Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.

Mohlkert

Ny medlem
Jag har växt upp med en otrolig respekt för laviner då min pappa har framställt dem som de där monstren under sängen som gjorde att man inte vågade gå på toa när man va liten. Detta gjorde han då han under ett par år bodde i Österrike där han förlorade 4 vänner i laviner. Det har lett till att jag har varit otroligt försiktig när jag åkt offpist och har en enorm respekt för det vit guldet.
Trotts denna försiktighet hamnade jag själv i två laviner när jag va och åkte skidor i Norge under nyår. Två laviner som än mer har stärkt min respekt för snöns krafter, då dessa utlöstets på platser vilka jag såg som idiotsäkra. Inegn ursäkt utan visar mycket på min okunskap.
Efter Norge har jag varit så skidkåt att jag har förstrött stor del av tiden med att titta igenom mitt bibliotek med skidfilmer. Och det som slår mig är hur ofta det går laviner i filmerna. Laviner som går både under, över och från sidan vilka skidåkarna bara totalt ignorerar. De åker antingen ifrån dem eller så åker de i den. Detta kan bero mycket på att de inte tar med de klippen där det går riktigt jävla dåligt.
Frågan jag ställer mig är hur farliga laviner egentligen är? Och om jag jämför med min pappas generation och min generation har respekten totalt förändrats vad beror det på? Och hur ser proffsen på laviner? Är det bara någonting som drabbar den dumme och oerfarne eller även den bäste? Vet att vi för något år sedan hade en svensk extremåkare som dog i alperna, en kille som dog i åre "om jag inte har fel". Så någonstans måste faran ligga... Men hur många är det som dör i laviner / år? Om man tänker på hur många skidåkare vi är så är det kanske en risk per person som är så liten som att crasha med flygplan så den kanske är värd att ta? What d u say?

// M

Senast ändrad:
Många tankar som man borde respektera men som man oftast inte gör. har inte mkt i varken kunskap eller erfarenheter när det väl gäller laviner men det är väl värt att tänka på. Likaså har min pappa manat på en när det gäller att tänka på faran. Har aldrig riktgit varit på sånna platser där det har varit riktiga förhållanden för att en lavin skall kunna gå. Men som du säger har jag tänkt en del på alla de laviner som de sätter igång. Tror dock att de åker på säkra ställen så om det väl skulle gå en lavin så skulle varken personer eller egendom skadas, förutom åkarna själva då vill säga...

Mer kunskap om laviner!

Har inte heller så mycket kunskap, eller erfarenhet av laviner.

Vore det inte en god idé att lägga ut lite "lavinkunskap" här på Freeride?

Jag tror inte att respekten ändrats från dess att din pappa var liten. Brist på respekt beror på okunnighet och folk var nog lika okunniga då.

Ofta krävs det att man har varit nära eller inblandad i en lavinolycka för att inse hur farligt det Vilket antagligen fallet är för din pappa.

Att en lavin är farlig är ett helt ofrånkomligt faktum, sitter just nu i en liten nordamerikansk håla och nya dödsrapporter ramlar in varje vecka. Oftast är de som dör okunniga och outrustade men även folk med ett helt liv på berget stryker med.
Just nu finns här ett svagt snölager som ligger 1-2meter under snötäcket, om detta lager brister(vilket det just nu gör på flera ställen) Skapas extremt stora laviner som går från toppen av berget ända ner till dalen, det finns ingen möjighet att överleva om du står ivägen där.

De skiddåkare man ser i filmer är ofta både förberreda och duktiga. De har troligtvis testat de sluttningar de åker på i förväg och vet om det kan släppa och vad de då ska göra. Att de riskerar sina liv är de nog fullt medvetna om. Men de ger sig garanterat inte ur och åker i rent dödliga förhållanden.

Hos oss har vi inte sådana förållanden att lavinolyckor är något stort problem. Därför hör du dessutom inte så ofta om lavinolyckor, det är en väldigt liten del av Serige som är lavinhotat.

Anledningen till att Svenskar ofta dör är att vi itne har koll helt enkelt.
Vi kommer från plattlandet och kastar oss ut på berget. Precis som att polacker kommer hit på hösten och äter upp vår giftsvamp, dom har inte växt upp med vetskapen om att det är farligt.

Förresten, De laviner du råkat ut för var troligtvis i sorkdödar storleken och inte tågvältarstorleken. På fel ställe hade de ioförsig också kunnat slutat illa. Du hade tur.

Ett tips är att gå en lavinkurs. Slao har en väldigt bra helgkurs i Abisko tror jag. Du ångrar dig inte.

när man ser att de åker i laviner på film så är det oftast lössnölaviner. inte lika farliga som när det går flaklaviner. när det går en flaklavin brukar de försöka åka åt sidan och stanna.

Nja. Det som de flesta tror är laviner i skidfilmer är oftast så kallat sluff, eller ytsläpp. Det är alltså det allra översta lagret av snö som åkaren själv rasar iväg med sina svängar. Genom att planera sitt åk kan man kontrollera sluffet och undvika att köra in i det. Det är tex därför man ofta ser åkare i Alaska köra på ryggar och liknande med sluff som forsar ner på båda sidorna. Däremot kan sluffet dra med en över klippor och annat skit om man inte har koll på vad man gör och blir träffad av det så det är långt ifrån ofarligt även om det inte är tekniskt samma sak som en lavin.

Vad gäller riktiga laviner är det det gamla vanliga som gäller: gå en kurs, lusläs allt du kan om lavinkunskap, lyssna på folk i din omgivning, studera väderleksrapporterna och experternas utlåtanden, läs snöförhållandena, åk med rät sällskap och rätt utrustning, ge dig inte ut på ställen som du är osäker inför eller saknar kunskap om och ha mod att vända om om du känner att ett åk är för farligt.

Mohlkert, välkommen till lavinernas värld. Tyvärr krävs det alltför ofta "close calls" som du hade för att intresset ska vakna. Du har haft tur som inte råkat mer illa ut än ett stukat självförtroende.

Laviner är utan tvekan väldigt farliga, men jag upplever inte generationsfrågan på samma sätt du. Kan det vara så att din pappa och hans polare var ovanligt intresserade för att vara av sin årgång? En liten skillnad melllan generationerna kan vara själva åkningen. Förr åkte inte lika många offpist och de som gjorde hade behövt öva i många år eftersom skidorna var svåra att åka på. De utvecklade en "fjällkänsla".

Med dagens skidor kan vem som helst lära sig åka offpist på några få veckor. Knappast tillräckligt för att man ska få någon "fjällkänsla".

Utemagasinet skrev en bra artikel om laviner förra året, börja med att läsa den. Bland annat får du då veta att om du dras med i en lavin är det 20% risk att du dör. D.V.S det är sämre odds att åka en lavinsluttning vid BETYDANDE lavinrisk än att spela rysk roulette. (jag vet att jämförelsen haltar lite men den är ganska bra ändå).

Tyvärr räcker det inte med att läsa en artikel eller några böcker. Lavinkunskap kan bara läras ute i terrängen och för att du inte ska behöva göra alla misstag själv så måste du gå en lavinkurs (smygreklam, jag vet, men det är ett faktum!).

Att sedan laviner inte skulle vara ett svenskt problem som Jaappp skriver är helt fel! Flera svenska skidorter har stora problem, Åre, Abisko och Kittelfjäll för att bara nämna några.

Jag förstår inte riktigt heller Jaappps kommentar angående storleken på de laviner som Mohlkert var med om, det är ändå så att de flesta omkommer i just små laviner.

Om du behöver mer kunskap kan du titta in på www.arelavincenter.se , där hittar du kurser, forum för lavinfrågor och länkar till andra bra sidor.

Någonting jag tror vi alla kan konstatera var att mina laviner inte var i jumbodumbo storlek utan av det gick en lavin storlek. Detta gör mig tyvärr ändå ännu mer rädd. Lavinen jag hamnade i drog med med ner för den slänt jag åkte på och in i skogen, där den som tur stannade. Som tur var var den "för liten" eller så var dte bara jag som hade tur för jag hamnade inte under snön. Men ändå, jag har aldrig kännt den kraften hos naturen och vill verkligen skaffa mig kunskap om hur jag kan undvika det. Eftersom jag inser att jag inte skulle överlevt om lavin nu skulle varit i mumbojumbo storlek.

surfinglife sa:
Har aldrig riktgit varit på sånna platser där det har varit riktiga förhållanden för att en lavin skall kunna gå.
Och problemet med åkningen i Norge var precis det... Det var inte riktigt något ställe som jag trodde skulle ge vika. Istället gjorde det det 6 ggr. Det var ett ställe där vi redan hade åkt. Vi hade testat snön. Kollat med personal om det var lavinfara. Och all den inforationen gjorde att vi kunde känna oss säkra. Jag har åkt under samma förhållanden i Åre flera ggr utan att det hännt ett smack. Men plötsligt från att vara okej mark att åka på så gav det vika. Foto fins på en mindre blocklavin på min kompis hemsida. "smygreklam"

www.matskahlstrom.se

- Gå in på winter och så är det en av de sista bilderna. Vore kul att få en kommentar om den bilden. Om det är en luslavin eller om den kan klassas in som lite större.

När jag för något år sedan var i Österrike och åkte snackade jag med en pistskötare då det nyligen hade gått en lavin. Jag fårgade om dte hade varit någon som fastnat i lavinen och dte hade det varit. Han muttrade lite trött svenskar. Frågan var sen självklar överlevde dem? Han nickade på huvudet och sade att de hade haft tur. Man brukar ofta bara få en chans när det gäller laviner. Det är därför man ska göra allt för att se till att man inte hamnar i en. Så din liknelse med rouletten centralbyrakraten stämmer rätt bra. Jag har fått två chanser så jag är rätt tacksam.

Men är det någonting med att just svenskar inte har någon respekt för laviner då vi om det nu skulle stämma det Jaappps säger, aldrig får uppleva dem? Och är det mer tur än skicklighet när det gäller överlevnad i en stor lavin?

Kommer inte åt bilden på www.matskahlstrom.se

Kan du inte lägga in den här på forumet?

Jag tror inte att svenskar är mer lavinbenägna än någon annan nationalitet, titta på siffrorna från alperna t.ex så är det väldigt många hemmaåkare som torskar.

Däremot så är vi ganska offpistinriktade, framför allt de som reser ner till alperna. Det är nog därför som liftwaffe skakar på huvudet åt dumme schwede. De flesta av waffes landsmän är ordinära åkare som gärna håller sig i pisten. De svenskar som är beredda att åka hela vägen till alperna är ganska drivna skidåkare som gärna tar sig ett och annat åk i offpisten.

Jaaaapp sa:
Hos oss har vi inte sådana förållanden att lavinolyckor är något stort problem. Därför hör du dessutom inte så ofta om lavinolyckor, det är en väldigt liten del av Serige som är lavinhotat.
Nog har vi mycket terräng där det går laviner även i Sverige, fjällkedjan är ändå rätt lång.
Bara på "vårt fjäll" har vi ett tiotal laviner per år som är stora nog att döda en människa.

En orsak till att vi ändå har få olyckor i Sverige är nog främst att mängden människor på fjället är liten, särskilt under midvintern. (Lapplandsfjällen ligger ex i stort sett öde fram till mars)
Dessutom har vi få skidorter i brant terräng och med lättillgänglig offpist.

Senast ändrad:
Man förstår inte hurpass små lavinerna behöver vara för att det ska gå riktigt illa..

Jag har stor respekt för laviner och åker aldrig där jag tror det kan gå "större" laviner. Men...

Ni som har sett filmer seven sunny days, Lavinen som går där (eller snarare snöras) är inte stor alls och hon skulle troligen dött om inte hon hade hjälp... Gäller att ha bra koll på sina kompisar när man åker, oavsett hur stor lavinrisk det är. Om det kommer lite snö över en är man rätt fast där under och om kompisarna är 200 meter ner..: Tja... Då är det rätt kört.

Mohlkert sa:
Någonting jag tror vi alla kan konstatera var att mina laviner inte var i jumbodumbo storlek utan av det gick en lavin storlek. Detta gör mig tyvärr ändå ännu mer rädd. Lavinen jag hamnade i drog med med ner för den slänt jag åkte på och in i skogen, där den som tur stannade. Som tur var var den "för liten" eller så var dte bara jag som hade tur för jag hamnade inte under snön. Men ändå, jag har aldrig kännt den kraften hos naturen och vill verkligen skaffa mig kunskap om hur jag kan undvika det. Eftersom jag inser att jag inte skulle överlevt om lavin nu skulle varit i mumbojumbo storlek.

surfinglife sa:
Har aldrig riktgit varit på sånna platser där det har varit riktiga förhållanden för att en lavin skall kunna gå.
Och problemet med åkningen i Norge var precis det... Det var inte riktigt något ställe som jag trodde skulle ge vika. Istället gjorde det det 6 ggr. Det var ett ställe där vi redan hade åkt. Vi hade testat snön. Kollat med personal om det var lavinfara. Och all den inforationen gjorde att vi kunde känna oss säkra. Jag har åkt under samma förhållanden i Åre flera ggr utan att det hännt ett smack. Men plötsligt från att vara okej mark att åka på så gav det vika. Foto fins på en mindre blocklavin på min kompis hemsida. "smygreklam"

www.matskahlstrom.se

- Gå in på winter och så är det en av de sista bilderna. Vore kul att få en kommentar om den bilden. Om det är en luslavin eller om den kan klassas in som lite större.

När jag för något år sedan var i Österrike och åkte snackade jag med en pistskötare då det nyligen hade gått en lavin. Jag fårgade om dte hade varit någon som fastnat i lavinen och dte hade det varit. Han muttrade lite trött svenskar. Frågan var sen självklar överlevde dem? Han nickade på huvudet och sade att de hade haft tur. Man brukar ofta bara få en chans när det gäller laviner. Det är därför man ska göra allt för att se till att man inte hamnar i en. Så din liknelse med rouletten centralbyrakraten stämmer rätt bra. Jag har fått två chanser så jag är rätt tacksam.

Men är det någonting med att just svenskar inte har någon respekt för laviner då vi om det nu skulle stämma det Jaappps säger, aldrig får uppleva dem? Och är det mer tur än skicklighet när det gäller överlevnad i en stor lavin?
Vi svenskar har inget bra rykte i Österrike, med betoning på st.anton. Vi svenskar var bannlysa för att säsonga där om jag inte minns fel under 80 talet ?...

Hursomhelst, det är sjukt mycket svenskar. Vi är inte så bra hyresgäster och majoriteten av säsongarna har inte så stor koll på laviner. De flesta vet det och åker inte där det är "säkert" men det finns alltid några som "eh, det händer inte oss" etc... Var väll totalt 5-6 svenskar i laviner eller farliga situationer i anton förra året. 2 dog.

Nosskire sa:
Vi svenskar har inget bra rykte i Österrike, med betoning på st.anton. Vi svenskar var bannlysa för att säsonga där om jag inte minns fel under 80 talet ?...

Hursomhelst, det är sjukt mycket svenskar. Vi är inte så bra hyresgäster och majoriteten av säsongarna har inte så stor koll på laviner. De flesta vet det och åker inte där det är "säkert" men det finns alltid några som "eh, det händer inte oss" etc... Var väll totalt 5-6 svenskar i laviner eller farliga situationer i anton förra året. 2 dog.
Ja men vad beror det på att svenskar har sådan dålig respekt för bergens krafter? Jag kan väll erkänna att 80-talet inte hör till den genaration jag hade tänkt mig. Men om man ser på gatuvåldet har det eskalerat mycket pga av alla hollywood filmer etc. Har inte attityden mot laviner också förändrats sedan alla filmer med timmar och åter timmar med oavbruten puderåkning i de mest livsfarliga miljöer även gjort sitt? Eller är det som dtet alltid har varit?

Laviner och "slough" är det skillnad på.

Slough är lössnö som släpper när du åker brant och denna snö begraver dig inte. Men den kan lika fullt svepa dig mot döden om du blir fångad i den under åkning. Åk som fan eller stanna stabilt och låt den gå förbi.

Sloughs är populära och coola inslag i skidfilmer.

Själv har jag sällan åkt i dessa lägen, någon gång och det var både en adrenalinkick och en skräck.

Laviner (flak) är underliggande lager som brister och bildar en brottkant som skjuts iväg. Dessa begravs man under. Lössnölaviner startar från en singlepoint och sprider sig. Dessa begravs man oxå under.

Jag skulle nog säga att det är så att man exponerar laviner mycket i dagens filmer. Bra eller dåligt?

1. Man kan i många fall se själva tensionslinjerna i snön före åkaren hamnar i lavinen. Jag gillar att kolla på skidfilm därför. För att se hur det ser ut där lavinerna går.....Bra. Mycket gratis erfarenhet i skidfilm. Risken är att sambon anklagar en för att ha Aspberger.

2. Dåligt: folk utan intutad eller inlärd respekt för snö och berg tror att det bara är att åka ifrån en lavin. Dels är det världens bästa friåkare som åker på filmerna, en nivå som man inte kommer upp i även om man sässongar några år i alperna (vare sig som åkare eller som linjeväljare) dels är det ju så att dom har en helikopter som filmar, som snabbt kan köra skadade till sjukhus etc. Villigheten att ta risker ökar nog då jmf med att vara på topptur i Akka eller Keb där det är sjukt långt till någonting överhuvudtaget.

Kom tilbaks til Engelberg etter å ha kjørt Silvaplana i dag.. Det var 4 på lavinskalen, og vi begynte med noen lugne åk rett brevid pisten.. Første som skjedde var at alt løsna til berget/bakken.. det gikk sikkert et 20-talls laviner i området i dag. Vi holdt oss unna der hvor vi visste det ville gå, men vi fikk alikevel en liten tankevekker.
Det døde også en liten snubbe på 12 år i dag(om jeg oppfattet det rett på tysk radio), snakket med skipatruljen i Silvaplana, og det hadde også gått ett stooooort lavin i Diavolezza som hadde tatt 8 pers, han visste ikke om hvor mange som overlevde..

Hur som helst, vi trodde vi hadde rett bra koll i dag, selvom det var 4 på skalaen, som er rett sjukt mycket.. MEn, vi hold oss stort sett til samme stelle hela dagen, og der gikk det ingen ting..

Dog, det va sjukt å se alla turister som ba åkte villt rundt på berget, og løste ut laviner øverjævla alt.. Ingen koll, ingen sendare el lavin utstyr el nåtsomhelst..
Jeg prata m et gjeng Sveitsere, og deres enda komentar mens dom tok en blås va "well, we are still alive, arent we..) Med et lite leende... Inte bra...

Jo som många säger så väl skidfilmerna en negativ effekt då det idag anses så coolt att åka med en lavin hack i häl. Många kanske inte förstår (gör nog inte jag heller) hur liten lavin det egentligen krävs för att risken är stor att man dör och hur farligt dom egentligen åker i alla skidfilmer.

EvenO: Som jag fattat det så är det så tror många idag att när proffsen gör sina skidfilmer och åk så tror folk att man har ett helt team på 20 pers och en helikopter som direkt är beredda att rycka in, vad jag hört så är det inte alls så. Även om fallet är så vilka möjligheter har i så fall egentligen helikoptern att rycka in på sådana branter ( i och för sig så åker väl åkaren med lavinen tills den stannar om han fastnar i den, då bör det således vara flackare där lavinen stannar) så på så sätt så är det ju helt klart en fördel att ha en helikopter i närheten. Men saken det handlar om är väl egentligen hur fort folk kan ta sig till platsen och börja gräva, om man tänker på vilka sorts ställen dom åker på.
Är lite nyfiken på det är hurvida det är sant eller inte om proffsen verkligen har stora team med sig och stora förberedelser inför olyckor osv. eller om det bara är ett litet gäng och några filmare i helikoptrar?
Någon som har bra info om detta?

Men ämnet laviner är ju starkt påväg tillbaka och talas ju mer och mer om hela tiden.
Det har varit borta ett tag, men visst är jag inte ensam om att känna hur fort det börjats prata säkerhet vid utförsåkning och då speciellt laviner?

Och det är är bra, då ännu fler folk får upp ögonen för faran.
Jag funderar då starkare och starkare på abs-ryggor och annan lavinutrustning för varje gång jag hör talas om skiten.

4800 sa:
...Laviner (flak) är underliggande lager som brister och bildar en brottkant som skjuts iväg. Dessa begravs man under. Lössnölaviner startar från en singlepoint och sprider sig. Dessa begravs man oxå under...
Är det inte extremt sällsynt att någon skadas av lössnölaviner?
Vad jag vet är det i 99% av fallen flaklaviner som dödar/skadar någon.
Oturligt nog är väl de flesta laviner av just typen flaklaviner...

EvenO sa:
...Dog, det va sjukt å se alla turister som ba åkte villt rundt på berget, og løste ut laviner øverjævla alt.. Ingen koll, ingen sendare el lavin utstyr el nåtsomhelst..
Jeg prata m et gjeng Sveitsere, og deres enda komentar mens dom tok en blås va "well, we are still alive, arent we..) Med et lite leende... Inte bra...
Bulls eye Even! Nonchalanta skidåkare som tänker "det händer inte mig", "det har ju aldrig hänt mig förr" är ett stort problem för lavinsäkerheten. En glömd grupp är puderkåta skibums med komplett lavinutrustning, men utan vett bakom pannbenet. De som åker allt som ser ut att vara bra åkning, utan tanke på säkerheten.

Jag bevittnade en skidåkarutlöst lavin i Andermatt förra säsongen. En dag med massor av nysnö och hög lavinrisk lägger en professionell friåkare en sväng på en konvex sluttning. Ett dovt muller hörs och ett snöfält, uppskattningsvis 100 meter brett sätts i rörelse.
Jag och mina kompisar står snett nedanför på en kulle och ser allt komma emot oss. En vägg av snörök, hög som en trevåningsvilla träffar oss och allt blir vitt...
När snöröken lagt sig och allt blivit tyst åker ett gäng norrmän (inget ont om norrmän) precis previs raset. Istället för att fundera över sin egen säkerhet, och fundera på hur de ska hjälpa till i ett eventuellt sök efter eventuella saknade, börjar de köra i pudret precis brevid branten. Självklart kommer där ett eftersläpp och spolar iväg den förste norrmannen. Dessutom är norrbagge #2 redan på väg ner åt ett anant håll, endast norrman #3 som är kvar där uppe kan rädda någon.

Gruppen som utlöste lavinen samt norrmännen åker ifrån platsen direkt utan att fråga oss, eller någon annan om de behöver hjälp med ett eventuellt sök efter eventuella saknade.

Allt detta skedde ett stenkast från pisten, under V.9. I området befann sig bl.a. svenska sportlovsturister. De åkte inte offpist, de åkte bara en liten bit utanför backen. Hade de bara åkt bortom den lilla kulle vi stod på, hade de dragit med av lavinen.

Ingen drogs med och ingen skadades som tur var - den här gången.

Senast ändrad:
Jag råkade lösa ut en lavin med några polare. Under åkningen så observerade jag att snön började brytas under brädan, inte bra, tänkte jag då.
Jag beslöt att åka ner åt sidan och in i skogen... men strax därpå så bröts ett stort flack 15-20 meter ifrån mig, då åkte jag bara rakt fram och svängde precis vid en stor klippa (så att snön bromsades när den träffade klippan)
Det var med nöd och näppe att jag hann undan, mina kompisar var längre bort från lavinen så de klarade sig.

Därmed fick jag lära mig en sak, att respektera bergen.

Senast ändrad:
En bild på det snöskred Mohlkert skrev om längre upp.
Bilden är tagen under nyår i Norge

DSC_0460_liten.jpg

Som sagt, bra tråd. Många säsongare ,så som jag själv, har för dålig kunskap och brist på respekt när det gäller laviner. Har dött 7st här i Brittish Columbia än så länge denna säsong. 2 av dom var guider! Säger en hel del om hur svårt det är att avgöra om ett ställe är safe eller inte.
Man borde skippa drickan i 2 veckor och lägg pengar på lavinkurs ist.

Visst vill vi alla vara som TJ Schiller och gänget i seven sunny days. I deras fall handlar det om ett umgänge med världens bästa åkare som har hamnat i x-antal laviner, personer som har kunskaper som räddar deras liv när de väl hamnar i en. Trotts att vi mycket väl vet om att vi inte tillhör gänget i ssd får vi inte för någon sekund ute i snön känslan av att vi är det? Lika snabbt som min pappa förändras från 53 till 18 så fort han sätter på sig skidorna lika snabbt förvandlas eller ska jag säga förvandlades jag till TJ när jag såg lössnö. "Tar det garanterat försiktigare nu efter Norge, men hur länge håller det i sig?" Laviner händer i alperna inget som händer i lilla Norge och om det händer så inte mig. Nu i efterhand när jag har fått känna på bergets krafter och hamnat under snön förstår jag pappas ord. Ofta får man bara en chans. Jag har fått 3. Jag har fått känna när ryggraden fryser till is då allt tydde på att Mats hade begravts i snön. Och vad hade jag, jo en spade? Kändes ju bra!
Mats! Jag tackar högre makter för att du inte låg begravd i snön och att du inte skadades av blocklavinen. Jag hade nog aldrig kunnat hitta dig med de kunskaperna jag hade. Möjligtvis med den jävla turen jag ofta har hade det ordnat sig, men skulle aldrig låta ditt liv vila på min tur. Blocklavinen som är på bilden över är inte stor och kanske inte dödande men garanterade nästan brutna ben.
12 årig pojke i silvaplana, 7st i Brittish Columbia, 8 personer i Diavolezza vart slutar siffran?
Tänk att man måste stå på ruinens brant för att inse vad som verkligen gäller, vad man egentligen spelar med för insats. Lössnö i alla ära men det är ändå våra liv i insatsen. Tur är väll det att vi spelar blackjack istället för ryskroulett då.

Senast ändrad:
Laviner är verkligen ingen lek och tyvärr tror jag att de laviner som utlöses på skidfilm ökar risktagandet. Alla vill köra de snygga linjerna och en lavin är ju något "ballt" som man kan berätta åt sina polare.

Jag hamnade i en mindre lavin i år i Österrike där jag inte ansåg att lavinrisken var för stor. Jag är absolut ingen expert men har dock en hel del erfarenhet och är relativt försiktig. Det fanns inte mycket snö men det var så pass mycket varmare nere än uppe att det översta lagret hade börjat väga för mycket och det lossnade. Det var väldigt blåsigt vilket också alltid ökar på lavinrisken. Jag kollade snön uppe men ansåg inte där att det fanns några lösa lager osv. Dessutom hade det inte snöat på veckor. Men som vanligt så kan man ha fel.

Som tur var lyckades jag bryta mig loss från lavinen efter att ha åkt med den ca 100m. Det är en enorm kraft även i små laviner och då jag trillade slog jag ryggen och tappade andan.

picture-54.jpg

Så lite snabbfakta. 80% av lavinerna sker inom 24 timmar efter snöfall. Efter 15minuter är 90% vid liv av de som är begravda. Efter 45minuter har 75% dött. 2 timmar och man ger sgs upp hoppet att hitta någon vid liv. 1/4 dör genom att de helt enkelt slår ihjäl sig. 7/10 hittas med hjälp av vänner så åk aldrig ensam.

Senast ändrad:
Henrit:

Du skriver att 1 av 4 dör genom att de slår ihjäl sig. Menar du då att 25% av konstaterade dödsfall är genom fysiskt våld medan man drogs med i lavinen ( istället för syrebrist/nedkylning/kvävning).
Eller menar du att att 25% av de som blivit begravda i en lavin förolyckas under det att man dras med i lavinen.

Var har du hittat dessa siffror. Källan torde vara intressant läsning för oss alla här.

Mats och Mohlkert:
Intressant bild med lavinen som praktiskt taget gått i liften. Var hände det här?
Tillräckligt med snö för att begrava en människa, även om sluttningen är liten. Kanske 50 ton snö som rasat? ( 30m bred * 20 m * 0,3 m djup * 300 kg)

Senast ändrad:
Bilden är tagen den 30/12-07 i Hallingskarvet i Norge och var den sista lavinen som gick den helgen. Toppliften som syns på bilden öppnades dagen efter och resulterade i massor utav bra åkning utan laviner. Kanske hade vi bara otur?

Senast ändrad:
Mohlkert - Ni hade väl snarare tur.
Färska laviner är förstås den bästa information du kan få om lavinfara, och om jag förstod dig rätt startade ni ett helt gäng på en dag?

Ett råd till nästa gång, (inte menat som förmaningstal):
Ställ dig frågan, om det går laviner på en sluttning, varför skulle det inte göra det på nästa?
Om du inte kan hitta ett bra svar (byggt på fakta och inte förhoppningar) - välj flackare terräng.
Fundera också på vad som skulle hända om du åkte med.
Lavinen på bilden är lite för stor för att rycka på axlarna åt, (brottkant 30 - 40 cm, eller?) Mycket värre om den slutat i en ravin, i skog eller bromsats upp av någon annan terrängformation.

Senast ändrad:
Det är rätt som du säger att vi startade flera laviner på en och samma dag dock var dessa inte i närheten av den som du kan se på bilden. Ja det hade snöat i två dagar och den branten vi åkte på var välldigt brant och ja vi lyckades utlösa 5 laviner på samma brant under en och samma dag.
Detta ska inte ses som ett försvarstal ;) Dessa fem laviner utlöstes under två åk och förblev två åk. Trotts att vi inte tyckte att dessa laviner inte hade kraften att göra mer skada än att erbjuda en kort åktur ville vi inte utmana ödet, så vi gav oss ut i pisten resten utav dagen. Lavinen som syns på bilden utlöstes andra dagen efter en natts prdentlig blåst som vi tykcte borde ha packat snön så pass att det vore stabilt. Att detta var fel tänkt bevisar lavinen och att jag behöver mer kunskap och tärning. Men det var ingenting vi ryckte på axlarna åt. Jag höll i kameran på sidan i liftspåret när Mats försvann kan väll inte säga att jag skrattade precis. Som tur var stannade han åvanpå snön och inte under. Brottkanten var närmare 40-50 cm och blocken gjorde att Mats bara försvann. Vi hade tur kan inte säga så mycket mer. Men rycka på axlarna var väll det sista vi gjorde.

Sorry Mohklert, lite klumpigt uttryckt av mig, tycker det verkar som du tagt era upplevelser på allvar.Mina råd ovan var ärligt menade.

Din berättelse var intressant att höra Du beskriver dig själv som ganska försiktig och att du redan innan hade stor respekt. Ni fick också väldigt tydliga varningar dagen innan den större incidenten - ni utlöste laviner.

Kan lägga till en fråga till:
Om det går laviner dag 1, varför skulle det inte göra det dag 2?
Det gäller att vara ärlig mot sig själv och fråga sig om man har kunskapen att besvara den frågan.
Det kan vara frågan om ett extremt viktigt beslut som är bäst att basera på objektiva fakta, vilket förstås förutsätter vissa kunskaper om vad en lavin är och hur de bildas.
Vid det här laget vet du säkert redan att vind är lavinernas stora byggherre, (det syns på de hårda flaken på bilden att det blåst mycket).

En stor utmaning när man skaffar sig mer erfarenhet och kunskap är att bevara ödmjukheten inför vad man faktiskt vet och inte vet, tycker i alla fall jag.

Måste lägga ytterligare en kommentar om åsikten - "det händer inte i Sverige".
Det stämmer för giftspindlar och tsunamis - men är helt enkelt inte sant när det gäller laviner.
Har vi snö? Jo. Har vi brant terräng? Jo. Tar jag på med skidorna och går söderut kan jag skida i en månad och hela tiden se sluttningar som producerar laviner. Då har jag kommit till Hemavan, och har halva fjällkedjan kvar framför mig.
Terrängen finns, snön finns och den skapar laviner emellanåt.
Ibland när man pratar om risk brukar man använda en formel som är : sannolikhet * konsekvens * exponering.

Sannolikhet och konsekvens kan vi nog betrakta som ganska likvärdiga mellan olika bergskedjor.
Att vi har få olyckor beror i stort sett på exponeringen, som jag skrev ovan. Vi är få som vistas i brant terräng i fjällen. (Det är lätt att undvika branterna)
MEN, det är ju ingenting som gör det säkrare för en skidåkare på en brant sluttning i Norden!
Tills sist är det fysikaliska lagar som styr - är det brant nog och finns förutsättningarna i snön, ja då blir det ett skred.

Senast ändrad:
Var på North-Face idag i sthlm på Norrlandsgatan. När man handlade vad som helst så fick man med en DVD-skiva från Recco som heter White book The Movie...
Var ganska bra faktiskt för dem som planerar att åka mycket offpist och behöver veta vad man behöver för utrustning och kunskap...med det vill jag säga att man inte fick den genom filmen( Varken Utrustning lr Kunskap) men man fick reda på vilken kunskap och utrustning man behöver. Sen så är det upp till var och en att införskaffa den.
Lycka till i vinter
/
Ski Or Die

Kan bara hålla med om att riskerna ökar ju mer off pist man åkt. Sällan eller aldrig finner jag utmaningar på slutningar som är under 25 grader på skidor. Bara tråkigt.

Därför har jag tagit ett beslut: toppturer på snowboard.

Som ny på bräda blir gäspsluttningar på skidor väldigt utmanande. Visst är det stabila förhållanden blir det skidor i alla fall. Men det är helt klart kul att göra något nytt och kunna få nya back country kickar med bräda. Inte alls dumt.

Vad ska man göra när brädan blir tråkig på safe sluttningar?

Lära sig Telemark kanske?

4800 sa:
Kan bara hålla med om att riskerna ökar ju mer off pist man åkt. Sällan eller aldrig finner jag utmaningar på slutningar som är under 25 grader på skidor. Bara tråkigt.

Därför har jag tagit ett beslut: toppturer på snowboard.

Som ny på bräda blir gäspsluttningar på skidor väldigt utmanande. Visst är det stabila förhållanden blir det skidor i alla fall. Men det är helt klart kul att göra något nytt och kunna få nya back country kickar med bräda. Inte alls dumt.

Vad ska man göra när brädan blir tråkig på safe sluttningar?

Lära sig Telemark kanske?
Nej! Har du börjat med snowboard så stanna där, det blir bara roligare och roligare på bräda
(Framför allt när det gäller puder!) Enligt mig så flyter en snowboard bättre en vad ett par skidor gör. Känslan är annorlunda och det är framför allt roligare :)

Blir det tråkigt med snowboard så testa någonting svårare, backcountry hopp?

Det är ju en plan. Backcountry hopp å dropp verkar kul.

Håller med om att snowboard egentligen är överlägset skidor. Utom när det är brant och isigt.

Bra tråd! Jag hamnade i en liten lavin i vintras efter ett stort snöfall - det var otroligt dimmigt och jag var påväg till toppliften (i pisten, väl att märka) och det gick inte att se att det var avstängt förrän efter ett tag. Jag tog då en annan backe ner, kör sakta och hör plötsligt en svag knall bakom mig och sekunden senare sveper snötäcket med mig och jag har inte en chans att styra eller någoting, trillar omkull men lyckas ta mig upp igen. Som tur var måste det ha varit en pytteliten lavin eller slough (eller vad ordet nu var) för jag kom aldrig under snön men fastnade med snö upp till knäna ungefär. Helvete, jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv och dessutom var jag helt själv. Det var dessutom i pisten och den var inte avstängd eller någonting och då insåg jag hur okunnig jag är. Lavinkurs är högst på listan eftersom jag vill börja tura lite smått också, kändes inte som någon höjdare i Chamonix förra säsongen som sagt då jag inte kan något om laviner...

Tillbaka
Topp