Frakturer och bindningsinställningar (och rätt till väg när man åker i skogen)

la_grave

Aktiv medlem
(Saknade ett lämpligt forum för detta ämne, kanske skulle behövas ett forum för kroppsrelaterade ämnen, typ träning, med inriktning på skidåkning mm)

Ett par dagar innan min säsong var slut i våras ådrog jag mig en tibiakondylfraktur under höger knä efter att ha smällt in i en sten med skidorna (det hela berodde på en panikväjning för någon som ramlat och låg dold bakom en sten vid skogsåkning, mer om det nedan), uppenbarligen ganska hårt. I samband med detta tappade jag båda skidorna men det skyddade mig uppenbarligen inte från skadan.

Frågan jag har nu är om detta kunde undvikits genom annan justering av bindningarna? Jag kör mina bindningar runt 14 och tappar skidorna då och då (ja, det krävs rätt hög fart), just detta var med ett par FKS180 på ett par Extrem Project 110. Enda gången jag skadat mig (lätt) när bindningar inte löst ut var när jag körde ett par hyrbindningar på 13,5. Den gången åkte jag på stretch, but not overstretched ledband som läkaren uttryckte det och fick vila ett par dagar. Men de bindningar var ju å andra sidan helt oelastiska och kassa i övrigt så det är inte mycket till jämförelse.

Skadan beror på en kompression i knät som leder till att "kulan" i toppen på skenbenet spricker. Är bindningar ens konstruerade för att skydda mot dylikt? Kunde en annan bindningsjustering (inte bara lägre utan även högre - då hade kanske skidorna suttit kvar och jag hade kanske kunnat undvika att ramla) hjälpt? Eller är det helt enkelt så att men rätt blandning av otur och oskicklighet är vissa skador oundvikliga?

---------
Egentligen kanske jag skulle starta en egen tråd om omständigheterna för min olycka men den hänger ju ihopp med ovanstående så den får följa med här: sista åket för dagen (givetvis, jag hade t.o.m åkt längre än planerat för att det var en dag med fantastiska omständigheter som krockade med en bootfitting-tid 15:00), hade lämnat toppen runt 16:15 och kört 1800-1900 höjdmeter utan att se en enda människa (ja, det är sant!) och hade strax innan jag körde in i skogen där olyckan inträffade haft fri sikt 500-1000 meter framåt. I alla fall, nog med undanflykter, jag kom uppifrån och då är man väjningsskyldig - vid en passage på det skogsspår jag åkte kör man runt en sten och där låg en man i 65-årsåldern med sin fru bredvid. Tyvärr var det så smalt att det inte fanns någon plats för mig att styra undan annat än över en kant och då gick det som det gick.

Finns flera saker som stör mig med hela den här historien. För det första är det obegripligt hur man kan ramla på platsen den här mannen ramlat, om man inte är en riktigt usel skidåkare och då är frågan vad man gör på ett skogsspår i La Grave?

Sedan visade det sig att han förmodligen legat där i minst 10 minuter utan att komma loss - trots att han inte var skadad! Frun hade ställt ifrån sig sina skidor 100 meter längre ner och pulsat tillbaka i en ganska besvärlig terräng. Pulsningen bör ha tagit hyfsat lång tid, utöver den tid hon tillbringat med att hjälpa honom med skidorna men trots att de var två lyckades de alltså inte få loss honom (däremot tog de så mycket plats tillsammans att jag inte kunde ta mig förbi). Jag fick däremot honom skidorna direkt efter att jag krupit tillbaka med mitt brutna knä så det var inget tekniskt problem. Bara att trycka till (och står de på 5 eller så bör ju även någon i pensionsålder få loss dem).

Slutligen, de hade inte ställt upp någon som helst varning. Ett par korsade stavar eller skidor 2-3 meter högre upp är väl en vedertagen varninssignal och hade besparat i synnerhet mig mycket smärta och besvär.

Som jag påpekade ovan kom jag uppifrån och är därför väjningsskyldig men samtidigt, om man skulle stanna varje gång man inte ser bakom nästa träd vid skogsåkning blir det inte mycket åkning kvar. Det hela känns lite som att man, när man kör bil, skulle anpassa farten för att minimera risken för en olycka utifall att man möter ett rattfyllo. Hur gör ni andra? Eller frågan är väl egentligen hur ni väger mellan nöje och risk?

Kan ju mest bli tyckande men jag tycker såhär:

Ja, du skall väja.
Ja de skulle varnat eftersom de hållit på ett tag och inte kommit upp och hade en extra person tillhands.

Hade du kommit åkandes alldeles efter att gubben ramlat hade det mer lutat åt ditt fel men nu är det väl mer gubben&kärringens fel.

Färgglada kläder är väl ett tips som är lätt att följa.
Ett svårare tips är att ha mer uppsikt och anpassa farten i uppkörda spår.

snorkel sa:
Kan ju mest bli tyckande men jag tycker såhär:

Ja, du skall väja.
Ja de skulle varnat eftersom de hållit på ett tag och inte kommit upp och hade en extra person tillhands.

Hade du kommit åkandes alldeles efter att gubben ramlat hade det mer lutat åt ditt fel men nu är det väl mer gubben&kärringens fel.

Färgglada kläder är väl ett tips som är lätt att följa.
Ett svårare tips är att ha mer uppsikt och anpassa farten i uppkörda spår.
Ja, det är ju ungefär min åsikt om det hela också. Får väl bokföra det hela på alla-olyckliga-omständigheter-på-samma-gång-kontot (var ju lite trött delvis för att det dagens sista åk och delvis för att jag sträckåkt 1900 fallhöjdsmeter offpist) och vara glad över att jag alltid varit noggrann med att förlänga min reseförsäkring. Första allvarliga skadan på fem säsonger är ändå ett rätt bra facit.

Någon uppfattning om bindningar som skyddar knäna mot kompression?

Alltid den som kommer uppifrån som har väjningsplikt. Håller man inte en hastighet som innebär att det alltid går att stanna så får man faktiskt skylla sig själv.

När det gäller bindningsinställning går det inte att svara på om man inte vet vart slaget tagit. Om slaget tar mitt under foten kommer inte bindningen lösa oavsett t.ex.

Berggrund sa:
Alltid den som kommer uppifrån som har väjningsplikt. Håller man inte en hastighet som innebär att det alltid går att stanna så får man faktiskt skylla sig själv.
...
Stämmer, men denna äldre herre hade ju absolut inget på berget att göra.
Är man så pass dålig åkare alt. i dålig form att man inte kan ta sig upp på sina skidor på 10 minuter men ändå åker i La grave så utsätter man sig själv för fara och även andra då ingen där lär räkna med sådana "blåbär". Otroligt omdömeslöst.
Klart att hade herren precis ramlat hade ju ändå olyckan blivit likadan, men i och med att han nu ligger och blockerar en led under en tid ökar ju risken.
Min uppfattning är att det är tre personers fel att olyckan skedde, la_grave, herren och hans fru, alla har ju brustit omdömesmässigt, inte så att de blir oskydliga bara för att la_grave hade väjningsplikt.

Senast ändrad:
Kan ju vara värt att än en gång påpeka att jag höll en hastighet så jag kunde väja där jag hade väjningsplikt och undvek att skada någon annan än mig själv. Skulle man ta bort den sortens risk skulle det där med skogsåkning bli en ganska meningslös sysselsättning är nog min åsikt. Behöver ju inte vara en människa man inte hinner väja för utan kan ju lika gärna vara en sten eller ett träd som dyker upp oväntat.

JL76 sa:
Är man så pass dålig åkare alt. i dålig form att man inte kan ta sig upp på sina skidor på 10 minuter men ändå åker i La grave så utsätter man sig själv för fara och även andra då ingen där lär räkna med sådana "blåbär". Otroligt omdömeslöst.
Klart att hade herren precis ramlat hade ju ändå olyckan blivit likadan, men i och med att han nu ligger och blockerar en led under en tid ökar ju risken.
De kanske hade senior-sex i det fria och bara låtsades haft en olycka när lagrave kom och störde?
Ju äldre man blir, desto mera kink.

10min eller 10sek spelar ingen roll. Oavsett om herren hade att göra där eller inte. Hade la grave kört på denne herre hade det varit riktigt illa. I detta läge får han bara skylla sig själv.

Finns garanterat åkare i la grave som är betydligt snabbare i skogen än 99% på detta forumet och anser att resten inte hör hemma i deras skog. De kommer ju ikapp de hela tiden. Vart drar ni gränsen?

Att personen i fråga inte hör hemma där håller jag med om. Men detta gör inte att han får någon skuld för att andra håller hastigheter som gör att de inte hinner stanna. Han är bara korkad och utsätter sig själv för fara. Hade det varit lavinterräng och folk nedanför hamnar genast allt i ett annat läge.

la_grave sa:
Kan ju vara värt att än en gång påpeka att jag höll en hastighet så jag kunde väja där jag hade väjningsplikt och undvek att skada någon annan än mig själv. Skulle man ta bort den sortens risk skulle det där med skogsåkning bli en ganska meningslös sysselsättning är nog min åsikt. Behöver ju inte vara en människa man inte hinner väja för utan kan ju lika gärna vara en sten eller ett träd som dyker upp oväntat.
Stenar och träd som hoppar ut framför dig då? :P

Bortser man helt från aktuella regler så är ju faktum att gubbens bristande åkteknik och sannolikt fysik orsakade både hans olycka och en till, det går liksom inte att komma ifrån, handlar inte om rätt till väg osv, en idiot har orsakat två olyckor oavsett juridiken.

Helt riskfri skidåkning låter ju extremt tråkigt.

Berggrund: att komma ikapp en långsammare åkare är ju helt annorlunda mot att detta, för mig är denna mer som att någon parkerat en bil mitt i vägen på en mörk landsväg i en blind kurva utan varningstriangel/blinkers, dessutom visste föraren att bilen var så risig att den kan rasa ihop när som helst och att han inte skulle orka knuffa den åt sidan. Sen kommer en annan bil, väjar i tid men hamnar i vägrenen och kör på en sten.

Trist med skadan, hoppas den har läkt bra. Kan inte mycket om bindningar men tror nog att denna form av kompressionsskada är svårt att undvika med bindningens inställning. Dom är ju konstruerade för att lösa ut vid vridvåld.

La Grave är inget reglerat skidområde med markerade pister så inga generella regler gäller överhuvudtaget, mer än sunt förnuft och personlig självbevarelsedrift. Visst, det är skit att det låg folk i din väg och att du skadade dig, men eftersom där du åkte inte var en markerad pist så finns det inget du kan göra åt det eller klaga över – du kunde ju lika gärna ha åkt en helt annan väg ner.

I slutändan gäller i princip bara två regler i La Grave: se efter dig själv och din egen säkerhet och respektera andra skidåkare på bergets säkerhet. Om det är att se till att du hittar rätt väg nerför La Vaute utan att behöva ringa efter helikopterräddning, inte traversera ovanför någon i Pan de Rideau eller hålla rätt fart så att du kan stanna om ett oförutsett hinder dyker upp bakom kröken på Vallontraverson mot P1 så är det i slutändan ditt eget personliga ansvar, ingen annans.

Senast ändrad:
Att den äldre herren inte hade där att göra är ett rent löjligt uttalande. Att man av ren självbevarelsedrift inte bör åka över sin förmåga är en sak, men oavsett så har alla lika stor rätt till att vistas där!

Sen är det som Glisseur skriver, inga formella regler finns att luta sig emot och praxis som gäller även i sådana situationer är att upphinnande åkare har ansvaret.

Naturligtvis tråkigt att du blev skadad la_grave men det får nog skrivas upp till fel plats på fel tid helt enkelt. Trösta dig med en god konjak och vetskapen om att du åkte på ett korrekt och ansvarsfullt sätt som lyckades undvika en kollision även om det nu ledde till en skada på dig själv.

Nu är det här inte riktat direkt till dig la_grave, men jag börjar bli rätt så trött på den här "någon annan attityden" som allt mer sprider sig i vårt samhälle. Med frihet kommer ansvar, och den dagen vi inte är beredda att ta ansvar längre har vi heller ingen frihet kvar!!

JL76 sa:
Berggrund: att komma ikapp en långsammare åkare är ju helt annorlunda mot att detta, för mig är denna mer som att någon parkerat en bil mitt i vägen på en mörk landsväg i en blind kurva utan varningstriangel/blinkers, dessutom visste föraren att bilen var så risig att den kan rasa ihop när som helst och att han inte skulle orka knuffa den åt sidan. Sen kommer en annan bil, väjar i tid men hamnar i vägrenen och kör på en sten.
Att komma ikapp en åkare som kör långsamt är som att köra 120 på samma mörka väg och komma ikapp någon med trasiga bakljus som kör i 20km/h. Sorry men det håller inte. Fortfarande den som kommer uppifrån som är ansvarig för att hålla en hastighet som är ansvarig för sin egen och de nedanförs säkerhet

Berggrund sa:
10min eller 10sek spelar ingen roll. Oavsett om herren hade att göra där eller inte. Hade la grave kört på denne herre hade det varit riktigt illa. I detta läge får han bara skylla sig själv.

Finns garanterat åkare i la grave som är betydligt snabbare i skogen än 99% på detta forumet och anser att resten inte hör hemma i deras skog. De kommer ju ikapp de hela tiden. Vart drar ni gränsen?

Att personen i fråga inte hör hemma där håller jag med om. Men detta gör inte att han får någon skuld för att andra håller hastigheter som gör att de inte hinner stanna. Han är bara korkad och utsätter sig själv för fara. Hade det varit lavinterräng och folk nedanför hamnar genast allt i ett annat läge.
Meningen med den här tråden var att den i första hand skulle handla om frakturer och bindningar, inte väjningsplikt, och biten om väjningsplikt skulle handla om hur man gör avvägningen mellan att stanna varenda gång man inte har fri sikt hundra meter kontra flyt när man åker i skogen. Hursomhelst, det går inte att komma ifrån att man bör (ska?) sätta upp en varning om man av en eller annan anledning står dold. När man tog körkort fick man lära sig att bara för att man har företräde har man inte rätt att krocka. Borde vara tillämpligt även här.

Glisseur sa:
La Grave är inget reglerat skidområde med markerade pister så inga generella regler gäller överhuvudtaget, mer än sunt förnuft och personlig självbevarelsedrift. Visst, det är skit att det låg folk i din väg och att du skadade dig, men eftersom där du åkte inte var en markerad pist så finns det inget du kan göra åt det eller klaga över – du kunde ju lika gärna ha åkt en helt annan väg ner.

I slutändan gäller i princip bara två regler i La Grave: se efter dig själv och din egen säkerhet och respektera andra skidåkare på bergets säkerhet. Om det är att se till att du hittar rätt väg nerför La Vaute utan att behöva ringa efter helikopterräddning, inte traversera ovanför någon i Pan de Rideau eller hålla rätt fart så att du kan stanna om ett oförutsett hinder dyker upp bakom kröken på Vallontraverson mot P1 så är det i slutändan ditt eget personliga ansvar, ingen annans.
Jag har faktiskt inte beklagat mig så mycket över min skada. Jag missade tre dagar av eftersäsongen men fick ligga på franskt sjukhus där man fick starköl till maten. En kompis kom ner och körde hem mig och min bil istället för att jag skulle göra det själv (och jag fick 20:-/milen av mitt försäkringsbolag istället för att betala hemresan!). Jag kunde med gott samvete åka taxi överallt när jag kom hem. Egentligen var det bara fördelar med skadan.

Men vi glider hela tiden iväg från den intressanta frågeställningen: går det undvika kompressionsskador i knäna om man nu accepterar att det emellanåt kommer uppstå situationer när man inte riktigt hinner med att planera nästa sväng?

Berggrund sa:
JL76 sa:
Att komma ikapp en åkare som kör långsamt är som att köra 120 på samma mörka väg och komma ikapp någon med trasiga bakljus som kör i 20km/h. Sorry men det håller inte. Fortfarande den som kommer uppifrån som är ansvarig för att hålla en hastighet som är ansvarig för sin egen och de nedanförs säkerhet
Här är det väl mer fråga om att någon stannat utan lyse och utan varningstriangel på den mörka vägen pga punktering och försöker byta däck.

snorkel sa:
Berggrund sa:
JL76 sa:
Här är det väl mer fråga om att någon stannat utan lyse och utan varningstriangel på den mörka vägen pga punktering och försöker byta däck.
Det var otydligt men jag menade såklart att bilen "parkerats"/stannats pga problem med bilen, t ex då punktering.

Berggrund: på dig låter det som att det är ytterst oansvarigt att komma ikapp åkare? Jag kommer ikapp åkare hela tiden vid skidåkning men jag håller då inga 120 på mörka skogsvägar...
la_grave höll ju helt klart tillräcklig hastighet för den andres säkerhet, han hann väja, finns ingen skyldighet att hålla sådan att man inte skadar sig själv, och fanns det skulle jag börja spela mer golf istället

Kompressionsskador, annat än att bygga in mer dämpning direkt under hälen blir väl svårt att minska risken för detta, men nu spekulerar jag långt utanför mitt kunskapsområde. Salomon har haft någon form av tryckkänslig platta i tådelen ? Vad den gör har jag ingen koll på eller om den hjälper alls vid slag direkt underifrån, tror den var för vridfall.

Att jämföra med biltrafiken blir ingen gladare av, där finns det tydliga regler och lagar som reglerar ansvaret och vad man måste göra.

Gällande kompressionsskador så tror jag inte det går att skydda sig mot med hjälp av bindningens inställning. Vid kompression är det en kraft som vill trycka pjäxan rakt igenom skidan, även om bindningen löste ut så skulle man inte ha någonstans att ta vägen. Möjligen att gummisulan på turpjäxor kan ha en dämpande effekt, men den är nog ytterst marginell.

@la_grave

Kul läsning ... hade tänkt skriva något i ämnet att alla som faller i snön och inte kan komma upp borde vara förutseende och sätta upp en varningstriangel (eller stavar i kors) strax ovanför ...

När det gäller frågan att undvika kompressionsskador i knäna när det dyker upp oförutsedda hinder är jag (som oftast) osäker på om du trollar eller är fullt seriös. Men,men. Jag är långt ifrån specialist i ämnet men min uppfattning är att det handlar mer om styrka, skidteknik och fallteknik än utrustning och dintal i en sådan här situation.

/MM

Senast ändrad:
Nu blev jag nyfiken, på vilket sätt hade styrka kunnat hjälpa mot denna skadan?

Mountain_Man sa:
@la_grave

Kul läsning ... hade tänkt skriva något i ämnet att alla som faller i snön och inte kan komma upp borde vara förutseende och sätta upp en varningstriangel (eller stavar i kors) strax ovanför ...

När det gäller frågan att undvika kompressionsskador i knäna när det dyker upp oförutsedda hinder är jag (som oftast) osäker på om du trollar eller är fullt seriös. Men,men. Jag är långt ifrån specialist i ämnet men min uppfattning är att det handlar mer om styrka, skidteknik och fallteknik än utrustning och dintal i en sådan här situation.

/MM
Jag antar du däremot trollar nu. Naturligtvis förväntas inte någon som fallit varna sin omgivning, däremot kan ju folk runtomkring göra det (frun i det här fallet - istället för att stå, dold, på knä i ett smalt spår).

Varför skulle jag vara oseriös med min fråga om kompressionsskador? Mina skidor knäcktes så det var en rätt mycket kraft i anslaget.

Senast ändrad:
la_grave sa:
Mountain_Man sa:
@la_grave

/MM
Jag antar du däremot trollar nu. Naturligtvis förväntas inte någon som fallit varna sin omgivning, däremot kan ju folk runtomkring göra det (frun i det här fallet - istället för att stå, dold, på knä i ett smalt spår).

Varför skulle jag vara oseriös med min fråga om kompressionsskador? Mina skidor knäcktes så det var en rätt mycket kraft i anslaget.
Du är alltså fullt seriös i din frågeställning... gott!

Generellt sätt är ju en stark och vältränad muskulatur det bästa sättet att stå emot knäskador, men det är mycket möjligt att detta har mindre betydelse i den skada som du beskriver. Det var iofs. inte detta jag tänkte på i första hand utan en individs förmåga att undvika "kraschen" genom en snabb undanmanöver, i denna manöver har definitivt styrka och teknik en avgörande betydelse.

Om jag förstått situationen rätt lyckades du med den första undanmanövern, men att det resulterade i en sekundär krasch i en sten. Om en starkare och skickligare skidåkare än du även skulle fixat moment två i den här sekvensen har jag ingen aning om ... men det är det jag menar med att styrka och teknik snarare är avgörande än utrustning och dintal.

/MM

Senast ändrad:
Ettersom du fikk et kompresjonsbrudd, så har vel ikke din-innstilling noe å si. Trolig fikk du skaden før bindingen løste ut.

Og gamlingene har ingen skyld.

JL76 sa:
Berggrund: på dig låter det som att det är ytterst oansvarigt att komma ikapp åkare? Jag kommer ikapp åkare hela tiden vid skidåkning men jag håller då inga 120 på mörka skogsvägar...
la_grave höll ju helt klart tillräcklig hastighet för den andres säkerhet, han hann väja, finns ingen skyldighet att hålla sådan att man inte skadar sig själv, och fanns det skulle jag börja spela mer golf istället eller om den .
Nej jag säjer att det är oansvarigt om du kör in i de som du kommer ikapp. Jag tycker inte att la grave varit oansvarig i detta fall. Däremot får han helt och hållet skylla sig själv. Det är där det blir fel. Att försöka skylla på någon annan tycker jag är konstigt sålänge denna inte aktivt varit delaktig i skadan.

När det gäller kompritionsskadan lyckades jag slita bäckenet i två delar för några år sedan. Detta genom att få ett slag rätt under foten. Bägge skidorna satt kvar på fötterna. Bindningarna hade aldrig kunnat göra från eller till vid det slaget. Detsamma borde bli fallet denna gång.

la_grave sa:
Jag kunde med gott samvete åka taxi överallt när jag kom hem. Egentligen var det bara fördelar med skadan.
Hot eller ohot? :)

För att åter stanna vid sekundära spörsmål, så får det väl föras på oturskontot att du träffade på blåbär (?) på berget.
Blåbär kanske inte skulle varit i La Grave öht, och blåbär har väl inte tanken att t.ex. sätta en stav med nåt fladdrande en bit ovanför en liggande kamrat.

För att faktiskt försöka komma med något som berör den huvudsakliga frågan. Det känns inte helt omöjligt att en lösare ställd bindning hade kunnat förändra förloppet. Även vid en kompressionsskada kan man säkerligen anta att kraften inte har riktats exakt 90 grader ner i skidan utan att det faktiskt funnits, om än liten, så någon form av lutning. Vid en rejält lösare din-sättning borde rimligtvis därför denna sidkraft gjort att pjäxan glidit ur, frågan är iof om den kunnat glida ur förrän själva skadan redan var gjord. Ett kors- ledband är ju ändå elastiskt och den elasticiteten kan motsvaras av elasticiteten i bindningen. En direkt smäll vid kompression hade kanske kunnat innebära en skada innan kraften hunnit fördelas ut i bindningen.

Sen tillkommer ju aspekten vad som antagligen hänt om inte knät hade tagit hela smällen mot stenen och någon annan kroppsdel istället fortsatt färdas i samma riktning? Om pjäxan glidit ur och foten fortsatt i tangentens riktning, vad är då nästa del på kroppen som så att säga får ta smällen? I det här fallet tänker jag mig kronjuvelerna och det hade inte direkt varit bättre...

För några år sedan lyckades en kompis med något enligt lite grann samma princip. Han hade för hög fart och höll på att panga in sin wakeboard i en flotte i hög fart. Han lyckades dock undvika att träffa flotten med brädan men lyckan blev ganska kortvarig eftersom nästa del på kroppen i det här fallet var huvet och där sitter det idag ett gäng titanskruvar. Frågan är ju vad man så här i efterhand hade valt...

Men om den lodräta kraftkomposanten var stor nog att orsaka skelettskador borde den vågräta komposanten vara så pass liten att den ändå inte räckt till för att lösa ut bindningen. För att åstadkomma det måste bindningen vara så löst inställd att la_grave hade tappat skidorna redan vid liften. Eller tänker jag fel nu?

Tompan14 sa:
För att åstadkomma det måste bindningen vara så löst inställd att la_grave hade tappat skidorna redan vid liften. Eller tänker jag fel nu?
Jag tror de bindningarna skulle vara så löst ställda att la_grave inte ens skulle kunna få på skidorna!

Pillard: med en rejält mycket lägre ställd bindning hade nog aldrig detta hänt,
för då hade benen gått långt tidigare i någon av alla tjuvlösningar :P

Edit: nån hann ju före...flera tabbar uppe...

Senast ändrad:
JL76 sa:
Pillard: med en rejält mycket lägre ställd bindning hade nog aldrig detta hänt,
för då hade benen gått långt tidigare i någon av alla tjuvlösningar :P

Edit: nån hann ju före...flera tabbar uppe...
Hehe, jag sa aldrig att det var smart, bara att det teoretiskt borde ge utslag :)

Mountain_Man sa:
Du är alltså fullt seriös i din frågeställning... gott!

Generellt sätt är ju en stark och vältränad muskulatur det bästa sättet att stå emot knäskador, men det är mycket möjligt att detta har mindre betydelse i den skada som du beskriver. Det var iofs. inte detta jag tänkte på i första hand utan en individs förmåga att undvika "kraschen" genom en snabb undanmanöver, i denna manöver har definitivt styrka och teknik en avgörande betydelse.

Om jag förstått situationen rätt lyckades du med den första undanmanövern, men att det resulterade i en sekundär krasch i en sten. Om en starkare och skickligare skidåkare än du även skulle fixat moment två i den här sekvensen har jag ingen aning om ... men det är det jag menar med att styrka och teknik snarare är avgörande än utrustning och dintal.

/MM
Jo, det är förstås klart. Bästa sättet att undvika skador är att inte ramla. Nu gick det här väldigt fort så jag kan minnas fel, men jag tror att den smällen jag fick som slog igenom brosket skedde innan jag ramlade, dvs jag smällde in i något, skadade knäet och ramlade efter det.

Vad gäller min fysik tror jag den var relativt god. Jag hade ju åkt skidor flera timmar om dagen i mer än 100 dagar. Förra året när jag kom hem genomgick jag en hälsokontroll via min arbetsgivare, bland annat EKG. EKG:et visade en puls på 42, och eftersom jag gjorde det på eftermiddagen var sannolikt min vilopuls ännu lägre. Förmodligen var jag i ungefär samma form i år. Jag hade inga problem att åka 2200 fallhöjdsmeter i oländig terräng utan att stanna. Kräver en hel del, både muskler och kondition. Samtidigt var det sista åket för dagen och även om man är god form så är man ju tröttare när man kört 1500 meter än när man kört 100 meter.

Men men, det är bokfört på oturskontot. Glad att det inte hände något allvarligare än vad som skedde. Skidor går att köpa nya, knän går att rehabilitera och den förtida artrosen läkaren förväntar sig ligger 20 år bort: förhoppningsvis har vården utvecklats under dessa år så man kan odla brosk mm och bota det bättre än idag. Har kunnat spela badminton och squash i ett par veckor nu, ska ut och testa min longboard för första gången idag. Förhoppningsvis kan jag börja simhoppa igen inom kort.

Läge att uppfinna en ny bindning? Om man bygger upp bindningen med en tjock platta som i sin tur består av två block med triangulärt tvärsnitt sett i längdriktningen på skidan lagda motstående så att de bildar ett rektangulärt block så kan man få dessa två triangulära block att glida isär vid tryck uppifrån. Foten trycks då ut åt sidan.

Detaljerna överlåts åt hugad utvecklare att finslipa.

Tillbaka
Topp