Hur går man till väga för attt jobba som skidlärar

martina88

Ny medlem
Jag blev nyss medlem på denna sidan för att jag undra ifall någon kan ge mig tips om hur man går till väga för hur man gör för få jobb som skidlärare i aplerna? Hade också varit kul att höra ifrån någon som själv har jobbat som skidlärare och hur de är att leva de livet under en säsong?

Är du verkligen säker på att det är skidlärare du vill bli? Tänk efter ordentligt!!
I början får du ta hand om alla 2-5 åriga snorungar som blir lämnade i skidskolan av sina föräldrar som ser det som ett dagis. Om du senare lyckas avancera uppåt i företaget och får lite mer avancerade elever så kommer du kanske tycka att det är roligt.
Min erfarenhet bygger visserligen bara på en säsong i Tryil, men jävlar i gatan vilket surt jobb det var! Som sagt, snorungar och bitchiga föräldrar... men det värsta var lönen! Vi fick knappt nån! Arbetsdagen började när man satte på sig skidskolekläderna och slutade när man tog av sig dom. Men tro inte att man får lön för hela den tiden, nä, bara under den tiden du har "undervisning"... dvs. max 6 timmar per dag. Och kläderna skulle bäras minst 8 timmar!
Man fick dessutom inte åka skidor som man ville på fritiden, eftersom "kunderna ser att det är skidlärare i backen och då ska skidlärarna åka som skidlärare", dvs vicka på rumpan och inte visa ngn skidglädje!
Personligen fick jag sparken efter att jag vann Sprite Night Flight (typ trysils första stora bigjump-tävling), för att jag åkte inte som en skidlärare ska! Visserligen fick jag tillbaka jobbet, men hur kul var det sen!?

Men! Det som verkligen är roligt är gemenskapen när man är ledig (inte i backen)... skadade fester... så om man räknar in den tiden, så ångrar jag ingenting :)

Om du fortfarande är sugen på ett sånt jobb så skulle jag rekomendera dig att kontakta nåt resebolag!! Eller söka skidlärarutbildningen i Åre direkt, men då kanske du blir lite retad ;)

/Patrik

Finns väl två riktiga alternativ här i Sverige om du vill utbilda dig till skidlärare. Det ena är som Patrik säger skidlärarutbildningen i Åre. har för mig att man börjar någon gång i augusti och kör fram till maj. Då får du ta rätt mycket från egen plånbok och det är boende och grejer som ska fixas och trixas med. Men jag har bara hört nöjda elever som tycker det är en kanonbra utbildning. Eller så kör du på friluftsfrämjandets utbilningar. Har kört en del utbildningar med friluftsfrämjandet och jag är nöjd med deras upplägg.
Gå in och kika på deras hemsidor, där finner du nog mer info.

http://www.skidlararlinjen.se/
http://www.frilufts.se

Patriks erfarenheter vet jag inte om jag vill hålla med om till fullo. Tycker det är kul att lära kidsen åka skidor, men det klart, ibland tar det på tålamodet och humöret!

/Jakob

gå in på www.beito-aktiv.com det är en skidskola och eventföretag i norge. dem håller första steget för skidlärare varje vinter. efter utbildningen så kan du söka jobb antingen där eller på andra ställen i norge och i sverige. lycka till!

SCoTT Svenska Turism och skidlärarutbildningen.... (Kurs ansvarige finns här på F-ride som "Scottutbildningen")
Där begränsas du inte till att bara vara skidlärare utan får även mkt kunskap om turism branchen...
Jag är inne på min 8:e helsäsong som skidlärare och stormtrivs!!!
Om man har ett intresse för att lära människor saker och ge folk en bättre semester är det ett toppen jobb! Om man vill till fjälls och supa och rulla hatt, hitta på ngt annat!!
Ebony Patrik tycker jag mest synd om! Uppenbarligen fel person på fel plats i livet....
klart du ska titta närmare på skidlärarlivet!
För det är en livsstil, inte ett 9-5 jobb! Lönen är inte bra (i sverige) och man jobbar mer än vad man har betalt för, men jag gör hellre det än sitter och möglar på ett kontor..

^^
haha :D
Det var inte så synd om mig... Jag var på precis rätt plats vid rätt tid i mitt liv!
18 år ung, i ett land där jag inte kände en människa, massor av sprit och massor av villiga turister... kunde inte bli bättre! Tyvärr tycker jag inte om danska ungar och jag trodde att jag skulle få åka mycket skidor!
(dessutom hade jag ingen skidlärarutbildning, jag fick jobbet för att jag hade varit tränare i en slalomklubb och jag hade väl rätt inställning...)
Så här i efterhand ångrar jag ingenting, men jag skulle aldrig i mitt liv ta anställning som skidlärare igen!

Men visst är det som Iana säger:
"Om man har ett intresse för att lära människor saker och ge folk en bättre semester är det ett toppen jobb! Om man vill till fjälls och supa och rulla hatt, hitta på ngt annat!!"

tänk bara på att det inte involverar så mkt "riktig" skidåkning som man kan tro!

Lycka till
/Patrik

Senast ändrad:
tjena!

min bror jobbar som skidlärare i österrike, telismanen här på freeride. han hade gått utbildning 1 inom friluftsfrämjandet och hade inga problem att få jobb i alperna. dock är det ju kids som gäller i början. men vad jag har hört av han så är inte de svenska utbildningarna så mycket värda i alperna. visst är ju all autbildningar bra men dom såg helre att man gick deras utbildnigar. går man däremot österrikes utbildning 1 som heter anwärterutbildning eller något sånt så är det inga problemm att få jobb. den tyska utbildnig 1 skulle tydligen också räknas som steg 2 i canada tillexempel.

jag har även gått ett par utbildningar inom friluftsfrämjandet och det är riktigt bra och roliga utbildningar!

// Arvid

ett alternativ som jag själv mycket helldre hade valt är ju "skidguide" i Alperna.. dvs du har en grupp me åkare som du visar runt i systemet osv.. verkar riktigt härligt.. snackade med en guide i St Anton förra säsongen o han jobbade som guide och reseledare för Ving-Alpin och sa att för att få ett jobb i Alperna ska man hellst ha jobbat som reseledare på någon varm ort först för de är mkt lättare att få jobbet då men de fanns vissa som hade tur o kom in.. språket sa han inte alls va viktigt på sin ansökan skrev han att han inte kunde ett ord tyska änså plaserades han i St Anton..

sjukt mkt bättre val än att ploga i gröna backar me 15 snorungar som bara trilar o grinar stup i ett..

Gick Svenska Skidlärarlinjen för några år sedan och har i princip enbart avancerade privatelever och parklektioner. Vilket är riktig skidåkning enligt mig. Har dessutom hunnit rulla sjukt mycket hatt...

För att ta sig ner till Alperna behövs avslutade utbildningssteg i antingen SLAO's eller friluftfrämjandets regi. (Rekommenderar själv SLAO.)

Men, innan du börjar titta på utbildning och liknande tycker jag du ska pröva på skidlärarlivet lite genom att praoa på någon skidanläggning. De flesta större skidanläggningar tar emot praktikanter, oavsett om du vill praktisera en vecka eller fem så brukar de kunna ordna nåt. Det bästa är att alla människor (undantag finns såklart) i den här branchen fantastiskt trevliga, så det är bara att leta fram telefonnummer till den anläggningen du skulle vilja praktisera på och ringa!

Efter att du praktiserat och bestämt dig att det ähr verkar superkul (vilket det är!) så står du då inför ett par alternativ. Radar upp dom:

1) Kontaktar ditt närmsta Frilufsfrämjande och hör om de kör någon utbildning (steg 1) som du kan vara med på.

2) Kontaktar SLAO och kollar om de kör någon utbildning (steg 1) som du kan vara med på. SLOA kör även såkallad "Inro" där man kan pröva på hur det är att gå en skidlärarutbildning.

3) Söker till Svenska Skidlärarlinjen, som ligger i Åre, vilket är en ettårig KY-utbildning där man får alla utbildningssteg, teori samt praktik på skidskola. Skolan använder både SLAO's och Frilufsframjandets utbildningar. Man kan ta CSN.

4) Du söker till Svenska Turist- & Skidlärarutbildningen som är en utbildning på SCoTT, Swedish College of Travel & Tourism, vilket ligger i Orsa. Utbildningen är en tvåårig KY-utbildning där man inte bara har fokus på skidlärarbiten utan även får utbildning i turistbranchen, så man lättare kan få jobb året runt. I utbildningen får man alla utbildningssteg samt snowboard steg 1, och det är SLAO's utbildningar. Man åker dessutom mycket skidor på skoltid utanför själva utbildningsstegen. Lägg till en lång praktikperiod per år på någon skidskola. Sammanlagt hamnar man uppskattningsvis på 200-300 skiddagar när man går SCoTT. Man kan ta CSN.

Så nu har du lite val att göra, men brja som sagt med valet vilen skidanläggning du skulle vilja praoa på. Själv skulle jag nog rekommendera någon av SkiStar's anläggningar, de har en bra organisation uppbyggd kring skidskola och praktikanter.

Här kommer lite nyttiga länkar:
www.frilufts.se
www.slao.se
www.bliskidlarare.nu
www.skidlararlinjen.se
www.orsa.se/scott

Går själv SCoTT och kan inte nog rekommendera denna utbildning. Har dock gjort så att jag gått följande väg: SLAO's introutbildning - prao Lindvallen - SLAO steg 1 - praktik Lindvallen - SCoTT.

//KR

- vill påpeka att jag kanske inte har helt rätt angående all fakta -

Tjenare..

Skulle nog kunna svara pa en hel del fragor!

Ska du jobba i alperna (i alla fall österrike där jag jobbar) sa är det ingen större ide att ga nagon utbildning i sverige! i Sverige kan man efter examen ga ett steg vidare och fa ISIA status som skall vara nagon internationell examen. MEn det har de inte fört talas om här nere.... sa inte särskilt internationellt! Men som sagt jag fick jobb efter att ha gatt steg 1 i sverige. Men Ska du jobba här ska du ga den tyska steg 1 som heter anwärter! Helst ska du ga Dual-anwärter da kan du undervisa bade snowboard och skidor! En anvärter kostar runt 550 Euro plus boende och liftkort och varar typ 10 dagar. Har du denna är det inga som helst problem att fa jobb tror jag!

När du har anwärter Kan du göra LAndeslehrer. Men da maste du kunna aka riktigt bra skidor för att klara inträdesprovet! Och Landes kostar ävenm en hel del pengar!

Det är även bra att kunna lite tyska om du ska jobba i österrike! Men det gar ända!

Det är ganska mycket jobb och typ oftast 6 dagar i veckan. Men som fanatiker hinner man oftast ett ak efter och ett före jobbet om man vill! Och i början är det smaungar som gäller men det är kul det med!

Betalt far man sa att man överlever men mer är det inte. Jag far ut typ 750 euro i manaden efter skatt och da har jag gratis boende, liftkort och oftast gratis lunch med ungarna pa jobbet.

Undrar du nagot sa bara säg till.

Har akt tiefschnee som det heter hela dagen!
I morgon far man nya kids!

Bara ett förtydligande när det gäller ISIA
Det är en internationell organisation som dikterar villkoren för hur och vad som ska finnas med i genom alla steg på en skidlärarutbildning.
Österrike är tämligen drivande inom den org så att de inte känner till den låter rätt så underligt.
När det gäller jobb så är det så att om man gillar att jobba med människor och utomhus så kommer man att gilla att jobba som skidlärare.
Nackdelen är att det både är jobbigt och man inte tjänar så mycket.....
om man inte jobbar i USA förstås men då behövs examen :-)

Gå en kurs så får du lite koll, både Främjandet och SLAO har introkurser.

- anders

Jag rekomenderar dig att gå STS Alpresors / Sommer som vinters skidlärarkurs som är i Bad Gastein i Österrike i början av december.. Jag gick den i höstas och ska i slutet av april till Hemsedal för nästa kurs.. De flesta av de som gick kursen fick jobb.. Själv är jag i Saas-Fee i Schweiz o jobbar som skidlärare.. Det är helt underbart! Otroligt roligt arbete o det är absolut inte min sista säsong i Saas-Fee!

Och det där med bara 3-5 år gamla snorungar är fel.. Den yngsta jag haft va 3 o den äldsta 63.. Alla möjliga kategorier.. Ibland hänger man i barnbacken och ibland har man lektion i puder.. Av de drygt 300 timmar jag gjort här nere så har jag bara haft en person som jag inte vill ha igen.. (Givetvis fick jag det för några veckor sen men ändå!)

Så gå in på Alpresors hemsida o läs mer.. Har du frågor så svarar jag gärna!

Johan

Väcker lite nytt liv i tråden med att säga att företaget Snowminds utbildar dig till skidlärare eller snowboardlärare i Österrike, Kanada eller Afrika. Det är jobbgaranti med dem dessutom.

Tillbaka
Topp