Val av nya skidor för 70% pist 30% offpist

Euroforian

Ny medlem
Behöver hjälp med val av nya skidor har åkt skidor sen jag lärde mig gå men har hyrt skidor och kunnat berätta vad jag vill ha för skidor för dagen beroende på underlag.
Kommer nu att börja åka mer och tänkte köpa ett par schyssta skidor.
Har läst på forum och inte kommit fram till det rätta valet än och vänder mig därför till experterna på freeride för hjälp.

Min åkprofil är
- 70% pist
- 30% offpist
- 0% park.

Får väl se mig som en ganska avancerad åkare efter att i alla år ha åkt flera veckor om året i alperma plus ett par veckoturer på Randone skidor i bland annat Marocko.

Har kikat en hel del på sport conrad men inte kommit fram till det rätta valet än.

Tacksam för alla tips ni har på en skida som kombinerar piståkning och offpist på ett bra sätt

Tack på förhand

1par pistlagg och ett par friåk. Det finns inga mellanvägar. i någon sport. Däremot kan du köpa allround pist o allround offpist som funkar till det mesta, men ett par till båda blir lite som att ha simfötter och klätterskor i samma sko

k2 hardside tycker jag är ett mycket rimligare val om du åker 70% pist och 30 offpist. Jag tror att de blir roligare. De är lätta, fartstabila och inte alltför breda. Carvar mycket bra och du slipper twintip som bara är i vägen och stoppar fart om du inte åker baklänges. Den längsta borde du välja.

Här låter det som att du hade nog tyckt om ett par Hendryx Purple Haze. Sitter som limmat i pisten och breda nog för att flyta i pudret. Det enda jag tänker med dem är att det inte är en skida man kan slöåka med. Dem kräver insats både i och av pisten.
Line Influence 105 kan även va bra. Line är lite av en fattig mans Hendryx.

erik_lagg sa:
k2 hardside tycker jag är ett mycket rimligare val om du åker 70% pist och 30 offpist. Jag tror att de blir roligare. De är lätta, fartstabila och inte alltför breda. Carvar mycket bra och du slipper twintip som bara är i vägen och stoppar fart om du inte åker baklänges. Den längsta borde du välja.
Håller med dig ända tills "och stoppar fart"...hur menar du nu?

Lee-nus sa:
har polare som kört hellbent och den funka i pisten tyckte dom men de kanske inte är det ultimala pist skidan

http://k2skis.com/skis/all-mountain/impact
K2 A.M.P Impact kan jag tänka mig, k2 säger 60% - 40 % på den dock - gjord med all terrain rocker. den har alltså spann baktill och rocker framtill !
Völkl RTM 77 full rocker skida som går otroligt bra i pisten
eller
Head Peak 84 - med flowridetekniken som gör den mjukare i toppen av skidan. kommer lättare in i svängen
De 3 skidorna ger dig fortfarande en rolig pistupplevelse, jag känner att hardside jj och hellbent skulle bli rätt tunga från kant till kant - kanske oseriöst svar ?

PNyberg sa:
erik_lagg sa:
Håller med dig ända tills "och stoppar fart"...hur menar du nu?
Snösprutet bak på twintips borde stjäla en del fart (dvs det som åstadkommer snösprutet), men det kanske är ett mindre problem på nya skidor med rockerprofil.

HampZz0n sa:
Lee-nus sa:
har polare som kört hellbent och den funka i pisten tyckte dom men de kanske inte är det ultimala pist skidan
Fast det mesta funkar i pisten. Völkl Sumo funkade i pisten, men knappast en skida jag skulle köpt om jag skulle tillbringa 70% av min tid i pisten. Är väl mer ett han söker något som är kul i pisten och faktiskt kan svänga även om det är bra hårt i backen.

PNyberg sa:
HampZz0n sa:
Lee-nus sa:
men skämtar du eller? 70% pist och du rekommenderar hellbent??!
Fast det mesta funkar i pisten. Völkl Sumo funkade i pisten, men knappast en skida jag skulle köpt om jag skulle tillbringa 70% av min tid i pisten. Är väl mer ett han söker något som är kul i pisten och faktiskt kan svänga även om det är bra hårt i backen.
Allt över 110 är ganska orimliga förslag, speciellt så pass jibbiga skidor som Hellbent och JJ. Salomon 2012 som Hampzzon har köpt är ju ett mycket bättre val då!

Jag hade nog valt en ganska så pistorienterat skida runt 100mm, typ DPS Wailer 99, ngn smal Hendryx, eller annan 100mm'are med radie under 18m.

Ang. twintip är resonemangen mycket lustigt, tävlar du i speedski eller erik_lagg?

70-80mm i midjan är ju bara att glömma och att snösprutet från en twintip skulle bromsa farten märkbart är ju bara efterblivet att tro.

somebody sa:
70-80mm i midjan är ju bara att glömma och att snösprutet från en twintip skulle bromsa farten märkbart är ju bara efterblivet att tro.
trevligt svar... nej inte så värst. välargumenterat... nej inte alls.
Min gissning är att det bromsar mer än vad eftersatt/fel vallning ofta gör, men jag har inga bevis.

Kanon med så många bra åsikter läser era tips surfar på tester på de skidor ni ger förslag.

För att vara lite tydligare så är min främsta oro att skidorna ska vara "fladdriga" när man ligger på ordentligt i pist på carv. och att de ska ha alltför taskigt grepp på isigt underlag samt att de ska sjunka ner för mycket när man åker puder.

Åkte för några år sedan på ett par K2 skidor som fladdrade riktigt ordentligt när man låg på ingen trevlig känsla.

Känns som att bredd 85 -100 verkar vara rätt område för mig

Hittade ett schysst paket med

K2 HardSide 10/11 188 cm eller är 181 cm mer lämpligt för mig?
+
Salomon STH 12 Oversized alternativt med Marker Squire 11.0 white-black 10/11.
Vilken bindning tror ni på i den prisklassen

För 4000:-

Euroforian sa:
Kanon med så många bra åsikter läser era tips surfar på tester på de skidor ni ger förslag.

För att vara lite tydligare så är min främsta oro att skidorna ska vara "fladdriga" när man ligger på ordentligt i pist på carv. och att de ska ha alltför taskigt grepp på isigt underlag samt att de ska sjunka ner för mycket när man åker puder.

Åkte för några år sedan på ett par K2 skidor som fladdrade riktigt ordentligt när man låg på ingen trevlig känsla.

Känns som att bredd 85 -100 verkar vara rätt område för mig
Som den speedskiåkare ;-) (se ovan) som jag är uppfattar jag ändå inte hardsiden som fladdrig utan väldigt fartstabil. Men jag är säker på att det finns flera utmärkta skidor att välja på i denna bredd.

Euroforian sa:
Hittade ett schysst paket med

K2 HardSide 10/11 188 cm eller är 181 cm mer lämpligt för mig?
+
Salomon STH 12 Oversized alternativt med Marker Squire 11.0 white-black 10/11.
Vilken bindning tror ni på i den prisklassen

För 4000:-
Jag väger 70 och är 175 och åker på 181. Den tycker jag inte alls är för lång så jag hade nog valt längre om jag var som du.

erik_lagg sa:
somebody sa:
Min gissning är att det bromsar mer än vad eftersatt/fel vallning ofta gör, men jag har inga bevis.
Håller nog inte med där. Vallning är något som du verkligen märker om du har rätt eller inte. Det betyder ju att hela skidans kontaktyta har mer friktion mot underlaget. När en twintip sprutar upp snö så är det ju lösa partiklar som skjuts upp med väldigt lite motstånd och bör därför vara helt försumbart.

Om tailen hade varit mer farttjuv än dålig vallning så hade nog twintips sett annorlunda ut? Klart att dem fortfarande hade haft lyft i bak, men det hade nog inte varit så brant.

Många har nog tänkt på detta innan, och kommit fram till att det inte spelar någon större roll...

En viktig aspekt är väl hur mycket sväng du vill ha i skidan. Här skiljer sig de olika skidorna rätt mycket åt. Rent spontant verkar Hendryx väldigt passande för det du söker - men de är ju rätt dyra. En annan aspekt är ju om du har för avsikt att använda de som randonelagg också.

Kommer inte att använda dem som randonelagg tycker nog som du säger att Hendryx skidorna är i dyraste laget för min del.

erik_lagg sa:
somebody sa:
Om nu twintipen skulle göra sån stor skillnad så att du på något sätt märker det bör det ju bara vara till fördel! Genom att tryck bildas på tailen och bromsar likt en vinge på en formel 1 bil så bör den alltså gräva ner sig i lösare snö och lyfta tipen! Antagligen får du även extremt bra grepp med tanke på den downforce som genereras! Nu är ju skidåkning en sport som utövas i långt lägre hastigeheter än formel 1 och även tailen på ett par skidor är oftast lite mindren än vinge på motsvarande bil.

Aerodynamiken har nog ingen större betydelse, tänkte mer på friktionen som är upphovet till snösprutet men jag är beredd att ändra mig - det kanske inte har någon (större) roll.

Hehe ... det är inte Twintipen som bromsar, det är seglet, ni vet det där i XXXXXXXL som kidsen trär över huvudet! ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
Hehe ... det är inte Twintipen som bromsar, det är seglet, ni vet det där i XXXXXXXL som kidsen trär över huvudet! ;-)

/MM
det var bättre förr ;)

41ecf13b_hotdog_l.jpeg

Scott Crusade som någon nämnde är ju fin, lite i smalaste laget för puder kanske och isgrepp inte i toppklass men trevlig skida. Ski Logik verkar annars vara ett ruggigt spännande märke, men har inte koll på vem som säljer dem eller vad de kostar. Hur som har de numera ett brett utbud av modeller, skulle kolla in deras Ullr's Chariot.

Många här som föreslår på tok för breda skidor. Här snackar vi 70% pist och då är absolut inte Hellbent, JJ eller Bibby Pro de mest lämpade.
Ovan nämnda Hendryx, men i modell 917 hade lämpat sig bra. Dock så ligger dom ju på en hög prisnivå vilket tar emot lite grann om jag förstått Euroforian rätt.
Andra lämpade modeller är Völkl RTM 84, Dynastar Legend 85, Extrem PT eller Stöckli Stormrider VXL.
Där jag personligen håller Dynastar Legend 85 och Stöckli VXL högst då det är skidor med väldigt god kvalite och som sitter extremt gott även på riktigt hårda och dåliga underlag.
K2 Hardside fungerar som allround skida men är snarare 40% backe och 60% offpist.
Ang. bindningar så glöm Marker Squire. Den är för vek för dig. Satsa på minst Marker Griffon eller Look PX12.
Länkar till ovanstående skidor:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/hendryx/917.html
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/dynastar/legend-85.html
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/stockli/stormrider-vxl.html
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/volkl/rtm-84.html
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/extrem/pt.html

Du ska ju ha ett par Hendryx med deras pistrocker. Ring och snacka med dom om åkstil och rubbet så kommer det att bli bra.

Jag håller med broddan att det rekommenderas en hel del märkligt i denna tråd. Extrem PT skulle jag också rekommendera, billiga utan att köpas från tyskland och stöd svensk skidproduktion! Dessutom är det en riktigt riktigt bra skida.

IngemarH79 sa:
Jag håller med broddan att det rekommenderas en hel del märkligt i denna tråd. Extrem PT skulle jag också rekommendera, billiga utan att köpas från tyskland och stöd svensk skidproduktion! Dessutom är det en riktigt riktigt bra skida.
Lågpris Hendryx ;)

Men sjukt bra skidor....

Jag har samma problem som TS. Funderar själv på fjolårets Dynastar 6th Sense Slicer eller Völkl Kendo. Hur skulle dessa kunna passa TS/mig?

Gå för hendryx, billigare skida får du inte. Köp svindyrt nu och sälj för nypris om två säsonger, inte en krona som gått förlorad

Många bra tips :)
Dock lite dyra skulle helst vilja hitta en skida kring 4000 inkl. binding
typ det paket med K2 HardSide 10/11 188 cm som inkl. bindning. låg under 4k vid beställning från tyskland.

Några bra tips för denna budget vore sjukt schysst.

Euroforian sa:
Många bra tips :)
Dock lite dyra skulle helst vilja hitta en skida kring 4000 inkl. binding
typ det paket med K2 HardSide 10/11 188 cm som inkl. bindning. låg under 4k vid beställning från tyskland.

Några bra tips för denna budget vore sjukt schysst.
Nya, bra och vettiga skidor för under 4000:- inkl. bindning är nog svårt att hitta t.o.m. ifrån SC. Då får du nog välja en riktigt billig och antagligen sämre bindning för att få ihop det.
Mitt råd är att inte snåla så mycket och satsa på något nytt för iaf 5-7000 kr åtminstone, alternativt leta på Köp & Sälj. Går att hitta många bra skidor där till vettiga priser.

Tillbaka
Topp