Taskig svenska!

flip

Ny medlem
Taskig svenska!
Hur var det med svenskabetygen hos folket på den här communityn? Om sanningen skall fram var de inga höjdare, eller? Avstavningen och stavningen i det flesta inläggen här får mig att undra om det sitter enkom analfabeter och läs- och skrivstörda framför burkarna runt om i landet. SKRIV ORDENTLIGT FÖR FAN!

Taskig svenska!
Ok, herr tro sig veta allt. Eftersom freeride är uteslutande en mastodontisk stavtävling är det väl bäst att skärpa sig. Annars får man dingla från den högsta grenen.

Taskig svenska!
Jag säger som Leif Boork sa till mig: MAN SKA GÖRA DET MAN ÄR BRA PÅ . Vissa av oss är duktiga skidåkare och då ska man hålla på med det åsså . Är det nu så att du är bra på rättstavning och det ger dig något så fortsätt med det då.SÅ ÅKER VI ANDRA SKIDOR. SOM VI ÄR BRA PÅ OCH SOM GER OSS NÅGOT.

Taskig svenska!
... talar för sig själva. Det är trist att småmupparna inte tror att det går att kombinera avancerad skidåkning med dito skrivförmåga.

Vad som irriterar mig titt som tätt är dock inte den sanslöst dåliga hanteringen av språket utan det som tycks finnas (eller snarare saknas) mellan öronen på vederbörande...

MVH/MM

PS. Iofs. var väl detta inlägg minst lika hjärndött och rasistiskt, fast så att säga i motsatt riktning. Skärpning MM. DS.

Taskig svenska!
*Åååh nej Svea Rikes identitet försvinner om vi stavar fel! :P*

Wtf, tagga ner föffan. De är nog din tur (herr 30+) att du grabbar liret. Dom flesta här kan nog pränta fina texter men de handlar ju om någonting annat (somvanligt), nämligen attityd :P
Menar med detta att en grabb kanske känner sig tuffare/coolare/fräsigare om inte annat cleanare om han snackar, ja vad ska man säga, slang?

Hur i helvete orkar du bry dig om hur folk stavar på ett skid och snowboard-åkar-forum?

Om du nu ska lusrensa hela folkets internethantering av det svenska språket så rekomenderar jag denna siten för dig:
www.sockerdricka.nu (kanske var .com eller .se).
Där skriver folk som gunar i noveller, dikter osv. Det är väl där du ska lägga din insats, hos folk som sysslar med språket som ett fritidsintresse, här åker vi skidor.

Smekt.

Taskig svenska!
..är inte tjusningen med såna här forum att man skriver som om man hade stått o pratat me varandra på riktigt.
Alltså med lite halvtaskig svenska , ordförkortningar och nåt slang här o där.
Ni korrektstavare och meningsuppbyggare a la ein swei.. får nog acceptera att det är så här.
/ SH

ps. däremot är sk särskrivning på olämpliga tillfällen både fult och kan feltolkas.. usch det gillar vi inte .ds

www.skrivihop.nu

Taskig svenska!
För det första <PUNKT> Detta inlägg var/är/kommer att förbli det löjligaste jag sett <PUNKT> För det andra vill jag fråga hur detta inlägg kan vara rasistiskt <FRÅGETECKEN> För att vara rasistiskt skall det uttalas nedsättande och/eller nedvärderande kommentarer och/eller åsikter om en specifik ras <PUNKT> Detta inlägg inhehåller inte något sådant <PUNKT> Inlägget kan <KOMMATECKEN> till sitt innehåll <KOMMATECKEN> förvisso anses vara ärekränkande <PUNKT>

Löjligt inlägg <UTROPSTECKEN>

Haha

Taskig svenska!
Var det svenska eller skidåkning man skulle vara bra på här?
Skulle tippa på det senare...

Taskig svenska!
Hajjade nästan det, ville bara vara ett pain in the ass... för han e så JÄVLA löjlig som lägger in ett sånt inlägg!

word

Taskig svenska!
Sär skrivning och stav fel, ord blindhet och ok unskap äro legio hos den infantila grå mediokra massan. Tyvärr.
Skönt att de finns de som orkar bära fanan trots att det blåser snålt från den semperdoftande barnbacken.

Taskig svenska!
Exempel 1:
"Är det någon som har sätt Happy Dayz trailern här på Freeride?????? Är det någon som vet vad låten heter?!?!?!?!?!"

sätt???
den här personen skriver nog inte så för att verka ball... när jag ser sånna häringa stavfel så hoppas jag att den som skrivit är typ 12 och så småningom kommer lära sig stava rätt. annars känns det som att det inte finns något hopp för sveriges ungdom i framtiden...

Taskig svenska!
va er dät her fö jevvla inläg? cpelar joll hur man stavja om man kan åka skjidor. hä påfriride så ska vi snaka skidåknin. läg ne å väks up.

fet wörd

huk

Taskig svenska!
Hög tid att damma av ordboken ser jag.

Håller med herr MM att man faktiskt KAN kombinera skidåkning och behärskning av det svenska språket.
Jag tror f.ö. att ett axplock av det som Flip syftar på kan vara att folk endast använder gemener i ett helt stycke/inlägg, blandar tempus, stavar som krattor, inte kan trycka ner ett mellanslag efter skiljetecken, särskrivningar osv. Alltså små saker som underlättar för läsaren och får texten att flyta på - gör det roligt att läsa helt enkelt, utan att man själv behöver stanna upp och tolka och tänka. Dessa saker har man helt och håller gått igenom i grundskolan, så alla som avslutat nionde klass bör klara dessa enkla ting. Man behöver inte ens ha bra betyg i svenska, lite allmänbildning och intresse för omgivningens förståelsegrad av textmassan bara.
Varför blir folk irriterade på frågeställningen? Tar de åt sig? Brydde man sig inte så skulle man väl inte skriva in och beklaga sig över en ”besserwisser”, som dessutom har en intressant åsikt..?

Om man ska tro på b3neath så känner man sig lite mer självsäker om man använder slang (eller något annat ovan nämnt?). Är det inte tuffare att skriva ett inlägg där innehållet imponerar, istället för skrivokunnigheten?

Klart man måste låta folk skriva som de gör, (framförallt om de inte vet bättre) men jag tycker det är helt rätt att ventilera sina åsikter Flip. Stå på dig.
Och SwedishHeal – lär mig gärna använda ordförkortningar i talspråket… ;)

Taskig svenska!
Till Kitchi.
Var är exempel 2?

När man (läs du) skriver "Exempel 1" betyder det att det är ett av flera exempel. Det är grundläggande. Efter exempel 1 kommer exempel 2, en inledning med "för det första..." måste följas av en mening med "för det andra...".

Som sagt, hur ska det gå med det svenska språket...? Är du månne personen som skall få det kantrande skeppet på rätt köl?

Taskig svenska!
På denna sida sätter vi inte svenska stavningen i första rum, utan vårat intresse för utförsåkning. Leta dej till nått ställe där du kan få utlopp för din stavnings fetish och kan blir verbalt tillfredställd.

Taskig svenska!
Öh ba wacko, peace out. De e presic helt skitvärdé o bry sig. huvesaken är att dem hajja.

Allvarligt talat lägg ner. Den som försöker nedvärdera språkets betydelse begår ett stort misstag. Det är inte en slump att välskrivna böcker har fler läsare och blir klassiker. Ett bra språkbruk ger mer tyngd åt ett budskap och det man försköker säga blir oftast intressantare.

Att bemöda sig om att uttrycka sig på ett bra sätt är att tänka på vad man säger. Kolla t.ex. på Fredrik Lindström som med ett målande och korrekt språk får svenska folket att förstå att ett språk är ett dynamiskt bygge. Skulle han suttit och rapat upp floskler som: jevvla pucko, haru förtiårskris eller, man kan säga va man vill!, skulle inte "Värsta språket" vara ett speciellt underhållande program.
Eller JCM denna lingvistiska gymnast som var sjukligt underhållande under förra säsongen (jag har abstinens).
Eminem är ett annat exempel på att språk säljer. Kom inte och säg att det är oväsentligt, ett dåligt språk är ett handikapp. Punkt!

Och en sak till:
På freeride.nu är det ingen som ser hur du svänger eller hoppar, men du har chansen att beskriva det på ett sätt som impar. Så kom inte med att det här er ett skidforum alltså skall man uttrycka sig som en neanderthalare.

OK, jag vet att detta inlägg luktar +30 men ändå (ni hamnar där själva fortare än ni anar), språket är en skatt och ett arv att vårda, i skolan, i verkligheten och på freeride!

Äta, skita, spy - Hammarby!

Taskig svenska!
Jag vet inte exakt vad flip avser med sitt inlägg, men själv håller jag mig till principen att det är helt OK att behandla språket på ett extremt fritt sätt - slang, nykonstruerade ord, talspråk, anglofiering, whatever - åtminstånde så länge det finns lite kreativitet med i bilden. Om det halkar med en och anna tangentfeltyrckning är inte heller hela världen, inte många av oss har tid att korrekturläsa så väl som vän av ordning kanske skulle önska.

Dock, problemet är att ibland är språket faktiskt blir så pass dåligt att det är svårt att förstå meningen med inlägget. Då har det gått väl långt. Möjligen kan vissa ha problem med att förstå en del inlägg på grund av ett allt för komplicerat språk, men det är, tycker jag, ändå en annan grej. Språket och tanken ligger väldigt nära varandra. Att lägga lite tid på finurliga eller exakta formuleringar kan rent av utvecka skribenten själv, liksom det kan utveckla läsaren. Jag skulle till och med kunna säga att en person som verkligen sätter sig ned och formulerar sig noga kring till exempel åkteknik faktiskt i förlängningen kan blir en bättre skidåkare, ty sådant kan samspelet mellan språk, sinne och fysisk prestation faktiskt vara.

Så, ni som kravlat er upp ur det skrivna ordets djupaste avgrunder och smutsiga gölar för att dissa detta inlägg, ta och tänk efter lite mer nästa gång. Ni stör inte mig, men ni förstör er själva.

Tack för ordet.

HitMe

Mannen, Myten, Metamorfospådrivaren

Taskig svenska!
Du ifrågasatte svenskbetyget?.....Visst MVG i svenska C men det säger banne mig ingenting om mn skrivförmåga, skriver som en kratta!! vet.... Kanske ännu ett tecken på att betyg inte vaspeglart intellegens?

Hoppas ni kan läsa... e inte så haj på att skriva.. speciellt inte på dtaor.... MEn imorrn bär det av till snön =)

HA det!

Taskig svenska!
Lite slang tycker jag nog kan vara tillåtet. Dett är väl sånt som utvecklar språket. Se bara på "mejl".
Någonting som däremot är förkastligt på alla vis och dessutom allra vanligast på dessa forum är SÄR SKRIVNINGAR. Det är ett fenomen som verkligen gör att man stannar upp i läsningen och måste tolka innebörden, som någon skrev tidigare. Någon annan skrev att man ska skriva som man pratar. Det håller jag(nästan) fullständigt med om. Men jag tror inte att det finns någon, svenskbetyg till trots, som särpratar. "Jag ser as bra i de här brillorna!". Därför borde man inte skriva så heller. För man ska ju skriva som man pratar.

Taskig svenska!
det heter svenskbetyg och inte svenskabetyg herr stavningsexpert!!! med tanke på ovanstående inlägg kan ni gå in på www.särskrivning.nu och kolla

Taskig svenska!
Roligt skämt.

Som sagt, den gråa massan kan hålla till här medan vi åker till sydamerika på sommrarna för våra feta direktörslöner? ;)

Taskig svenska!
Skall inte "communityn" skrivas "community:n"? Och varför använda det engelska uttrycket när du kan vara korrekt och skriva diskussionsforum eller något annat passande svenskt ord? Sen heter det väl "DET inga höjdare" och inte "DE inga höjdare"?

Annars gillar jag inlägget.
För satan vad det väcker debatt!! :)

Taskig svenska!
PALE rider:
när flip skriver följande:
..."Om sanningen skall fram var de inga höjdare, eller?"
menar han att betygen (plural) för personerna här på forumet inte var några höjdare. Därför är det korrekt att skriva som flip skrev.

Ditt förlag om att det istället heter "det inga höjdare" passar nog troligtvis inte in. "Inga" syftar till flera, medans "det" syftar till singularis (betyget)...
Det skulle nog i så fall vara "det inget höjdare"
Så:
"Om sanningen skall fram var det inget höjdare, eller?" meningen syftar då alltså på att betyget i svenska inte var bra. Om man talar om betyget i svenska för en enskild person.

flip skrev rätt, du har fel (tror jag, utan att säga att jag är GRYM på den svenska gramatiken. Jag tror dock att sunt förnuft fungarar bra för att lösa sådana här triviala frågor)

tänk först, skriv sen...:)

...Men jag tycker fortfarande att inlägget är det löjligaste jag läst.
-wörd

Taskig svenska!
Vi som besöker Freeride är nog inte så intresserade av hur folk stavar. Vi har en annan sak gemensamt som vi gärna diskuterar och det är att ta sig ner på vita berg på ena eller andra sättet. Du får väl söka dig till hemsidor där alla stavar rätt, om det nu finns någon sådan? Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon typ av skidhemsida. "Viktigpetter" bespara oss dina klagomål.

Taskig svenska!
Visst det e som du säger, en hel del här har lite taskig svenska.. Men du borde kanske ta en extra tankeställare innan du skriver nåt sånt här igen...flip

"Avstavningen och stavningen i det flesta inläggen här får mig att undra om det sitter enkom analfabeter och läs- och skrivstörda framför burkarna runt om i landet. SKRIV ORDENTLIGT FÖR FAN!"

Vad e det som säger att vi inte skulle va analfabeter lr dylikt? TÄNK FÖR FAN!

Taskig svenska!
Du kanske vill att de som har dyslexi lr andra skrivsvårigheter borde förbjudas från forumet lr kanske tom på hela freeride?

Taskig svenska!
Det är synd att så många här tar ett inlägg som detta på ett så fel sätt. För flera läsare skulle det bli mycket trevligare, roligare och enklare om folk skrev inläggen på någorlunda korrekt svenska.

- slang, nykonstruerade ord, talspråk, anglofiering, whatever - åtminstånde så länge det finns lite kreativitet med i bilden.

Så skrev någon. Ja, men det är inte detta som är det stora problemet. Problemet är framför allt alla särskrivningar, som är så fruktansvärt irriterande, samt det faktum att många skriver andra ord än vad de menar, t ex "Jag har SÄTT en bra film...". Dessutom är meningsbyggnaden så katastrofal att det ibland behövs tre genomläsningar för att man ska förstå vad mänskan i fråga verkligen vill ha sagt.

Så, vill ni att folk ska ta era inlägg seriöst- Se till att skriva dem på SVENSKA!!!

Taskig svenska!
jag håller med, även om jag själv inte är någon väldigt duktig skrivare så försöker jag iaf hålla mig till så bra svenska som möjligt. att man sen använder förkortningar för att de är jobbigt o(se där) på tangenterna är en sak, men att använda ett riktigt dåligt språk är en annan.

kritisera nån annan jag orkar inte...

Taskig svenska!
Förstår dig. Det är väl därför du går på komvux så att du kan skriva rätt stavade inlägg på freeride. Jak hal inka plobem att stavvva ret!

Du skriver: Det flesta inläggen!
Rätt mening: DE flesta inläggen!

Taskig svenska!
Men pojkar ni har fått allt om bakfoten. Det svenska betygsystemet har inget med elevernas kunskap att göra, istället så är det mesta baserat på lärarens känslor för eleven, i alla fall hos svenskalärare (vet inte hur det är hos andra lärare).

För att ta ett exempel så kan vi ta en kille i min klass till hjälp. Den grabben kan inte skriva orden och, men och har väldigt dålig grammatiska kunskaper, säger exempelvis ett öppen fönsterruta m.m.
Trots det så går grabben ut nian med betyget VG, även fast han inte uppfyllt kursplanens mål. Till råga på allt så är han uppväxt i en helsvensk familj och lider inte av dyslexi eller något annat handikapp.

Vore det inte då logiskt att de som kan stava och prata får högre betyg än honom, alltså MVG? Men se så är det inte, utan de hamnar antingen på G eller VG, trots att de skriver bättre än honom på prov, uppsatser och läxförhör.
ÄR det verkligen särskilt DEMOKRATISKT med tanke på det demokratiska samhälle vi sägs leva i?

/MVG

Tillbaka
Topp