Är du oerfaren och osäker i backen så är det helt ok. Men dra då inte helt irrationellt och plötsligt åt höger el vänster utan att se om det kommer någon där, precis som vid ett filbyte på motorvägen.
Ska en nybörjare titta uppåt inför varje sväng för att se om någon som du tänker komma susande förbi i hög fart inom krock-håll? Den situation du beskriver utgör normal åkning för en stor andel åkarna i många backar. Man åker "helt irrationellt och plötsligt åt höger el vänster utan att se om det kommer någon där".
Det är ju så väldigt många åker, och det har de rätt till. Irrationellt? Ja, slalom är den dummaste vägen mellan två punkter, som någon sa.
Jag åker hyggligt med god kontroll men sällan särskilt fort. Jag gillar ofta att växla kortsväng med längre svängar. Ibland avbryter jag en sväng av olika skäl. Ibland blir det korta svängar åt ett håll och längre åt det andra, i ett helt oregelbundet mönster. Ibland beror detta på att jag måste ta hänsyn till någon framför som jag vill åka förbi och/eller som gör ett (för mig) oväntat vägval.
Men då gäller det alltså att du inte finns i närheten vid sådan helt vanlig och legitim åkning?
Visst, jag förstår att det även är mitt problem om jag får dig i ryggen i hög fart efter en av mina "irrationella" svängar så man får ju ta hänsyn till såna som du, precis som man får ta hänsyn till andra med bristande förmåga eller omdöme.
Att du jämför med filbyte på motorvägen visar att du faktiskt inte förstått. Det är ju precis så det
inte är. Slalom är i sin natur ett konstant pågående "filbyte" som möjligen kan te sig irrationellt (eftersom vi inte kan läsa de andra åkarnas tankar).
Åk lugnt, håll en linje som är någorlunda förutsägbar för bakomvarande och lämna alltid en lucka närmast kanten på backen så man kan åka förbi där.
Åk lugnt? Inte som du alltså, som enligt egen uppgift åker
"avsevärt fortare än snittet i backen" ?
Jag gissar/förutsätter att du IRL använder din åkskicklighet till att faktiskt undvika kollision trots din höga fart och att ditt inlägg mest är en frustration över andra som kanske inte gör det. Och visst borde de göra det. Men det finns en hel del tveksamma tankebanor i ditt inlägg.