Vart kan jag hitta min stulna skidutrustning i No?

Mustbeandrea

Ny medlem
Hejsan!

För några veckor sedan var jag i Trysil med mina helt nya skidor, pjäxor och stavar...
Jag hade sparat i ett halvår för att få ihop till egna skidor (är nybörjare) och fick inte ens ett åk på dem...

Det var ett par K2 Supersweet-skidor( http://dealersnowboards.com/media/catalog/product/cache/4/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/u/supersweet_with_base.jpg )

och ett par Nordica hell & back-pjäxor ( Your text to link here... )

Stavarna var ett par K2 HighStyle Design Triad Pole Gold, ( Your text to link here... )

Som ni förstår lade jag ner en del pengar på mina allra första grejer, och lade ner lite tid på att komponera ihop o matcha, och hitta saker som skulle passa perfekt för mig....

Jag hade ställt allt i vårt skidställ vid stugan, hade gått in för att lämna av resten av packningen och för att äta. När vi sedan kom tillbaks ut, var alla mina saker borta. Jag fick inte ETT enda åk i dem. Behöver nog inte beskriva min besvikelse och hur ledsen jag blev... Vem har hjärta att göra så mot någon annan?

Som fattig student kommer jag inte kunna köpa något nytt alls, då jag sparat i flera flera månader för att kunna köpa detta. Jag grät hysteriskt i flera veckor men nu har känslan av besvikelse och att vara jätteledsen gått över till ilska. Jag vill hitta tjuven!

Jag ska på bröllop i Sälen v. 11, och kommer att vara där tors- sön och har inte råd att ens hyra skidor en dag om jag ska ha råd med liftkort.. Stugan är redan betald, fick snylta lite på mina underbara vänner som jag ska bo med, och fick bo lite billigare än vad de själva ska... Vill ju så gärna kunna åka med mina vänner som det var tänkt!!

Det känns som att jag egentligen bara har en enda lösning, och det är att försöka hitta min stulna utrustning och den som tog dem... :(

Så nu är min fråga: Hur hittar jag något som motsvarar blocket osv. i Norge? Det är givetvis polisanmält, och jag gick och spenderade tiden jag skulle haft i backen till att knacka dörr och fråga ut våra grannar, när jag inte fungerade housewife till mina vänner... :)

Har ni annars några tips på vart jag kan köpa utrustning superbilligt (jag kollar blocket hela tiden, men ingen finns i min storlek! :( :( ) eller låna/ hyra?

Är i desperat nöd av all hjälp, tips och råd som bara kan finnas av er som är pro's i sporten, och vet vart man vänder sig...

Massa Kramar till alla där ute!

Déa

Senast ändrad:
Motsvararigheten till blocket i Norge är nog www.finn.no tror jag. Grymt tråkigt att höra att du blivit av med din utrustning, vet precis hur du känner. Blev nämnligen av med min nya bräda i Italien för två veckor sedan, första dagen dessutom. Chansen att du skulle hitta din utrustning är mer eller mindre obefintlig enligt mig så det är bara försöka bita ihop och spara till nytt.

somebody sa:
Alltså vafan en polisanmälan och 1500 spänn till försäkringsbolaget så fixar det sig..
+1 på den.
Men eftersom du jobbat så mycket och blivit så ledsen så drar jag slutsatsen att ditt försäkringsbolag inte täcker kostnaden? Det är dock föga troligt, de flesta bolagen täcker stöld av sådan utrustning om den inte är oskäligt dyr.

EDIT: För att tillföra något till tråden så är din utrustning nog på väg till ett annat land och kommer antagligen inte annonseras ut i Norge.

Senast ändrad:
ShredTed sa:
Den täcker och är du utomlands slipper du självrisken!
Du vet alltså vilken/vilka försäkringar som personen OP har alltså? ;)

Nej, men kolla självklart med ditt försäkringsbolag och gör absolut en polisanmälan! Gör polisanmälan så snabbt som möjligt, annars kan försäkringsbolaget börja grina på det. Förmodligen är det täckt av hemförsäkringen, men det är inte helt säkert.

Senast ändrad:
Trist!

Tyvärr är det enda rätta nuförtiden att aldrig lämna utrustningen även om man blir bade utskälld och utskrattad när man har med den in pa toaletten typ =)

hanken sa:
somebody sa:
Alltså vafan en polisanmälan och 1500 spänn till försäkringsbolaget så fixar det sig..
+1 på den.
Men eftersom du jobbat så mycket och blivit så ledsen så drar jag slutsatsen att ditt försäkringsbolag inte täcker kostnaden? Det är dock föga troligt, de flesta bolagen täcker stöld av sådan utrustning om den inte är oskäligt dyr.

EDIT: För att tillföra något till tråden så är din utrustning nog på väg till ett annat land och kommer antagligen inte annonseras ut i Norge.
Ja... about that...
Kalla mig fattig, tattig eller snål... Men jag har tyvärr inte någon försäkring alls just nu..
Jag driftade runt ganska mycket utomlands förr, o hade väl knappt en adress i Sverige. O nu, som student, har jag inte kollat över möjligheterna riktigt... Alls.

So basicly, I'm scewed. :(

Oärliga människor borde bli ivägskickade till en öde ö. Där kan de ljuga, stjäla och ha ihjäl varann bäst de vill...

Vars står du skriven då? Är du skriven hemma hos föräldrarna gäller du ju under deras hemförsäkring (är ju inte helt ovanligt att man gör så när man reser runt och sådär menar jag)! :)

Nu står jag skriven i min egen lägenhet! Sedan typ ett ganska bra tag tillbaks. (Pluggar som sagt nu)

Jag har bara inte tagit mig för att skaffa hemförsäkring, av snålhet och kanske en gnutta lathet... Så jag får ta den knockbacken nu helt enkelt. Mina saker är borta.

Mustbeandrea sa:
Nu står jag skriven i min egen lägenhet! Sedan typ ett ganska bra tag tillbaks. (Pluggar som sagt nu)

Jag har bara inte tagit mig för att skaffa hemförsäkring, av snålhet och kanske en gnutta lathet... Så jag får ta den knockbacken nu helt enkelt. Mina saker är borta.
Fast det kanske va din mammas utrustning som blev stulen? Möjligheterna är många.

somebody sa:
Mustbeandrea sa:

Fast det kanske va din mammas utrustning som blev stulen? Möjligheterna är många.
+1, ibland är det inte lätt att skilja på vems som är vems inom familjen..

Jag hör vad ni säger.
Tyvärr är det så att min familj är så att säga "förbannat politiskt korrekta" och har koll på lagen, vad som är rätt och fel så pass till den milda grad att jag säkert blivit korrigerad för att ha ens tänkt tanken på något sådant... :(

Annars var det en sjukt bra idé!

Ahmen vafan då..'?! Måste du då vända dig till familjen? Du var där med vänner, kanske var det deras skidutrustning? Vem vet, garanterat inte deras försäkringsbolag..

Det är det här uppmanande till försäkringsbedägeri som gör att premierna går upp. Om du inte varit så snål och betalat din försäkring hade du haft nya skidor nu.

Fan va trist, lider med dig. Har du kollat om du har försäkring via VISA-kortet om du köpte med ett sådant? Vet att man brukar få nån slags reseförsäkring iaf om man köper en resa med ett sånt kort. Kan va värt att kolla upp...

delta sa:
Tyvärr är det enda rätta nuförtiden att aldrig lämna utrustningen även om man blir bade utskälld och utskrattad när man har med den in pa toaletten typ =)
Det är en variant.

Jag tror det är upp till hyresvärden att försäkra själva byggnaden. Men hur det funkar om man har bostadsrätt vet jag inte.

Förlåt, men eftersom du är dum nog att inte teckna hemförsäkring så kan jag inte riktigt sympatisera med dig (en sak om du är nyinflyttad, men du claimar att du "varit skriven i min nya lägenhet sen ett bra tag tillbaka"). Att du sen överväger försäkringsbedrägeri, med dina föräldrars (mycket korrekta) åsikter som enda bromskloss, och samtidigt klagar på oärliga människor, gör dig till inget mindre än en hycklare. Usch och fy

Men för att vara snäll så kan jag tipsa om att länsförsäkringar brukar ha fantastiskt förmånliga studentförsäkringar, själv betalar jag 49:-/månad och då ingår drulle på allt lösöre med 1200:- i självrisk. Något att tänka på inför framtiden kanske. (Nu blir jag säkert bannad för reklam när jag försöker hjälpa en vilsen själ

Senast ändrad:
Tillåt mig rage-a på vissa...

För det första har ni inte en jävla aning om hur mitt liv har sett ut den senaste tiden. På vilka grunder jag inte har tecknat den där förbannade försäkringen. (Förutom snålhet och lathet, som egentligen bara är svepskäl för något annat som ni inte har med att göra!)

Med att ha bott i min lya "ett bra tag" menas med att jag bott här ett år. Eller ja, sedan i maj 2011. Innan dess stod jag skriven på en adress utomlands.

Hanken. Att skriva att jag "överväger bedrägerisbrott" för att jag tyckte det hade varit en bra idé kan jag fan inte på något vis få ihop. Jag hade ALDRIG fått för mig att göra något sådant, dels för att jag föraktar oärlighet och dels för att jag, som sagt, har haft en mycket "juridisk" uppväxt, och stor koll på vad som är rätt och fel. Det innebär att jag INTE bara hade mina föräldrar som bromskloss.(eller i detta fall förälder, eftersom en av dem inte längre finns i livet.)
Att bli kallad hycklare är ungefär det mest kränkande jag hade kunnat få höra. Vidrigt!

Och som sagt, det finns högre faktorer som gjort att jag inte tagit mig tid för att skaffa försäkringen. Dock är det väldigt personligt, och inget jag gärna skriver om. Det tillhör fritidspsykologernas avdelningar på familjeliv.

Så 1. Jag tänker inte göra något bedrägeri. Jag tänker heller inte uppmana någon jag känner att genomföra ett bedrägreri. Det blir helt enkelt inga bedrägeri gjorda med min vetskap. Alls.

2. Jag kommer givetvis skaffa den där förbaskade försäkringen så småningom, när jag har landat i den situation jag befinner mig i.

Och så slutligen, 3. Jag gjorde denna tråden för att få tips om hur jag kanske kunde spåra mina grejer, om tjuven lagt upp mina saker på något som motsvarar blocket... Jag tänkte också att det vore bra att göra en sånhär tråd, då många av er är "hel-hajj" i sporten, och kanske har ett extra öga öppet efter något som är, eller hade kunnat vara, min utrustning framöver...

Försäkringsfrågan är numera död, och det är inte lönt att ni frågar mer om det. Jag är helt oförsäkrad. Period.

Det tar längre tid att skriva ett långt ämne på freeride.se än att ringa och teckna en hemförsäkring, tyvärr.
Lathet/dumhet är nog svaret

Du kanske borde tänka lite på hur du uttrycker dig i framtiden om du inte är bekväm med att bli kallad hycklare av okända personer på internet... Bara ett tips sådär! (Och så att du slipper få hjärnblödning, det är menat i all vänlighet, inte för att vara dryg...)

Mustbeandrea sa:
Jag hör vad ni säger.
Tyvärr är det så att min familj är så att säga "förbannat politiskt korrekta" och har koll på lagen, vad som är rätt och fel så pass till den milda grad att jag säkert blivit korrigerad för att ha ens tänkt tanken på något sådant... :(

Mustbeandrea sa:
Hanken. Att skriva att jag "överväger bedrägerisbrott" för att jag tyckte det hade varit en bra idé kan jag fan inte på något vis få ihop. Jag hade ALDRIG fått för mig att göra något sådant, dels för att jag föraktar oärlighet och dels för att jag, som sagt, har haft en mycket "juridisk" uppväxt, och stor koll på vad som är rätt och fel. Det innebär att jag INTE bara hade mina föräldrar som bromskloss.(eller i detta fall förälder, eftersom en av dem inte längre finns i livet.)
Att bli kallad hycklare är ungefär det mest kränkande jag hade kunnat få höra. Vidrigt!
Min uppfattning är i alla fall att "aldrig ha fått för sig att göra något" inte är kompatibelt med att tycka att dito är "en sjukt bra idé".

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Du kanske borde tänka lite på hur du uttrycker dig i framtiden om du inte är bekväm med att bli kallad hycklare av okända personer på internet... Bara ett tips sådär! (Och så att du slipper få hjärnblödning, det är menat i all vänlighet, inte för att vara dryg...)

Mustbeandrea sa:
Jag hör vad ni säger.

Mustbeandrea sa:
Min uppfattning är i alla fall att "aldrig ha fått för sig att göra något" inte är kompatibelt med att tycka att dito är "en sjukt bra idé".
Jag antar att jag uttryckte mig klumpig, för att inte verka torris. Det är därför jag sedan underströk att jag varken är oärlig eller hycklare. (Hycklare är på min dialekt är verkligen inget roligt att bli kallad...)

Sveda_och_värk: Det finns tyngre faktorer som väger mer än att bara lyfta luren och tecka. Men som sagt, jag besparar er den historien för gänget på familjeliv eller liknande "outing"-forum om jag någongång skulle känna för att berätta.

FF sa:
Fan va trist, lider med dig. Har du kollat om du har försäkring via VISA-kortet om du köpte med ett sådant? Vet att man brukar få nån slags reseförsäkring iaf om man köper en resa med ett sånt kort. Kan va värt att kolla upp...
Precis min tanke. Chansen är väl inte så stor men vem vet... Kolla både kort-reglerna för inköpet av utrustningen och reglerna för köpet av resan (om det inte var i privat regi), kanske ingår stöld i reseförsäkringen för ditt betalkort.

Visa har inget med stölden att göra... Hade pengar försvunnit från mitt kort hade det varit en annan sak.. Och då det är en släktings stuga vi lånar i Trysil, så kan jag tyvärr inte heller där trycka på pånågot vis... Antar det bara är att hoppas på att karman tar ut sin rätt mot tjuven..
Typ evig kräksjuka...

Snötorka driver säsongare till vansinne, därför kommer lite tillbaka "rejdchande"

Mustbeandrea sa:
För det första har ni inte en jävla aning om hur mitt liv har sett ut den senaste tiden.
Nej det har vi inte, förstår dock inte hur det rättfärdigar att vara otrevlig mot folk som försöker hjälpa dig.
Mustbeandrea sa:
På vilka grunder jag inte har tecknat den där förbannade försäkringen. (Förutom snålhet och lathet, som egentligen bara är svepskäl för något annat som ni inte har med att göra!)
Nej men uppenbarligen grund samt skäl för att vara otrevligt mot folk som hjälper dig
Mustbeandrea sa:
Hanken. Att skriva att jag "överväger bedrägerisbrott" för att jag tyckte det hade varit en bra idé kan jag fan inte på något vis få ihop.
Snarare svårt att inte få det till det.
Mustbeandrea sa:
Så 1. Jag tänker inte göra något bedrägeri. Jag tänker heller inte uppmana någon jag känner att genomföra ett bedrägreri. Det blir helt enkelt inga bedrägeri gjorda med min vetskap. Alls.
Varför inte, det var ju en superidé?
Mustbeandrea sa:
2. Jag kommer givetvis skaffa den där förbaskade försäkringen så småningom, när jag har landat i den situation jag befinner mig i.
Låter som en bra idé.
Mustbeandrea sa:
många av er är "hel-hajj" i sporten, och kanske har ett extra öga öppet efter något som är, eller hade kunnat vara, min utrustning framöver...
Tips till nästa gång på hur du kan lägga upp tråden (vilken jag såklart hoppas inte kommer då det innebär att du fått mer stulet).

Hej.

Blev av med (detta)+(detta)+(detta) vid (xx-xx-xx) klockan (xx:xx).
Om någon har sett något så vore jag tacksam om ni skrev till mig, annars skulle jag vilja be alla att hålla utkik efter min utrustning nästa gång ni surfar runt på köp och sälj sidor. Med lite tur kan världen bli en skidtjuv kortare.

Ps. Hade tyvärr av olika anledningar ingen försäkring på grejerna, klantigt jag vet men nu är det som det är... Ds.

Vänliga hälsningar
xxxx xxxx

Denna tråd är ett av anledningarna varför man håller sig borta från forum som egeltigen kanske hade gett en hel del.

Fan va alla är så jäkla elaka! Sitt där bakom era anonyma (eh, jo, även om ni har bild, för vem fan lägger märke till er i den riktiga världen) namn och racka ner på en tjej som frågar om hjälp.

Att ni påstar att HON är otrevlig. Klart som fan att hon reagerar när hon blir kallad: Lat, dum, korkad, hycklare osv.

Men trevligt att det finns en mall, som gör att man inte blir hackad på.

Och för övrigt, Mustbeandrea bad om hjälp att hitta sina skidgrejer..... INTE vad ni tycker om hennes val att ha en försäkring.

Tänk, om ni ändå var så grymma på era sporter som ni ville, då kanske ni skulle slippa ta ut frustrationen på ett forum på nätet. Mitt tips: Börja åk, sluta skriv.

XoXo

Hej_Emma sa:
Denna tråd är ett av anledningarna varför man håller sig borta från forum som egeltigen kanske hade gett en hel del.

Fan va alla är så jäkla elaka! Sitt där bakom era anonyma (eh, jo, även om ni har bild, för vem fan lägger märke till er i den riktiga världen) namn och racka ner på en tjej som frågar om hjälp.

Att ni påstar att HON är otrevlig. Klart som fan att hon reagerar när hon blir kallad: Lat, dum, korkad, hycklare osv.

Men trevligt att det finns en mall, som gör att man inte blir hackad på.

Och för övrigt, Mustbeandrea bad om hjälp att hitta sina skidgrejer..... INTE vad ni tycker om hennes val att ha en försäkring.

Tänk, om ni ändå var så grymma på era sporter som ni ville, då kanske ni skulle slippa ta ut frustrationen på ett forum på nätet. Mitt tips: Börja åk, sluta skriv.

XoXo
tönt

Vad fan.
Jag trodde detta forum var fyllt av sköna människor.
Helt fel märker jag ju nu.

Världen är ju full av snö, så vad spelar "snötorkan" för roll i Sverige? Ni verkar ju stenrika allihop.

Lite samma som när dudesen på flashback beskriver sina kukar som asfeta, sitter ni här som en lika sorglig grupp av blekfeta losers som skryter om vilka awesome åkare ni är o hur mycket deg ni lagt på senaste utrustningen...

Att sitta o fullkomligt obducera min text känns bara så jävla töntigt. Get over your selves...

Karma kommer göra sitt på er också.

PZ

@Hej_Emma
Yo, du verkar ju vara en trevlig tjej som kommer med konkreta konstruktiva tips som skapar god stämning och ger dig vänner för livet ... (slå upp ironi/sarkasm på Wikipedia)! ;-)

@Mustbeandrea
Eftersom en betydande del av besökarna är Trysil är svenskar är nog risken överhängande att din utrustning hamnat på denna sidan av gränsen. Håll utkik på Blocket och Köp & Sälj här på Freeride. Problemet är dock att även om du hittar grejorna är det inte alldeles lätt att få tillbaka dem! Om du taggar ned några snäpp och ödmjukt ber om hjälp (som du gör inledningsvis) finns det säkert någon i Sälen som kan låna ut utrustning till dig vecka 11. Lycla Till!

/MM

Men du har ju fått en del tips ändå så det är väll bara att gå på det, verkar ju inte som det finns nått annat och göra än att säga lycka till.

Mountain_Man sa:
@Hej_Emma
Yo, du verkar ju vara en trevlig tjej som kommer med konkreta konstruktiva tips som skapar god stämning och ger dig vänner för livet ... (slå upp ironi/sarkasm på Wikipedia)! ;-)

@Mustbeandrea
Eftersom en betydande del av besökarna är Trysil är svenskar är nog risken överhängande att din utrustning hamnat på denna sidan av gränsen. Håll utkik på Blocket och Köp & Sälj här på Freeride. Problemet är dock att även om du hittar grejorna är det inte alldeles lätt att få tillbaka dem! Om du taggar ned några snäpp och ödmjukt ber om hjälp (som du gör inledningsvis) finns det säkert någon i Sälen som kan låna ut utrustning till dig vecka 11. Lycla Till!

/MM
Det är svårt att vara ödmjuk mot de som hatar för hatandets skull. Typiska grabbgäng vars enda talang är att se ner på andra så fort man visar sig sårbar.

Jag är oerhört tacksam för de som faktiskt bidragit med något positivt, jag är ju inte direkt den lyckligaste personen i världen just nu. Dels för att någon i princip stulit hela min säsong och dels för att det finns så mycket hat i er människor.

Som sagt, håll koll på erta karmakonto.

Mountain_Man sa:
@Hej_Emma

/MM
Tack för omtanken, men jag tycker faktiskt bäst om att hitta mina vänner utanför ett forum

Fast jag måste tillägga: nej, jag kommer inte med något konstruktik kritik och bidrar väl inte direkt till en trevligare stämning här. Men jag blir så frustrerad över att någon som ber om hjälp, får bara skit slängt i ansiktet. Jag tycker att folk ska börja tänka på vad de skriver istället för att gömma sig bakom sitt freeride-namn:

@ Sveda_och_verk - kom och kalla mig en tönt face to face istället, så kanske jag tar illa upp på riktigt

Senast ändrad:
Mustbeandrea sa:
skryter om hur mycket deg ni lagt på senaste utrustningen...
Mustbeandrea sa:
Som ni förstår lade jag ner en del pengar på mina allra första grejer
Mustbeandrea sa:
Världen är ju full av snö, så vad spelar "snötorkan" för roll i Sverige?
Btw, jag läste något inlägg på en blogg om att vi alla måste ta ansvar för klimatfrågan.
Få se nu "Lägg er energi på att rädda vår värld, det är inget skämt. Den håller på att dö, mitt framför våra ögon, även om det inte syns på en dag. "

Undrar vems blogg det var...

Senast ändrad:
havreboll sa:
Mustbeandrea sa:
skryter om hur mycket deg ni lagt på senaste utrustningen...
Mustbeandrea sa:
Som ni förstår lade jag ner en del pengar på mina allra första grejer
Mustbeandrea sa:
Världen är ju full av snö, så vad spelar "snötorkan" för roll i Sverige?
Btw, jag läste något inlägg på en blogg om att vi alla måste ta ansvar för klimatfrågan.
Få se nu "Lägg er energi på att rädda vår värld, det är inget skämt. Den håller på att dö, mitt framför våra ögon, även om det inte syns på en dag. "

Undrar vems blogg det var...
Jag är nog mer aktiv i miljöfrågan än vad du antagligen någonsin kommer bli.

Get over your self.

Uppskattar dock reklamen du nyss gjorde för min blogg.

För övrigt känns det som jag är klar med denna tråden. Känns som att ni mest är ute efter att tjafsa, o det har jag inget behov av.

ike_where_this_thread_is_going-vi.jpg

106679%20-%20caption%20meme%20shitstorm.jpg

Nä, men helt ärligt, polisanmäl och håll utkik på de olika begagnat-marknaderna. Så mycket mer än det finns väl inte att göra. Om nån härifrån är i Trysil kanske den/dom kan kolla runt?

Jävlit tråkigt då folk får sina prylar stulna.

Tillbaka
Topp