Stryn vs. Juvass

hyllengren

Aktiv medlem
Stryn vs. Juvass
Jag sliter mitt hår!

Vi är två som ska dra till Norge för att avnjuta lite sommarskidåkning, men har svårt att bestämma oss för vart vi ska vara.

Har hört på ryktes vägar att Juvass park ska vara överlägsen Stryns, men hur risig är stryns park egentligen? De verkar ju inte satsa lika mycket som de gjorde förut.

Men vart fasen ska man bo i Juvass? I stryn känns ju folven som en självklarhet, men i Juvass? Vart kan vi dunka upp våra tält? Och finns det något att göra där förutom själva åkningen? I stryn finns ju iaf lite skatemöjligheter.

Så Förderlar och nackdelar:

Stryn Vs. Juvass

Stryn vs. Juvass
TheFibretech sa:
har själv inga erfarenheter men folgefonn ska väl ha riktigt bra park?
Det är fruktansvärt mycket längre till fonna än till stryn/juvass tyvärr... och parken är bra, men fonna ligger bredvid bergen som är en av europas regningaste städer,så man kan inte räkna med fint väder direkt...

Stryn vs. Juvass
hyllengren sa:
TheFibretech sa:
Det är fruktansvärt mycket längre till fonna än till stryn/juvass tyvärr... och parken är bra, men fonna ligger bredvid bergen som är en av europas regningaste städer,så man kan inte räkna med fint väder direkt...
men hemsedal och alla dom där då? :)

Stryn vs. Juvass
Jag var på quiksilvercamp (www.quiksilvercamp.no) i Juvass i somras. Det var sjuuukt roligt läger och parken var faktiskt väldigt bra. Nu iår skulle dom bygga ut den rejält har jag hört..

Vi på campet bodde vi nere i byn, kommer faktiskt inte ihåg vad stället hette.. Bussen gick 20 i nio och sedan var man uppe vid nio typ.

Du kan ju söka på google om boende nära juvasshytta eller nått.
Hoppas jag gav till med lite hjälp!

Stryn vs. Juvass
hyllengren sa:
TheFibretech sa:
Men är inte bergen det regnigaste stället just för att det ligger i en dal med berg brevid och regnmolnen inte kommer över bergen? Altså borde det ju vara fint väder på andra sidan?

Stryn vs. Juvass
Sedan har stryn en större anläggning med mer backar. Jag var där förrut också, då dom hade en box och ett hopp. Men det var väldigt sent på säsongen. Det var ända sjukt kul där med!

Stryn vs. Juvass
phhille026 sa:
hyllengren sa:
TheFibretech sa:
men hemsedal och alla dom där då? :)
de är ju inte sommarskidåkning....

Stryn vs. Juvass
mistersedin sa:
Jag var på quiksilvercamp (www.quiksilvercamp.no) i Juvass i somras. Det var sjuuukt roligt läger och parken var faktiskt väldigt bra. Nu iår skulle dom bygga ut den rejält har jag hört..

Vi på campet bodde vi nere i byn, kommer faktiskt inte ihåg vad stället hette.. Bussen gick 20 i nio och sedan var man uppe vid nio typ.

Du kan ju söka på google om boende nära juvasshytta eller nått.
Hoppas jag gav till med lite hjälp!
Jag har också hört att parken ska byggas ut mer av en tillförlitlig källa(jeppenator har ett finger med i spelet precis ÖVERALLT!)

Juvasshytta har jag också kollat på, det ser ganska najs ut, synd bara att det inte finns några vettiga skatemöjligheter i krokarna..

Stryn vs. Juvass
Juvass och juvasshytta är ju samma ställe? Lät som du menade något annat.
JAg var i stryn förut då dom hade ett svart hopp, en linje med tre röda och en linje med tre gröna, påväg till hoppen var en rail linje. Sjukt kul var det då.

Nu när man läser om Juvass kanske det är bättre att dra dit, på ett av campen. Kanske träffa lite roligt folk.

Vart svårt att bestämma för mig nu också kände jag..

Stryn vs. Juvass
jag jobbar i parken i stryn. den kommer vara mer kompakt iår än tidigare. det kommer bli roligare häng och hänget och människorna i stryn slår allt det lovar jag.

Stryn vs. Juvass
jacc sa:
jag jobbar i parken i stryn. den kommer vara mer kompakt iår än tidigare. det kommer bli roligare häng och hänget och människorna i stryn slår allt det lovar jag.
När kommer det vara som bäst då tror du? Börjar ni med parken tidigt? Runt midsommar?
Hur har ni tänkt att parken ska se ut i år då ungefär? Hopp storlek, antal, Sorts Osv.
Rails boxar?

Många frågor men jag måste bestämma mig snart typ

Stryn vs. Juvass
Asså skatemöjligheterna i juvass är väl bra. Om man har longboard är det aasbra! OM man går upp en sväng och sedan åker ner alla kringelikrok vägar :)

Juvasshytta är själva backen. Juvass är hela området. Tillexempel som åre, Åre torg o.s.v.

Stryn vs. Juvass
När jag va i Juvas då bodde jag i Lom. Tar typ 30 min upp till Juvashytta där ifrån. det va rätt nice där om jag inte minns fel!

Stryn vs. Juvass
Fonna är helt klart bäst och dom öppnar parken 1 maj i år.
Gå in på facebook gruppen folgefonn sommarskisenter så kommer uppdateringar där - http://www.facebook.com/group.php?gid=63899519292&ref=mf.
Emil Fossheim som är magiskt kreativ och grym att bygga kommer vara parkchef, han byggde tillsammans med mig och David Ny hoppen på JOSS i år, och han kommer uppdatera läget på sin blogspot - www.mushroomcrew.blogspot.com/
Just nu är det 12 meter snö där så det ser bra ut inför sommaren, nya ägare för i år som är gamla freestylerävar och dom kommer satsa hårt på parken, förra sommaren var den grym, bättre i år.
Åk till Fonna

Stryn vs. Juvass
Doggystyle sa:
När jag va i Juvas då bodde jag i Lom. Tar typ 30 min upp till Juvashytta där ifrån. det va rätt nice där om jag inte minns fel!
Inte 30 min till backen. Tar mycket längre tid än så.

hyllengren sa:
Men vart fasen ska man bo i Juvass? I stryn känns ju folven som en självklarhet, men i Juvass? Vart kan vi dunka upp våra tält?
Det finns camping och stugby/hotel på mitten av berget på väg upp till glaciären. Ungefär 15 min med bil upp till glaciären därifrån. Närmre kan man inte bo i Juvass. Har bott i stugorna där några gånger.

Stryn vs. Juvass
Berget heter Galdöpiggen! Har bara bra minnen därifrån.
Förra sommaren så fanns det ett hopp med 20m platå där, inrunet var risigt men jag vågade mig på hoppet sista dagen jag var där. Parken är bra, den består av olika stora hopp men de har ganska snålt med rails...

...Och så kan man campa precis bredvid backen!

Stryn vs. Juvass
skrev och frågade arrangörerna av quicksilver campsen om hur de kommer vara där med park i år, fick detta svaret:

---
Av: Quiksilvercamp 2009-04-21 00:53
Det blir mad bra park i år med 3 forskjellige linjer, 1 sort linje med store hopp, en blå med litt mere melow hopp samt en rail linje med 6 forskjellige rails.

Fieldproductions kommer også til å filme litt, så se også opp for kingzize kicker :-)
---

hoppas de friskade upp era tankar om juvass!

vi kommer köra en resa dit i början av Juli, för alla som är sugna på att åka dit! bussresa dit och hem, campingplats, käk och liftkort ingår i priset.. som förhoppnignsvis kommer vara riktigt lågt! vi kollar upp allt för tillfället, och mer info kommer när allt är klart och ni kan boka!

ses i juvass i sommar! shits going down!
/jeppe

Stryn vs. Juvass
jeppenator sa:
skrev och frågade arrangörerna av quicksilver campsen om hur de kommer vara där med park i år, fick detta svaret:

---
Det blir mad bra park i år med 3 forskjellige linjer, 1 sort linje med store hopp, en blå med litt mere melow hopp samt en rail linje med 6 forskjellige rails.

Fieldproductions kommer også til å filme litt, så se også opp for kingzize kicker :-)
---

vi kommer köra en resa dit i början av Juli, för alla som är sugna på att åka dit! bussresa dit och hem, campingplats, käk och liftkort ingår i priset.. som förhoppnignsvis kommer vara riktigt lågt! vi kollar upp allt för tillfället, och mer info kommer när allt är klart och ni kan boka!

/jeppe
jäpenator, vet du om bussen korsar norges huvudstad oslo?

Stryn vs. Juvass
jeppenator sa:

---

---

/jeppe
När kommer den infornationen ut, vet du det ?

Stryn vs. Juvass
CharlesAndreas sa:
jeppenator sa:

---

---

/jeppe
När kommer den infornationen ut, vet du det ?
Allt är i planeringsstadiet nu, vi håller på och dealar med liftkort/boende och så för att få allt så billigt det går! Håller även på med ett par olika deals så man kan välja tält/stuga och mat/egen mat, för att få de på den prisnivån man själv vill!

all info droppar nog inom 2 veckor på www.steepstore.com samt här i forumet! så håll er updaterade för detta blir epic!

Stryn vs. Juvass
angående att tälta på juvasshytta så är det inget jag rekommenderar en vekling... det är kallgrader på nätterna å lite hårt, och det är inte direkt någon gräsmatta man tältar på...

DSC_0576.jpg

I övrigt såå är juvasshytta bra, trevlig personal och närmare backen kan man ju inte bo...

Stryn vs. Juvass
hyllengren = stålmannen, vill ha en full utvärdering av resan med tillhörande bilder sen! skulle vara askul att läsa om en ensamresande skidåkares iskalla och hårda veckor i juvass! :)

Stryn vs. Juvass
hur ser det ut i Juvass nu? nagon som har koll? nasta vecka bar det ivag for lite skidakning och vore kul att veta vad man kan vanta sig?

Hyllengren, hur sag det ut nar du akte hem?
/jeppe

Stryn vs. Juvass
jeppenator sa:
hur ser det ut i Juvass nu? nagon som har koll? nasta vecka bar det ivag for lite skidakning och vore kul att veta vad man kan vanta sig?
var i juvass i torsdags, en halvdag endast på vägen hem från en vecka i stryn, blev ingen åkning denna dag utan enbart foto för min egen del då 320 nkr för liftkort + 300 nkr för ett parkpass kändes lite väl för en halvdags åkning. MEN, de 300 kr för parkpasset gäller en vecka och parken i juvass går inte ens att jämföra med den i stryn, juvass park såg riktigt nice ut och snowboardåkarna jag var där med gillade den skarpt. tror det var 3 olika linjer med 3 hopp i varje, en stor corner/stepup längst ner plus lite räcken här var. dessutom fanns jons hopp kvar som var sinnesjukt stort som nåt crew körde i.

stryn däremot var en riktig besvikelse i år, parken bestod av två små hopp som inte var nå sköna alls, några småkullar och tre små boxar. känns som de lagt ner verksamheten totalt, dessutom skyllde de på snöbrist men jag har varit där 7-8 ggr och tycker att tillgången var helt ok, åtminstone tillräckligt för att smaska upp något större/mer... finns såklart mer annan åkning i stryn men vi var där för park. blir juvass för oss nästa år, verkade som de satt upp snökanoner där tom för att kunna bygga parken, känns som något stryn borde kunna göra istället för att gnälla. e det växthuseffekt får man göra nåt åt saken, inte bara titta på när glaciären försvinner.

Stryn vs. Juvass
CKL sa:
jeppenator sa:
var i juvass i torsdags, en halvdag endast på vägen hem från en vecka i stryn, blev ingen åkning denna dag utan enbart foto för min egen del då 320 nkr för liftkort + 300 nkr för ett parkpass kändes lite väl för en halvdags åkning. MEN, de 300 kr för parkpasset gäller en vecka och parken i juvass går inte ens att jämföra med den i stryn, juvass park såg riktigt nice ut och snowboardåkarna jag var där med gillade den skarpt. tror det var 3 olika linjer med 3 hopp i varje, en stor corner/stepup längst ner plus lite räcken här var. dessutom fanns jons hopp kvar som var sinnesjukt stort som nåt crew körde i.

stryn däremot var en riktig besvikelse i år, parken bestod av två små hopp som inte var nå sköna alls, några småkullar och tre små boxar. känns som de lagt ner verksamheten totalt, dessutom skyllde de på snöbrist men jag har varit där 7-8 ggr och tycker att tillgången var helt ok, åtminstone tillräckligt för att smaska upp något större/mer... finns såklart mer annan åkning i stryn men vi var där för park. blir juvass för oss nästa år, verkade som de satt upp snökanoner där tom för att kunna bygga parken, känns som något stryn borde kunna göra istället för att gnälla. e det växthuseffekt får man göra nåt åt saken, inte bara titta på när glaciären försvinner.
agree, Var i stryn för två år sedan. Hyur mycket "Jibbers" som helst, nu var det inga. Jätte liten park. Såklart var de kul ändå men finns inte mycket kvar för jibbers, Såg inga förutom dom fulla på folven på nyår.

Stryn vs. Juvass
Såhär såg det ut...

En megasize kicker på ca 30m som vi inte fick hoppa på, men som de nu antagligen har minskat ner så de bara är att köra! En röd line med två hopp på ca 6-8 m. En svart line med hopp på 8-15m. En rail line bestående av: Lång downrail. Flat-downbox. Rainbowrail. Kortare downrail. Rollercoasterbox. Downrail utan kick. Flat-upbox. liten up-downbox. Samt en flat/downbox som avslutning. Det fanns också en "grön" linte med tre st 2m hopp. Och i slutet en corner/stepup combokicker!

Helt sjukt nice! Jag ska tillbaka nästa år!

Senast ändrad:
Stryn vs. Juvass
CKL sa:
...verkade som de satt upp snökanoner där tom för att kunna bygga parken, känns som något stryn borde kunna göra istället för att gnälla. e det växthuseffekt får man göra nåt åt saken, inte bara titta på när glaciären försvinner.
Så du tycker att dom ska försöka få bort den snabbare genom att använda snökanoner eller?

Tillbaka
Topp