Hängning av kanter på slalomcarvers?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Eftersom jag är nybörjare när det gäller kantslipning är jag tacksam för synpunkter på hurvida stålkanterna ska(bör) hängas på slalomcarvers och andra kortsvängsskidor. Att man hänger kanterna på ett par skidor som ska köras plant i höga hastigheter är väl mer eller mindre självklart men vad bör man göra med "kortskidor" där man eftersträvar snabbast möjliga respons på kantisättning och maximalt grepp? Hängning eller ej och eventuell vinkel?

MVH/MM

Head och Fischer tycks vara inne på samma linje. Så här skriver Fischer på sin sajt.

"Sharpen the base and side edges. We recommend 0.5 to 1.0 degree of base bevel and 2.5 to 3 degree of side bevel. The edges should be burr free and as smooth as possible when you are finished."

Dvs. en hängning av undersidan till 0,5 eller 1 grad och en vinkling av sidokanten för att uppnå en kant med 88 graders vinkling.

Någon som vet mer?

MVH/MM

rabbit!

Det ligger något i vad du säger ... men min fråga är i grunden hurvida det är generellt OK att skippa hägningen av baskanten (undersidan) på kortsvängsskidor. Anja och Bode har ju ett helt gäng skidor att välja på samt en kille anställd som inte gör annat än servar skidor...det har inte jag!

;-) / MM

ja men då kör vi med de subjektiva åsikterna då! :)

"hurvida det är generellt OK att skippa hägningen av baskanten (undersidan) på kortsvängsskidor"

Jag tycker om "Rodeo-lagg" som man får jobba med för att inte bli avkastad.
På isigt eller hårt före skulle jag gärna köra neutral(0 grader) belagskant och sen kanske 2grader på sidkanten och sen slita häcken av mig med att hänga på skidorna.

Å andra sidan skulle det säkert gå fortare med lite "snällare" skidor om det skulle vara tävling.

Å tredje sidan så är ju en halvgrads belagskant inte mycket och, i mitt subjektiva sinne, känns det som om en skida med halvgrads-belagskant som är vass hela längden kommer att kännas "aggressivare" än en neutral(0 grader) belagskant som är slöad de första och sista centimetrarna i längsled.
Men då blandar vi ju in en av skidans många egenskaper (längden) i diskussionen och antalet parametrar att ta hänsyn till, och/eller ha en åsikt om, ökar närmast exponentiellt känns det som..

Fler åsikter någon?

Och du, Mountain_Man, jag hoppas du får ut någonting av detta och det inte bara blir surr..
Åsikter baserade på trial and error och hört och sett under, iofs lång tid, men ändå... :)

MM: Jag skulle föredra att inte hänga ett par slalomcarvers. Som du säger vill man ofta få snabb respons med ett par korta carvers. I tävlingssvängen är det ganska ovanligt med hängda sl-skidor. De är ofta också vassa hela vägen. Problemet med ohängda skidor kan vara att man inte får ut skidorna från kroppen eftersom de svarar för snabbt.
Mitt råd tilll dig är att börja köra ohängt och vasst hela vägen. Känns det som att du inte kan styra skidorna dit du vill föreslår jag att du lindar ett par varv tejp runt en fil och hänger dina skidor. Har du fortfarande problem lindar du ett par varv till runt filen o.s.v. Att slöa av ett par skidor som ska gå skärande hela tiden känns onödigt.
Vad gäller sidokanten räcker det med 88 graders vinkel för motionären, tävlingsåkare beöver lite vassare och kör ofta med 87 grader. Dock får man en mer sårbar kant med 87 grader.

Rock, rock on.

Stereoskidan: Låter bra! Jag har fått mina Slalomcarvers stenslipade (ohängda) med 88 graders vinkling. Jag har dragit av dem lätt i båda ändarna. Än så länge har jag bara kört en dag med dem och då i förhållandevis mjuk och lättkörd pist. Inga som helst problem, fungerar klockrent. Lätt nervösa plana, men det ingår ju lixom i konceptet... Det ska bli spännande att testa dem på hårt underlag.

Och...skulle det bli för mycker "Rodeo" kan jag ju alltid som du föreslår häng baskanten, vilket inte är så svårt från en plan stenslipad skida (tvärtom är värre)!

Tackar! / MM

Fösöker få koll på det här med hängning och vinkling. Någon som kan beskriva lite vad det handlar om och vilken sida man vinklar på kanten o.s.v. samt vad det får för betydelse för skidans egenskaper. Någon som orkar hjälpa en vilsen?

Eftersom du frågar...

Jag har under den senaste tiden fördjupat mig i stålkantens funktion och kan lämna en kortfattad redogörelse.

Undersidan på skidan består av belag och stålkant. Den del av stålkanten som ligger mot backen när skidorna är plana kallar vi "baskanten". Den del av stålkanten som är på skidans sida kallar vi "sidokanten". I grundutförande är skidan förhoppningsvis helt plan på undersidan (och utan höjdskillnad mellan belag och stålkant), stålkantens sidokant är i 90 graders vinkel mot baskanten.

En hängning av baskanten innebär att den vinklas (normalt mellan 0,5 och 2 grader) för att den inte ska ta i underlaget så lätt och "hugga". Ju större häningningsvinkel desto mer vinkling av skidan vid åkning krävs för att kanten ska ta i. Dvs. vill du ha en skida som svarar direkt på kantisättning väljer du att inte hänga baskanten alls. Nackdelen med denna slipning är att skidan blir nervös och svår att köra plan (ej på kant).

Vill du ha en skida som är mindre okänslig för ojämnheter i underlaget och fungerar bra plant väljer du att hänga kanten med en större vinkel. Nackdelen är att skidan kan kännas något långsammare i reaktion.

En sidokant som är i 90 graders vinkling mot baskanten ger i normala fall ett bra isgrepp om den är vass och jämn. Man kan dock uppnå en vassare kant genom att vinkla även sidokanten. Normalt vinklas sidokanten 1 - 4 grader i förhållande till baskanten. Ju större vinkling desto skarpare egg och förbättrat isgrepp. Nackdelen med en allt för skarp vinkling är att skidan kan ge ett så bra grepp att den blir riktigt svårkörd. Dessutom slits en skarpt vinklad kant snabbare än en mindre vinklad (jmfr. eggen på en kniv).

Observera att det är sidokantens vinkel i förhållande till baskanten som avgör vinklingen. Dvs. hängs baskanten 2 grader måste sidokanten vinklas 88 grader i förhållande till belagsytan för att en 90 graders kant ska infinna sig!

För friåkning (ej tävling) rekommenderar bla. Fischer och Head en hängning av kanten med 1 grad och en stålkantsvinkling på 88 grader. Med dessa vinklar får man som jag uppfattar det en bra kompromiss mellan kantgrepp, stabilitet och slitstyrka. Man bör dock kunna hantera sina skidor i skärande sväng, är skidorna styva och man kör på sladd kan det bli i tuffaste laget.

Om man upplever skidorna svårkörda och allt för "bestämda" efter slipning kan man slöa ner stålkanten i fram och bakänden av skidorna med en bryn- eller gummisten. Beroende på skidans längd och utformning brukar det vara aktuellt att "dra av" 10-15 centimeter i varje ände. Här får man prova sig fram.

That´s all kids! / MM

PS! Hos SWIX finns det bra filmnuttar som visar hur man slipar skidor. SWIX SCHOOL http://www.swix.no DS:

Wohoo, applåder till MM, nu förstår man ju det där med hägning av kanter också...

Men varför måste du göra åkningen så mycket svårare än det kan vara?

Joye!

Jag har kört utför i närmare trettio år utan att krångla till det med stålkantvinklar och annat tjafs, men nu på gamla dar när jag börjat ägna mig åt snäva svängar i branta pister har det utvecklats till ett intressant ämne...

MVH/MM

PS! Efter snöfall kan MM ses körande ett par långa feta skidor långt, långt bortom pistmaskinernas färdvägar ... DS.

Här finns det några som inte är rädda för generaliseringar.

källa: http://tognar.com/edge_tips_file_bevel_ski_snowboard.html

SUGGESTED SKI BEVEL RECOMMENDATIONS
Skier Base Bevel Side Bevel
Novice/Intermediate 1 degree 1 degree
Advanced All-Mountain 1 2
Expert All-Mountain 3/4 - 1 2 - 3
Slalom Racer 0 - 1/2 3 - 4
GS Racer 1/2 - 3/4 2 - 3
SG & DH Racer 1 2 - 3

SUGGESTED SNOWBOARD BEVEL RECOMMENDATIONS
Rider Base Bevel Side Bevel
Beginner 1-2 degree 0-1 degree
Intermediate 1 1
Freerider 1 1-2
Spinner 2 0
Boardercross 0-1 1-2
Halfpipe 1 1
Slalom Race 0-1/2 3-4
GS Race 1/2-3/4 2-3
Super G 1 2-3

Har alltid kört på skidor hängda 0,5, det funkar bra till det mesta.
Slalomcarvers kan man strunta i att hänga men blir då grymt svåråkta men snabba om man klarar av det. En kopromiss som de flesta tävlingsåkare kör med är att bara hänga fram- och bakändan på skidorna.
Den del av kanten som inte ligger mot snön slipar du rejält slö, resten hänger du bara. Till exempel 1 -2 graders häng 10-15 cm fram och bak, sen allt mindre längre in mot mitten.
Ska du åka fort på längre lagg, häng 0,5-1 grad och glöm inte att hänga och slöa framförallt brättena.
88 eller 87 graders sidokant är standard... 88 om du är lat och inte vill slipa för ofta. 87 på försäsongen när det ofta är hårt.

Tillbaka
Topp