Få isär fötterna vid carving.

Carver

Medlem
Jag har efter 10 år med en skiddag per säsong fått suget tillbaka på skidåkning. Som gammal tävlingsåkare från 80-90-talet anser jag mig ha god teknik även på carvingskidor. Min känsla är dock att jag skulle kunna få en säkrare/stabilare position om jag åkte med fötterna något mer isär än vad jag gör. Målet är att åka med något jämnare tryck på skidorna. Skulle uppskatta att jag åker med 90/10 fördelning mellan fötterna. Skulle vilja nå 70/30 kanske.

När jag försöker så känns det inte bra. Jag upplever att hela kroppen blir "låst" och statisk. En metod som hjälper mig lite är att skjuta fram innerbenet något i ingång av sväng. Finns det någon som har några bra övningar/sätt att tänka för att få en bredare "stans".

Kan nämna att jag åker på Head Supershape Speed. 184 cm, 15 m radie cirka. Givetvis skulle det vara enklare med ett par 170 cm men jag gillar relativt långa stabila skidor får stora runda svängar.

Tacksam för tips.

Palle-Carver

En fråga du kan ställa dig är VARFÖR du ska åka bredare? Har du problem med stabiliteten?
Det du ska göra är att vara flexibel, står du rakt upp så kan du vara klossad men om du ligger på i full fart när det är brant så måste du ha en separation mellan benen.
Nästan allt handlar om att anpassa sig till underlaget och på bästa möjliga sätt justera så att du kan balansera de krafter som uppstår.
Och strunta i att foka på hur mycket du lägger på inner-/ytterskidan, det är "balans över yttern" som gäller i alla lägen.
Vill du jobba med något så är det att vara mer centrerad med höften över skidorna och inte roterad i höften, det kommer att ge mer utväxling för din åkning.
Och då kan du foka på att skjuta fram ytter- och bak innerskidan. Jobba på att hitta ett tidigt stöd på ytterskidan och sen vara rörlig och flexibel för att följa med skidorna genom svängen.
Hitta ett sätt att snabbt växla över mellan svängarna och gör det tidigt :-)

Det finns ganska många trådar på FR som avhandlar carving. Anders Nilssons kommentarer har alltid varit instruktiva och tänkvärda och hjälpt i alla fall mig att definiera och omdefiniera åktekniska detaljer.

Belastning ytter/inner varierar ju hela tiden beroende på lutning, hastighet och underlag. Som gammal raceåkare är du säkert bekant med att belasta "fel ben" i olika åklägen, men vet ju också följderna om man tappar fästet, t ex den klassiska "innerskidan".

Jag är helt inne på Anders linje, koncentrera dig att vara tidigt på kant med yttern, låt innerbenet hänga med, tryck fram yttern lite, dra åt dig innern och låt belastningen bli vad en blir. Är det riktigt brant & hårt så blir den banne mig 100/0 i visst skede av svängen. Flack terräng, hög fart, mjuk snö, etc, etc, 70/30, eller 60/40 kanske, det blir det det blir.

Snabba svängväxlingar, själv jobbar jag på att ladda upp (böja ut den) skidan i svängfasen, lågavlasta, kroppen tar kortaste vägen, låta återstudsen kasta över laggen in i nästa sväng, tidig initiering av den nya kanten och på't igen!. Magiskt när det funkar (och man orkar...)!

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Anledning att jag vill ändra åkstil är att jag inte kan låta bli att vilja åka bättre (i alla fall tekniskt). Visst kan jag i rejält branta nedfarter känna en viss instabillitet. Dessutom vill jag utnyttja materialet (skidorna) fullt ut. Med något jämnare tryck tror att jag att jag kan få skidorna att "släppa" mer i fallinjen.
I nuläget trycker jag fast lite mycket i mindre isiga förhållanden.
Snabbreflektion av era synpunkter så kanske det är så att jag åker med lite "gammaldags" motvridning i höften oc det låser mig när jag söker en bredare position.

Ace DG: kan du förtydliga vad du menar med "dra åt dig innern". Menar du i riktning bakåt och in under kroppstyngden?
För att i nästa svängfas skjuta fram den i ytterskideläge?

Ska kika lite på Ski Cool, finns säkert matnyttiga tips.

Carver:
Den faktiska rörelsen när man "drar åt sig innern" är sannolikt rätt liten, det är mer en känsla. Själva rörelsen hindras ju rent praktiskt av att pjäxplösen tar emot. Ok, man ökar ju plöstrycket vilket borde innebära att innern skär bättre, men det som egentligen händer att att höftrotationen minskar. Rörelsen på yttern är mer påtaglig. Där känner man rätt tydligt tycker jag att man faktiskt ökar trycket på kanten. Ibland tänker jag "telemark" men med jättesmå minimala rörelser (krånglar jag till det nu?)

Sen är det alltid svårt att isolera och beskriva rörelser som ingår och samverkar i ett komplext rörelsemönter. Det är ju en jäkla massa variabler i spel, underlag, lutning, kantskärpa, åkarens styrka & kondition. Allt skall fogas samman i en flytande sekvens av rörelser (glasklart, eller hur?).

I mitt inlägg ovan skriver jag lite förenklat "låt innerbenet hänga med". Något jag övar på är att initiera svängen med att låta innerknät vinklas in mot pisten först. Genom detta får jag även tidig initiering/kantning av yttern, flyttar successivt (flytande rörelse, baggis...) över trycket på yttern, för successivt fram yttern lite, och bygger upp trycket, avlastar, byter kanter på återstudsen och börjar om, -in med innern mot pisten, osv, osv, övning, övning...

Ibland tänker jag "tryck på lilltån" (=innern) först, "tryck på stortån" (=yttern) sen, funkar ibland.
Jag kör fö med knapp axelbredd mellan skidorna, beroende lite på lutning och snö. Funkar bra för mig.

Angående knep har säkert Anders Nilsson en del i rockärmen!

Eder,
Ace DG

Det som Ski School snubben missar lite är dynamiken, han blir väldigt "boxad" och det ser han som något positivt och jag som något negativt.
Senaste åren så har snacket gått mycket kring "stor och stark" vilket har en baksida i att man lätt blir boxad.
Jag försöker jobba mycket mer på att skapa dynamik och rörelse.
Om utgångspunkten är att man vill ha höften rakt över skidorna (framför allt i längre svängar) så vill man ha plats för rörelse både i sidled och upp/ner.
Tidigt stöd handlar mycket om att hitta kanten för att få stöd av den, och då pratar vi ytterskidan, eftersom all åkning bygger på "dynamisk balans" (dvs att du balanserar mot yttre krafter som du själv bygger upp).
Att man sen väljer att tänka innerskida är rent semantik, men det är yttern som gäller.
Jag jobbar mycket med att få förståelsen kring vilken rörelse som skapar svängen och hur varje individ ska foka för att få till den rörelsen.
Om grunden är "en lätt sträckning av blivande ytterben" så har vi rörelsen (som i sig planar ut skidorna), sen måste det appliceras till en kontext, dvs hur ser underlaget ut? Var i terrängen är du? osv, och då kan man prata om hur känslan ska vara efter det.
Ska överkroppen leda över skidorna eller ska skidorna komma först? då pratar man om X-over eller X-under.
Sen ska jag "ladda" skidan med energi och då måste jag ha den på kant, alltså skapa vinklar.
Jag håller med om att känslan att köra telemark är väldigt bra, har kört den mycket i år, den utgår från foten och igenom hela kroppen. Det kan man prova att träna på i låg fart och med sladdande skidor, en klassisk "sladdande parallellsväng".
Sen handlar det om att hitta ett sätt att dels separera över-/underkropp men också inner-/ytterben för att du ska kunna få plats för mycket kant när det behövs.
Finns två saker till som jag jobbar mycket med och det är dels hur axlarna förhåller sig till snön och hur deras läga kan förändra skidornas väg i snön och sen lyfta tårna i pjäxorna :-) alltså känslan av att göra det, leder till att du kommer stå på häl/hålfot men att du sammtidigt ska ha plöstryck, sug på den ni....
Ja nu blev det väldigt mycket på en gång men ni får stå ut med det.

Ace_DG sa:
Ibland tänker jag "telemark" men med jättesmå minimala rörelser (krånglar jag till det nu?)
Hehe! Telisar to the rescue! :D Who wouldve thunk it!

Jag skickade detta i ett mail till några kompisar tidigare i vinter när vi diskuterade teknik:
videon är gregg från youcanski.com, "analysen" är min och bör ses som en snabb kommentar utifrån en viss kontext. vid tveksamheter, vänligen ifrågasätt.

"det här är egentligen inget super-klipp men det illustrerar en väldigt intressant sak.
i ansträngningen att hålla skidspetsarna "parallellt" när han börjar skäret innan fallinjen så flexar han skaftet på innerskidan så hårt att han nästan ser ut att åka i telis-stance i korta ögonblick! :D

0:19 är ett exempel men de finns lite överallt. om man tittar på hans knän och kör videon i realtid så märker man det.

ha inte för styva pjäxor.
ha inte för stela vader/fotleder
trots den stoora jackan så ser man att han styr in i sväng med ytterarmen vilket ger en liten för-rotation i överkroppen.
"

Som ett svar till "Carver" så stöder jag mao "telis-tänket", om det inte bara krånglar till det, och tipsar om att börja svängen med att rotera axelpartiet in i fallinjen för att hålla skidspetsarna paralella och undvika saggittalförskjutning.
Sen om man måste göra det eller ej, det varierar, men som övning och utökning av sin skidåkning så tycker jag det ger ganska mycket att träna på.

-snö
/r

Intressant även om jag misstänker att herrarna kanske inte själva tillbringat speciellt mycket tid i backen knäböjande ... men jag förstår tanken! :-)

Personligen kan jag då och då få till det riktigt bra även om en instruktionsfilm med undertecknad snarast skulle klassas i kategorin "Komedi", men ändå. Det går riktigt bra så länge underlaget är hyggligt slätt men när solen gjort sitt nu på vårkanten och snön börjar bli fuktig, uppkörd och småpucklig har jag förbannat svårt att få till det. Gjorde några för omgivningen skojiga dansövningar på innerskidan förra veckan i Romme, (där jag har en tendens att hamna i dessa förhållanden (alltså på innerskidan, inte Romme) vilket även vid ett tillfälle slutade med en (iofs. välbehövlig) test av bindningarnas utlösningsförmåga (fungerade dessbättre klockrent).

Så min fråga ... hur tänker man när underlaget är mjukt, fuktigt, uppkört och småpuckligt och man har ambitionen att behålla skäret?

/MM

Senast ändrad:
MM vaf-n...vaddå inte knäböjande!? Det gläder mig dock oerhört att Bäste Herrn föstår våra anlogier.
Småpuckligt och mjukt? Tänker? Man tänker inte! Man bara drar åt toppbanden på pjucken ökar farten å trycket å mosar igenom skiten bara! Skare va så jäla svårt? ...suck!
Jag får kika över å visa...
Söndag?
/A

Välkommen! Söndag blir fint ... :-)

Nu snackar jag iofs. inte mos & kross utan teknik & finlir när underlaget inte längre stöder en vässad stålkant. Är väl igrunden en oförmåga att fördela trycket någorlunda jämnt mellan skidorna och en tendens att hamna i baksätet när underlaget inte svarar som förväntat. Men, men det är kanske här det behövs lite fetare verktyg än mina 75or för att få fullt stöd ...

/MM

Håller med, mer tryck på yttern och högra fart bara :-) kanske lite mer samlad skidföring.
Jobbar kanske ännu mer med dynamiken när det är finfint vårföre och utnyttjar terrängen.
Skare däremot....
Har faktiskt kört en hel del telis genom åren även om det var några år sen jag höll kurs senast :-)
och MM bredden är klart överskattad :-) farten och längden underskattad

Senast ändrad:

@Anders
När du skriver "dynamiken", menar du då tydligare och mer aktiv avlastning eller bara mer rörelse genom kroppen, typ mindre statisk i rörelsemönstret ... ja vad är det mer exakt du menar?

/MM

Inser att jag inte är byxad att ge några råd här, även om det har hänt att släktingar har sagt att jag åker riktigt fint!
Men vad sägs om att köra riktigt delikat utan att sätta något tryck utan bara försöker flyta fram över snön och vara följsam för alla pucklar och ojämnheter. Som om man körde på råa ägg eller så? Det tycker jag är skoj i alla fall. Om det sen kommer ngn lite större puckel kan man trycka till på den.

Mattiasaberg sa:
Ut och åk med en skidlärare. Vart håller du till någonstans?
Ska faktiskt upp till Sälen påsklovs veckan. Kan någon rekomendera en bra skidlärare där.

Ska ut en sväng imorrn till hemmabacken. Ska testa att öppna upp höft/axel i åkriktningen. Har en känsla att det kan skapa en det jag söker med något så när bibehållen lediga känsla. Tackar för alla tips.
Ska knappa in lite feedback imorgon.

Skönt Noljas.... Den där filmen kan man väl göra på vilka skidor som helst mer eller mindre? Eller har den något som jag inte ser? ;)

Mountain_Man sa:
@Anders
När du skriver "dynamiken", menar du då tydligare och mer aktiv avlastning eller bara mer rörelse genom kroppen, typ mindre statisk i rörelsemönstret ... ja vad är det mer exakt du menar?
/MM
Jag menar att det ska vara en anpassat rörelse som hjälper till vi de olika delarna av svängen.
Det kan vara aktiv rörelse både upp och ner under svängen.
Och det ska vara funktionell rörelse i fot-, knä- och höftled, dvs ALLA leder ska vara med och inte bara en led, hajjar ni?
Om jag tar en skärande stor sväng på hårt underlag så strävar jag efter att starta den ganska utsträckt och sen låta TP sträva neråt genom svängen för att sen "nolla" när jag vill starta nästa sväng.

Borde väl inte skriva i den här tråden, även om jag faktiskt ngn gång fått åka i Turbogruppen med STS.
Men jag undrar om det är väldigt populärt att ha fötterna snett på skidorna fortfarande. Det var tydligen "the shit" förr om åren. Kallades för ankstånd eller ngt sådant?

kappakomplett sa:
Borde väl inte skriva i den här tråden, även om jag faktiskt ngn gång fått åka i Turbogruppen med STS.
Men jag undrar om det är väldigt populärt att ha fötterna snett på skidorna fortfarande. Det var tydligen "the shit" förr om åren. Kallades för ankstånd eller ngt sådant?
Japp duck är fortfarande på tapeten och funkar utmärkt om du frågar mig!

Hasse_Lindborg sa:
Skönt Noljas.... Den där filmen kan man väl göra på vilka skidor som helst mer eller mindre? Eller har den något som jag inte ser? ;)
Vad för ser jag aldrig någon Moment (eller andra skidor för den delen med) åkare åka på det sättet? Varför Carvar aldrig du på det sättet?

KalleKax sa:
Hasse_Lindborg sa:
Vad för ser jag aldrig någon Moment (eller andra skidor för den delen med) åkare åka på det sättet? Varför Carvar aldrig du på det sättet?
Jag har aldrig sagt att jag kan carva så där. Och det är väl inte den tekniken som ens efterfrågas i denna tråden?

Men kom in och låna skidor så får vi nog se att du kan carva så där på de flesta breda skidor. Tex Death Wish, PT, Bibby 196 eller Big Pen.

För övrigt vet ja inte om den där filmen visar perfekt åkteknik för vanliga skidor/ människor eller? Ser mer ut som Eurocarve som var populärt för ett par år sedan i Alperna ;)

Ps: Glömde att man inte skall trampa Hendryx klanen på tårna ;) Ds.

Senast ändrad:
KalleKax sa:
kappakomplett sa:
Japp duck är fortfarande på tapeten och funkar utmärkt om du frågar mig!
Wow! Känner att jag är ute på djupt vatten här, är det förbjudet att åka med sneda fötter i världscupen?

KalleKax sa:
Hasse_Lindborg sa:
Utveckla gärna det här!
Är moments skidor inte tillräckligt bra för att carva riktigt, riktigt hårt? Vad saknar dem i så fall?
Har de ett inkompetent team som åker fel, eller är skidorna inte tillräckligt bra?
Referera gärna till skidor/åkare som åker bättre.

Hendryxägare är lite som en sekt helt klart, och som med de flesta produktsekter så försvaras produkten pga att den har varit ett dyrt inköp för ägaren. Måste därför försvaras till varje pris!

Senast ändrad:
Nojlas sa:
KalleKax sa:
Hasse_Lindborg sa:
Utveckla gärna det här!
Är moments skidor inte tillräckligt bra för att carva riktigt, riktigt hårt? Vad saknar dem i så fall?
Har de ett inkompetent team som åker fel, eller är skidorna inte tillräckligt bra?
Referera gärna till skidor/åkare som åker bättre.
Efter som jag inte ser några andra åkare än dom som åker Hendryx som lägger ner riktigt djupt kan jag inte svara på den frågan. Är de åkarna eller materialet är ju frågan eller bara ett bristande intresse på att tok carva.

Mountain_Man sa:
Så min fråga ... hur tänker man när underlaget är mjukt, fuktigt, uppkört och småpuckligt och man har ambitionen att behålla skäret?

/MM
Luta dig framåt och en lägre position (blir jobbigt efter ett tag men att åka rätt brukar vara jobbigt). Styr i fallinjen.

Summering dagens åkning: Har under dagen testat en del av de tips/teorier jag fått här. Något steg framåt har tagits och men säkert 10 åkdagar kvar innan jag hittat mitt egna rörelsemönster. Det som gett mest har varit att öppna upp hela kroppen och i ett tidigt stadie skjuta på med ytterarm samt nästan initiera nästa sväng med vinkling i knäna. Kanske helt fel men det gav i alla fall en puff i rätt riktning.

Ett par frågor till skidteoretikerna här.
1. Om vi tänker oss en linje mellan höfterna. Paralella skidor och en "rätt genomförd" carving sväng. Förhåller sig den linje då mer eller mindre konstant 90 grader i förhållande till skidorna eller hur bör den annars se ut.

2. Förr kunde man summera grunden med Kanta- Belasta-Vrid. Hur ser en sådan kort tes ut idag?

För övrigt fick jag stiga upp överst på prispallen idag. I en differensslalom. 11 hundradelars diff mellan åken. En parentes. Andra ointressanta parenteser som kan tas i andra forum är bjäbb om skidmärken. Tack.

Carver sa:
Summering dagens åkning: Har under dagen testat en del av de tips/teorier jag fått här. Något steg framåt har tagits och men säkert 10 åkdagar kvar innan jag hittat mitt egna rörelsemönster. Det som gett mest har varit att öppna upp hela kroppen och i ett tidigt stadie skjuta på med ytterarm samt nästan initiera nästa sväng med vinkling i knäna. Kanske helt fel men det gav i alla fall en puff i rätt riktning.

Ett par frågor till skidteoretikerna här.
1. Om vi tänker oss en linje mellan höfterna. Paralella skidor och en "rätt genomförd" carving sväng. Förhåller sig den linje då mer eller mindre konstant 90 grader i förhållande till skidorna eller hur bör den annars se ut.

2. Förr kunde man summera grunden med Kanta- Belasta-Vrid. Hur ser en sådan kort tes ut idag?

För övrigt fick jag stiga upp överst på prispallen idag. I en differensslalom. 11 hundradelars diff mellan åken. En parentes. Andra ointressanta parenteser som kan tas i andra forum är bjäbb om skidmärken. Tack.
Att du säger att du skjuter fram ytterarmen är bra. När du skjuter fram ytterarmen vrids också din höft och din ytterskida, det gör att skidan "skär" genom snön istället för att trycka.

Man kan jämföra det med att skära upp en brödlimpa. Hur skulle du göra? Skulle du trycka med kniven eller skära? Precis samma sak gäller skidåkningen.

Se bara till att du inte vrider för mycket då det är lätt att få "medvridning" och det gör att du får allt tryck i sidled och därmed en sämre ingång i nästa sväng.

Jag förstod inte riktigt de andra frågorna men kan generellt säga att det gäller att i svängen vara så rak i ytterbenet som möjligt då det är enda möjligheten att kunna utnyttja krafterna som bildas fullt ut. Benet ska vara rakt precis när "trycket" kommer för att sedan direkt släppas vid helt korrekt åkning.

Har man inte helt rakt ytterben så tenderar man lätt att sjunka ihop. Man kan jämföra det med en stötdämpare och en styv stång.

Prova att stå med rakt ben/böjt ben när någon trycker på dina axlar och se skillnaden.

Glöm inte heller att ha roligt i backen!

la_grave sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Luta dig framåt och en lägre position (blir jobbigt efter ett tag men att åka rätt brukar vara jobbigt). Styr i fallinjen.
+kanta mycket och avlasta skidorna så mycket det går i svängväxlingen. Samma gäller när det är isigt.

Kul tråd det här. Är väl hög tid att komplettera med mina senaste övningar (sista förra säsongen). Upptäckte att nyckeln till att behålla skäret var MEDVRIDNING, yes ... för att behålla trycket och skäret genom hela svängen i den uppkörda svängen var jag tvungen att följa med med hela kroppen annars hamnade jag ofelbart i baksätet.

Det här gäller alltså stora fartkontrollerande svängar och inte snävcarving i fallinjen (det har jag inga problem med).

Snart dax igen! :-)

/MM

Hm, om du får för mycket bakvikt om du inte kör medvridning så skulle jag satsa på att du har för lite dynamik och för lite tryck på yttern. Det kan lätt hända om du inte har tillräckligt dynamisk åkning. Om det är löst underlag kommer du då att hyvla av översta skiktet, yttern glider ut och vikten hamnar på innerskidan. Om den då är längre fram får du bakvikt.
Prova det här nästa gång. Lågavlasta skidorna ordentligt och försök hålla dom från snön så länge det går genom att lyfta skidorna med höftleden och fotleden.
Kraften som trycker ner skidorna i underlaget är begränsat av din vikt så det gäller att fördela den på optimalt sätt genom svängen. Om du tex tillbringar halva tiden utan tryck under skidorna så kommer du dubblera kraften som trycker fast skidorna under den tiden då du har tryck.
Det är skillnaden mellan statisk "park and ride" och dynamisk skidåkning.
När underlaget/skidorna lätt släpper, dvs löst eller is, blir det extra viktigt.

Tillbaka
Topp