Quiver killers, och erfarenheter av?

johanb

Medlem
niillle sa:
Går det att skruva ur Quiverkiller inserts på något sätt? Eller sitter de där när man väl skruvat i dem?
De sitter nog där de sitter. De är limmade med epoxy och det finns egentligen inte något mejselspår för att skruva upp dem med igen (Binding Freedom har ett tunt mejselspår och Quiver Killers har inget spår alls). Och om du väl får upp dem så måste du nog ändå göra rent dem från all epoxy på något sätt för att kunna återanvända dem.

niillle

Ny medlem
johanb sa:
niillle sa:
Går det att skruva ur Quiverkiller inserts på något sätt? Eller sitter de där när man väl skruvat i dem?
De sitter nog där de sitter. De är limmade med epoxy och det finns egentligen inte något mejselspår för att skruva upp dem med igen (Binding Freedom har ett tunt mejselspår och Quiver Killers har inget spår alls). Och om du väl får upp dem så måste du nog ändå göra rent dem från all epoxy på något sätt för att kunna återanvända dem.
Någon som provat att få ur dem innan epoxyn stelnat? Om man av någon anledning t.ex. missat lite med borrningen eller gängningen.

johanb

Medlem
niillle sa:
johanb sa:
niillle sa:
Någon som provat att få ur dem innan epoxyn stelnat? Om man av någon anledning t.ex. missat lite med borrningen eller gängningen.
Skulle rekommendera att se till att allt är på korrekt plats med bindning påskruvad på prov innan du tar fram epoxyn överhuvudtaget. Blir bara mekigare att försöka korrigera i efterhand om du också har kletig epoxy och tidspress för att korrigera eventuella fel.

la_grave

Aktiv medlem
johanb sa:
niillle sa:
johanb sa:
Skulle rekommendera att se till att allt är på korrekt plats med bindning påskruvad på prov innan du tar fram epoxyn överhuvudtaget. Blir bara mekigare att försöka korrigera i efterhand om du också har kletig epoxy och tidspress för att korrigera eventuella fel.
Jag fick lite epoxy på ett par skruvar. Var enkelt att få bort med varmluftspistol. Epoxy är rätt värmekänsligt. Får du i en insatsskruv som du behöver få loss borde det gå att smälta epoxyn genom att skruva i en skruv och värma med lödkolv, men var försiktig så du inte värmer för mycket så träkärnan börjar förkolnas.

Piglet55

Medlem
niillle sa:
Piglet55 sa:
niillle sa:
Värm upp epoxin och sen är det bara att skruva ur dem. No problem.
Men hur skruvar man ur dem egentligen? Ser inte framför mig vad jag ska använda för "verktyg".
På bindningfreedoms variant är den ett spår så du kan använda en vanlig spårmejsel eller deras installationsverktyg.

På QK får du lov att använda en längre m5 skruv och 2 muttrar att låsa fast skruven med. Lite pillrigt men det går.

snorkel

Ny medlem
Köp Binding Freedoms inserts med mejselspår istället för Quiverkillers. Om det är försent så går att få ut Quiverkillers om du tar en lång M5 skruv med en mutter på. Skruva i skruven ner i botten, (helst en med bultskalle) och dra sedan fast muttern ned mot inserten. Håll samtidigt emot skruvskallen så att du inte drar ned inserten i skidan. Dra hårt för att få det att låsa. Värm för att få epoxin att släppa. Skruva ur genom att dra ur skruven vid skallen. Har du vid tidigare montering dragit ned inserten under topsheetnivån kan du behöva ta bort lite material för att få direktkontakt mellan mutter och insert. Laga med värmd epoxi, låt härda och borra nytt om du skall använda skidan igen.

niillle

Ny medlem
Frågade mest i förebyggande syfte :)
Var innan jag haft i epoxy som jag tänkte på, så har nog fått de svar jag sökte, TACK! Hade inte tänkt behöva skruva ur dem, var mest om det mot förmodan skulle bli fel.

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Detta är väl egentligen uppenbart när man väl tänker på det men innan dess…Jag har köpt mina insatsgängor primärt för att kunna transporter skidora utan bindningarna på = mycket smidigare att packa, man kan få med flera par på flyget osv. När jag gjort slut på mitt första hundrapack insåg jag att på rätt många bindningar, i mitt fall Salomon och Marker Duke men det finns förmodligen fler exempel, och med mitt användningsområde, kan man montera häldelen med traditionella skruvar eftersom man, i Salomonfallet, enkelt kan ta loss häldelen från "spåret" och, i Dukefallet, tar loss hela bindningar när man lossar tådelen. Kvar blir i båda fallet bara en ganska platt platta (!) som har minimal påverkar på skidornas packbarhet.

Utöver att det bara går åt hälften så många insatsgängor på detta sätt går det ju mycket snabbare att sätta ihop grejorna när man kommer fram.

Crusade

Ny medlem
Skruva i en skruv med en mutter på, lås med muttern skruva ur skruven. Mycket säkrare å bättre än spår för mejsel.

la_grave

Aktiv medlem
Piglet55 sa:
Disco sa:
En no-clue-fråga. Hur vet man vilken längd på skruvarna man behöver?
På bindingfreedoms hemsida finns det en tech del där du kan hitta den Infon. Där kan du även köpa rätt skruvar till din bindning.
Observera att denna tabell stämmer rätt dåligt. Jag har skickat in tre förändringar för olika årmosdeller av Salomon 14, 16 och 20-bindningar. Inte BF:s fel att Salomon verkar ändra sina modeller rätt ofta men det kan vara bra att ha i åtanke.

Dessutom, sk smallheads verkar ju knappt existera på öppna marknaden. I åtminstone ett fall där jag behövde smallheads (återigen Salomon) gick vanliga huvuden bra. Det var en tåbindning där man egentligen ville trä ner skruven genom överdelen av bindningen (och dessa hål var ganska små = behöver smallheads). Istället kunde man skruva upp höjden på bindningen ganska långt och sedan pilla in skruvarna från sidan (och till sist skruva fast dem genom hålet så som tänkt från början).

la_grave

Aktiv medlem
Är det någon som försökt sig på att använda insatsgängor på en longboard? När jag köpte min bräda avrådde de från att skruva av truckarna (pga slitage på gängorna?). Insatsgängor vore ju en typisk lösning på detta. Skillnaden mot skidor är väl att riktningen på skruvarna typiskt går åt andra hållet så det kräver lite anpassning?

Alfakrull

Medlem
la_grave sa:
Är det någon som försökt sig på att använda insatsgängor på en longboard? När jag köpte min bräda avrådde de från att skruva av truckarna (pga slitage på gängorna?). Insatsgängor vore ju en typisk lösning på detta. Skillnaden mot skidor är väl att riktningen på skruvarna typiskt går åt andra hållet så det kräver lite anpassning?
Att avråda från att montera av truckarna tycker jag låter väldigt underligt eftersom det inte handlar om någon gängning (maskinskruv i trä), visst kanske man får lite glapp av att hålen blir större efter att man gjort det några hundra gånger men det borde inte vara något problem. Om du ändå känner att det skulle vara intressant finns det ju betydligt billigare gänginsatser som inte är specialtillverkade för montering i skidor och som har till exempel möjlighet till genomgående skruvar.

la_grave

Aktiv medlem
Jag ska köpa Vibra-Tite och fler insatsgängor från BF med leverans i USA och sedan "privattransport" till Sverige. Om någon vill passa på att slippa dyra leveranser och tull (från BF $99 för ett hundrapack men så tillkom drygt $70 för leverans och tull) resp inga leveranser alls (Vibra-Tite säljs via amerikanska Amanzon men de levererar inte till Europa), säg till snarast så kan jag anpassa min beställning. Men det är rätt bråttom så hör av er senast under helgen.

Uppdatering: avhämtning i Stockholm. Jag orkar inte hålla på och krångla med att skicka grejorna.

Senast ändrad:

Alfakrull

Medlem
la_grave sa:
Jag ska köpa Vibra-Tite och fler insatsgängor från BF med leverans i USA och sedan "privattransport" till Sverige. Om någon vill passa på att slippa dyra leveranser och tull (från BF $99 för ett hundrapack men så tillkom drygt $70 för leverans och tull) resp inga leveranser alls (Vibra-Tite säljs via amerikanska Amanzon men de levererar inte till Europa), säg till snarast så kan jag anpassa min beställning. Men det är rätt bråttom så hör av er senast under helgen.
Jag kan gärna köpa ett hundra-pack eller splitta ett eller något!

la_grave

Aktiv medlem
För övrigt, fanns det någon europeisk (Norsk? Schweizisk? Brittisk?) återförsäljare av Binding Freedoms grejor? Eller var det QK som hade europeisk distribution?

la_grave

Aktiv medlem
Sista chansen att anmäla intresse för någon av Vibra-tite-produkterna här

http://www.amazon.com/Vibra-TITE-VC-3-Threadmate/dp/B008D6GHY6

Beställer om några timmar.

Insatsgängorna beställer jag imorgon (måste prata en vända med dem i telefon innan beställning) så där finns det lite tid kvar.

Glömde en viktig detalj, rundar väl av dollarkursen uppemot nio. Min vän som ska transportera grejorna ska väl ha något för besväret också.

Alfakrull

Medlem
la_grave sa:

Insatsgängorna beställer jag imorgon (måste prata en vända med dem i telefon innan beställning) så där finns det lite tid kvar.

Glömde en viktig detalj, rundar väl av dollarkursen uppemot nio. Min vän som ska transportera grejorna ska väl ha något för besväret också.
Okej, då sansar jag kanske min beställning till 50st, det är ändå mer än jag vet att jag behöver...

la_grave

Aktiv medlem
Alfakrull sa:
la_grave sa:

Okej, då sansar jag kanske min beställning till 50st, det är ändå mer än jag vet att jag behöver...
De säljs ju i hundrapck (eller styckvis) men då kanske du och
@miol11 kan dela på ett paket?

Men jag kan lova er båda att de går åt snabbare än man tror. Vill man montera en skida med två par bindningar, bindnignar som behöver 4 insatsgängor fram och 5 bak går det åt 36 stycken. Då räcker de som återstår (14) inte ens till ett par skidor med ett par bindningar.

Jag har själv gjort av med ett hundrapack och ska beställa 200 nya (jag behöver väl egentligen bara ett hundrapack men med tanke på hur dyrt det blir med leverans, tull mm nästa gång jag beställer så shoppar jag loss lite).

Alfakrull

Medlem
la_grave sa:
Alfakrull sa:
la_grave sa:

De säljs ju i hundrapck (eller styckvis) men då kanske du och
@miol11 kan dela på ett paket?

Men jag kan lova er båda att de går åt snabbare än man tror. Vill man montera en skida med två par bindningar, bindnignar som behöver 4 insatsgängor fram och 5 bak går det åt 36 stycken. Då räcker de som återstår (14) inte ens till ett par skidor med ett par bindningar.

Jag har själv gjort av med ett hundrapack och ska beställa 200 nya (jag behöver väl egentligen bara ett hundrapack men med tanke på hur dyrt det blir med leverans, tull mm nästa gång jag beställer så shoppar jag loss lite).
Gärna för mig!

Jag har redan inserts för mina ena bindningar på två av mina skidpar och planerar bara att sätta i det för de andra bindningarna i två par så jag har fortfarande över till ett till par skidor efter det...som student köper man ju inte nya skidor var eviga dag...

miol11

Medlem
Förstår att det kan behövas ett "gäng" om man kommer igång, men eftersom jag aldrig testat så sansar jag mej med 50 så delar jag gärna ett pack med dej Alfakrull.

LaGarve PM:a eller ring så jag vet hur betalning/leveras skall ske

miol11

Medlem
la_grave, funderar vad som hände (eller rättare sagt vad som inte hände) med leveransen............

Pistgubbe

Medlem
la_grave sa:
Detta är väl egentligen uppenbart när man väl tänker på det men innan dess…Jag har köpt mina insatsgängor primärt för att kunna transporter skidora utan bindningarna på = mycket smidigare att packa, man kan få med flera par på flyget osv. När jag gjort slut på mitt första hundrapack insåg jag att på rätt många bindningar, i mitt fall Salomon och Marker Duke men det finns förmodligen fler exempel, och med mitt användningsområde, kan man montera häldelen med traditionella skruvar eftersom man, i Salomonfallet, enkelt kan ta loss häldelen från "spåret" och, i Dukefallet, tar loss hela bindningar när man lossar tådelen. Kvar blir i båda fallet bara en ganska platt platta (!) som har minimal påverkar på skidornas packbarhet.

Utöver att det bara går åt hälften så många insatsgängor på detta sätt går det ju mycket snabbare att sätta ihop grejorna när man kommer fram.
Kom just på samma sak när jag började skruva av bindningar (och hade inte läst ovanstående):

För att transportera ett par vanliga Marker Jester/Griffon/Squire behöver man sätta Quivers i två hål (de bakre på tådelen). Sedan är det bara att lämna skena fram och bak kvar på skidan under transport.

För att transportera Marker Jester/Griffon/Squire Schizo behöver man inte några Quivers alls (men det visste t.o.m. jag sedan länge så det vet säkert hela världen).

miol11

Medlem
la_grave Att inte svara i denna tråd eller på PM är gör mej förvånad?! ............... fast det kanske jag inte borde vara ;-)

Karlleo

Ny medlem
Någon mer som stött på problem med borret från QK? Jag köpte ett pro tool kit där borret som ingick, s¨g det tyvärr försent, inte var koniskt som mitt första. Detta fick till följd att hålen blev alldeles för stora! (använde pelarborr så det var inte det som felade).

Någon som råkat ut för liknande problem och vad fan ska jag göra åt det!?

Pistgubbe

Medlem
Karlleo sa:
Någon mer som stött på problem med borret från QK? Jag köpte ett pro tool kit där borret som ingick, s¨g det tyvärr försent, inte var koniskt som mitt första. Detta fick till följd att hålen blev alldeles för stora! (använde pelarborr så det var inte det som felade).

Det lät ju märkligt och trist att de skickade ett för stort borr...

Men så länge pluggen inte sitter så löst att det är problem med att få den att sitta kvar rakt i hålet ordnar det väl sig med epoxin? Du får väl blanda i lite fibrer i epoxin om du är orolig för att det inte skall bli starkt nog.

Pistgubbe

Medlem
Karlleo sa:

Hur gick det?

Piglet55

Medlem
Karlleo sa:

Nu blev jag ju nyfiken också. Om borren inte var konisk, vad var den istället ?

När du säger för stor borr, vilken storlek fick du ?
Hur mkt för stora blev hålen ? Var dom så stora att gängsnittet gick ner utan att du behövde gänga ?

Karlleo

Ny medlem
Piglet55 sa:
Karlleo sa:

Nu blev jag ju nyfiken också. Om borren inte var konisk, vad var den istället ?

När du säger för stor borr, vilken storlek fick du ?
Hur mkt för stora blev hålen ? Var dom så stora att gängsnittet gick ner utan att du behövde gänga ?
Har kollat lite nu och borret verkar inte vara för stort utan problemet verkar vara att det inte är koniskt! Borrade med pelarborr så det var inte att jag var vinglig på hand. Insertsen får inget grepp alls i skidan...

Piglet55

Medlem
Karlleo sa:
Har kollat lite nu och borret verkar inte vara för stort utan problemet verkar vara att det inte är koniskt! Borrade med pelarborr så det var inte att jag var vinglig på hand. Insertsen får inget grepp alls i skidan...
Jag är ledsen men jag förstår fortfarande inte.

1. Om borren inte är koniskt så är den istället ???
2. Vilken dimension står på borren ?
3. Vilken dimension står på gängtappen ?
4. Har du en bild som kan visa problemet ?

Om du bor i närheten av Gävle så är du välkommen förbi så är jag tämligen säker att jag kan hjälpa dig lösa det hela.

MVH
Robin

Karlleo

Ny medlem
Piglet55 sa:
Karlleo sa:
Jag är ledsen men jag förstår fortfarande inte.

1. Om borren inte är koniskt så är den istället ???
2. Vilken dimension står på borren ?
3. Vilken dimension står på gängtappen ?
4. Har du en bild som kan visa problemet ?

Om du bor i närheten av Gävle så är du välkommen förbi så är jag tämligen säker att jag kan hjälpa dig lösa det hela.

MVH
Robin
1. Jag är helt inkompetent, det är gängtappen som inte är konisk...
2. Se ovan.
3. 5/16-18 på båda.
4. Ska försöka få till bilder.
5. Japp, skidan satt fast.

Är tyvärr lite långt till Gävle från Skövde men tackar och bockar för erbjudandet!

Senast ändrad:

Kazle

Ny medlem
Gängtappen ska inte vara konisk, det är en s.k. bottom tap, såhär ser min ut

Det borr som följde med är ett 1/4"-borr, på tappen står det tryckt att man bör använda ett 17/64-borr (vilket är sjukt nära 16/64 = 1/4) Om både borr och tapp var 5/16-18 så blev det fel.

Måste för säkerhetsskull fråga, hur gjorde du när du gängade med tappen? Hade du pelarborren igång eller vred du chucken för hand för att det skulle bli rakt?

Senast ändrad:

Lintan1

Ny medlem
Jag har följt tråden för att jag tänkte själv montera mina nya skidor med inserts.

@Kazle tycker att tappen du har fått inte verkar vara av "bottentyp". Och till alla er andra: Har ni kört med eran bottom tap på en gång? Utan att gängat med en vanlig tapp först? Här en en länk som förklarar olika tappar wiki-länk.

Och en sak till, en gängtapp gör invändiga gängor och ett gängsnitt gör utvändiga gängor. Det är gängtappar som används här ;)

Ett tipps för att göra bra gängor är att
1 spänna fast skidan under pelaborren.
2 Borra.
3 Byt ut borren mot en körnare (eller nånting runt och spetsigt).
4 Hissa upp borrhuvudet för att göra plats för verktyget du sätter tappen i. Och se till att du har ett litet hål ovanpå verktyget
5 Gör gängorna genom att vrida på verktyget för hand och använd körnaren i pelaborren för styra tappen ner i skidan med lagom med kraft.

Du slipper lägga kraft på tappen ovanifrån för hand, använd bara handtaget i pelaborren. Och behöver inte fundera på om du gängar rakt eller inte :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp