Kingpin eller Radical

Kingpin eller Radical
Båda verkar vara bra lösningar på papperet, det gör det hela svårt. Är det nån som verkligen provkört dessa och kan ge en IRL- bedömning.

Har kört duke i många år men det börjar bli dags att byta (mest eftersom de är trasiga och tjuvlöser/aldriglöserut)
Har inte ens kört på tech men eftersom jag har dynafitpjäxa så kan det ju vara värt att testa.

/H

Kingpin eller Radical
Jag har kört både kingping och radical 1.0, tyvärr vare sig radical 2.0 eller vipec. Min åsikt är att inga av de (väldigt ringa) utlösningsproblem som finns i tech 1.0 löses av kingpin, så av dem hade jag valt radical 2.0. För bindningar i den viktklassen (och mängd av rörliga delar) skulle jag personligen dock kika närmare på diamir vipec, deras koncept är sjukt intressant i min mening!

Om det inte är utlösningsproblemen du är ute efter att komma åt, utan snarare vill ha en bättre kraftöverföring i hälen på ett par rejält breda skidor är det dock kingpin som gäller. På skidor under 100 i midjan har jag inte märkt någon skillnad över huvud taget men jag kan tänka mig att det kan leda till en förbättring på betydligt bredare skidor. Har tyvärr inte haft möjlighet att testa kingping på bredare skidor än 100 mm (men kör tech 1.0 på ett par skidor med 118-midja och tycker inte det stör nämnvärt).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp