Dags att kitta för vintern - mitt i sommarvärmen!

linsu

Medlem
Tjaa Freeride-folket!

Skidsäsongen närmar sig med stormsteg och årets köprunda har inletts med ett lavinkit och sköna underställ i merinoull (rekommenderas!)

Då mina gamla jullepjäxor blivit så små att tårna fryser igen, fötterna blir utan blodtillförsel och den slitna, blåa färgen skär sig mot det mesta är det dags att spana på nytt till vinter, och det innefattar pjäxor, skidor samt bindningar!

Det är en djungel när det gäller skidor, ett slags Alaska-Amazonas om man så vill - och jag tittar runt på diverse siter för att få ett hum om marknaden men det är så otroligt många aktörer på marknaden som var för sig har minst 2-3 modeller för det jag håller på med så jag hoppades få tips i grova drag om VAD jag ska leta efter i pjäxor-skidor-bindingar, och inte nödvändigtvis en specifik modell - detta för att researchen trots allt ska ligga på mig :)

Lite om mig då!

Namn: Linus
Status: Singel och sökande
Vikt: 90kg
Längd: 185cm
Åker: Puder om det bjuds, annars viner jag ner för pisten (prio på puder of c!). Jag är för feg för bigjumps och dylikt än så länge men hoppas ändra på det i vinter :) går inte pluggsöket som planerat blir det säsongande i Österrike
Erfarenhet: Medel - Spenderade sex veckor i pjäxorna förra året och fick iaf fyra riktigt fina puderdagar
Har åkt på: HEAD Monster 78 med noname-bindningar

Vad jag kommit fram till att jag söker än så länge är följande:
- Puderlagg (>85 i midja) med kicker (läs rocker!)
- Relativt korta lagg (HEAD-laggen var 178cm vilket innebar att jag fick pressa mycket snö, jag gillar't!)
- Lagg som klarar sig hyggligt i pisten

Vad gäller bindningar och pjäxor vet jag knappt vad variablerna man ska titta på är. DIN-värde, pjäxflex osv, hjääälp!

Jag söker som sagt inte specifika modeller i första hand, utan grova riktlinjer för vad jag bör leta efter :)

Tackar i väluppfostrad ordning på förhand medans jag fortsätter mitt internetsnorklande efter laggen som ska sitta på tassarna i december, fred ut!

Linus

Slutgiltiga parametrar efter råd i tråden (uppdaterar denna hela tiden)
Midja: >105mm
Längd: >190cm
Radie: 20-25

Potentiella skidor
Line Prophet 115 http://lineskis.com/skis/prophet-115
Atomic Blog http://www.powdermag.com/buyers-guide/2010/atomic-skis-blog/
BD Verdict http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/ski/skis/verdict/
BD Megawatt https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/black-diamond/megawatt.html

Senast ändrad:
Skulle ju helt klart steppa upp till >100 i midja. Gärna rocker. Inte en centimeter kortare än 180 cm (mest p.g.a din vikt...)

Senast ändrad:
SNDVLL sa:
Skulle ju helt klart steppa upp till >100 i midja. Gärna rocker. Inte en centimeter kortare än 180 cm (mest p.g.a din vikt...)
>100 i midja kan jag köpa, men vad gäller längden så hade jag otroligt kul på mina 178cm HEAD Monster och gillade som sagt att få gräva ner mig och jobba mycket med benen. Vad blir konsekvensen om jag har för korta skidor?

linsu sa:
SNDVLL sa:
>100 i midja kan jag köpa, men vad gäller längden så hade jag otroligt kul på mina 178cm HEAD Monster och gillade som sagt att få gräva ner mig och jobba mycket med benen. Vad blir konsekvensen om jag har för korta skidor?
Att dom inte flyter helt enkelt. Men vill du inte "fuska" så är det ju helt klart upp till dig :) Men att "surfa" istället för att sjunka är bra mycket roligare!

Två par kanske? Känns ju svårt med ett par som är kortare och även ska funka för dig i puder. Så ett par kortare billigare pistskidor och sen ett par allround twintips med lite rocker och över 100 i midja borde ju var rätta receptet.

Det är som sagt mkt skönare att "surfa" än att sjunka.

PNyberg sa:
jösses...är den här tråden på riktigt?
Vad syftar du på? TS härliga retorik, att han uppdaterar originalinlägget efter svar, att han väger 90 kg och vill ha korta skidor eller vi som är galna nog att svara? :P

med tanke på att du heter linus och är singel så tycker jag att du bör börja våga hoppa i bigjumps så att du får lite brudar :)

GOS sa:
Två par kanske? Känns ju svårt med ett par som är kortare och även ska funka för dig i puder. Så ett par kortare billigare pistskidor och sen ett par allround twintips med lite rocker och över 100 i midja borde ju var rätta receptet.

Två par är inget alternativ, palla pröjsa dubbelt för specialbagage på flyget liksom ;)

Sen till resten så ser jag inte ironin i att vara en klump på 90kg som vill ha korta skidor för att jag av erfarenhet haft otroligt kul med kortare lagg, men finner ni det kul så.. gott för er :)

Istället för att fråga efter mer konkreta tips så kanske det är frågeställningen som är fel, PNyberg? Jag tar emot alla tips och all kunskap jag kan få! Jag menar... jag skriver inte här för att driva eller för att bekräfta ett redan, i mitt undermedvetna bestämt köp, utan jag vill ha så mycket kött på benen det bara går när jag till sist går in i en butik och köper de pjäxor, lagg och bindningar som jag ska spendera ett par timmar på om dagen under årets skidsemester.

Hav förbarmande!

linsu sa:
GOS sa:

Två par är inget alternativ, palla pröjsa dubbelt för specialbagage på flyget liksom ;)

Sen till resten så ser jag inte ironin i att vara en klump på 90kg som vill ha korta skidor för att jag av erfarenhet haft otroligt kul med kortare lagg, men finner ni det kul så.. gott för er :)

Istället för att fråga efter mer konkreta tips så kanske det är frågeställningen som är fel, PNyberg? Jag tar emot alla tips och all kunskap jag kan få! Jag menar... jag skriver inte här för att driva eller för att bekräfta ett redan, i mitt undermedvetna bestämt köp, utan jag vill ha så mycket kött på benen det bara går när jag till sist går in i en butik och köper de pjäxor, lagg och bindningar som jag ska spendera ett par timmar på om dagen under årets skidsemester.

Hav förbarmande!
Eftersom det finns folk som har dubbelprofiler för att hitta på rackartyg samt att det redan finns en hel del forumtroll här så blir iaf jag lite förundrad när jag läser igenom tråden. Tex...vad menar du med att du vill ha en skida med kick?
tt du vill ha en kort skida för att slita mer när det är puder är ngt jag verkligen inte förstår. Blir lite som att köpa en racecykel och sedan montera på mtb däck för att det ska bli jobbigare..anyways.

Eftersom du är rätt tung och ända inte vill ha en skida som flyter så skulle jag rekommendera dig ett par Rossignol B-Squad (inte pro) i 184. 25 radie 100mm underfoten och ett rätt lagomt flex för din tyngd såg ett par senast igår till salu för 2000nok på www.friflyt.no

Men om du skulle få ett BRA tips av mig så skulle jag säga Line Prophete 115 som är en twinnad friåkningsskida med en lagom radie, metallkonstruktion och lite earlyrise (mesigare variant av rocker) för att skidan ska flyta bättre och att den ska bli lättare att hantera. Det är väl kanske inte alls vad du har tänkt dig men det är iaf en skida som jag tror hårt på och en det vore en skida som du antagligen skulle tycka väldigt mkt om (när du har lärt dig att feta skidor är naaaajs :) ).

Kinkan sa:
med tanke på att du heter linus och är singel så tycker jag att du bör börja våga hoppa i bigjumps så att du får lite brudar :)
Åka skidor för att få brudar? tssss
Köp en gitarr istället! :cool:

Ang skidstorlek:
En puderskida för dig bör landa på 190-195cm.
Under 190 är en riktigt riktigt kort skida för dig och du kommer tappa stabilitet och flyt. Jag är i din storlek och 10kg lättare och kör 190-200cm i olika modeller.
100 mm midja är ingen puderksida, det är en allroundskida.

Hade jag varit du hade jag kikat på något i 190-195-längd med 105-115 midja och en radie på en 20-25 meter något, lite tiprocker. Då har du en allt-i-ett-skida som klarar allt från isig pist och puderdagar.
Alternativt en fetare puderplanka (120 och uppåt i midja) och en 100-110mm skida med tightare radie.

Nojlas sa:
Kinkan sa:
+1
bara att dra på efterfest och spela ngn Jason Mraz låt och claima den som sin egen..

Nojlas sa:
Ang skidstorlek:
Under 190 är en riktigt riktigt kort skida för dig och du kommer tappa stabilitet och flyt. Jag är i din storlek och 10kg lättare och kör 190-200cm i olika modeller.

Hade jag varit du hade jag kikat på något i 190-195-längd med 105-115 midja och en radie på en 20-25 meter något, lite tiprocker. Då har du en allt-i-ett-skida som klarar allt från isig pist och puderdagar.
Alternativt en fetare puderplanka (120 och uppåt i midja) och en 100-110mm skida med tightare radie.
Exakt. Varfør man vill ha feta skidor?
Jo før att du flyter på snøn men du kan få de (med lite træning) att bete sig precis som du vill. Med korta smalare skidor ær då låst till ett sætt att åka på (om du inte heter Doug Coombs...) och blir av alla dessa 10000000 kortsvængar rætt trøtt och orkar inte med en hel puderdag utan att vila en hel del (mer æn det man gør i liften dvs).
Så feta skidor ær iaf ngt du bør testa...så varfør inte testa det hela næsta vinter? Ær det før lætt så ær det bara att gå tillbaka till dina monster.....

Haha! Mycket roande tråd! Nu är det såhär att jag är kamrat till Linsu, och sa senast idag per telefon att han skulle ta sig en titt på P115 med diverse motiveringar (Jag väljer mellan P115 och SFB), och det är skönt att få det bekräftat att han förmodligen kommer gilla dem utav PNyberg en kille som verkar ha pejl på laggen :)

Ni får ursäkta att citeringarna kanske är i lite randomordning, det är ett himla meck att få ihop ett multicitatinlägg tycker jag :D (huvudinlägg uppdaterat, såklart!)

PNyberg sa:
vad menar du med att du vill ha en skida med kick?

Eftersom du är rätt tung och ända inte vill ha en skida som flyter så skulle jag rekommendera dig ett par Rossignol B-Squad (inte pro) i 184. 25 radie 100mm underfoten och ett rätt lagomt flex för din tyngd såg ett par senast igår till salu för 2000nok på www.friflyt.no

Men om du skulle få ett BRA tips av mig så skulle jag säga Line Prophete 115 som är en twinnad friåkningsskida med en lagom radie, metallkonstruktion och lite earlyrise (mesigare variant av rocker) för att skidan ska flyta bättre och att den ska bli lättare att hantera. Det är väl kanske inte alls vad du har tänkt dig men det är iaf en skida som jag tror hårt på och en det vore en skida som du antagligen skulle tycka väldigt mkt om (när du har lärt dig att feta skidor är naaaajs :) ).
Jag slarvade med terminologin och menar såklart rocker, sen att det grammatiskt är fatalt efterblivet att skriva "skida MED rocker" får ni leva med :p

Fråga kvarstår till stor del om bindingar och pjäxor ändock, jag har fått en tråd med guide för DIN-inställning av KaptenL som jag ska läsa igenom, men sen då...? :O
Jag ska läsa på om Rossignol B-Squad så fort jag skrivit klart detta oerhört avancerade inlägg med så många quotations att jag själv blir snurrig! Min gode vapendragare KaptenL velar mellan SFB och Prophete 115 i en tvillingtråd i samma forumdel, och jag har tittat en del på bägge modellerna och är onekligen intresserad!

PNyberg sa:
Exakt. Varfør man vill ha feta skidor?
Jo før att du flyter på snøn men du kan få de (med lite træning) att bete sig precis som du vill. Med korta smalare skidor ær då låst till ett sætt att åka på (om du inte heter Doug Coombs...) och blir av alla dessa 10000000 kortsvængar rætt trøtt och orkar inte med en hel puderdag utan att vila en hel del (mer æn det man gør i liften dvs).
Så feta skidor ær iaf ngt du bør testa...så varfør inte testa det hela næsta vinter? Ær det før lætt så ær det bara att gå tillbaka till dina monster.....
Jag köper ditt resonemang om valmöjligheterna mellan en smal och en tjock skida och lyder era kloka ord och skall spana på en längre skida (ca 190cm) med en midja på 105mm+. Det som avskräckte mig från långa puderlagg var när jag i vintras fick prova en polares Katanas i rejält puder.. i kontrast till mina HEAD Monster som jag åkt på under hela vistelsen var det både stort och klumpigt samtidigt som det gick alldeles för fort att åka PÅ pudret :o (tyckte jag då, alltså!)

Jarle sa:
Nojlas sa:
.
120 är väl det nya 110? ;)
Prophet 115 som kompromiss, månne?

Nojlas sa:
Kinkan sa:

Ang skidstorlek:

I surrender, igen! Längd >190, midja >105 med en radie på 20-25 (ger inte detta väldigt mycket storslalomkänsla i pisten?)

Senast ändrad:
Om du inte vill ha rejäl uppsving och surfa tokfett tror jag det är p115 som gäller det har en liten(?) rocker, en tredjedel utav SFB tex... så där får du nog jobba..

Jag tror att det du menar med att det går för snabbt är att det går lika snabbt som i pisten och eftersom du som jag inte har alltför stor erfarenhet utav puder så upplever vi det otäckt?

Senast ändrad:
Vi kanske ska ta och lugna oss lite med hyllningarna till Propheten... Det börjar likna Nordkorea!

Andra skidor att spana in är Nordica Girish och k2 ObSethed. Katanan tyckte du ju var för klumpig(?!?!), så jag antar att du drar svängradiegränsen där någonstans. Troligtvis är du bara ovan vid stora skidor, och skulle vänja dig efter någon dag... Katanan är ett sjukt bra val, men kvalitén har ju varit ett frågetecken länge för Völkl.

linsu sa:
I surrender, igen! Längd >190, midja >105 med en radie på 20-25 (ger inte detta väldigt mycket storslalomkänsla i pisten?)
Ptjaa, är inte en storslalomskida rätt trevlig i de flesta backar?
Tycker det är rätt jobbigt att åka lagg av SL-karaktär med 10-15m radie om man åker några större åk, dessutom gillar jag stabiliteten i en större radie, det ger en trygg och lättkontrollerad skida.
I puder gör radien ingen nytta, men än att en tight radie gör laggen mer instabila.

Pjäxor ska du inte diskutera på ett internettforum. Gå till en butik och prova. Köp i en bra butik som bara jobbar med skidor, och snåla för guds skull inte på pjäxorna. Formgjuten sula är ett måste det med. Skit i färg, märke och tekniskt lullull. Passformen är ALLT. typ. (fast tredelsskal är najs)

Bindningar: Ett par Salomon STH16 eller marker Jester finns i varje välsorterad skidbutik och räcker gott och väl till dig. Bra grejjer och lätt att få tag på. När det kommer till DIN-inställning så låt skidverkstan göra det om du inte har benkoll på hur DIN-inställning och förspänning fungerar i kombination med din sullängd och kroppsvikt. (Det finns muppar som tror att man siffrorna motsvarar ens vikt, och att det bara är att skruva upp rätt vikt och sen är det klart...)

Behöver du hjälp med att välja ut en lämplig gura som gör dig framgångsrik på kvinnofronten är det bara att PM:a mig... :lol:

Carled sa:
Vi kanske ska ta och lugna oss lite med hyllningarna till Propheten... Det börjar likna Nordkorea!

Andra skidor att spana in är Nordica Girish och k2 ObSethed. Katanan tyckte du ju var för klumpig(?!?!), så jag antar att du drar svängradiegränsen där någonstans. Troligtvis är du bara ovan vid stora skidor, och skulle vänja dig efter någon dag... Katanan är ett sjukt bra val, men kvalitén har ju varit ett frågetecken länge för Völkl.
Vældigt sant. Vad man har fått veta so far om P115 ær att den, nu enligt deras åkare samt vissa testare (freeskier), ær en sjukt allround skida som ska vænda upp och ner på vad en onequiveski egentligen innebær (skeptisk).
Line har alltid haft skidor som kan svænga i pisten och P115 ær inget undantag. Dock har de slitit lite med vikt kontra flex på deras skidor samt lite på konstruktionsdelen, då de anvænder en slags cap konstruktion på många av deras friåkningslagg.

Att den har lite early rise ær ngt som man kommer att kænna vældigt stor skillnad av och då på ett positivt sætt. Men att den før den delen skulle bli lekfull, som vissa testare påstår, återstår att se.
I mina øgon så ær det en av de skidor næsta år som kommer nå en otroligt bred pubilk, som jag tror att det var det som var tanken med Mothershipen...så... P115=Mothership 2.0?

KaptenL sa:
Om du inte vill ha rejäl uppsving och surfa tokfett tror jag det är p115 som gäller det har en liten(?) rocker, en tredjedel utav SFB tex... så där får du nog jobba..

Jag tror att det du menar med att det går för snabbt är att det går lika snabbt som i pisten och eftersom du som jag inte har alltför stor erfarenhet utav puder så upplever vi det otäckt?
Jag menar som du säger - att när jag på berge hoppade från mina Monster 78 till ett par Katana så gick det för fort - men jag körde endast ett åk och det ger inte direkt någon rättvis bild av hur puderlagg "ska kännas", if you know what I mean?

Carled sa:

Jag ska kika på nämnda skidor. Katana:n är jäkligt fint estetiskt sett, mer kött än så har jag inte på benen i skrivande stund. Som jag skrev ovan beror klumpighetskänslan av Katana på ren ovana och kontrast - jag tog ett åk i dom nothing more så det är inget att haka upp sig på

Vad menar du med att "kvalitén har ju varit ett frågetecken länge för Völkl."?

Jag fick reda på att två av våra importörer på jobbet tar in Atomic- och Black Diamondskidor vilket gör att jag kan köpa dessa märken för netto+moms = NICE!
Förslag av dessa två tillverkare är därför varmt välkommet :)

Nojlas sa:
Ptjaa, är inte en storslalomskida rätt trevlig i de flesta backar?
Tycker det är rätt jobbigt att åka lagg av SL-karaktär med 10-15m radie om man åker några större åk, dessutom gillar jag stabiliteten i en större radie, det ger en trygg och lättkontrollerad skida.
I puder gör radien ingen nytta, men än att en tight radie gör laggen mer instabila.

Pjäxor ska du inte diskutera på ett internettforum. Gå till en butik och prova. Köp i en bra butik som bara jobbar med skidor, och snåla för guds skull inte på pjäxorna. Formgjuten sula är ett måste det med. Skit i färg, märke och tekniskt lullull. Passformen är ALLT. typ. (fast tredelsskal är najs)

Bindningar: Ett par Salomon STH16 eller marker Jester finns i varje välsorterad skidbutik och räcker gott och väl till dig. Bra grejjer och lätt att få tag på. När det kommer till DIN-inställning så låt skidverkstan göra det om du inte har benkoll på hur DIN-inställning och förspänning fungerar i kombination med din sullängd och kroppsvikt. (Det finns muppar som tror att man siffrorna motsvarar ens vikt, och att det bara är att skruva upp rätt vikt och sen är det klart...)

Behöver du hjälp med att välja ut en lämplig gura som gör dig framgångsrik på kvinnofronten är det bara att PM:a mig... :lol:
Jag menade inte att det är dåligt med storslalomkänsla, det var mer en allmän fråga, och svar fick jag :)

Pjäxor i butik köper jag för formgjutning, känsla osv... Jag läste lite snabbt om bindningarna du nämnde tidigare idag på jobbet och jag ser inga problem med dem.

Gura är redan covered, har en svartglansig Washburn bakom mig som får Pride-deltagarna på fall när jag skrålar When you say nothing at all från balkongen ;)

linsu sa:
Han menar att Katana är ett Kinatillverkat jävla skitbygge med delaminerarade sidewalls, samt att belaget är gjort av margarin :)

har du lust på sånna skidor så köp nått liknande från annan tillverkare, ex Nordica Girish

Senast ändrad:
koppen89 sa:
linsu sa:
Han menar att Katana är ett Kinatillverkat jävla skitbygge med delaminerarade sidewalls, samt att belaget är gjort av margarin :)

har du lust på sånna skidor så köp nått liknande från annan tillverkare, ex Nordica Girish
Haha okej, jag hade för mig att Völkl var ett kvalitetsmärke... :o

Jadu, det brukade vara det, ingen tvekan om den saken.
Bara dom senaste åren har det vart skräp. helt okej om några skidor går sönder och så, men deras reklamerings policy är helt förjävlig, det är ingen som får nya skidor i princip.

Känner två pers med Katana och en med Kuro och alla har haft problem med dom, utan stöd från återförsäljaren.

Justice verkar sweet, borde vara hyffsat förlåtande. Undrar om inte en Verdict i längsta längden hade passat bättre sett från ett skandinaviskt perspektiv? Tror den pallar din vikt lite bättre också...

Däremot, som jag tror är mycket bättre och roligare, Atomic Blog!!! Spana in! Skull ev. vara för liten, men verkar schysst. Coax är mer freeride och borde teoretisk passa dig bättre...

Både Blog och Coax ser riktigt schysta ut! Blog i 185cm max, Coax i 192cm max

Ska precis iväg på finmiddag, suck.... varför kan man inte bara få sitta hemma och dregla över puderlagg på helgerna?!

Jag tror också ganska mycket på ett par BD Verdict i 190cm, var mäkta förvånad när jag prövade dom.
Förväntade mig två stela plankor, men tyckte det var skidor med mycket potential!

Pröva först om du kan dock, dom är nog inte för alla!

Jag hade rekommenderat blog, om det inte hade vart för din storlek. Blogen är väldigt mjuk och det är tveksamt om de håller upp för 90 kg, såvida du inte gillar mjuka och jibbiga skidor (tailen är f.ö. sjukt mjuk).

Coaxen vet jag inte mycket om

Har själv inte provat just Justice, men tydligen ska den vara aningens klen i uppbyggnaden för en fullvuxen karl som dig. Har själv gjort en hel del dagar på Verdict, Megawatt och Zealot. Alla tre är underbara skidor men väldigt olika i form och fason. Verdicten är som en roligare Pro Rider, dvs perfekt för det mesta du stöter på i de svenska fjällen. Zealot är (om vi fortsätter Dynastar-liknelserna) en mycket roligare XXL. Lättare, lite mer sväng, tiprocker och stenhårda (hårdare än XXL). Megawatt däremot kan vara det roligaste jag har haft under mina fötter. Trots sin massiva rocker och midja på 125mm så går den alldeles utmärkt i svenska förhållanden med allt från försäsongsis till aprilslush. Tack vare sin massiva rocker och mjuka flex så är den otroligt lätthanterlig utan att för den delen bli en mjuk nudel så fladdrar iväg vid första killercookie.

Är själv 85kg förpackade på 180cm och har alltid haft en förkärlek för långa och hårda skidor pga av stabiliteten vid hård körning och högre dropp.

koppen89 sa:
Jag tror också ganska mycket på ett par BD Verdict i 190cm, var mäkta förvånad när jag prövade dom.
Förväntade mig två stela plankor, men tyckte det var skidor med mycket potential!

Pröva först om du kan dock, dom är nog inte för alla!
Jag hittade väldigt lite recensioner och text om Verdict mer än BD's produkttext. Summa summarum verkar det vara en tajt allroundskida med en midja på 102mm, maxlängd på 190cm... Klarar sig lika fint i deepow som den gör i långa pistsvängar, klart intressant! Prisbilden ser hygglig ut också, listad för 599 euro hos BD själva :) Någon provåkning kommer det inte bli av tyvärr :( enda chansen är om jag väntar tills jag är i någon skidby, men jag vill kunna sova med laggen ett par nätter innan jag ska åka på dom - smeka in dom så att säga...

Verdict: Approved

Jarle sa:
Jag hade rekommenderat blog, om det inte hade vart för din storlek. Blogen är väldigt mjuk och det är tveksamt om de håller upp för 90 kg, såvida du inte gillar mjuka och jibbiga skidor (tailen är f.ö. sjukt mjuk).

Coaxen vet jag inte mycket om
Jag har sorterat bort Coax pga dess påstådda oförmåga i pist, däremot är Blog fortf jäkligt intressant iom att den ger sken av att vara en offpistnischad allroundskida, vilket jag gillar!

KaptenL sa:
Man ska inte skriva forumposts såhär dags.. godnatt!
...sen ska man inte äta nuggets från parkbänkar heller :|

Utter sa:
Har själv inte provat just Justice, men tydligen ska den vara aningens klen i uppbyggnaden för en fullvuxen karl som dig. Har själv gjort en hel del dagar på Verdict, Megawatt och Zealot. Alla tre är underbara skidor men väldigt olika i form och fason. Verdicten är som en roligare Pro Rider, dvs perfekt för det mesta du stöter på i de svenska fjällen. Zealot är (om vi fortsätter Dynastar-liknelserna) en mycket roligare XXL. Lättare, lite mer sväng, tiprocker och stenhårda (hårdare än XXL). Megawatt däremot kan vara det roligaste jag har haft under mina fötter. Trots sin massiva rocker och midja på 125mm så går den alldeles utmärkt i svenska förhållanden med allt från försäsongsis till aprilslush. Tack vare sin massiva rocker och mjuka flex så är den otroligt lätthanterlig utan att för den delen bli en mjuk nudel så fladdrar iväg vid första killercookie.

Är själv 85kg förpackade på 180cm och har alltid haft en förkärlek för långa och hårda skidor pga av stabiliteten vid hård körning och högre dropp.
Jag har läst att Megawatt:en är svårhanterad på hårdare underlag och på pucklar iom att den är så hård, men kan det vara så att hårdheten kompenseras av min vikt?
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/black-diamond/megawatt.html

linsu sa:
Jag har läst att Megawatt:en är svårhanterad på hårdare underlag och på pucklar iom att den är så hård, men kan det vara så att hårdheten kompenseras av min vikt?
Den är absolut inte hård, bakändan är dock mycket hårdare än framändan. Det kan tilläggas att jag har en bakgrund som alpin tävlingsåkare på hyffsat hög nivå så jag har sällan problem att hantera en skida i pist, oavsett hur uppkört/puckligt det är. Så just de delarna kanske någon annan kan slänga in några insikter om?

Det jag kan säga är att så länge du håller kanterna fina och vassa så går dom utmärkt i pist. Ren is kommer du givetvis inte kunna sätta fast dom på men det krävs nästan racelagg för det.

Utter sa:
linsu sa:
Den är absolut inte hård, bakändan är dock mycket hårdare än framändan. Det kan tilläggas att jag har en bakgrund som alpin tävlingsåkare på hyffsat hög nivå så jag har sällan problem att hantera en skida i pist, oavsett hur uppkört/puckligt det är. Så just de delarna kanske någon annan kan slänga in några insikter om?

Det jag kan säga är att så länge du håller kanterna fina och vassa så går dom utmärkt i pist. Ren is kommer du givetvis inte kunna sätta fast dom på men det krävs nästan racelagg för det.
Ah, jag kan tänka mig att din tävlingserfarenhet spelar rätt så stor roll för hur skidorna styrs i diverse terräng. Jag baserade mitt uttalande på recensionerna gedda här på Freeride där åkare säger att de är svårhanterliga i ojämnt underlag och på is iom hårdheten. Om du ser det med mina ögon (starka ben, svag teknik), hur tror du de betér sig under mina fotsulor?

Min känsla är att andra lagg passar min åkerfarenhet bättre än just MegaWatt:en iom att "de andra" laggen jag spanat in är lite mer allround (läs Atomic Blog/BD Verdict/Line P115)

Jo, jag skulle nog gissa att MW snarare är en skida för en tekniker än en styrkekarl. Verdicten är som sagt var väldigt fin, dock inget jättekul val i parken och så. Det är snarare en åkskida än en lekskida (MW är mer lekskida). Har tyvärr inte åkt på några Atomic på många år nu och inte heller provat P115.

En annan skida som blivit rosade av en hel del åkare nu är nya Gotama, med rockern så har dom tydligen blivit ett fint allroundval. Andra omtyckta är Rossignol S7, Armada JJ, Bent Chetler etc. Alla med tip-/tailrocker och vanligt spann under foten. Dessa har dock rätt kort svängradie så dom kan vara aningens oroliga.

Fler alternativ är 4frnt CRJ och VCT Turbo där CRJ är mer extrem i rocker och bredd.

Det som diskuteras nu är faktiskt ganska intressant och kanske speciellt för Freeride. Många av laggen som rekommenderas skriftligen i trådar osv. är oftast ganska breda, och troligtvis ganska opassande för gemene man, men de som rekommenderar är allt som oftast folk som åkt mycket och som åker med kraft och bra teknik. Kort sagt rekommenderas för avancerade skidor, men vill man ha bra och snabb hjälp är det av alla freaks som man får svaren...

En anledning till att många av oss ofta rekommenderar riktigt breda skidor, är att vi kör på >115mm väldigt (läs opassande) många av säsongens dagar, och är med andra ord ganska väl inkörda när det gäller känsla, teknik etc. Man tycker inte det är svårt att driva en så stor skida helt enkelt. Nu är kanske jag lite bortskämd med bara 1,8kg kolfiberskida under pjäxan, men men...

Bland recensionerna däremot är det mer varierande kvalité, både bland testare och rent recensionsmässigt. Många som recenserar skidor verkar inte kunna åka skidor, även om nivån börjar bli ganska bra... Om ngn upplever en skida som klumpig/svårstyrd beror det säkert på risig position eller ren ovana.

Utter sa:
Jo, jag skulle nog gissa att MW snarare är en skida för en tekniker än en styrkekarl. Verdicten är som sagt var väldigt fin, dock inget jättekul val i parken och så. Det är snarare en åkskida än en lekskida (MW är mer lekskida). Har tyvärr inte åkt på några Atomic på många år nu och inte heller provat P115.

En annan skida som blivit rosade av en hel del åkare nu är nya Gotama, med rockern så har dom tydligen blivit ett fint allroundval. Andra omtyckta är Rossignol S7, Armada JJ, Bent Chetler etc. Alla med tip-/tailrocker och vanligt spann under foten. Dessa har dock rätt kort svängradie så dom kan vara aningens oroliga.

Fler alternativ är 4frnt CRJ och VCT Turbo där CRJ är mer extrem i rocker och bredd.
Det du skriver om att Verdicten inte är så rolig i parken är ingenting som påverkar mig (än), då jag är en flygfegis :) om jag inte kommer in i Lund till hösten i andra intagningen nu i veckan så kommer planeringen hårdstarta för säsongande i Österrike istället och förhoppningsvis utökas våghalsandet där till att jag vågar flyga.. iallafall lite grann! I offpisten!

En av de starkaste anledningarna att jag kollar på Atomic och BD är att jag får köpa dem till inköpspris via jobbet, men jag ska surfa Gotaman och de andra du nämner för att se om det kan vara något för mig "trots" att de inte är atomic/BD (snowfit verkar ha överkomliga priser på 10/11-modeller)

Carled sa:
Det som diskuteras nu är faktiskt ganska intressant och kanske speciellt för Freeride. Många av laggen som rekommenderas skriftligen i trådar osv. är oftast ganska breda, och troligtvis ganska opassande för gemene man, men de som rekommenderar är allt som oftast folk som åkt mycket och som åker med kraft och bra teknik. Kort sagt rekommenderas för avancerade skidor, men vill man ha bra och snabb hjälp är det av alla freaks som man får svaren...

En anledning till att många av oss ofta rekommenderar riktigt breda skidor, är att vi kör på >115mm väldigt (läs opassande) många av säsongens dagar, och är med andra ord ganska väl inkörda när det gäller känsla, teknik etc. Man tycker inte det är svårt att driva en så stor skida helt enkelt. Nu är kanske jag lite bortskämd med bara 1,8kg kolfiberskida under pjäxan, men men...

Bland recensionerna däremot är det mer varierande kvalité, både bland testare och rent recensionsmässigt. Många som recenserar skidor verkar inte kunna åka skidor, även om nivån börjar bli ganska bra... Om ngn upplever en skida som klumpig/svårstyrd beror det säkert på risig position eller ren ovana.
Tips och råd är, och kommer alltid vara subjektivt vilket är något man får leva med - samtidigt som det är halva charmen. Givetvis är det optimalt om någon med samma fysiska kapacitet, kroppsstorlek och åkförmåga tipsar om skidor som han/hon testat, men även ni "freaks" som du uttrycker det (:P) har antagligen otroligt mycket mer kunskap än en lekman vilket gör att era tips är minst lika konstruktiva och värdefulla i jakten på de perfekta laggen då ni gått igenom de olika stegen, om du förstår vad jag menar :)

Jag åkte som sagt på 78mm förra året, och tyckte det var kul att få jobba rätt hårt i pudret (jag har varit hockeymålvakt i en sjutton år eller så, och har antagligen mer uthållighetsstyrka i låren än de flesta :p) men jag vill steppa upp i midja. Kanske inte så extremt som ett par 120/130-lagg men någonstans i regionen 100-115. Om man sätter ett par feta puderlagg i kontrast till mina 78:or från förra året är risken att jag känner "SHIT! I be floatin on two tables" och blir mer obekväm än... Ja, bekväm. Typ.

Fett svenkt resonemang :D LAGOM ÄR BÄST!

Carled sa:

det där håller jag med till 110%!

Likaså all diskussion om bindningar, alla här på forumet tror att dom är McConkey och måste ha dom värsta bindningarna för dom är så sjukt avancerde åkare!
senast jag kollade så var det en liten p14 på 60kg i Jibb sektionen som frågade efter vilka bindningar han skulle köpa och alla svarade STH16..

Sen också så fort någon säger att dom funderar på ett par 100mm skidor så skriker alla att dom måste gå upp minst 1-2cm i bredd, varför?
Sen när är inte en 100mm skida en puderskida liksom?
självklart finns det bättre skidor för puder än 100mm men man måste ju komma ihåg att vi bor i Sverige och 90% av alla här på freeride åker bara skidor i vårt eget land..

Folk idag verkar vara mer besatta av vad dom har på fötterna än själva åkningen..

koppen89 sa:
Carled sa:

det där håller jag med till 110%!

Likaså all diskussion om bindningar, alla här på forumet tror att dom är McConkey och måste ha dom värsta bindningarna för dom är så sjukt avancerde åkare!
senast jag kollade så var det en liten p14 på 60kg i Jibb sektionen som frågade efter vilka bindningar han skulle köpa och alla svarade STH16..

Sen också så fort någon säger att dom funderar på ett par 100mm skidor så skriker alla att dom måste gå upp minst 1-2cm i bredd, varför?
Sen när är inte en 100mm skida en puderskida liksom?
självklart finns det bättre skidor för puder än 100mm men man måste ju komma ihåg att vi bor i Sverige och 90% av alla här på freeride åker bara skidor i vårt eget land..

Folk idag verkar vara mer besatta av vad dom har på fötterna än själva åkningen..
Prylfascism förekommer i alla genrer :) de som ligger mig närmast om hjärtat är fotografering och hockeyprylar. Jag ska inte skriva så mycket om det mer än att länka den här rent UNDERBARA videon.

Kort beskrivning: Killen driver en fotoblogg och många läsare gnäller om att de har för dåliga kameror varpå han kontrar med att göra en modeshoot med en kamera så långt från proffsiga systemkameror man kan komma, se och njut :)

Lite mer on topic så prioriterar jag att mina knän/fötter/ben håller över att skidorna kanske lossnar för att man har för svaga bindningar - framförallt om jag ska säsonga då ett trasigt korsband förstör hela grejen

Det sitter inte i kameran ja, men han skickar ju bilderna till en "Elit-redigerare" så ;>

Tillbaka
Topp