Hängning av kanter på slalomcarvers?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Eftersom jag är nybörjare när det gäller kantslipning är jag tacksam för synpunkter på hurvida stålkanterna ska(bör) hängas på slalomcarvers och andra kortsvängsskidor. Att man hänger kanterna på ett par skidor som ska köras plant i höga hastigheter är väl mer eller mindre självklart men vad bör man göra med "kortskidor" där man eftersträvar snabbast möjliga respons på kantisättning och maximalt grepp? Hängning eller ej och eventuell vinkel?

MVH/MM

Head och Fischer tycks vara inne på samma linje. Så här skriver Fischer på sin sajt.

"Sharpen the base and side edges. We recommend 0.5 to 1.0 degree of base bevel and 2.5 to 3 degree of side bevel. The edges should be burr free and as smooth as possible when you are finished."

Dvs. en hängning av undersidan till 0,5 eller 1 grad och en vinkling av sidokanten för att uppnå en kant med 88 graders vinkling.

Någon som vet mer?

MVH/MM

rabbit!

Det ligger något i vad du säger ... men min fråga är i grunden hurvida det är generellt OK att skippa hägningen av baskanten (undersidan) på kortsvängsskidor. Anja och Bode har ju ett helt gäng skidor att välja på samt en kille anställd som inte gör annat än servar skidor...det har inte jag!

;-) / MM

ja men då kör vi med de subjektiva åsikterna då! :)

"hurvida det är generellt OK att skippa hägningen av baskanten (undersidan) på kortsvängsskidor"

Jag tycker om "Rodeo-lagg" som man får jobba med för att inte bli avkastad.
På isigt eller hårt före skulle jag gärna köra neutral(0 grader) belagskant och sen kanske 2grader på sidkanten och sen slita häcken av mig med att hänga på skidorna.

Å andra sidan skulle det säkert gå fortare med lite "snällare" skidor om det skulle vara tävling.