gbgpuderludret
Medlem
UCPA Off pist Valdisere vs Serre grand traces?
Har varit på båda ställena förut men inte med UCPA. Något jag borde känna till innan jag bestämmer mig?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Allt beror ju på guide, grupp och väder. Om vi bara fokuserar på skidåkning (Serre har inte en suck jämfört med Valdi när det gäller fest, afterski och andra sociala aktiviteter, i gengäld är centret klart fräschare i Serre) så skulle jag säga att Grand Traces är strået vassare. Just möjligheten att kunna ge sig ut på utflykter är guld värt eftersom snötillgången i Serre ofta är ganska dålig. Jag har haft riktigt bra åkning med offpist-grupp i Valdi men de dagarna med utflykter på Grand Traces var helt klart bättre. Framförallt uppskattade jag att guiden bjöd på klart längre åk. UCPA-guider har en tendens att köra ganska korta åk med mycket uppsamling, i Grand Traces-gruppen lät guiden oss åka långa etapper utan egentliga stopp utan man fick in mycket bättre flyt och fart.gbgpuderludret sa:Har varit på båda ställena förut men inte med UCPA. Något jag borde känna till innan jag bestämmer mig?
Vi fick dessutom lämna in våra ordinarie liftkort varje dag och guiden gick och löste ut nya på respektive ort. Skulle säkert tro att de har lite olika deals med anläggningarna men samtidigt är det jäkligt bra åkning så jag bryr mig inte nämnvärt om huruvida de sparar pengar på olika delar eller inte.gubbfan sa:Att man besöker Montgenevre och St Puy Vincent beror förmodligen på att en dag i dessa system ingår i Serres vecko liftkort. Att man på en budgetresa som UCPA skulle få ännu ett dag kort till en ca kostnad av 40 Euro är väl mindre troligt.
Annars finns ju flera mycket besökvärda orter inom rimligt bilavstånd från Serre..
Antagligen blir det mer skog på Grand Traces eftersom området har grymt bra skogsåkning. I Valdi finns både ock och det beror mycket på vädret vilken typ av åkning det blir. Det finns dock gott om skogsåkning även i Valdi, men inte lika fin lärkskog som i Serre-området. Även i Serre-området finns dock en hel del öppen terräng så återigen, vädret styr mycket.gbgpuderludret sa:Om man nu åker v13 är det då bättre att åka till valdi då det ligger i norra alperna?
Och är åkningen mer i öppen terräng i valdi och i skogen under en grand traces resa?