Quiver killers, och erfarenheter av?

johanb
96 inlägg
johanb 4 år sedan

Blev litet inspirerad av Quiver kit diskussionen och tänkte till att det kanske inte är så dumt. Men medans diskussionen för att hitta det optimala nya bindningsystemet pågår så behöver jag råd nu. 

När jag ändå ska köpa nya skidor så tänkte jag montera Quiver Killers för NTN och Dynafit Radical både på nya Wailer112 och gamla Sidestash. Då kan jag byta mellan telis och alpint beroende på vad som ska åkas och inte vara begränsad till en skida för ett åksätt.
(jag inser att det dock ökar risken för velandet då det inte bara är åksätt utan på vad som kan velas om...)

Men innan jag börjar borra i skidorna, finns det några nackdelar med Quiver killers jämfört med traditionell skruva/limma montering? (jag bortser från extra vikt som kommer med insertsen)
Och är det något speciellt angående placering etc som man ska i åtanke?

Svar

Carled
3588 inlägg
Carled 4 år sedan

Hållfastheten i skidan blir mycket bättre, det enda negativa skall vara att det är relativt knepig montering. Man måste vara väldigt noggrann med hålmönstret och gängningen. Vanlig borrning med mall och sedan "utvidgad" borrning för insertsen verkar rekommenderas.

Jag tänkte smälla i inserts i mina friåkningsskidor men nu blir det Guardian på båda paren.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
MarkusO
1001 inlägg
MarkusO 4 år sedan

Är det svårt att hitta bra skruvar?

- Hel och ren? - Citera
rabbit
775 inlägg
rabbit 4 år sedan | Senast ändrad rabbit (4 år sedan)

MarkusO skrev:

Är det svårt att hitta bra skruvar?

Längden på skruvarna är kritisk.
Skruvhuvudets form är viktig.
Fördelen är att skruvar finns det ett gigantiskt utbud av precis varsomhelst man är i världen.

Mät flera ggr och såga av dom själv i rätt längd är en version.
Speciellt om man t.ex. är gammal telisslarver som vant sig vid att nån millimeter hit eller dit inte spelar någon roll för man kan dra skruvarna lite snett... wink

Med klockren montering av inserts finns en tabell på tgr med skruvlängder för olika bindningar.

Jag rekommenderar orginalet: http://bindingfreedom.com/ och deras monterings-don:
http://bindingfreedom.com/Drill-and-Tap … k-4016.htm
http://bindingfreedom.com/3in1-Insert-I … l-4017.htm

-snö
/r

Equal rights and Justice. Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 4 år sedan

Har inserts i Sidestash, Manaslu, Watea och det fungerar bra.  Sitter som berget. Skrev lite om när jag monterade första gången. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76410   

Utan gänglåsning så gängar skruvarna upp sig efter en, två dagars åkning så gänglåsning kan rekommenderas om man inte byter bindning varje dag.
Ta en sort som medger demontering, t ex blå Loctite.

johanb
96 inlägg
johanb 4 år sedan

Hej,
Tack för all info. Det verkar ju överkomligt pyssel.

@snorkel, kanoninfo! Hade jag hittat den tråden så hade jag inte postat det här.
Sökte på Quiver killers men skulle ha sökt på QK eller inserts så klart.

laed
16 inlägg
laed 4 år sedan

johanb skrev:

Hej,
Tack för all info. Det verkar ju överkomligt pyssel.

@snorkel, kanoninfo! Hade jag hittat den tråden så hade jag inte postat det här.
Sökte på Quiver killers men skulle ha sökt på QK eller inserts så klart.

Hej,

Johanb, du får gärna rapportera om dina framsteg i monteringen! Jag går själv i skidköpartankar, och tycker liksom du att det verkar väldigt attraktivt att kunna växla bindningar relativt obehindrat. I brist på verktyg eller verkstad i närheten (iaf här i söder), och kanske framförallt en rejäl dos oerfarenhet av att borra i skidor, har jag börjat se mig om efter alternativ och fann detta:

http://www.edgeandwax.co.uk/blog.aspx?tag=quiverkiller

Någon som har erfarenheter av att få QK färdigmonterade?

jonny
161 inlägg
jonny 4 år sedan

Jag är i full färd med att installera quiver killler inserts i mina S7:or. Har än så länge monterat inserts för marker tour f12 och nu ska det in inserts för dynafit tlt speed. Beställde DIY kit, 36-pack inserts, 2 paket skruvar (en för marker f12 och en för dynafit) och ett extra paket epoxy här ifrån: http://www.jonsskituning.co.uk/componen … /Itemid,1/
Allt som allt gick det på 900sek inkl frakt, vilket tog 4 dagar. Det ända man behöver själv är borrmaskin och skruvmejsel.  Tar man det bara lungnt och metodiskt så är det lätt...

laed
16 inlägg
laed 4 år sedan

OK! Det tål att tänkas på då alltså! Man får väl se till att öva på plankor och ev. fixa mallar för att känna sig lite tryggare..
Har du satt vissa av insertsen i redan befintliga hål då? Såg att de på bägge sidorna tar lite mindre för att jobba med förborrade skidor, vilket kanske kan tolkas som att det är något mindre krävande?

Hoppas monteringen går fortsatt bra!

jonny
161 inlägg
jonny 4 år sedan

Ja, Markerbindningarna var monterade sen innan vilket gjorde uppborrningnen av de hålen lätta. För dynafitbindningarna så har jag gjort en egenmall som är printad på overheadpapper. De bakersta insertsen kommer att dubbla för båda bindningarna, mao behöver jag "bara" passa in min mall efter dem och sedan borra.

Det svåraste momentet är nog gängningen. Jag har användt mig av borrmaskinen som hållare för gängtappen och vridit på chucken för hand.

jonny
161 inlägg
jonny 4 år sedan

Denna instruktionsvideon är bra https://www.youtube.com/watch?v=DYUaW-MZ9QY

laed
16 inlägg
laed 4 år sedan

Mhm. Har du använt "vanlig" borrmaskin då som på videon eller typ pelarborr ?

Mycket bra video f ö, tack!

jonny
161 inlägg
jonny 4 år sedan

Vanlig borrmaskin. Hållt stadigt med en hand och roterat borrchucken med den andra. S7:orna saknar dock metall , mao så bjuder de inte på direkt mycket motstånd vid gängningen.

laed
16 inlägg
laed 4 år sedan

Check.

Ju mer man tänker på det känns ju detta som ett hantverk man verkligen borde lägga ner lite tid på att lära sig..

Valmgren
190 inlägg
Valmgren 4 år sedan

Tänkte bara göra en snabb instickare och fråga om det är möjligt att installera QK i redan borrade hål (avmontera bindningen och sätta i QK.) Eller förstörs hålen när man drar ur bindningarna?

Piglet55
467 inlägg
Piglet55 4 år sedan

Som man skriver några poster upp är det lättare att använda redan befintliga hål. i och med att hålen ska borras upp lite större så spelar det ingen roll att man redan har skruvat i dem.

johanb
96 inlägg
johanb 4 år sedan

En uppdatering på mitt insertsprojekt.

Nu har jag hämtat mina wailer112 och har fått dem samt mina gamla Sidestash borrade för att kunna ha både NTN och Dynafit Radical. Vet inte om det är fusk men jag fick dem borrade för vanlig montering på AG (något ska man få för att man köper skidor i riktig butik...) och så borrar jag upp hålen för inserts själv. Det blev litet tajt med hålen på SS för det har varit två monteringar AXL tidigare men jag kan återanvända främsta paret hål från NTN till Dynafit.

Jag köpte 100 inserts, basic installationskit, drill & tap guide block och 3-in1 installation tool från Bindingfreedom.com. Kostade en dryg tusing med frakt (tog en vecka typ) allt på rabbits inrådan.

Hittills så är en SS borrad och gängad men jag har inte tagit fram epoxyn ännu eftersom jag inte har skruvar i rätt längd införskaffade för montering. Det var inget problem alls att gänga rakt för hand med hjälp av guideblocket, använde en försänkare för att förbereda för gängtappen. Har förstått att det är de första varven på gängan som är de viktigaste för att det ska blir bra. Alla inserts gick in som de skulle.

Har några frågor igen:

Köper man vanlig skruv på typ Järnia och kapar den i rätt längd? Hittar bara Poziskruv där och skulle hellre ha Torx men vet inte var man hittar det i mindre förpackingar än 200. Tips?

Har läst litet på TGR att de rekommenderar Vibra-Tite VC3 som låsning av skruvarna eftersom LocTite tydligen kan sitta litet hårt och man riskerar att gänga ut inserten när man vill byta bindning. Någon som  har erfarenhet av det problemet? Eller som vet om man kan få tag på alternativ typ VC3 i Sverige?

//Johanb

Piglet55
467 inlägg
Piglet55 4 år sedan

Här går det att köpa skruvar på stycke. Verkar gå att få det mesta med någon veckas leveranstid. Dock blir det lite dyrare än om du hade köpt dem direkt från Bindningfreedom.

Om du bara ska ha skruvarna så är det inte värt att köpa från bindningsfreedom pga av frakten.

http://www.rostfribult.se
http://www.skruvbutiken.se
http://www.sifvert-skruv.se

Torx verkar vara lite knivigt att hitta. Dock finns insekt vilket jag tycker nästan är bättre. Större chans att få tag i en 3mm insekt i liftkön/hotellet/macken än motsvarande torx om man skulle få problem och behöva mecka.

jonny
161 inlägg
jonny 4 år sedan

Jag har handlat endel ifrån jons ski tuning, har länkat lite högre upp i tråden. Han tar 5 pund per skruvkit (pozi) och 1 pund för en påse  Vibra-Tite VC3. Frakten kostar 4 pund och har tagit 3 dagar för mig.

LawndartGustav
994 inlägg
LawndartGustav 4 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (4 år sedan)

Köp från Bindingfreedom o inte Quiverkillers. Mycket billigare! Köp dessutom direkt från USA inte genom någon dealer som t.ex. jons ski tuning smile Dessutom är det inte stjärnskruvmejsel till Bindingfreedoms skruvar.

Förresten så köpte jag M5 skruvar på typ Järnia, sämsta kvalitet jag varit med om. Har nu två avsågade skruvar i två hål. Jag betalar gärna extra för Bindingfreerdoms skruvar som dessutom är insektmejsel vilket gör att det är svårare att förstöra gängorna än med stjärnskruvmejsel.

Live free and die ...ing Citera
LawndartGustav
994 inlägg
LawndartGustav 4 år sedan

Någon som har erfarenhet av Vibra-Tite VC3 Thread Lock?? Finns et annat som inte behöver sättas på varje gång man byter?

Karlleo
41 inlägg
Karlleo 4 år sedan

Jag köpte mitt DIY kit med inserts och skruv från Quiver killers globala hemsida, tog lite mer än en vecka att få det, och är sjukt nöjd med resultatet! Finns för övrigt en bra tabell där med längder på skruvar till de vanligaste bindningarna samt monteringsmallar http://www.quiverkiller.com/html/downloads.html

Blir till att beställa ett gäng inserts till för här skall det utövas hantverk smile

Drop cliffs not bombs. Citera
Ashtraymofucku
628 inlägg
Ashtraymofucku 4 år sedan

Ett problem! Har nu monterat in inserts till mina guardian, intersport gjorde jobbet och det blev bra. Nu när jag befinner mig i Kicking Horse säger verkstaden här att man inte kan sätta i dessa inserts så det hamnar vatten och snö ner i de hål/inserts man inte använder. När det fryser till is kan det bli sprickor i skidan och förstöra skidorna totalt. Han sa att man kunde fylla dem med någon slags silikon men då måste man göra det varje gång man byter binding, känns oaktuellt. Dock så förklarade jag aldrig för han att dessa inserts är inte ihåliga, de han hade som vi skulle sätta in var ihåliga och vattnet kommer då i kontakt med träkärnan, men det gör de väll inte med quiver inserts?
Så det borde väll inte vara någon fara/problem att skidorna tar skada om de inserts hålen man inte använder inte är igenfyllda med quiver inserts?

LawndartGustav
994 inlägg
LawndartGustav 4 år sedan

absolut inga problem! annars hade de inte sålts...

R00bert
282 inlägg
R00bert 4 år sedan

Snön kommer ju aldrig i kontakt med kärnan så jag ser inte hur det ska vara något problem. Finns bra med folk som kör inserts och jag har aldrig hört om något liknande så jag tror det är lugnt smile

johanb
96 inlägg
johanb 4 år sedan

Har nu satt in inserts i två par skidor och hittat bra torxskruvar till Dynafitbindningarna. Men jag har problem att hitta skruvarna för NTN. De platta skruvarna med rätt längd på 8 mm som jag hittat har för tjockt huvud för att bindningen ska kunna glida på profilen som är fäst i skidan (har provat tre olika typer). Just nu funderar jag på är skruvar med försänkt skalle och korta ner dem från 8 mm till typ 6 mm.

Men innan jag gör det tänkte jag kolla om någon har en bättre idé eller kan hjälpa mig hitta skruvar med en tillräckligt platt skalle på 8 mm så jag får på NTN bindningarna också.

AndreasM
97 inlägg
AndreasM 4 år sedan

Ashtraymofucku skrev:

Ett problem! Har nu monterat in inserts till mina guardian, intersport gjorde jobbet och det blev bra. Nu när jag befinner mig i Kicking Horse säger verkstaden här att man inte kan sätta i dessa inserts så det hamnar vatten och snö ner i de hål/inserts man inte använder. När det fryser till is kan det bli sprickor i skidan och förstöra skidorna totalt. Han sa att man kunde fylla dem med någon slags silikon men då måste man göra det varje gång man byter binding, känns oaktuellt. Dock så förklarade jag aldrig för han att dessa inserts är inte ihåliga, de han hade som vi skulle sätta in var ihåliga och vattnet kommer då i kontakt med träkärnan, men det gör de väll inte med quiver inserts?
Så det borde väll inte vara någon fara/problem att skidorna tar skada om de inserts hålen man inte använder inte är igenfyllda med quiver inserts?

Ska inte vara nått problem då insertsen har en botten. Sitter ju inserts med metallbotten på alla snowboards och där fyller man ju inte de oanvända hålen. Sålänge det inte kommer in vatten i kärnan så är det ju lugnt.

Hawkeye61
46 inlägg
Hawkeye61 4 år sedan

Är det nån som beställt Binding Freedom-kit från USA och vet ifall man behöver betala moms+tull?

snej
722 inlägg
snej 4 år sedan

Hawkeye61 skrev:

Är det nån som beställt Binding Freedom-kit från USA och vet ifall man behöver betala moms+tull?

Jag behövde inte det, men summan står på kuvertet så har man otur kan man nog åka dit.

Finns inga onödiga skidköp Citera
Hasse_Lindborg
2787 inlägg
Hasse_Lindborg 4 år sedan

Jag köpte här: http://www.yellowsportshop.com/gui/shop … p;paging=1 sjukt smidigt.. (och tullfritt så klart)

LawndartGustav
994 inlägg
LawndartGustav 4 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (4 år sedan)

Hasse, du får säkert precis samma grejor men du betalar ju dubbelt så mkt så ser inte poängen men kanske e bara jag.

Har beställt för över tusenlappen en gång och ca 500 en gång från bindingfreedom utan att betala någon tull så tror det e rätt lugnt.
Leveransen har kommit efter ca 1v båda gångerna. Dock är ändringar svårt, han hinner skicka iväg ordern innan han ser ändringen så köp rätt direkt smile

Piglet55
467 inlägg
Piglet55 4 år sedan

Hasse_Lindborg skrev:

Jag köpte här: http://www.yellowsportshop.com/gui/shop … p;paging=1 sjukt smidigt.. (och tullfritt så klart)

Det du länkade till är ju dock ej Bindingfreedoms inserts utan QK-inserts.

I mitt tyckte är det enklare att jobba med Bindingfreedoms variant. Tänk att ett litet spår kan göra så mkt big_smile
Kanske att vara petnoga men men. Sen är det ju alltid skoj att hjälpa en kille på TGR som lägger ner grymt mkt tid på att det ska bli så bra som möjligt för oss med mallar och vidareutvecklar produkten osv.

Hasse_Lindborg
2787 inlägg
Hasse_Lindborg 4 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (4 år sedan)

Jag har haft otur gustav och åkte på moms och tull tyvärr från Bindningfreedom. Så då beställde jag där istället och det är iofs fortfarande lite billigare från bindningsfreedom men det var obetydligt för mig.

Piglet55: Tyckte det inte var svårare med QK än med de andra.Bara man har rätt grejor så.

johanb
96 inlägg
johanb 4 år sedan

Jag beställde för typ 170 USD inkl frakt från Bindingfreedom och slapp betala tull, till min förvåning eftersom värdet står på påsen. Tror att det är litet slumpen som avgör om tullen tittar på paketet eller inte.

Det är ju en del inserts som ska skruvas i, provmontera bindningar, skruvas ur, limmas och skruvas i igen. Ivarjefall om man ska montera för flera bindningar och flera skidor så jag tycker nog att skruvspåret hjälpte. Men det är ganska skört så man måste fortarande ta tid på sig och göra det ordentligt.

mholm
389 inlägg
mholm 4 år sedan

Angående tull och vad som gäller: Tullverket

precis. Citera
johanb
96 inlägg
johanb 4 år sedan

mholm skrev:

Ja det tar ju bort slumpfaktorn ur ekvationen. 170 USD blir dryga 1100 SEK och väl under de 1400 SEK som är minstaninvån för tullen att agera.

Hasse_Lindborg
2787 inlägg
Hasse_Lindborg 4 år sedan

johanb skrev:

mholm skrev:

Ja det tar ju bort slumpfaktorn ur ekvationen. 170 USD blir dryga 1100 SEK och väl under de 1400 SEK som är minstaninvån för tullen att agera.

Ja för tull ja men inte för momsen wink

Jag beställde för 1600:- så därför åkte ja nog på tull och moms. Sedan om man väl har hamnt i deras "register" så kollar de nog allt. Fick betala moms på linor till min kite för 650:- kronor oxå då de kom från Kina..

snorkel
968 inlägg
snorkel 4 år sedan

johanb skrev:

mholm skrev:

Själva tullkostnaden är minsta problemet. Man kan åka på kostnader även om varuvärdet är under 1400. Fastnar paketet i hanteringen så kostar det alltid 100 kr i postens adm avgift samt moms på varuvärdet. Detta även om tullen är 0 kr.

Är paketet litet så ökar chansen att det slinker igenom, typ inserts.  Platt och i brevstorlek är också bra.  Stora paket fastnar ofta även om varuvärdet bara är några hundra och man åker på avgifterna enl. ovan.

AndreasM
97 inlägg
AndreasM 4 år sedan

Man ska alltid betala tull och moms på paket som kommer ifrån land Utanför EU. I praktiken brukar det bli 25% moms och 5% tull på totalpriset inklusive fraktkostnad. Samt ev administrationsavgift. Så bäst är att räkna på att man får betala detta. Det finns ingen nedre gräns för momsen men det finns en gräns på 1400kr för tullavgiften. Från Tullens hemsida "Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull."

Sen händer det att paket slinker igenom ändå, framförallt små paket med lågt värde.

Inom EU brukar man betala ursprungslandets moms som oftast är något lägre än den Svenska.

johanb
96 inlägg
johanb 4 år sedan

Jamen då är vi tillbaka att det är slumpen som styr om man måste betala tull och moms då man beställer inserts från US.

rabbit
775 inlägg
rabbit 4 år sedan

johanb skrev:

Jamen då är vi tillbaka att det är slumpen som styr om man måste betala tull och moms då man beställer inserts från US.

Så länge du försöker "komma undan" så blir det nog slumpen som styr.
Du kan också välja att vara en ansvarskännande medborgare och deklarera dina direktimporter.
Om du till varje pris vill undvika slumpen. wink

-peace
/r

Equal rights and Justice. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook