Bra telemarks teknik??

Bra telemarks teknik??
Mina tankar om telemarksteknik.
Nån som har några åsikter om detta?

Kortsväng:
Trycket på främre delen av foten.
Överkroppen i fallriktningen.
Runda svängar.
Praktisera fartkontroll.
Rytm
Jobba ner och upp, rörelse genom hela svängen.
Armarna framför kroppen.

Carving:
Trycket mittpå eller främre delen av foten.
Överkroppen i skidornas färdriktning.
Rörelse genom hela svängen.
Kanta med höften, knäna, luta hela kroppen och för dem med läderkängor eller förstora t2or kanta med fotleden.
Stå brett mellan skidorna.
Ha armarna framför kroppen.
Inge hasande!

Offpist:
Försök åka som vanligt:
Trycket mitt under foten
Armarna framför kroppen
Rytm
Rörelse i hela svängen
Men ibland kan det hjälpa att ha lite medvrid i kort sväng.
Det underlättar att stå tätt mellan skidorna så att de åker i samma spår.
Låt gärna skidorna vara under snön men det är lättare att svänga om de är nära ytan.

Snorbrant åkning:
Använd norsk stavisättning och hoppa runt i svängarna.
Se till att trycka dit kanterna ordentligt.

Ruskigt snorbrant åkning:
Lämna allt vett på toppen, stå på och satsa järnet och hoppas på att det planar ut längre ner…

Trix

Helikopter:
Ladda med bägge armarna på motsatt sida till det håll du vill snurra och starta spinnen genom att svänga över armarna till andra sidan strax före takeoff, kika över axeln åt det håll du snurrar igenom hela spinnen och spana in landningen efter ett eller flera varv, stoppa spinnen genom att sluta kika överaxeln och fokusera på landningen och sedan sköter gravitationen resten.

Backflipp:
Ladda med armarna strax bakom ändan, svinga armarna framåt till huvud höjd strax före takeoff, luta dig bakåt och kika över huvudet efter landningen och fokusera när du funnit den, dra gärna in benen något innan landning.

Mute grab:
Tryck ifrån i uthoppet dra upp skidorna, greppa valfri skida strax framför bindningen (underlättar att välja den översta?!!?) med motsatt hand, korsa skidorna och tweeka.

Bra telemarks teknik??
Äntligen.

Jag har aldrig riktigt fått kläm på svängarna, men med
ovanstående evangelium kommer det att gå som en dans. Tackar
särskilt för följande tips:

Praktisera fartkontroll - genialiskt, annars går det ju bara fortare
och fortare.

Rytm - Det är därför mina dubbla vänstersvänga aldrig uppskattas
av åskådarna.

Inget hasande - Men så har ju jag alltid gjort skärande sväng?

Norsk stavisättning - Yesss! Dubbel stavisättning underlättar vid
brantåkning. Jag har alltid undrat vad det är bra för.

Sedan är jag särskilt imponerad över att en helikoter på telisar
utförs på ett helt annorlunda sätt än motsvarande luftakrobatik på
vanliga puckelpinnar. Att man startar rotationen redan innan
"takeoff" är ju en revolutionerande upptäckt. Är Jon och grabbarna
informerade?

Själv upplever jag att den riktiga skidkänslan kommer först när jag
monterat ett par Birkenstocker på störtloppslaggen. Knip med tårna
och luta er inåt i svängarna.

Passar på att kompletera med ett eget tips...

Superman:
Hoppa jättelångt med en armen utsträckt framför dig och den andra
utsträckt längs sidan. Knyt nävarna. Landa på bröstet. Emottag
publikens jubel.

Bra telemarks teknik??
Jag ber att få återkomma när jag närmare analyserat dina ideér. Direkt måste jag dock avråda från att försöka kanta med knäna, kan möjligtsvis fungera en sväng, men inte mer...

På återseende! / MM

Bra telemarks teknik??
Hmm... jag måste säga att jag är något förvirrad av dina telemarkstips.

Själv börjar jag sakta men säkert komma till insikt. Den senaste tiden har jag studerat HitMes "telemarksskola" där en del godbitar dyker upp blandat med en hel del fullkomliga oväsentligheter (men det är riktigt skojigt...). Dessutom tycker jag Mårten Petterssons artikel i senaste Utemagasinet är klart intressant.

Vad jag kommit fram till är följande:

1. Det är fullkomligt meningslöst att åka telisar med samma belastningsteknik som används vid alpin åkning.

2. Skärande svängar skall eftersträvas för att uppnå fart och elegans.

3. Telemarksåkning skall ske med båda skidorna belastade (50/50) och med ett så neutralt tryck som möjligt på dalskidans fot (och skida).

Varför nu detta förutom att det är självklart.

Jo, om man åker telisar med belastning typ 90/10 dal/bergskida och trycker på plösen som en alpin åkare, går det utan tvekan att få till en kraftfull skärande sväng. Men till vilken nytta? Åkpositionen blir tämligen upprätt vilket lätt leder till obalans, men framförallt går det bättre om man från denna position skippar hällyftet och istället kör med parallella skidor (alpin teknik). Jag har själv praktiserat detta och kan bara konstatera det definitivt meningslösa i tekniken.

Lika självklart är det att i alla lägen (det finns några undantag, tex puckel) sträva mot en skärande sväng. Faktum är att det är betydligt viktigare för en telemarksåkare att nå dit än för en alpinåkare. Detta är nyckeln till att undvika brännande lårmuskler och trötta knän. En skärande sväng sparar helt enkelt enormt mycket energi´jämfört med en sladdande dito. Dessutom går det fortare och stabilare vilket inte är att förakta.

Går det då att åstadkomma skärande svängar utan att "trycka på plösen"? Jodå. Genom den traditionella telemarkstekniken med 50/50 belastning och låg tyngdpunkt går det alldeles utmärkt. Speciellt om man är utrustad med ett par moderna välskurna skidor och styva pjäxor. Trixet är att våga släppa på, kanta och låta skidorna styra!

Mina generella råd för "clean" telemarksåkning är därför följande:

Belastning:
50/50 som grundbelastning på alla underlag. "Justeras" efter situationen. Stå så neutralt på dalskidan som möjligt och sväng genom kantning, inget annat. Låt den bakre skidan följa med i kantningen och behåll trycket genom hela svängen även på denna skida.

Position:
Precis som i hårig alpin åkning, förhållandevis låg, men inte allt för låg då utrymmet för att följa terrängvariationer då blir allt för begränsad. Kroppen i färdriktningen, men medvridning är OK, speciellt i stora svängar.

Kantning:
Kanta i första hand genom att luta kroppen, följ därefter upp med höften.

Stavar:
Undvik dubbel stavisättning!!! Stavarna skall användas som känselspröt och rytmpinnar inte för "stavhoppning". (Träna gärna helt utan stavar...)

Kortsväng:
Ett tryck med den bakre skidan i slutet av svängen ger en bra studs och tryck in i nästa sväng och förenklar en kraftfull kantisättning. Praktiseras med fördel även i stora svängar.

Thats´s all kids! / MM

PS! Om det finns några logiska, teoretisk eller praktiska tankefnurror på mitt resonemang tar jag gärna emot synpunkter. DS.

Bra telemarks teknik??
MM, det är trevligt att se at mina "lärjungar" klarar även den teoretiska biten bra.

Jag har inte så mycket att tillägga förotom att dubbel stavisättning i absolut nödfall kan vara en effektiv teknik då det är riktigt brant och isigt och man inte vågar släppa på utan faller tillbaka till kortsväng. I dessa lägen kan ger dubbel stavisättning lite mer kraft att trycka i skidorna med och kan vara ett alternativ till paralellsväng i dessa lägen.

För övrigt har jag ju utrett förut på detta forum varför inte den så populära enfotscarvingtekniken funkar bra. I korthet ger den inte tillräckligt med kantning alternativt inte tillräckligt med kraft. Att den anänds av telemarkande käppåkare beror endast på att den ger mer marginaler när man halkar till lite.

Att som MM skriver först kanta med kroppen är precis vad som skall till för att det skall bli riktigt bra skär. Har man rejäla (styva, långa, breda eller allmänt biffiga) skidor kan man få lägga på lite extre höftknyck, men ofta kan man också skippa detta och dämed få en ännu mer "flowig" stil, gärna med lite medvridning. Vill man ha ut max kraft ur svängen (och alltså vill höftböja lite mer) kan man gå in i svängen med ett uns medvrid men sedan föra innerhanden lite fram och upp ungeför strax innan man passerar fallinjen vilket inducerar lite höftknyck och ger lite extra kraft.

Vill man bränna på i fullt ös och stora svängar genom en grov uppkörd teräng kan man tänka på följande. Kolla in en 100m-löpare och jämför med en 110m-häckläpare. Häcklöparen har en mycket mer stela armar, axlar och överkropp. Dettar beror på att själva häcköverspringandet inducerar en slags obalans i kroppen som överkroppen måste kompensera. På sätt och vis kam man använda detta när man åker telisar också. När terrängen gör allt för att få dina skidor och därmed din kropp att studsa åt alla håll är det mycket viktigt att stabilisera upp överkroppen. Liksom häcklöparen kan man flytta ut armbågarna lite från kroppen och nästan låsa armbågsleden i drygt 90 graders vinkel. Överkroppen skall inte direkt vara låst, men extremt stabil och "trög". När man åker på det här sättet är det som om man simulerar en tyngre åkare. Ibland är det bra att åka snärtigt och lätt istället, men går det riktigt fort och är bökigt funkar de här uppstabiliserande armbågarna väldigt bra.

HitMe

Bra telemarks teknik??
Intressant det där med stel överkropp och vinklade armar. Kommer osökt att tänka på en bild med Erik Mossfeldt som publicerats i Åres Sidor.

Erik intar just denna position vilket ger honom en viss gladiatortouch... ;-) Jag skall praktisera detta så fort tillfälle ges. Bör skrämma sportlovsåkarna tillräckligt för att få fri lejd i backen.

MVH/MM

Bra telemarks teknik??
Jag är ju mest förtjust i tricktipsavdelningen - och då självklart sättet att starta en heli innan man lättar. Jag har ju faktiskt utvecklat trixet ett snäpp till, vilket jag fick cred för igår när jag kollade på ballettavsnittet i Hot Dog The Movie, gör helin utan att lätta alls. Bingo. Stavvolt är ett annat fräckt trix för telemarkare, vilket naturligtvis för oss in på ämnet med den dubbla stavisättningen - att åka norskt! Den norska dubbla stavisättningen har länge funnits under diskussionsluppen bland oss monoåkare och det är spännande att se att det även diskuteras i tuåråkarkretsar. Själv anser jag dylika beteende vara helt förkastligt - men jag kan ha förståelse för att det kan vara lämpligt när man skejtar i fristilsmomenten. När telemarksåkning utförs i klassisk stil kan det ju inte fylla någon form av funktion va?

Bra telemarks teknik??
Är du en man eller mus?

Vi väntar med spänning på din replik... Jag är övertygad om att du är en riktigt duktig åkare som uppenbart hoppar både högre och längre än jag ens kan drömma om. Nu vill jag ha dina synpunkter på min teoretiska telemarksåkning!

:-) / MM

Bra telemarks teknik??
Fan vad alla ska bry sig om hur man åker telemark. Det är ju inte så jävla svårt!
Ta er samman och skit i att skryta om era uppnåda erfarenheter på ämnet telemark, som en god vän till mig sade: "it`s rip time folks"

Det är ju bara löjligt att sitta gär hemma i platta svedala och tjata om hur man som Petter åker brant och riktigt snorbrant. Visa det på berget istället och sluta tjata!

För övrig anser jag att chamonix är alpernas största rövhål.

Bra telemarks teknik??
Ett form av stavisättning som har utvecklats under många generationer av degenererade lusekoftanvändare. Idag praktiseras den mest på oljeriggarna för att stödja upp berusade djuphavsdykare.

Tekniken går ut på att du med två käppar, kryckor och eller stavar stödjer dig vid varje riktningsförändring. Du har alltså dubbel isättning av stavarna vid allehanda svängar.

Mycket bra metod om du är har tappat ett ben eller fot alternativt ruskigt packad eller lider av svag genuppsättning.
Accepteras även för den äldre generationen som brukar en form av gång-hjälpmedel vilken förs framför kroppen.

Nu nar du vet detta är det bara att kliva in i döskallegrottan och svära på din fars mördares kranium att du aldrig skall bruka denna metod.

Bra telemarks teknik??
Innebär att man markerar svängen med isättning av båda stavarna
samtidigt. Är ett tydligt "fel" som många nybörjare (och duktiga)
telemarksåkare gör. Enkel stavisättning bör enligt min mening
eftersträvas...

Men som sagt är ger den dubbla stavisättningen en extra stabilitet i
hoppsvängar på hårt underlag där stavarna faktiskt kan användas
som en form av "kryckor".

MVH/MM

Tillbaka
Topp