Randonnée eller inte?

Nojlas

Aktiv medlem
Randonnée eller inte?
Ska köpa nya lagg till vintern och funderar på om man ska skaffa randonnéebindningar eller inte?

Kommer kanske inte att ha någon extremt stor användning av randonnéebindningar, men om man nu kommer att ha användning av dem några gånger så kan det ju vara värt en tanke.

Hur är de att åka på jämfört med vanliga alpinbindningar?
Har de någon utlösningsmekanism eller stitter man som gjuten i laggen?
Kör man med vanliga pjäxor då eller?
Är helt grön på randonnée som ni ser...

Tacksam för alla svar!

Randonnée eller inte?
Jag har ingen erfarenhet av randonneeindingar. Däremot anänder jag alpine trekkers och dom fungerar utmärkt... Ta en funderare på Alpine trekkers, om du inte planerar att använda dom allt för ofta.

Dom är lätta att packa ner i ryggsäcken. Enda nackdelen är när du går på skrå, då är det ibland svårt att få fästa med kanterna.

Randonnée eller inte?
Okej, men vad är Alpine trekkers då?
Och är det någon som vet hur prestandan hos randonnéebindningar står sig mot alpinbindningar?

Randonnée eller inte?
Randonnée-bindningar är lite högre än vanliga alpinbindningar. De fungerar dock vad jag vet alldelles utmärkt.
Angående Alpine-trekkers så har mina polare som använts sig av dem blivit på efterkälken vid varje topptur. De ska tydligen vara lite knepiga att använda. Du får väl punga ut med ca 2000 SEK för ett par trekkers och mellan 3000 o 4000 för ett par bra randonnée. Mitt råd är att köpa loss ett par kvalitetsrandonnée-bindningar då de funkar för det mesta ifall du inte är för extrem i din åkning.

Randonnée eller inte?
Om man får generalisera lite så är rando-bindningar lite mer instabila än vanliga alpinbindningar. Dom enda alternativen för lite tuffare åkning är Fritschi Freeride http://www.fritschi.ch/freeride.asp och Naxo http://www.naxo.ch . Efter att ha testat båda så håller jag Naxon som knapp favorit eftersom den är jäkligt bra uppför på grund av en extra ledpunkt som ger ett mer naturligt steg, skulle väl även säga att den känns lite mer stabil nerför. Fritschin flexar en hel del i sidled och det brukar kännas ganska skumt innan man vant sig.

Nu känner jag ju i och för sig en hel del väldigt rutinerade åkare som bara kör med rando-bindning men det är inget jag skulle rekommendera för den sakens skull. Enligt min åsikt så påverkar det skidan åkegenskaper alldeles för mycket i negativ rikting jämfört med vanliga alpinbindningar.

Alpine Trekkers http://www.bcaccess.com/bcaproducts/alpine_trekker.php är en insatsbindning som du klickar i din vanliga alpinbindning och så kan du gå uppför. Visst, hela paketet blir lite tyngre och dom suger elefantlem på skrå men dom funkar helt ok för kortare turer. Själv har jag gjort ett gäng relativt tuffa (och långa) högalpina turer på Trekkers och det funkar väl ok, kul uppför är det inte alltid och ett jäkla meck när man ska byta men på nervägen har jag å andra sidan utrustning jag litar till på 100%.

Om du inte kommer att tura speciellt ofta finns det ingen som helst anledning att montera en bindning med sämre åkprestanda. Kör med vanliga alpinbindningar istället och köp till ett par Trekkers, det är det mest vettiga alternativet för din del och för dom flesta som håller till mest i den "vanliga" outpisten och bara går turer ibland.

Randonnée eller inte?
Du fäster dem i alpinbindningen som du fäster pjäxan. sedan får du en bindning med lös häl ( som sitter fast i alpinbindningen) vilket gör att du kan gå uppför. Kolla in filmerna på alpine trekkers länk här ovanför så fattar du principen. Personligen tycker jag att randonee bindningar är för veka om du kör hårt. Man droppar inte så högt med randoneebindnigar. Man hoppar inte med randoneebindningar. Risken att få gå ner känns liksom överhängande.
Lycka till i valet!

Tillbaka
Topp