Tänk om alla skidorter hade ett liftkort som Abisko´s. Jag tycker att det säger allt. Det där med att skada tredje person är lite intressant, var sker det mest olyckor? I pisten eller offpist? Följande står på liftkortet:
Lokalt komplement till SLAO:s regler för utföråkning
*All åkning sker i brant till mycket brant offpist.
*All åkning sker på eget ansvar.
*I området finns det hinder som inte är makerade, till exempel barblåst mark, buskar,träd,stenar,klippor,stup,stolparlavinkäglor. Åk därför alltid så att du har kontroll över din åkning och kan undvika ev. hinder.
*Laviner kan utlösas även inom skidområdet. Åk därför aldrig ensam och alltid en åt gång på samma sluttning. Använd alltid RECCO-brickor och utrustning för kamraträddning.
*Väder-,snö- och siktförhållanden kan förändras snabbt och utan förvarning. Åk därför alltid så att du trots detta kan se och följa skyltar och ev. avspärrningar.
*Åkning är tillåten på hela fjället Nuolja, även utanför skidområdets gränser men det är DIN skyldighet att informera dig om rådande förhållanden och anpassa din åkning efter dessa.
*Jag har tagit del av ovanstående och accepterar härmed ansvaret för min säkerhet.
och så skriver man under.
Detta tycker jag är "fair play" och om alla tar ansvar för sin åkning i och utanför pist så skulle man nog slippa en hel del olyckor.
Mer offpist åt folket