stryn i sommar! när e det bäst?

el_camino

Ny medlem
Tja
Efter att säsong tog slut lite tidigare än väntat så planeras en resa till stryn i sommar.
Frågan är när e det som bäst att åka? hört att runt midsommar är det jäkligt mycket fest och skönt folk! Hur mycket kostar campingen och vilken camping är det som gäller? var finns festen? Hur är snön, finns det skön offpist? Är parken bra?

Många frågor, är helt ny på sommarskidåkning men har fått uppfattningen att det är jäkla skön grej!!

tack för svar! Niklas

folven bor man på om man vill ha festen och röjet, bara sköna gubbar där.
var där förra sommaren en vecka innan midsommar om jag inte minns fel.... då var det helt ok dock inte så bra väder, jag hade dratt senare typ nån gång i mitten eller början av juli när man är säker på att parken är färdibyggd för det var den inte när vi var där. för hoppningsvis schysstare väder också (om det blir det nån gång då norska västkusten har mest nederbörd i hela världen typ) Snön är ganska blöt ungefär som vårsnö och dom saltar kickarna till hoppen så dom är hårda.

Tältplats kostar 50:- nok per person och natt.. jag hade satsat på hytte som kostar mera men man kan lägga energin på att åka skidor och dampa istället för att ta hand om blöta sängkläder o sånt... dessutom så är det fest till 03.30 varje dag och om man vill gå sova lite tidigare så e det nog lättare om man inte bor i ett tyghus... på folven finns även en ramp och en liten skatepark.

Vill man bo lite mer städat så finns det fett med campingar runt hela stryn dalen...

Offpisten testade vi aldrig men den är mycket bra i gemförelse...

Obs! nästan ett måste att man har med en egen bil med bra brommsar.. då det är typ 1-2 mil mellan folven som e det närmsta boendet... vägen är minst sagt brant och slingrig. (går en buss varje dag men den kostar helvete)

Var i Stryn från midsommar och 3 veckor frammåt i somras. Har hört att snön är bäst i början av säsongen, innan den smält för mycket. Förra sommaren var det hade de fått ovanligt mycket snö så när jag var där var snön bra, det var inte så smörigt.

Bodde på Folven, trevligare ställe får man leta efter! Bodde i tält, och tycker inte att det var några problem men det kanske beror på att jag kan sova oavsett vad som händer runt omkring mig. Om man vill spara pengar så kan man ju alltid slå upp ett tält på vägen nära skisenteret. Om jag inte minns fel får man tälta 2 nätter på samma ställe i Norge. Det finns ju som sagt hur många campingar som helst i Stryn, så det lär inte vara några probelm att hitta någonstans att bo. Om du vill bo på hytte tar Folven ut ett högt pris för sin låga standard. Det finns campingar med högre standard för lägre pris. Kolla in hemsidan för all möjlig Stryninfo:

http://www.nordfjord.no/index.php?&sid=3&eid=217&spid=268&f=08050001&mid=0101

Det går alldeles utmärkt att lifta till backen, speciellt från Folven. Annars kan man ta skidbussen som brukar gå 1 månad om året. Om man är mellan 16-19 år kan man köpa ett månadskort på bussen för 300 NOK+administrativ avgift (50 NOK betalade jag för det). Sen kan man åka bussen hela månaden. Det är inte alls nödvändigt att ha bil, jag tycker att det gick riktigt bra. Här finns fler rabatter till bussen:

http://www.ruteinfo.net/index.php?option=content&task=view&id=36

Baksidan har fin offpist, men de pistar ju nästan ingenting av berget så hela berget kan nästan klassas som "offpist".

Snabbguide till Stryn:

Fest, Fylla , sjukt mycket folk på campingen och liftköer? Åk dit till midsommar!
Vill du åka park? Åk till midsommar eller senare!(brukar ta tid innan den är färdig)
Vill du åka offpist? Åk så tidigt som möjligt på säsongen!
Vilken camping? FOLVEN!!!!!!

Personligen skulle jag åka dit så tidigt som möjligt på säsogen. Förra året så var det snö rekord i Stryn(i alla fall för dom senaste 14åren) i år har det varit sjukt lite snö på norska västkusten även om det har snöat en del i april så kommer det inte vara i närheten av dom snömängder som var förra året.

Stryn 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 och vi ses i början på juni igen

Tillbaka
Topp