Åk inte lössnö!

Åk inte lössnö!
Tänk om alla skidorter hade ett liftkort som Abisko´s. Jag tycker att det säger allt. Det där med att skada tredje person är lite intressant, var sker det mest olyckor? I pisten eller offpist? Följande står på liftkortet:

Lokalt komplement till SLAO:s regler för utföråkning

*All åkning sker i brant till mycket brant offpist.

*All åkning sker på eget ansvar.

*I området finns det hinder som inte är makerade, till exempel barblåst mark, buskar,träd,stenar,klippor,stup,stolparlavinkäglor. Åk därför alltid så att du har kontroll över din åkning och kan undvika ev. hinder.

*Laviner kan utlösas även inom skidområdet. Åk därför aldrig ensam och alltid en åt gång på samma sluttning. Använd alltid RECCO-brickor och utrustning för kamraträddning.

*Väder-,snö- och siktförhållanden kan förändras snabbt och utan förvarning. Åk därför alltid så att du trots detta kan se och följa skyltar och ev. avspärrningar.

*Åkning är tillåten på hela fjället Nuolja, även utanför skidområdets gränser men det är DIN skyldighet att informera dig om rådande förhållanden och anpassa din åkning efter dessa.

*Jag har tagit del av ovanstående och accepterar härmed ansvaret för min säkerhet.

och så skriver man under.

Detta tycker jag är "fair play" och om alla tar ansvar för sin åkning i och utanför pist så skulle man nog slippa en hel del olyckor.

Mer offpist åt folket

Åk inte lössnö!
Du kanske inte har kommit på njutningen i å åka off-pist!!
Men ta hänsyn till andra människor e helt rätt och om man har utlöst en lavin har man gjort bort sig rätt så riält!!!

Åk inte lössnö!
Du är inne på rätt tanke coolish, men du skulle nog ha valt en annan formulering på ditt inlägg... Att man ska vara försiktig när man åker är väll givet! självklart bör man ta sitt ansvar när man åker offpist, men du. Bör man inte alltid ta sitt ansvar och se till att inte andra kommer till skada? Oavsett vart man åker bör man ha tillräcklig erfarenhet för att inte vara en fara! Och något generellt förbud mot offpist har jag inte sett. Se bara till att ha KUNSKAP innan du ger dig ut.

Åk inte lössnö!
tycker att de som styår på ABISKO`s liftkort verkligen borde stå på alla liftkort, de är sunt förnuft, men man borde ändå skriva under att man tagit del av infon.

Åk inte lössnö!
-"Åk inte lössnö!"
-"Andas inte luft!"
-"Ät inte mat!"
-"Fira inte jul!"
-"Fyll inte år!"
-"Föd inte barn!"

Håll dig hemma!

Åk inte lössnö!
men otroligt va dum man kan va.... offpist åkning kan inte va olagligt.... rikstgränsen e ju till största del offpist o inte fan kliper dom korten för att man åker där? du kan ju inte va seriös

Åk inte lössnö!
jaja.. är medveten om att det är ca 2 år sen inlägget skrevs men måste kommentera ändå... Visst finns det en risk att skada sig själv eller andra när man åker men åker man offpist så får man vara beredd på att sånt kan hända och ta ansvar för att förhindra det men vafan.. inte ska man skita i att åka bara för det... Det är en själv, och inte skidanläggningar eller lagar som bestämmer om man SKA åka offpist, vill man utsätta sig för den risken så.. Men det är det fan värt... sen om man riskerar att skada andra är ju en annan sak.

Åk inte lössnö!
vilken tönt, vad tror du egentligen. Du borde hänga på lunarstorm med den attityden./ps.du e säkert en trevlig kille annars;)

Åk inte lössnö!
Man måste inse vidden i detta påstående.
Det är ju trots allt, som de flesta insett, ett inlägg som skrivits med syfte att starta en debatt angående de okunniga åkare som utsätter andra människor för fara i och med deras ansvarslösa offpiståkande.
Problemet är väl att alla inte riktigt fattar detta, utan spottar ut sig någon föroläpning och hävdar att de minsann inte tänker slopa offpiståkningen för att någon "trist tjomme" på freeride anser att man borde.
Men visst, jag håller med om att disskusionen om ansvarsfullt beteende i både in- och offpist bör tas men som synes verkar ju inte utgångspunkten ta dig dit du vill, eller? Inlägget kanske är lite väl häftigt för den "vanlige" freeridebesökaren att ta till sig och jag kan väl förstå dom. Hade jag sett detta inlägg för säg 5 år sedan, då hade mitt svar blivit något helt annat.
Något i stil med att "pisterna inte låg där från början och att alla skidåkning från början var offpist" skulle mycket väl kunna varit mitt svar. Men det var då...
Nu kan jag väl ialla fall sträcka mig till att säga att tanken är god men den lades kanske fram på ett lite väl radiklat sätt. Jag tror tyvärr inte att det får de värsta vildhjärnorna att tänka efter iall fall och då tycker jag att målet inte uppnås.
Hursomhelst så har det varit en intressant läsning.
Och ja, jag åker offpist. Det har jag alltid gjort.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp