UCPA Off pist Valdisere vs Serre grand traces?

gbgpuderludret sa:
Har varit på båda ställena förut men inte med UCPA. Något jag borde känna till innan jag bestämmer mig?
Allt beror ju på guide, grupp och väder. Om vi bara fokuserar på skidåkning (Serre har inte en suck jämfört med Valdi när det gäller fest, afterski och andra sociala aktiviteter, i gengäld är centret klart fräschare i Serre) så skulle jag säga att Grand Traces är strået vassare. Just möjligheten att kunna ge sig ut på utflykter är guld värt eftersom snötillgången i Serre ofta är ganska dålig. Jag har haft riktigt bra åkning med offpist-grupp i Valdi men de dagarna med utflykter på Grand Traces var helt klart bättre. Framförallt uppskattade jag att guiden bjöd på klart längre åk. UCPA-guider har en tendens att köra ganska korta åk med mycket uppsamling, i Grand Traces-gruppen lät guiden oss åka långa etapper utan egentliga stopp utan man fick in mycket bättre flyt och fart.

För statistikensskull vill jag bara sticka in med att jag instämmer helt och fullt med Pillard.

Kan komplettera med att säga att den vanliga vilodagen, dvs. halvdag på onsdag, inte existerar på grand traces. Men som Pillard säger så är det så dåligt uteliv i Serre ändå så det spelar ingen roll. Mer skidåkning helt enkelt. :)
System ni förmodligen kommer åka i under Grand Traces: Serre Chevalier, Montgenevre, Puy-St-Vincent och La Grave.

Jag har en plats över till v12 - Les Arcs, Skidsafari Tarentaise om du är intresserad av denna.

Dagsturerna vetkar vara den stora behållningen med grand traces. Har gjort liknande resor med Langley för många år sedan. Så jag känner ju till utflyktsorterna redan förutom Puy.

Valdi verkar också snösäkrare än någon av de andra orterna.

Är nivån på åkarna bättre under grand traces resorna?

Valet är inte lätt.

Att man besöker Montgenevre och St Puy Vincent beror förmodligen på att en dag i dessa system ingår i Serres vecko liftkort. Att man på en budgetresa som UCPA skulle få ännu ett dag kort till en ca kostnad av 40 Euro är väl mindre troligt.
Annars finns ju flera mycket besökvärda orter inom rimligt bilavstånd från Serre..

Tror inte UCPA snålar så mycket på sina safaris, i Chamonix safarit (finns på franska ucpa sidan) var de bl.a. i Verbier och Courmayeur.

gubbfan sa:
Att man besöker Montgenevre och St Puy Vincent beror förmodligen på att en dag i dessa system ingår i Serres vecko liftkort. Att man på en budgetresa som UCPA skulle få ännu ett dag kort till en ca kostnad av 40 Euro är väl mindre troligt.
Annars finns ju flera mycket besökvärda orter inom rimligt bilavstånd från Serre..
Vi fick dessutom lämna in våra ordinarie liftkort varje dag och guiden gick och löste ut nya på respektive ort. Skulle säkert tro att de har lite olika deals med anläggningarna men samtidigt är det jäkligt bra åkning så jag bryr mig inte nämnvärt om huruvida de sparar pengar på olika delar eller inte.

Om man nu åker v13 är det då bättre att åka till valdi då det ligger i norra alperna?

Och är åkningen mer i öppen terräng i valdi och i skogen under en grand traces resa?

Senast ändrad:
gbgpuderludret sa:
Om man nu åker v13 är det då bättre att åka till valdi då det ligger i norra alperna?

Och är åkningen mer i öppen terräng i valdi och i skogen under en grand traces resa?
Antagligen blir det mer skog på Grand Traces eftersom området har grymt bra skogsåkning. I Valdi finns både ock och det beror mycket på vädret vilken typ av åkning det blir. Det finns dock gott om skogsåkning även i Valdi, men inte lika fin lärkskog som i Serre-området. Även i Serre-området finns dock en hel del öppen terräng så återigen, vädret styr mycket.

Frågan innan angående nivån på gruppen är ju sjukt svår att avgöra men generellt sett så tror jag att Grand Traces "skrämmer" bort riktiga offpist-blåbär men man vet ju aldrig...

De flesta i safarigrupperna har oftast redan åkt minst ett par ggr med de "vanliga" offpist grupperna och är (enligt min erfarenhet från två olika safaris i år) lite mer erfarna åkmässigt.
Tycker att det är lite fel att säga att Serre skulle vara så mkt sämre snömässigt, har varit där fyra ggr och det vara bara årets resa som var lite sämre snömässigt, har haft bra och mkt snö de andra tre gångerna även om vi hittade en del ok snö nu också. Val d'Isere är enda skidorten jag känner till som bedömer långa uppförsbackar som blå nedfarter...
v13 är lite väl sent för Serre kanske men La Grave kanske är grymt då, vet ej.
Evasion Tarantaise i Les Arcs var helt grym men delvis för att det var v.6 och det dumpade rejält i franska alperna, men det finns mycket fin åkning där också. Ligger ju precis bredvid Tignes så snösäkerheten är likartad.

gubbfan: I vår grupp fick vi vara med och bestämma var vi skulle åka och gruppen ville ha en dag til i La Grave och då blev det så oavsett deals med liftkort och budgetar.

Tillbaka
Topp