Är du verkligen säker på att det är skidlärare du vill bli? Tänk efter ordentligt!!
I början får du ta hand om alla 2-5 åriga snorungar som blir lämnade i skidskolan av sina föräldrar som ser det som ett dagis. Om du senare lyckas avancera uppåt i företaget och får lite mer avancerade elever så kommer du kanske tycka att det är roligt.
Min erfarenhet bygger visserligen bara på en säsong i Tryil, men jävlar i gatan vilket surt jobb det var! Som sagt, snorungar och bitchiga föräldrar... men det värsta var lönen! Vi fick knappt nån! Arbetsdagen började när man satte på sig skidskolekläderna och slutade när man tog av sig dom. Men tro inte att man får lön för hela den tiden, nä, bara under den tiden du har "undervisning"... dvs. max 6 timmar per dag. Och kläderna skulle bäras minst 8 timmar!
Man fick dessutom inte åka skidor som man ville på fritiden, eftersom "kunderna ser att det är skidlärare i backen och då ska skidlärarna åka som skidlärare", dvs vicka på rumpan och inte visa ngn skidglädje!
Personligen fick jag sparken efter att jag vann Sprite Night Flight (typ trysils första stora bigjump-tävling), för att jag åkte inte som en skidlärare ska! Visserligen fick jag tillbaka jobbet, men hur kul var det sen!?
Men! Det som verkligen är roligt är gemenskapen när man är ledig (inte i backen)... skadade fester... så om man räknar in den tiden, så ångrar jag ingenting
Om du fortfarande är sugen på ett sånt jobb så skulle jag rekomendera dig att kontakta nåt resebolag!! Eller söka skidlärarutbildningen i Åre direkt, men då kanske du blir lite retad
/Patrik