)

Ökad fart i backen
Tusentals gäster i ett underlag med svarande från år till år som är ute i anläggningen. Väldigt träffsäkert om man vill ställa frågor kring fart och trångboddhet i våra skidbackar. Hellre det än några som är ute och fartskjuter 200 personer dagligen i någon form av "vetenskapligt försök" under 30 års tid :)
Men var är datan? (missade jag den?)
När, var, hur har de frågat folk?

Tillbaka
Topp