kanter, hängning och valla

FJS9091

Medlem
Jag har investerat i en skidvårdsverkstad, alla funderingar kring vinklar och grejer är avklarade. nu handlar det om periodicitet. Jag har läst att kanter bör slipas ungefär varje hel skidvecka man genomför, dessutom är det svårt att inte lyckas med kantslipning. Hängningen är vad jag förstår en helt annan bollpark, det är lätt att förstöra skidan och det bör göras mindre ofta.. Jag läste till och med att man bara bör köra diamantbryne under hängningen för att inte skada skidan.

1. Hur känslig är hängningen?
2. Hur ofta bör jag hänga skidorna?

Känns väl spontant som att om du inte tävlar och inte vantrivs med hur skidorna upplevs så ge dom en slipning när du känner att greppet börjar bli lite sämre (2-3 veckors mellanrum) och var glad och nöjd? Varför hänga om skidor om du inte tycker att dom känns fel?

FJS9091 sa:
1. Hur känslig är hängningen?
2. Hur ofta bör jag hänga skidorna?
1. Om du är någorlunda van åkare så märker du utan problem av en halv grads skillnad på hängningen. För mycket behöver inte betyda katastrof, men skidorna får en annan karaktär i snökontakten. Upplever du dem FÖR bettiga kan du öka hängningen, max en halv grad i taget tycker jag. Enda sättet att minska hängningen är att först planslipa hela skidan, belag och kant, och därigenom börja om från noll grader i hängning. Därför är det vettigt att öka i små steg. Det går inte att backa tillbaka...

2. Efter planslipning, eller om du av någon anledning vill öka hängningen på hela, eller någon sektion av, stålkanten.

Senast ändrad:
ok, jag är vanemänniska så jag gillar rutiner.. jag hör vad ni säger och jag tror det ligger i paritet med mina egna tankar.. jag kommer att köra primärt med diamantbryne och spara filen till det finns en skada som måste åtgärdas.. jag har ett par skidor som behöver profileras om, det kan jag faktiskt låta en verkstad göra så sköter jag underhållet själv. sedan bryner jag skidorna 2-3ggr per säsong inför lite längre resor så har jag fräscha kanter under hela säsongen.. jag har dessutom en hyggligt stor familj så det är stora pengar att spara på att underhålla själv och ha bra bett i skidorna..

Tillbaka
Topp