ny turbindning

ny turbindning
Tungt och lite lustig rotation i tån vid turande?
Men kul grej, kanske inget jag själv skulle testa då mina Dukes funkar fint och inte har gått sönder...
Undrar vad den kommer kosta.

ny turbindning
En bättre bild på bindningen. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=174726759220596&set=a.174338345926104.44961.173715109321761

Inga smala pinnar i botten som på Diamir och Naxo. Är säkert stabilare än dessa eftersom designen utgår från en rejält bred profil som bindningen får plats inuti. Bara för breda skidor alltså. Möjligen kan den konkurrera med Duke antingen prismässigt eller kanske prestandamässigt för den som tycker Duke är för klen. Än går den väl inte att köpa så priset återstår att se. http://www.runmfd.com/

Inget alternativ för lättviktare i Dynafitsegmentet i allafall.

Senast ändrad:
ny turbindning
Har för mig att priset på den är 299$, testa lägg en i "varukorgen".
299$ betyder att det inte kommer gå att sälja dem dock.
Nyfiken på vikten, är det mer än 500gr/par så är det nästan ointressant.

ny turbindning
Hittade ingen varukorg men stämmer det med 299$ så blir ju marknaden onekligen smal. Den borde ju inte vara så enormt dyr i volymtillverkning, produkten är ju genialiskt enkel. Aluminiumprofil kostar omkring 60 kr/kg. Utvecklingskostnad och marknadsföring är väl de stora bitarna. Volym kommer dom dock aldrig att nå med det priset, Duke/Baron ligger för nära. 99$ hade känts mer rätt.

ny turbindning
De verkar tagit bort den funktionen, förhoppningsvis för att reaktionen på priset var väldigt negativ. Det var någon som postade ett screenshot på tgr med priset också men kan inte hitta tråden.

ny turbindning
ser ut som om rotationspunkten är länger fram än på Duke.. blir inte direkt skön att gå med.. kolla Sage gå vid 1:20 i filmen.. naturlig gång? i think not...

Blir dock kul att se produkten i verkligheten.. ser ut som om bytet mellan gå mode och ski mode är sjukt mycket bättre än på Duke/Baron

ny turbindning
Om man skall tillåta bindningar som sticker ut långt fram så måste man ha en rotationspunkt långt fram. Naxo har löst det med dubbla rotationspunkter vilket ger en mycket bra gångfunktion eftersom man då även kan lyfta foten en bit utan att skidan lyfter. Stabiliteten i åkläge blir naturligtvis lidande med en sådan lösning.

ny turbindning
För vem? Är det för dem som behöver en hårigare bindning än Duke?

En liten fundering är hur bindningen klarar sig i lössnö ... tycks som plattan ligger tajt (eller mycket nära skidan), tycks som is kan ställa till det rejält!

/MM

ny turbindning
Well, har inte provat dynafit. Men på mina "köttarlagg" kommer jag aldrig montera något annat än en solid metallklump á la P18 eller S916.
För mina allround/frirajdlaggen duger ett par duke där jag geggat "tåplattan" full med epoxy.

Skulle jag gått flerdagarsturer eller åkt på resor där turandet är ändamålet hade jag definitivt haft en dynafitsetup på ett par separata lagg. Men P18 sitter kvar på köttarlaggen för mig. Amen.

Jag tycker MFD:n ser ut som en ganska tung konstruktion. Om en bindning ska monteras på en ytterligare anordning känns det som att det snabbt blir mycket vikt. Det känns som en konkurrent till alpine trekkers och eventuellt dukes, något för den som bara hajkar korta sträckor och gillar att åka på en traditionell alpinbindning.
Som MM skriver så undrar man ju hur/om de löst nedisningsproblemet. $299 låter ju lite i svettigaste laget, men det kanske ändras snabbt. Skulle vara intressant att se mer av denna anordning.

ny turbindning
Någon som var på SIA i Denver eller ska på ISPO som kan ta reda på mer om denna produkt?
Vikt, priser osv.

Senast ändrad:
ny turbindning
Spännande produkt, dock lite förvånande att ingen försökt med detta tidigare... Känns som ett självklart utvecklingssteg i min värld, men men...

Något nytt om detta eller är det bara att ge sig till tåls och vänta tills gemene man kan klämma på den?

ny turbindning
Claar sa:
någon som vet vart man kan köpa denna pryl?
Vet att VPG.no har agentur på det i Norge, kanske att de är för hela Skandinavien..?
Sen vet jag att de INTE har fått sina plattor än. Men det är ju en stund kvar till flingorna är på väg ner och jag är säker på att de har fått sin leverans tills dess :)

ny turbindning
PNyberg sa:
Claar sa:
Vet att VPG.no har agentur på det i Norge, kanske att de är för hela Skandinavien..?
Sen vet jag att de INTE har fått sina plattor än. Men det är ju en stund kvar till flingorna är på väg ner och jag är säker på att de har fått sin leverans tills dess :)
For å være pirkete er det vel 7 blåner som er agentur/importør delen av vpg ;)

ny turbindning
MrLarsen sa:
PNyberg sa:
Claar sa:
For å være pirkete er det vel 7 blåner som er agentur/importør delen av vpg ;)
Rätt ska va rätt :)

Tillbaka
Topp