Hoppa från Västerbron

crazygangxtamtf

Ny medlem
Hoppa från Västerbron
Jag undrar kort o gott ifall någon har hoppat där nyligen eller har lust att göra det.
Vore ju skoj om vi kunde samla ihop några pers o nån fotograf kanske, o så köra en "hoppsession" där nu under sommarlovet.
Jag har själv aldrig hoppat där, men e riktit sugen.

Skriv om ni e intresserade!

Hoppa från Västerbron
d går INTE att hoppa från toppen. så d e kört. på vintranrna tar folk livet av sig då.
därimot så kan d att hoppa från en av fundamenten. lite hoppa därifrån skulle killa hårt.
Turist att fota där. Inget bra förslag

Senast ändrad:
Hoppa från Västerbron
Hm, svårt att fota det där. Eventuellt skulle man kunna stå vid strandkanten med ett tele, och antingen fota sekvenser eller bara frånstamp alternativt landning.

Hoppa från Västerbron
man simmar ju ut till fundamentet klättrar upp där(brukar finnas rep eller liknande)..
sen kan man välja hur högt man vill hoppa genom att gå på valven..från 4 till 20 meter.. finns även feta linor som man kan gunga på.. passa på o pissa på runar sögards båt.. det ligger längst ut på en av bryggorna..

ace..

Hoppa från Västerbron
Man kan hoppa från balkarna, bor alldeles i närheten å vi har iallafall hoppat från tredje balken, det är satans högt , fundamentet i mitten hade en brygga å stege på baksidan men den har varit borta i ett par år nu. däremot kan man hoppa klättra över staketet på långholmensidan, där finns lianer tills snuten tar bort dem. lycka till

Hoppa från Västerbron
jag tror det högsta att hoppa ifrån (om man inte vill hoppa från toppen då) är 28 meter, men det r itne att rekommendera... finns många historier därifrån, en där en kille fick vatten upp i tarmkanalen pga. det hårda ned slaget, många många benbrott, spräckte innre organ osv... men man behöver ju itne hoppa från de höjderna, håll er under 15 meter så borde det gå bra..se upp för snutar bara!

Hoppa från Västerbron
Vadå får man inte hoppa därifrån? Det finns väl egentligen ingen lag som säger att man inte får det?

Hoppa från Västerbron
hoppa älvsborgsbron i gbg tippar på att den är typ 120m eller nåt
min kompis pappaa tog självmord där så förvänta er ett hårt nedslag

Hoppa från Västerbron
de hoppar där i stockholm boogie har jag för mig. ifrån fundamenten under. är det någon som hoppat högst upp? ser ju ut att vara typ 40 meter.

Hoppa från Västerbron
EricWibaeus sa:
d går INTE att hoppa från toppen. så d e kört. på vintranrna tar folk livet av sig då.
därimot så kan d att hoppa från en av fundamenten. lite hoppa därifrån skulle killa hårt.
Turist att fota där. Inget bra förslag
vadå turist? det är ju för fan galet, varför inte fota?

Hoppa från Västerbron
Jag sökte lite på gamla trådar inom samma ämne tidigare, o där verkade dom flesta vara överens om att det blir säkrare att hoppa om det blåser lite. För om det blir vågigt, och vattnet är i rörelse, så blir det inte som att landa på betong. Det blir nästan som att landa i vatten :P

Kul o se att det fanns ett intresse! Hoppas det kan bli av någon dag, jag ska till min kompis land o åka Wakeboard hela helgen. Men efter det har jag typ inget inplanerat på länge. Så då kör vi!

Hoppa från Västerbron
De går å hoppa från tredje balken iaf...men man borde nog ha skor på sig annars lär fötterna dö ;)
nä men va fan om de blir nån session så skriv d

Hoppa från Västerbron
Din hastighet när du landar ligger på ca 110 km/h vid nedslag från ca 30 meter om jag räknade rätt och det är mycket!
Och om man jämför det med från 10 meter så har man en hastiget på 36 km/h om jag räknat rätt, det är stor skillnad... Jag tror jag har räknat rätt men det var ett tag sen jag räknade ut fritt fall sist...

Senast ändrad:
Hoppa från Västerbron
se till att ni vet att det är typ 34m eller nåt från toppen, kan ju tålas att tänka på.

finns många andra broar i sthlm mellan 10 o 20m

Hoppa från Västerbron
Är det ingen som har en film när någon hoppar från bron?
Vore coolt och se hur det ser ut:P

forma en handuk så att den blir som en falskärm det kanske dämpar farten lite så att
man kan hoppa högre:P

Hoppa från Västerbron
stockholmbigair sa:
Jag sökte lite på gamla trådar inom samma ämne tidigare, o där verkade dom flesta vara överens om att det blir säkrare att hoppa om det blåser lite. För om det blir vågigt, och vattnet är i rörelse, så blir det inte som att landa på betong. Det blir nästan som att landa i vatten :P
Ledsen att spräcka bubblan, men det där är mumbo-jumbo. Det spelar ingen roll om det är klarblankt eller vågigt, det gör lika ont ändå.

Skor är nog ett måste, och att hoppa från toppen är inte häftigt, bara korkat. Lite längre ner är det nog ok. Och om polisen kommer så behöver man inte springa, det är bara att prata med dem lugnt och fråga vad man gjort för fel.

Hoppa från Västerbron
DR.snow har du någon källa eller något som bevisar att det inte är så. Ytspänningen borde onekligen bli mindre. Men är det så att det är för liten skillnad?

Hoppa från Västerbron
i badhus, till exempel eriksdalsbadet så brukar dom sätta igång nån jäkla bubbelmaskin som gör att hela ytan börjar bubbla (rätt så logiskt), detta för att folk som tränar på ett nytt hopp till exmepel från tio meter kanske inte vill bryta alla ben i kroppen... men nu om man då har bubblor som får ytan att röra på sig och därmed bryta ytspänningen blir nerslaget inte lika hårt, inte hårt alls egentligen, det är en väöldig skillnad ska ni veta.. men om det däremot är vågor vette fan om ytspännigen bryts på samma effektiva sätt.. men som sagt, om ni ska hoppa från denna bro, ta det lugnt, det är inte det mest oriskabla stället att hoppa på men sure, om ni håller er till höjder inom er kropps fysiska möjligheter så kör på!!

Hoppa från Västerbron
Ytspänning har föga med saken att göra. Det som är faktorer i nedslaget är vattnets täthet. Och den är lika stor hela tiden.
Däremot om man kan få ner lite luft eller annan gas som sänker densiteten i vattnet så går det klart mycket bättre att hoppa från högre höjder. Det tar längre tid att stanna, men man får inte lika ont av nerslaget.

Dvs, hög densitet => ajaj;
Låg densitet => ok.

Hoppa från Västerbron
Älsborgsbrons fria höjd = 45 m.

tror inte ens det går att komma upp i 120 m om man skulle klättra upp på någon av pelarna..

Hoppa från Västerbron
Min farbror har hoppat från västerbron, det var nog ganska många år sen men det går iallafall! han fick hyfsat med näsblod efter hoppet men ändå..

här e en bild på en som gjort det också :D

a7684e56bac511f35099f984241233f1.jpg

Senast ändrad:
Hoppa från Västerbron
makafone sa:
Älsborgsbrons fria höjd = 45 m.

tror inte ens det går att komma upp i 120 m om man skulle klättra upp på någon av pelarna..
jag menade att man skulle klättra upp på tornen ( inte klättra upp på tornen) eller jag kanske pratar om fel bro :/

Senast ändrad:
Hoppa från Västerbron
aa de finns med på trailern när dom hoppar från bron :D http://www.stockholmboogie.se/

men vilken sida hade du tänkt hoppa på? på kungsholms-sidan ovanför båt klubben ere ju stängsel med taggtråd plus att man lär ju gå upp en jävla bit för att inte landa nere bland båtarna? och så är ju chansen ganska stor att nån i rålis eller på båtklubben ser en och tror att de e typ självmordsförsök eller nåt och ringer snuten :P

har en film också med några som hoppar från alviksbron, dock med hemmagjord bungy men den fungerar inge vidare.. om det är nån som vill se

edit: insåg själv att du ska hoppa från långholms-sidan eftersom det inte ens går att gå så långt upp så man kommer utanför båtarna ..

Senast ändrad:
Hoppa från Västerbron
Antonnnn sa:
i badhus, till exempel eriksdalsbadet så brukar dom sätta igång nån jäkla bubbelmaskin som gör att hela ytan börjar bubbla (rätt så logiskt), detta för att folk som tränar på ett nytt hopp till exmepel från tio meter kanske inte vill bryta alla ben i kroppen... men nu om man då har bubblor som får ytan att röra på sig och därmed bryta ytspänningen blir nerslaget inte lika hårt, inte hårt alls egentligen, det är en väöldig skillnad ska ni veta.. men om det däremot är vågor vette fan om ytspännigen bryts på samma effektiva sätt.. men som sagt, om ni ska hoppa från denna bro, ta det lugnt, det är inte det mest oriskabla stället att hoppa på men sure, om ni håller er till höjder inom er kropps fysiska möjligheter så kör på!!
Det där har ingenting med "hårdheten" i nedslaget att göra, det där har en väldigt simpel förklaring nämligen att; vid simhopp ligger vattnet alldeles stilla och blir då som en spegel. För att hopparna ska ha en chans att veta var vattenytan ligger så krusar man vattnet med hjälp av lite vattensprut.

Sedan nämnde LemmeL densiteten; precis som nämnt kan man göra nedslaget behagligare genom att pumpa ut luft under vattnet. Det används också vid träning i simhopp vad jag vet.

/Dr. Snow - mr. Besserwisser.

Hoppa från Västerbron
Har för mig att det är så att om du hoppar från över 34 m ner i vatten så kommer det vara som att landa på gräs. rätta mig gärna om jag har fel... sen har jag hoppat från pitsundsbron här i piteå som är ca 18 m, och det känns duktigt om du landar lite snett, och röd blir man också.. och att det är läskigt vill jag också tilläga

Tillbaka
Topp