Åk inte lössnö!

Coolish

Ny medlem
Åk inte lössnö!
Detta är farligt och kan förorsaka skador. Ni kan också bli av med era liftkort vilket är dyrt i längden. Tänk om ni skulle skada någon annan som kanske åker i pisten nedanför er, vad har dom gjort för att förtjäna detta öde? Det läggs oerhörda pengar på säkerhet idag vilket dock inte omfattar åkning utanför pisten, vad är dessa investeringar bra för om folk ändå bryter mot de regler som finns.

Nej kom till insyn med er själva och håll er i pisten, det är ju därför dom finns och det är där den roligaste skidåkningen är.

/Eders C

Åk inte lössnö!
Nej, detta är inte humor. Du begår ett brott när du åker utanför pisten och det kan inte ses som humor. Tänk över situationen så kommer du nog till insikt med att detta inte är rätt mot dina medmänniskor.

/C

Åk inte lössnö!
Om du på fullt allvar står för dina åsikter bör du nog uppsöka ett annat forum. Det går faktiskt att vara ansvarstagande även om man åker off-pist.

Åk inte lössnö!
Intressant att du har en bild på en kille som åker tokmycket lössnö på din personliga sida...dubbelmoral likt ett visst rött parti.

Åk inte lössnö!
hmm...vad ska man svara på detta.
Det är roligt att åka i pist, det kan vi väl alla hålla med om!
Men, det är också mycket roligt att åka off-pist.
Sen kan det väl vara så att många gör det utan tänka längre än vad näsan räcker tyvärr.
Så, slutsatsen är väl att folk får åka var de vill, så länge som de har kunskap att göra det.
Who dare´s wins!

Åk inte lössnö!
Självklart kan man ta sitt ansvar när man åker lössnö, men det händer trots det olyckor varje år där folk i pisten blir utsatta för offpiståkares oförsiktighet. Att det varit olagligt att åka offpist är ett väl känt faktum, om du missat detta bör du ifirågasätta liftbolagens rätt att ta ditt liftkort när du åker offpist. Det finns resor som säljs enbart för offpiståkning, tex helikopterskidåkning i alaska. Då finns det alltid en bergsquide med som bär det yttersta ansvaret.

/C

Åk inte lössnö!
Är det någon som verkligen tar den här typen av inlägg på allvar? Rätt uppenbart att killen bara vill ha off-pisten för sig själv.

Åk inte lössnö!
Själv är jag inte så oansvarig så att jag åker utanför pisten. Vetskapen om att jag kan skada mina medmänniskor gör att jag håller mig i pisten.

/C

Åk inte lössnö!
Jisses, all åkning ska ske med ansvar även i pisten. De största dårar
jag stött på har faktiskt hållt till i pisten. Jag kommer alltid åka mest
offpist och nån mindre som konkurrerar om snön är ju bara trevligt.
Borde det inte finnas en riktigt bra pistbild på C:s sida istället?
Dessutom att åka offpist inom skidområden som markerat och avlyst
vissa områden som just offpistområden kan väl aldrig anses vara
olagligt!!!!

Åk inte lössnö!
Måste få ifrågasätta olagligheten i att åka OP. Tvivlar starkt på att det finns någon paragraf i Svea rikes lag som förbjuder åkning utanför markerade pister. Det skulle ju i princip göra allt turande i fjällen olagligt! Att sedan vissa skidanläggningar i sina regler förbjuder OP är ju en annan sak men det gör det inte olagligt, möjligen regelvidrigt. OP är ju inte det enda sättet att bli av med liftkortet. Vet flera som har fått sitt kort beslagtagna för att ha åkt "störtlopp" i pisten. Hände såklart när man var liten och oansvarsfull...

MiaH har helt rätt. All åkning oavsett om den görs i markerad pist eller ej måste självklart ske på ett ansvarsfullt sätt.

Åk inte lössnö!
håller med tyscchhhsssschken..! det är inte olagligt att åka offpist, det är bara en policy skidanläggningarna har. Man kan knappast bli bötfälld om man åker utanför markerade pister, så länga man inte utlöser laviner eller liknande som skadar andra eller andras egendom..

fortsätt åka offpist!

Åk inte lössnö!
I de fall då skidanläggningarna uppmuntrar till offpist inom vissa utmärkta områden är det givetvis på deras ansvar. Dessa områden är då kontrollerade och kan anses som ofarliga både för åkare i och utanför pisten.

Angående olagligheten med offpist vet jag personer som blivit åtalade och dömda till böter för offpiståkning. Kan dock inte tänka mig att liftbolagen har några som helst befogenheter att skriva ut böter för en förseelse som strider mot deras reglemente.

Då ansvarsfrågan verkar vara av vikt ser jag det som en självklarhet att alla åkare ska ta sitt ansvar, således även de i pisten. Ansvarsfrågan behöver inte ens påtalas då det är en självklarhet.

/C

Åk inte lössnö!
mr coool är ju självklart ironisk för han vill ha offpisten för sig själv... men skit i det, för den där offpistdebatten är ju ganska intressant ändå.
Vi har faktist allemannsrätt, så offpiståkning är lagligt. Men liftbolagen tar inget ansvar för skador där, och det går ju då på din egen ev. försäkring.
Ungefär som att gå i skogen, men du kan ramla ner från en sten.
/SH

Åk inte lössnö!
Finns det något försäkringsbolag som täcker eventuella skador på andra personer som orsakats på grund av att du åkt offpist så vill jag ha namnet på det.

Det finns också länder där allemansrätten inte existerar, det råkar vara så att det bara är lilla Sverige som har förmånen av denna lag. Offpiståkning sker troligtvis på dessa orter också... Eller?

/C

Åk inte lössnö!
Coolish!
Att skriva ett sådant här inlägg på en sida som freeride är lika vättigt och ger ungefär lika mycket verkan som om du skulle åka til Indonesien och förespråka att alla Indonesier skulle frångå sin Islamiska tro. Det ger ingen verkan! Självfallet hoppas jag att alla som kör offpist har vätt och förnufta nog att prioritera säkerheten framför allt annat.

/brandt

"Mod är inte att söka fara!"

Åk inte lössnö!
du min vän... gör PRECIS som du själv känner. åk där du själv vill. anledningen till att jag kan tycka så om dig är att jag FÖRVÄNTAR mig att du ska kunna tycka så om mig. för mig är att åka offpist det viktigaste av ALLT här i livet, det som får mig att känna mig levande. det betyder dessutom att jag är en sorglig människa, men det är mitt liv, inte ditt...

när du skriver sådana här inlägg är du precis som en kärring som kom fram till mig på stan häromdan och skällde ut mig för att jag inte hade lyse på min cykel (klockan 13.00 på dagen).

börja lita på folk! förhoppningsvis är de som åker lössnö en duktig skidåkare som vet mycket om säkerhet. att gnälla på folk som åker offpist tycker jag är helt sjukt rakt över. det påminner om ett klassiskt ordspråk: den som ger sig in i leken, får leken tåla. för vad har du att göra på ett berg när du bara vill vara där andra människor har gått och krattat snön för dig? åk till sälen istället...

sköt dig själv och låt andra göra samma...

Åk inte lössnö!
Fråga om var jag åker skidor hör ju inte riktigt till inlägget och uppenbarligen har jag mycket att göra på ett berg eftersom jag, precis som ni älskar skidåkning.

/C

Åk inte lössnö!
Det är klart att det inte är förbjudet att åka offpist generellt.
I alla alpländer är ju till och med lavinutsikterna lika självklara som vanliga väderprognoser med särskilda tel nr. Ett stort antal bergshyddor med och utan bemanning är ju öppna. Att komma dit utan att åka offpist utför eller uppför går ju inte
Men det ligger ju något i uppmaningen att inte åka off i områden där en ev. lavin kan drabba 3 dje man. Men det är en helt annan diskussion. På vissa orter i Italien jagade sk pistpolis förra vintern offpiståkare.
Bergsguider jag känner drar sej allt mer för att guida i närhet av liftarna. Det finns alltid folk som ser en guide dra iväg och tar det som ett bevis på att det är säkert. Hur många har inte gjort det själva någon gång.
Offpist är väl som säker sex det gäller att tänka efter före.

Åk inte lössnö!
Bra inlägg kartong, jag tycker dock inte att frågan om tredje part är en annan diskusion utan snarare, enligt starten på mitt inlägg att den är mycket relevant här. Att det sedan kommer planlösa inlägg och påhopp har jag i viss mån överseende med då alla uppenbarligen handlar som egoister på bergen utan att ämna en tanke åt andra människor.

/C

Åk inte lössnö!
Fattar inte alla att grabben i viss mån skämtar!!
Om man kollar på hans egen presentation av sig själv och kollar på de andra inlägg han gjort så pratar han ju om inget annat än offpist. Han föreslår själv en offpist repa i Kitzbühel Saalbach/Hinterglemm.

Men diskusionen har ändå blivit lite intressant. När det gäller säkerhet och respekt för andra så har han helt rätt. Åkte en gång i ett relativt lavinfarligt område när plötsligt några "idioter" dyker upp ca. 100 m ovanför mig! Jag fick flyttat mig relativt snabbt från där jag befann mig, men vad tänkte killarna på??
Jag vill bara hålla med om att man verkligen skall respektera andra åkare överallt!

Åk inte lössnö!
Kalle Coolish..

Du bekräftade ju bara det jag skrev.
Och på din fråga svarar jag JA! Freeride är ett forum för skidåkare, oavsätt vart man åker.

Om du nu har kommit till insyn med att piståkning är det roligaste som finns; "Nej kom till insyn med er själva och håll er i pisten, det är ju därför dom finns och det är där den roligaste skidåkningen är." varför då, som Svirre skriver, lägga ner energi på att skriva frågor/inlägg om hur offpisten är i Zillertal?

"Av Coolish Datum 2002-12-10 12:41:40

Tjena foaks.

Är på g och ska åka till Zillertal en vecka över nyår. Har inte varit där tidigare och undrar om någon har information om bra offpiståk eller några andra turer man kan göra? Har hört att det ska finnas bra möjligheter där men jag är alltså ute efter mer precis information om var och vad man ska testa. (Om det kan till å snöa i alperna nån j-a gång)

/Kalle"
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=6485

Åk inte lössnö!
Det hoppas jag att alla (som har upplevt offpist någon gång) har kommmit till insikt med att det är bara offpist som är någon riktig skidåkning, allt annat är bara subsitut! Men en dag kommer nog även colish få uppleva riktig offpist och förstå meningen med det

Åk inte lössnö!
Varför?
När dom flesta snackar offpist är det djupsnö dom menar.
Men offpist är så mycket mer.
I frankrike säjer man toutes neiges toutes terrain så är det. Ursäkta stavningen
En solsida med fin vårsnö kan vara väl så njutbar. Och betydligt säkrare. Men det hajar inte särskilt många (tror jag)

Åk inte lössnö!
Coolish!
De flesta försäkringsbolag har olyksfallförsäkringar av olika sort, ju emr du betlara i premie ju mer får du ut om du skadar dig, en del tcäker skador du förvållar av misstag själv.
Inget konstigt med det. Om du krockar med bil och ansvaret ligger på dig finns det ändå försäkringsbolag som ersätter dig.
Mer Offpist åt folket!

/J

Åk inte lössnö!
Det är inte olagligt att åka offpist!
du snackar en massa bs när du säger det. Om det är olagligt så undrar jag varför många utförsåknings ortet gör reklam för just den schyssta offpisten som dom har.

Åk inte lössnö!
Hej du!
Smaken är faktist som baken. Om du vill åka säkert i pisten så gör det, men låt oss andra som vet vilken njutning det är att åka i pudersnö, branta sluttningar eller de som vill hoppa ut för häng göra det. Off pist kanske är för svårt för dig och det kanske är därför du klagar.

Åk inte lössnö!
Marius, det är en kille som verkar ha koll på läget. Han har fattat hela idén med detta inlägg vilket han verkar vara ensam om i detta forum.

/C

Åk inte lössnö!
I Riksgränsen är det inte ett brott där är det tillåtet att åka offpist lika så i kittelfjäll och massa andra platser på jorden t.ex. Bella Colla B.C

så alla som älskar offpist GO BIG OR GO HOME

Åk inte lössnö!
Som jag tidigare sagt så stämmer det, det finns orter och resebolag som säljer resor för offpiståkning men detta hjälper dock inte om folk fortfarande åker i anslutning till markerade pister.

/C

Åk inte lössnö!
Det är inte så konstigt att du får sån kritik efter att ha skrivit det första inlägget som du har skrivit det där du tar avstånd från all offpiståkning. Du skirver efterår i dina komentarer att det handlar om offpiståkning i samband med liftsystem eller där du utsätter andra i fara men det är inte det du skrev om i ditt först inlägg. Jag håller med dig om att det finns många som åker offpist på ett dåraktigt sätt i närheten till litar och inte ser efter var de har andra skidåkare vid offpiståkning. Det jag dock inte håller med dig om är att all offpiståkning är farlig för andra än dig själv och där är det den som ger sig in i leken får leken tåla och kanske stryka med på kuppen.

Åk inte lössnö!
Staffan, kan du precisera var i mitt första inlägg jag tar avstånd till all offpiståkning? Om det är sista stycket du pratar om då är det en uppmaning för att öka säkerheten och inte ett avståndstagande.

/C

Tillbaka
Topp