Carver
Medlem
Få isär fötterna vid carving.
Jag har efter 10 år med en skiddag per säsong fått suget tillbaka på skidåkning. Som gammal tävlingsåkare från 80-90-talet anser jag mig ha god teknik även på carvingskidor. Min känsla är dock att jag skulle kunna få en säkrare/stabilare position om jag åkte med fötterna något mer isär än vad jag gör. Målet är att åka med något jämnare tryck på skidorna. Skulle uppskatta att jag åker med 90/10 fördelning mellan fötterna. Skulle vilja nå 70/30 kanske.
När jag försöker så känns det inte bra. Jag upplever att hela kroppen blir "låst" och statisk. En metod som hjälper mig lite är att skjuta fram innerbenet något i ingång av sväng. Finns det någon som har några bra övningar/sätt att tänka för att få en bredare "stans".
Kan nämna att jag åker på Head Supershape Speed. 184 cm, 15 m radie cirka. Givetvis skulle det vara enklare med ett par 170 cm men jag gillar relativt långa stabila skidor får stora runda svängar.
Tacksam för tips.
Palle-Carver
När jag försöker så känns det inte bra. Jag upplever att hela kroppen blir "låst" och statisk. En metod som hjälper mig lite är att skjuta fram innerbenet något i ingång av sväng. Finns det någon som har några bra övningar/sätt att tänka för att få en bredare "stans".
Kan nämna att jag åker på Head Supershape Speed. 184 cm, 15 m radie cirka. Givetvis skulle det vara enklare med ett par 170 cm men jag gillar relativt långa stabila skidor får stora runda svängar.
Tacksam för tips.
Palle-Carver